تاریخ انتشار: ۰۰:۰۱ - ۲۴ بهمن ۱۴۰۰
تعداد نظرات: ۸ نظر
محمود میرلوحی در گفت‌گو با رویداد۲۴:

به نیروهای مسلح چه ربطی دارد که وارد پالایشگاه‌سازی و فعالیت اقتصادی می‌شوند؟/ در رسیدگی به تخلفات استانداردهای دوگانه داریم

محمود میرلوحی عضو پیشین شورای شهر تهران می‌گوید: ورود دستگاه‌های امنیتی و نظامی از جمله نیرو‌های مسلح، قوه قضاییه و ... به فعالیت‌های اقتصادی خطرناک است زیرا به نفع خودشان و مردم و کشور نیست. چرا آنها باید وارد پالایشگاه‌سازی و … شوند، در حالیکه وظیفه‌شان چیز دیگری است؟

محمود میرلوحی

رویداد۲۴ زینب غبیشاوی: اخیرا فایل صوتی از گفت‌وگوی فرماندهان سپاه (سردار عزیز جعفری و سردار ذوالقدرنیا) منتشر شده که بروز شائبه‌های مالی چند هزار میلیاردی در زیرمجموعه خود سخن می‌گویند و به دنبال مسیری هستند که جلوی آن را بگیرند. در بخشی از فایل صوتی نام عیسی شریفی و هلدینگ یاس و اتفاقات رخ داده در آن نیز مطرح می‌شود؛ موضوعی که در دوره قبلی شورای شهر تهران به شدت روی آن تمرکز شد، اما در نهایت رسیدگی به پرونده به دادگاه نظامی برده شد و تا این لحظه مشخص نشد چه احکامی برای آن صادر شده است. حتی معلوم نشد میزان فساد رخ داده چقدر است. این موضوع بار دیگر ثابت کرد نهادهای نظامی تا چه اندازه باید از فعالیت‌های اقتصادی دور بمانند تا هم سلامت خودشان حفظ شود و هم از وظیفه اصلی خود یعنی محافظت از امنیت کشور دور نمانند. ر‌ویداد۲۴ برای بررسی همین موضوع با محمود میرلوحی عضو پیشین شورای شهر تهران که زمانی به شدت پیگیر پرونده هلدینگ یاس بود، گفت‌وگو کرده است. او در این گفت‌وگو به شدت روی موضوع شفافیت در ساختارهای مالی تاکید می‌کند و می‌گوید: اقتصاد ما باید از رانت و عدم شفافیت فاصله بگیرد تا امکان تحقق عدالت امکان‌پذیر شود زیرا رانت و عدم شفافیت باعث ایجاد فساد می‌شود.

کشور دچار استانداردهای دوگانه است

میرلوحی می‌گوید: شعار اصلی انقلاب عدالت بود اما برخی از کارشناسان اینگونه هزینه‌ها را از منظر اقتصادی غیرقابل توجیه می‌دانستند، این در حالی است که اصل ۴۸ قانون اساسی تاکید بر عدالت و توزیع عادلانه منابع کشور دارد.

وی ادامه داد: ما به عنوان کشوری که در مسیر توسعه و تحول هستیم، شاهدیم که متاسفانه مسائل جناحی مطرح می‌شود و ذیل قوانین اساسی اتفاقات متعددی را رقم زدیم. ما مرتبا از استاندارد‌های دوگانه کشور‌های دیگر گله و شکایت داریم، اما خودمان هم مثل همان‌ها هستیم و باید بگویم در سیاست داخلی دچار همین شرایط هستیم. مثلا حق خیلی زیادی را برای یک جناح قائل هستیم، اما برای جناح دیگر خیر.

اگر فسادی از نزدیکان رخ می‌دهد، باید بررسی بیشتری انجام داد

میرلوحی می‌گوید: اگر مثالی از استانداردهای دوگانه بزنم، بهترین نمونه صداوسیماست که برای یک عده حق ویژه‌ای قائل است و آنها هر زمان بخواهند حضور پیدا می‌کنند و تریبون دارند، اما برخی دیگر سال‌هاست که از حضور در صداوسیما محروم هستند و حتی حق دفاع هم برایشان قائل نیستند. یعنی در حالی که مرتبا شعار می‌دهیم که با فساد مبارزه می‌کنیم، اما برخی در امان هستند؛ این در حالی است که اگر فسادی رخ می‌دهد فرقی ندارد که از کدام جناح بوده یا توسط چه کسی رخ داده است. اتفاقا اگر فسادی از نزدیکان رخ می‌دهد، باید بررسی بیشتری انجام داد و رفع شبهه و ابهام شود. مثلا در موضوع بابک زنجانی آخر هم مشخص نشد که چه شد. این مسائل در ذهن مردم باقی می‌ماند و جامعه انتظار رسیدگی به مفاسد را دارد زیرا هر نظامی که می‌خواهد اعتبارش نزد مردم باقی بماند و مردم به آن‌ها اعتماد کنند، باید با مردم شفاف باشد.

میرلوحی می‌گوید: بیت المال یعنی اموال عمومی و کسی نباید به خودش اجازه دهد به آن تعرض کند. مفسدان از هر جریانی باید بدانند هر زمان اتفاقی رخ می‌دهد، حتما برخورد می‌شود و مصونیتی برای هیچکس وجود ندارد. متاسفانه خبر‌های مختلفی از این دست شنیده می‌شود، اما هیچ نهادی ورود نمی‌کند و صحبتی درباره آن نمی‌شود. به هرحال افکار عمومی باید اقناع شود که اگر تخلفی است، رسیدگی شود و اگر نیست هم با استدلال به مردم بگویند که نیست.


بیشتر بخوانید: واکنش اصولگرایان به افشای فایل صوتی گفتگوی فرماندهان سپاه چه بود؟


اقتصاد باید از رانت فاصله بگیرد تا امکان تحقق عدالت امکان‌پذیر شود

عضو پیشین شورای شهر تهران ادامه داد: ما قانون داریم و اکنون بحث سوت‌زنی مطرح شده است. کسانی که تخلفات را ببینند و سوت بزنند مورد تشویق قانون قرار می‌گیرند. خب این موضوعی است که هنوز جا نیفتاده است. البته رئیس جدید قوه قضاییه هم گفتند که حمایت می‌کنیم. باید در عمل دید که این شعار‌ها چقدر محقق می‌شود و  آیا به تخلفات اخیر هم رسیدگی می‌شود و سوت‌زن‌ها تشویق می‌شوند یا خیر. دادگاه در پرونده هلدینگ یاس رای به محکومیت من داد و من برای تحقیق و تفحص پرونده هلدینگ یاس جریمه پرداخت کردم، اما حالا!

میرلوحی با بیان اینکه اقتصاد ما باید از رانت فاصله بگیرد تا امکان تحقق عدالت امکان‌پذیر شود، گفت: در کشور‌های دیگر همه امور شفاف است، حقوق مدیران و … همه چیز شفاف در اختیار مردم است. انحصار اطلاعات باعث ایجاد فساد می‌شود بنابراین همه امور باید علنی شود. متاسفانه می‌بینیم در بحث شفافیت در رتبه بسیار بدی داریم. در کشور‌های توسعه‌یافته نظارت عمومی وجود دارد و مسئولان برای هر اقدامی که انجام می‌دهند، به مردم جواب می‌دهند. همچنین وظیفه قوه قضاییه مستقل است که به تخلفات رسیدگی کند.

وی ادامه داد: زمان جنگ دیدیم مردم زندگی خود را در راه انقلاب و حفظ کشور می‌دادند اما اکنون به خاطر مشکلات موجود سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی به شدت کاهش پیدا کرده است. یک نظرسنجی انجام دهید از مردمی که زمانی حاضر بودند جان و مالشان را فدای کشور کنند، آیا اکنون هم بر همین نظر هستند؟ 

به نیروهای مسلح چه ربطی دارد که وارد پالایشگاه‌سازی می‌شوند؟

میرلوحی می‌گوید: در دنیا و کشور‌هایی که در زمینه مبارزه با فساد پیشرو هستند، از دستگاه‌های نظامی و امنیتی و اطلاعاتی به شدت مراقبت می‌شود که وارد حوزه‌های اقتصادی نشوند. زیرا دستگاه‌هایی که اطلاعات دارند باید مورد اعتماد همه باشند تا در مواقع حساس این‌ها مامن امنیت هستند. آقای سیدمحمد خاتمی زمان ریاست جمهوری، نهاد‌های اطلاعاتی و امنیتی را از ورود به سیستم و فعالیت‌های اقتصادی منع کرده بود. این خدمتی بود که به وزارت شد. در این بخش باید به طور جدی بپذیریم که ورود این دستگاه‌ها از جمله نیرو‌های مسلح، قوه قضاییه و ... به فعالیت‌های اقتصادی خطرناک است. نگذاریم کار اقتصادی انجام دهند چرا که به نفع خودشان و مردم و کشور نیست. به نیروهای مسلح چه ارتباطی دارد که وارد پالایشگاه‌سازی و فعالیت اقتصادی و … شوند، در حالیکه وظیفه‌شان چیز دیگری است؟ نیرو‌های مسلح باید از فعالیت‌های اقتصادی خارج شوند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۸
رضا
|
France
|
۰۱:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
0
7
برقراری امنیت رو بهانه کردند و با استفاده از قوه قهریه در اختیارشون خودشونو ارجح ترین مرجع رسیدگی به مقوله های سیاسی اقتصادی اجتماعی فرهنگی و حتی ورزشی میدونن
محمدمعصومی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
0
4
ریاکاری یعنی فریبکاری
ریا یعنی فریب دادن برای خر سواری
محمدمعصومی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
0
0
صدا و سیما ؟
سال 1373
سال 1381
و ...........
بنیاد جانبازان اسلامشهر
1383 ....... 1365
...........................
تلفن 162 قطع شده است
.................
گرگ زخمی اگر جانباز حق
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
1
5
تمام رخداد ها محصول اقتصاد تحریمی و دور زدن تحریمهاست.متاسفانه تبدیل به ساختار اصلی شده است و برون رفت از آن غیر ممکن است .تمام ارکان اصلی نظام بازیگران ساختار ۴۳ ساله شده اند. بهمین دلیل هست که در تحریم اخیر ۲۰۰ملیارد دلار به حسابهای خاص منتقل و قیمت ارز تا ۳۰هزار رسید.
تاکنون هیچ نفس تزکیه شده ای در طول تاریخ از این نوع قدرت و نفوذ نتوانسته است دل بکند.
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۴
1
2
اقای رویداد ۲۴ ترسو چرا پیامها را منتشر نمی کنی مولا علی فرمود بزرگنرین گناه ترس است وخدا در قران می گوید حق را بگویید هرچند به ضرر حودتان وخویشانتان باشد وپیامبر نیز فرمود برترین جهاد کلمه ای از حق است که نزد حاکم ستمگری گفته شود خاک بر سر جامعه ای که فریادهای اسلام اسلام مسوولانش گوش فلک را کر می کند انوقت در همین جامعه حرف خدا وپیامبر وعلی را سانسور می کنند یا از اصل منتشر می کنند ازادگی هزینه دارد از خداوندان ظاهرساز قدرت وپیروان ابلیس نهراسید اگر ازاده هستید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
1
2
نام ایشون در کنار تخلفات اقای بنار مدیرعامل سازمان سرمایه گذاری شهرداری تهران میدرخشه فقط باید رسیدگی بشه
پاسخ ها
رضا
| France |
۲۲:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
کی باید رسیدگی کند؟؟؟
اینجا که متهم و قاضی یکیست ...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
1
4
فساد کل کشوررامی گیردوالان صدایی از کسی نیست
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان