تاریخ انتشار: ۱۲:۱۵ - ۰۸ آبان ۱۳۹۵
فرجی راد، کارشناس مسائل سیاست خارجی در گفت‌و‌گو با رویداد۲۴ تشریح کرد:

موگرینی در تهران به دنبال چیست؟

سفیر پیشین ایران در نروژ و مجارستان در خصوص تماس‌های دیپلماتیک اروپایی‎ها با ایران برای حل بحران سوریه همزمان با سفر فدریکا موگرینی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تاکید کرد: خانم موگرینی به ایران آمده تا تخاصم بین روسیه و غرب بیشتر از این نشود و مشکلات امنیتی و اقتصادی به وجود آمده خاتمه یابد تا در پی این تخاصم آتش بحران سوریه برافروخته تر نشود.
رویداد۲۴- سفیر پیشین ایران در نروژ و مجارستان در خصوص تماس‌های دیپلماتیک اروپایی‎ها با ایران برای حل بحران سوریه همزمان با سفر فدریکا موگرینی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تاکید کرد: خانم موگرینی به ایران آمده تا تخاصم بین روسیه و غرب بیشتر از این نشود و مشکلات امنیتی و اقتصادی به وجود آمده خاتمه یابد تا در پی این تخاصم آتش بحران سوریه برافروخته تر نشود. 
 
شب گذشته فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به منظور بررسی بحران سوریه به ایران سفرکرد تا با حسن روحانی رییس جمهوری  و محمد جواد ظریف وزیر خارجه دیدار داشته باشد. 
 
این در حالی است که محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان نیز صبح روز جمعه به منظور شرکت در نشست سه‌جانبه ایران، سوریه و روسیه به مسکو سفر کرده بود، پس از این نشست در کنفرانس خبری مشترک با همتایان خود ضمن قدردانی از برگزاری این نشست گفت که گفت‌وگوهای بسیار خوبی در حوزه روابط دوجانبه و موضوعات مهمی که منطقه ما را مورد تهدید قرار می‌دهد، برگزار شده است. 
 
به نظر می‌رسد تهران به مرکزتماس‌های دیپلماتیک برای حل بحران سوریه مبدل شده است و اروپایی هم در صدد برآمده‌اند تا از ایران برای حل مشکل پیش آمده سوریه کمک گیرند. 
 
عبدالرضا فرجی راد، استاد ژئوپولتیک دانشگاه و سفیر پیشین جمهوری اسلامی در نروژ و مجارستان در گفت‎وگو با رویداد۲۴ در ارزیابی خود از سفر ظریف به روسیه گفت: مسئله سوریه خیلی پیچیده شده، زیرا از یک طرف قدرت‌های منطقه درصدد هستند تا نسبت به یکدیگر در رده پائین تری قرار نگیرند و از سوی دیگر مسئله نا‌امنی در این کشور و نفوذ داعش به دیگر کشور‌ها یک بحث بین المللی به حساب می‌آید که در نتیجه آن رقابت روسیه – آمریکا شکل گرفته است. 
 
وی در ادامه اضافه کرد: پیش از این، برگزاری چنین نشست‌هایی به گونه‌ای بود که قدرت‌ها منافع خود را در اولویت قرار می‌دادند و با تقسیم امتیاز مشکلات را برطرف می‌ساختند اما در رابطه با نشست‌هایی که مرتبط با سوریه تشکیل می‌شود یک تصمیم نهایی گرفته نمی‌شود. امروزه قدرت‌ها با گروه‌هایی که در اختیار دارند، می‌توانند تاثیر گذار باشند لذا درباره مسئله سوریه و حلب باید گفت از آنجا که اعتماد لازم وجود ندارد هر کدام از طرفین تلاش می‌کند در برابر طرف مقابل یک نوع تردستی داشته باشد. 
 
فرجی راد در این رابطه به حمله آمریکا در سوریه اشاره کرد و یادآور شد: مذاکره‌ای بین قدرت‌های جهانی صورت گرفت که با حمله آمریکایی‌ها به نیروهای سوری تعداد زیادی کشته شدند و از طرف دیگر مشاهده شد که متحدان روسیه آتش بس را به اجرا درآوردند، این مسئله تا اندازه‌ای اعتماد‌ها را سلب کرد. بنابراین قدرت‌های منطقه‌ای و جهانی در مقابل طرف روس و متحدین آن عقب نشینی کردند و در جبهه تروریست‌ها یک شکافی از منطقه شرق حلب به وجود آوردند تا راه گریزی برای تبادل امکانات ایجاد شود. 
 
این کارشناس مسائل سیاست خارجی به سفر محمد جواد ظریف به مسکو اشاره کرد و توضیح داد: ظریف به مسکو رفت تا در این شرایط یک نوع همگرایی بیشتری به وجود آید. به این ترتیب که مذاکرات به اندازه‌ای پیش رود تا طرف مقابل بتواند برای حل مسئله به گونه‌ای برنامه ریزی کند تا آتش بس با دوام تری ایجاد شود و این صداهایی که در جهان درباره کشتار مردم و کودکان مطرح شده، بخوابد. 
 
وی درخصوص نقش اروپایی‌ها تاکید کرد: اروپایی‌ها هم در این خصوص فعال شده‌اند. مسئله منطقه خیلی برای آن‌ها مهم است زیرا این نگرانی وجود دارد که تروریست‌ها به اروپا وارد شوند و اتفاقاتی که در پاریس، لندن و.. رخ داد، مجدد تکرار شود. از طرف دیگر آمریکایی‌ها به اروپایی‌ها فشار می‌آورند تا برای فرستادن بشار اسد، رئیس جمهور سوریه به دادگاه‌های بین المللی یک کاسه شوند که اروپا به این مسئله تمایل زیادی از خود نشان نمی‌دهد. 
 
فرجی راد در این باره افزود: در میان اروپایی‌ها بریتانیا و تا حدودی فرانسه همکاری انجام می‌دهند اما اروپا مرکزی بیش از این نمی‌خواهد جلو رود و نا‌امنی در کشور خود به وجود آورد. 
 
این استاد دانشگاه در رابطه با سفر موگرینی به ایران اظهار داشت: خانم موگرینی به ایران آمده تا تخاصم بین روسیه و غرب بیشتر از این نشود و مشکلات امنیتی و اقتصادی به وجود آمده خاتمه یابد تا در پی این تخاصم آتش بحران سوریه برافروخته تر نشود. 
 
وی در خصوص اینکه ایران مرکز تماس‌های دیپلماتیک برای حل بحران سوریه شده، تصریح کرد: رابطه ایران با اروپا قدری بهتر شده است. پارلمان اروپا با تصویب قطعنامه‌ای چهارچوب رابطه با ایران را مشخص کرده که در واقع چراغ سبزی بود تا برمبنا آن کار سیاسی را پیش ببرند. از طرف دیگرمایل نیستند با دولت بشار اسد همکاری داشته باشند زیرا تا پیش از این اتفاقات اصرار داشتند از قدرت کنار رود، بنابراین هر چه کاربا آن گسترده‌تر شود، مشروعیت بیشتری هم به آن بخشیده می‌شود. بنابراین ایران می‌تواند نقش مهمی بین دولت بشاراسد و اروپا بازی کند. ضمن اینکه کشورما هم به کاهش این غائله و بحران تمایل دارد. 
 
فرجی راد درباره نقش جمهوری اسلامی ایران در این رابطه گفت: ایران در این باره می‌تواند نقش مهمی داشته باشد زیرا نگرانی‌هایی بابت نفوذ تروریست‌ها به وجود آمده است. اروپایی‌ها نسبت به مسئله موصل حساس شده‌اند، برهمین مبنا معتقدند احتمال دارد تروریست‌ها به سوریه بروند و ایران می‌تواند در مبارزه با آن‌ها کمک کند. از طرف دیگر درصدد هستند تا اذهان را از شکست در موصل برگردانند و به سمت «رقه» بکشانندزیرا در «رقه» هم می‌خواهند عملیاتی مشابه موصل انجام دهند بنابراین مهم این است که در «رقه» شکست نخورند. 
 
مدیر کل پیشین خاورمیانه در وزارت خارجه در این خصوص به دو دلیل برای نگرانی غربی‌ها اشاره کرد و توضیح داد: اولین دلیل را در بالا توضیح دادم اروپایی‌ها به شدت از نفوذ تروریست‌ها درکشورشان هراس دارند و دومین هم تلاش برای نمایش قدرت است به مانند حرکاتی که در کرکوک یا مرز اردن صورت گرفت.
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان