تاریخ انتشار: ۱۱:۲۴ - ۰۴ آبان ۱۳۹۵
مصطفی درایتی در گفت‌و‌گو با رویداد۲۴:

پیام روحانی با ترمیم کابینه عقب‎نشینی نکردن وزرا از مواضع‎ بود

به گفته مشاور رییس جمهوری در دولت اصلاحات دولت تاکنون تغییرات و تحولات در کابینه را بنا به محدودیت‌هایی که پش رو داشت به ویژه از جانب مجلس نمی‌توانست عملیاتی کند.
رویداد۲۴به گفته مشاور رییس جمهوری در دولت اصلاحات دولت تاکنون تغییرات و تحولات در کابینه را بنا به محدودیت‌هایی که پش رو داشت به ویژه از جانب مجلس نمی‌توانست عملیاتی کند.

مصطفی درایتی، عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت در گفت‌و‌گو با رویداد۲۴ با اشاره به معرفی سه وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش و ورزش و جوانان، گفت: در مجموع و کلیات می‌توان این تحلیل را ارائه کرد که دولت از خیلی قبل‌تر نیازمند یک تغییر و تحول در کابینه بود که به هر جهت این اتفاق امروز رخ نداده بود و اکنون زمان آن است تا از این تغییرات استقبال کنیم. 

مشاور رییس جمهوری در دولت اصلاحات با بیان اینکه دولت تاکنون تغییرات و تحولات در کابینه را بنا به محدودیت‌هایی نمی‌توانسته است عملیاتی کند، افزود: دولت تدبیر و امید از زمان انتخابات تاکنون وعده‌هایی را به مردم از جمله حامیان خود داده است که متاسفانه بخشی از آن‌ها به خاطر عدم هماهنگی و همکاری سایر نهاد‌ها از جمله مجلس نهم قابل اجرا نبودند و بر همین اساس نیز دولت نمی‌توانست برخی مطالبات خود را اجرایی کند.
 
او ادامه داد: آمدن مجلس دهم یک فرصت طلایی بود تا دولت بدون واهمه و ترس از عدم رای اعتماد مجلس نهم برخی وزرا که کمتر همراه دولت بودند را تغییر بدهد که این تغییرات می‌تواند زمینه را برای تقویت دولت و همچنین تسریع برخی مسائل برای اجرایی شدن اهداف و برنامه‌های دولت تدبیر وامید فراهم کند. 

درایتی در پاسخ به این سوال که وزرای پیشنهادی دولت را چگونه ارزیابی می‌کند، اظهار کرد: به صورت کلی این فهرست از وزرای پیشنهادی قابل دفاع است. البته برای پاسخ دقیق‌تر به این سوال می‌بایست برنامه هرکدام از وزرای پیشنهادی و همچنین توانایی ایشان یک به یک بررسی و تحلیل شود و مهم‌تر از آن می‌بایست منتظر ماند و دید که هر کدام از وزرای پیشنهادی در صورت رسیدن به وزارت چگونه عمل خواهند کرد. 

این فعال سیاسی اصلاح طلب در ادامه افزود: آنچه که مهم تلقی می‌شود این است که آقای روحانی در خلال این تغییرات مترصد آن بودند تا وزرا با همدلی و هماهنگی بیشتر اهداف دولت را پیگیری کرده و از مواضع خود عقب نشینی نکنند. 

عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ادامه داد:  بنابراین خانه تکانی اخیر دولت زمانی می‌تواند مفید و مثمرثمر باشد که هر کدام از وزرای پیشنهادی این نکات و اصول را به خوبی عملیاتی کنند. هرچند که فرصت زیادی تا انتخابات نمانده است ولی همین مهلت کوتاه می‌تواند فرصت مناسبی برای تحقق برخی وعده‌های معوقه دولت باشد. 

مشاور رییس جمهوری در دولت اصلاحات همچنین به مساله سابقه ناکامی وزرای پیشنهادی در کسب رای اعتماد از نمایندگان مجلس نهم اشاره کرد و گفت: این نکته ممکن است برای برخی فعالان سیاسی نگران کننده باشد تا مبادا مجددا اتفاق مجلس نهم در این دوره تکرار شود.

درایتی افزود: اما نباید این نکته را فراموش کرد که مجلس نهم و مجلس دهم نسبت به یکدیگر تفاوت جدی و غیرقابل انکار دارند. به ویژه آنکه در این دوره حامیان دولت کرسی‌های بیشتری را در مجلس از آن خود کرده‌اند و این موضوع سبب شده تا همدلی بیشتری در مجلس با دولت جریان پیدا کند. 

او با بیان اینکه فضای عمومی مجلس دهم تاکنون فضای همراهی و همدلی با دولت در جهت تحقق وعده‌های معوقه بوده است، اظهار کرد: احساس من این است که در این دوره کمتر شاهد مانع تراشی نمایندگان علیه دولت باشیم. البته در خصوص رای اعتماد به وزرای پیشنهادی می‌بایست منتظر ماند و دید که سیر جلسات رایزنی بین دولت و مجلس و همچنین بررسی برنامه وزرای پیشنهادی در جلسات کمیسیونی و فراکسیونی چگونه خواهد بود.

عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت در خاتمه تاکید کرد  هرچند که من امیدوار هستم مجلس دهم خیلی بهتر از مجلس نهم در خصوص رای اعتماد‌ها عمل کند.

نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان