تاریخ انتشار: ۱۶:۴۰ - ۰۶ دی ۱۴۰۰

آمار وحشتناک تولید روزانه زباله در تهران

عضو شورای شهر تهران گفت: هیچ گونه تغییر وضعیت جدیدی در زمینه زباله سوزی در تهران ایجاد نشده و روزانه حدود ۲۰۰۰ تن آلودگی در هوای تهران تولید می‌شود.

آمار وحشتناک تولید روزانه زباله در تهران

رویداد۲۴ مهدی پیرهادی رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر درباره تاثیر پسماندسوزی بر آلودگی هوا اظهار کرد: متاسفانه در سال‌های اخیر پسماند سوزی به عنوان یک‌راه حل غیرمجاز جهت فرار از مدیریت پسماند مطرح بوده است. واحد‌های صنعتی برای کاهش هزینه‌های جاری و برخی سودجویان نیز برای استفاده از ضایعات قابل‌استفاده اقدام به پسماند سوز می‌کنند، این موضوع در حاشیه‌ی شهر‌های بزرگی مثل تهران و مراکز صنعتی بیشتر دیده می‌شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، وی ادامه داد: به عنوان مثال پسماند سوزی در بخش فشافویه و کهریزک علاوه بر بروز آلودگی هوا یکی از عوامل انتشار بوی نامطبوع در محور اتوبان تهران - قم مطرح است. طی پایش‌های شبانه‌روزی در بخش فشافویه، نسیم شهر و اطراف فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره)، محدوده کهریزک و جاده وهن آباد مورد پایش محیط زیستی قرارگرفته شده است که در این پایش چند مورد پسماند سوزی مشاهده شده و طی مذاکره با مسئولین امر در سازمان محیط زیست موضوع بر اساس قانون هوای پاک تحت پیگیری است.

پیرهادی یادآور شد: پسماند سوزی در شهرستان ری مربوط به اراضی کشاورزی (حاشیه جاده قدیم تهران قم) در اواخر فصل بهار و تابستان و به منظور تغییر کشت است. کشاورزان در این منطقه پس از برداشت محصول خود اقدام به ایجاد آتش در مزارع کرده تا از این طریق بتوانند بقایای کشت قبلی و کنترل آفات را در مزرعه خود انجام دهند؛ همچنین برخی از این پسماند سوزی‌های کشاورزی مربوط به کاه و کلش و سرشاخه‌ها است.

پیرهادی تاکید کرد: از طرفی پسماند سوزی ضایعات پلاستیکی منجر به تولید مواد بر پایه ارگانوکلر نظیر PVC می‌شود. گاز‌های متصاعد شده شامل دی اکسین و فوران است که گروهی از مواد شیمیایی بسیار سمی هستند. دیوکسین‌ها به عنوان یکی از سمی‌ترین مواد برای ارگانیسم‌های بدن هستند که سرطان‌زا هستند. همچنین سوزاندن پلیمر‌های پلی‌استایرن نظیر سینی‌های پلاستیکی گوشت، ظروف پلاستیکی ماست و اغذیه و ... استایرن آزاد می‌کند که از طریق پوست و ریه‌ها جذب شود و می‌تواند بر دستگاه عصبی مرکزی تأثیر بگذارد و سبب سردرد، خستگی، ضعف و افسردگی شود.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر گفت: سامانه ریجکت سوز با ظرفیت ۲۰۰ تن پسماند خشک غیر ارزشمند در روز امکان استحصال انرژی از پسماند‌های شهری و تولید در حدود ۳ مگاوات الکتریسیته را فراهم می‌کند. مطابق گزارش‌های پایش نیروگاه پسماندسوز تهران در سال‌های گذشته، سطح آلایندگی گاز‌های خروجی از دودکش کمتر از حد مجاز بوده است.

پیرهادی ادامه داد: با توجه به رصد همکاران در شهرداری هیچ گونه تغییر وضعیت جدیدی در زمینه زباله سوزی ایجاد نشده و بر اساس گزارش سیاهه انتشار، روزانه حدود ۲۰۰۰ تن آلودگی در هوای تهران تولید می‌شود که با توجه به ناچیز بودن سهم پسماند سوزی، هیچ اشاره‌ای به آن نشده است. با توجه به اینکه پسماند و یا زباله سوزی به صورت مقطعی و پراکنده (زمانی و مکانی) است و همچنین جهت باد غالب غرب به شرق است احتمال تاثیر این موضوع بر آلودگی هوا بسیار کم است. به دلیل فضای باز و وزش غرب به شرق باد در مناطق جنوبی تهران نمی‌تواند تاثیر ملموسی بر آلودگی هوا داشته باشد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان