تاریخ انتشار: ۱۳:۴۰ - ۰۱ آبان ۱۳۹۵
اعضای کانون صنفی معلمان از گزینه پیشنهادی دولت استقبال کردند

«نجفی» کشتی طوفان‎زده آموزش‎وپرورش را به ساحل امن هدایت می‎کند

تغییرات دولت به آموزش و پرورش رسیده است و فعالان کانون صنفی نسبت به این تغییر ابراز امیدواری کرده‌اند. گزینه‌ای که بیشترین احتمال در دست گرفتن سکان آموزش وپرورش را دارد محمد علی نجفی است که در ابتدای دولت روحانی مجلس نهم ساز مخالفت با آن را کوک کردند. حالا اما سه سال گذشته است و معلم‌ها و فعالان حوزه آموزش و پرورش امیدوارند آمدن محمد علی نجفی به آموزش و پرورش زخم‌های کهنه ان را مرحم بگذارد.
رویداد۲۴تغییرات دولت به آموزش و پرورش رسیده است و فعالان کانون صنفی نسبت به این تغییر ابراز امیدواری کرده‌اند. گزینه‌ای که بیشترین احتمال در دست گرفتن سکان آموزش وپرورش را دارد محمد علی نجفی است که در ابتدای دولت روحانی مجلس نهم ساز مخالفت با آن را کوک کردند.

حالا اما سه سال گذشته است و معلم‌ها و فعالان حوزه آموزش و پرورش امیدوارند آمدن محمد علی نجفی به آموزش و پرورش زخم‌های کهنه ان را مرحم بگذارد. 

مجلس نهم تصمیمی سیاسی درباره آموزش و پرورش گرفت

محمدرضا نیک‌نژاد، معلم و فعال کانون صنفی معلم‌ها با ابراز خرسندی از انتخاب نجفی از سوی دولت به عنوان وزیر آموزش و پرورش بهرویداد۲۴می‌گوید: طبیعتا گزینه اول دولت یازدهم برای وزارت آموزش و پرورش محمد علی نجفی بود که بعد از مطرح شدن نجفی به عنوان کاندیدای وزارت آموزش و پرورش، در‌‌ همان ابتدا هم امید بسیاری در چارچوب فعالیت‌های این وزارتخانه در امور سطحی و بنیادین شکل گرفت. 

به گفته نیک‌نژاد در‌‌ همان دوره این موضوع با استقبال گسترده معلم‌ها روبرو شد. همچنین معلم‌ها در جلسات خود سعی در تاثیرگذاری بر نمایندگان مجلس را داشتند. متاسفانه اما فعالیت گسترده و مستمر معلم‌ها تاثیری در رای مجلس نداشت و نهایتا برخورد سیاسی مجلس قبل، همسو با معلم‌ها و دولت نبود. 

قطعا نجفی به آموزش و پرورش می آید

این فعال کانون صنفی معلم‌ها با قطعی دانستن کاندید شدن نجفی به عنوان وزیر آموزش و پرورش می‌گوید: می‌توان مشکلات و چالش‌های وزیر را در دو سطح بررسی کرد. بخش اول مشکلات آموزش و پرورش در حقیقت مشکلات ریشه‌ای و ساختاری هستند که بهبود آن نیازمند راهکار‌ها و آسیب شناسی‌های ریشه‌ای با تغییر نگاه حاکمیتی در همه دولت هاست. 

وی معتقد است؛ حاکمیت باید نگاه خود را نسبت به آموزش و پرورش تغییر دهد. همچنین حکومت باید برنامه ریزی‌های ژرف و عمیق و گسترده نسبت به آموزش و پرورش داشته باشد. از همین رو به نظر می‌رسد نجفی به عنوان فردی که به جزئیات مشکلات آموزش و پرورش آگاهی دارد و با توجه به نفوذ در حاکمیت و دولت پتانسیل آن را دارد که توانایی بهبود شرایط آموزش و پرورش را داشته باشد. 

مهدی سعیدی، دیگر عضو کانون صنفی معلم‌ها به رویداد۲۴می‌گوید: اگر چه در حال حاضر ورود نجفی به وزارت آموزش و پرورش حکم مسکن را دارد اما می‌توان امیدوار بود ادامه حضور وی در دوره‌های بعدی و همکاری سازمان‌ها و وزارتخانه‌های دیگر با آموزش و پرورش موقعیت آموزش و پرورش را بهبود بخشد. 

مشکلات آموزش و پرورش گسترده است

همچنین نیک‌نژاد تاکید می‌کند؛ آموزش و پرورش در این برهه زمانی مشکلات گسترده‌ای دارد، بنابراین نجفی هم به تنهایی نمی‌تواند مشکلات آموزش و پرورش را حل کند. از سویی دیگر حتی با نگاهی بلند مدت و اطمینان از حضور نجفی در دولت آینده هم مشکلات آموزش و پرورش به زخمی کهنه و قدیمی تبدیل شده‌اند که طی پروژه‌ای ۱۰ یا ۲۰ دساله می‌توان امیدوار به حل شدن مشکلات آموزش و پرورش باشیم. 

از سویی دیگر وی سیستم فعلی آموزش و پرورش را ناکارمد می‌داند و معتقد است؛ آموزش و پرورش در شهروند سازی ضعف‌های گسترده‌ای دارد. همچنین آموزش و پرورش نگاهی ایدئولوژیک و ابزاری دارد که حتی در این مورد هم کارامد نبوده است و نتوانسته در تربیت ایدئولوژیک دانش آموان نیز کامیاب باشد. 

همچنین وی با اشاره به ظاهرسازی در نوین ساختن سیستم آموزش و پرورش می‌گوید: سیستم آموزش و پرورش نوین نیست و مواد درسی آموزشی کهنه با تدریس در کلاس‌های درسی هوشمند و ساختمان هاهی تازه تاسیس و به ظاهر مدرن مشکلی از بار علمی آمزش وپرورش حل نخواهد کرد. این در حالیست که باید هدف اصلی آموزش و پرورش به درستی مشخص و تبیین شود؛ که تا کنون این اتفاق نیفتاده است. 

مشکل معیشت معلم ها، آسیب عمیقی به آموزش و پرورش

از سویی دیگر نیک‌نژاد معتقد است، بخش دوم مشکلات آموزش و پرورش در گروه مشکلات سطحی است که می‌توان به طور جدی امیدوار بود نجفی مشکلاتی از قبیل بودجه را حل کند. نجفی به دلیل قدرت چانه زنی که در دولت و مجلس دارد می‌تواند فردی بسیار موثر باشد. 

سعیدی نیز درباره عملکردی که معلم‌ها از نجفی مطالبه می‌کنند می‌گوید: معیشت معلم یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین مسائلی است که باید مورد توجه قرار بگیرد. نباید فراموش کرد اگر معلم‌ها از نظر معیشتی به درستی تامین شوند و دغدغه‌های فکری آن‌ها در امور مالی کاهش پیدا کند به طور طبیعی راندمان کاری و عملکرد آموزشی آن‌ها نیز بهبود پیدا می‌کند. به اعتقاد وی، در شرایطی که معلم‌ها برای گذران امور زندگی خود باید به چند شغل اشتغال داشته باشند به طور طبیعی نمی‌توانند در شغل اصلی خود فعالیت ثمر بخشی داشته باشند. 

سیتم فکری آموزش و پرورش باید به روز شود

نیک‌نژاد همچنین با اشاره به سیاست خصوصی سازی فانی در آموزش و پرورش می‌گوید: یکی از امیدواری‌های معلم‌ها در دوره وزارت نجفی، عدم تمایل وی به خصوصی سازی در آموزش و پرورش است. 

این فعال کانون صنفی معلم‌ها با اشاره به خاکستری بودن کارنامه کاری فانی و ضعف‌هایی که مدیریت وی داشت می‌گوید: فانی به دلیل نداشتن ابزارهای مناسب توانایی انجام امور را نداشت. 

از سویی دیگر، سعیدی نیز با تاکید نظر نیک‌نژاد معتقد است: تیم همکار فانی به دلیل فرسودگی و کهنه بودن تفکر می‌گوید: در جلساتی که در گذشته داشته‌ایم، بار‌ها معلم‌ها این پیشنهاد را به وی داده بودند که به روز کردن تیم فکری و اتاق فکر وزارت آموزش و پرورش در بهبود شرایط آموزش و پرورش را ارتقاء خواهد داد؛ اما توجهی نشد که در ‌‌نهایت تغییرات کنونی به وجود آمد.
برچسب ها: رویداد24 ، نجفی ، فانی
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان