تاریخ انتشار: ۰۰:۰۴ - ۰۵ فروردين ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۱۳ نظر
گزارش رویداد۲۴ از چهره هفته؛

ابی و حاشیه‌های ترانه خلیج فارس/ اصلاح طلبان، اصولگرایان و سلطنت‌طلبان چگونه در انتقاد از ابی ائتلاف کردند؟

ابی خواننده پاپ ایرانی در پاسخ به اینکه چرا در امارات ترانه «خلیج فارس» را نخوانده، گفته «من سیاسی نیستم و موضوع مربوط به اختلاف دو کشور است و ربطی به من ندارد.» همین پاسخ، موجب آغاز موج شدیدترین حملات مردم ایران از جریان‌های مختلف سیاسی به او شد. اما آیا واقعا ابی سیاسی نیست یا موضوع خلیج فارس موضوع اختلاف دو کشور است و ارتباطی به او ندارد؟

ابی خلیج فارس

رویداد۲۴ مازیار وکیلی: سخت است پذیرفت در میان صدها چهره سیاسی در ایران و خارج کشور، ناگاه ابراهیم حامدی معروف ابی، خواننده مشهور موسیقی پاپ ایرانی موضوع یک انتقاد شدید سیاسی قرار بگیرد و بتواند اصلاح طلبان و اصولگرایان و حتی سلطنت‌طلبان را در یک نقطه به اشترک برساند: انتقاد و حمله شدید به ابی.

ماجرا از این قرار بود که ابی در یک مصاحبه تلویزیونی در پاسخ به اینکه چرا در امارات ترانه «خلیج فارس» را نخوانده، گفته من سیاسی نیستم و موضوع خلیج فارس مربوط به اختلاف دو کشور است و ربطی به او ندارد. همین پاسخ، موجب آغاز موج شدیدترین حملات مردم ایران از جریان‌های مختلف سیاسی به او شد. اما آیا واقعا ابی سیاسی نیست یا موضوع خلیج فارس موضوع اختلاف دو کشور است و ارتباطی به او ندارد؟

در سایت بی‌بی‌سی انگلیسی، ابی را «تام جونز»ی با تمایلات سیاسی معرفی کرده‌اند. یکی از دلایل واکنش گسترده کاربران فضای مجازی به صحبت‌های ابراهیم حامدی دقیقاً پیشینه سیاسی او است. برخلاف خواننده بریتانیایی تام جونز که عمده شهرت خود را مدیون آهنگ‌های غیر سیاسی مانند «بمب جنسیت» و «دلیله» است، ابی هیچ‌گاه از سیاست جدا نبوده است.

مسئله درباره این خواننده ایرانی فقط مضامین ترانه‌هایش نیست که برخی از آن‌ها به شدت سیاسی است، بلکه ابراهیم حامدی در زندگی شخصی خودش هم کنش‌های سیاسی زیادی داشته که باعث می‌شود صحبت‌های اخیرش درباره خلیج فارس منطقی به نظر نرسد. همین تناقض در رفتار و گفتار بود که باعث شد تا کاربران فضای مجازی با حمله به این خواننده او را متهم به ریاکاری و دورویی کنند؛ اتهامی که با توجه به زندگی و کنش‌های سیاسی این خواننده نمی‌تواند چندان غیرمنطقی هم تلقی شود.

ابراهیم نبوی در کتاب «آواز‌های زیرزمین» چرایی اهمیت ابراهیم حامدی را این‌گونه توصیف می‌کند: «نخست: اغلب کارشناسان موسیقی فارسی معتقدند صدای ابی قدرتمندترین صدای پاپ فارسی است. دوم: فعالیت‌های ابی در طول نیمهٔ دوم زندگی‌اش نه تنها کاهش نمی‌یابد بلکه این دوران، نقطهٔ عطفی در حرفه‌اش محسوب می‌شود و این نخستین ویژگی است که ابی را از خوانندهٔ پاپ جدا می‌کند و در کنار خوانندهٔ کلاسیک یا اپرا قرار می‌دهد. سوم: ابی از معدود خوانندگان پاپ است که ممکن است مخاطب ترجیح بدهد کنسرت او را از همان خانه بشنود؛ اجرا‌های او شاید چیزی فراتر از صدای ضبط‌شدهٔ او نیست. چهارم: ابی بیشتر مورد توجه مخاطبانی است که به رغم آنکه می‌دانند در موسیقی پاپ بر خلاف موسیقی سنتی، جنس و قدرت و طنین صدای آوازه‌خوان چندان موضوع مهمی نیست، صدای ابی را از این منظر نیز در خور توجه و ستایش قلمداد می‌کنند. پنجم: کنسرت‌های او پس از انقلاب که در خارج از ایران برگزار شده‌است، پربیننده است. کمتر اتفاق می‌افتد که مانند خوانندگان دیگر پاپ، موسیقی‌اش موجب رقصیدن شود یا اصولاً برای رقصیدن دیگران بخواند.»


بیشتر بخوانید: تاریخ رابطه ایران و عربستان از قاجار تا جمهوری اسلامی / رقابت بر سر رهبری جهان اسلام


در کنسرت‌های ابراهیم حامدی هم حاضران همیشه آهنگ‌های او را هم‌خوانی می‌کنند که همین موضوع نشان دهنده پُرطرفدار بودن ترانه‌های این خواننده ایرانی است. ابراهیم حامدی محصول موسیقی دهه چهل و پنجاه ایران است. دهه‌ای که بعد از نضج و شکل‌گیری جنبش‌های چپ‌گرایانه و اسلامی جامعه ایران به شدت سیاسی/اجتماعی شده بود؛ بنابراین هر خواننده‌ای که به عرصه موسیقی پا می‌گذاشت، ناگزیر بود سیاسی بخواند. این قاعده شامل ابراهیم حامدی هم می‌شد و خواندن ترانه‌های سیاسی/اجتماعی باعث شد ابراهیم حامدی هم گرایش سیاسی پیدا کند.

ابراهیم حامدی برخلاف بسیاری از خوانندگان پاپ که به اجبار از ایران مهاجرت کردند، این رویه را ادامه داد. ترانه‌هایی مانند «خانه سرخ» که ابی در آن می‌خواند: «خانه سرخ و کوچه سرخ است و خیابان سرخ است/آری از خون پهنه‌ی برزن و میدان سرخ است/ده به ده پرچم خشم است که بر می‌خیزد/مزرعه زرد و چپر سبز و بیابان سرخ است.»

یا در آهنگ «بشکن» با لحنی حماسی می‌خواند: «ای خسته از زنجیر جهل و فتنه بشکن‌ای در کنار چشمه مانده تشنه بشکن/بشکن حدیث تلخ پشت و دشنه بشکن تا نشکنی در خویشتن این فتنه بشکن»

ابی همچنین ترانه «گل سرخ» با شعر جنتی عطایی را خواند: «شکفته چون گل سرخ بر سینه‌های یاران عشقی به نام مَردم قلبی به شکل ایران» همچنین آثاری مثل «کوه یخ» را با ترانه‌ بیژن سمندر توسط ابی خوانده شد. «تو سرزمین یخ‌ها پُر از سکوت غمناک، همیشه باد قطبی همیشه برف و کولاک / رو سردی لبِ من ملاله غم نشسته طوفان وحشی شب کوه یخ و شکسته»

این ترانه‌ها به نقطه عطفی مانند ترانه «نون و پنیر و سبزی» ختم شد که ابراهیم حامدی در کنار داریوش اقبالی به شکل واضحی به حاکمیت ایران اعتراض می‌کرد؛ ترانه‌هایی که ابراهیم حامدی تا به امروز خوانده است برعکس ادعای روز‌های اخیرش درباره سیاسی نبودن او را در جرگه خوانندگانی قرار می‌دهد که به شدت سیاسی/اجتماعی هستند و نسبت به اتفاقات زمانه خود بی‌تفاوت نیستند.

اما فقط ماجرا به ترانه‌های ابراهیم حامدی ختم نمی‌شود. گزارش رویداد۲۴ ابراهیم حامدی در سال‌های اخیر کنش‌های سیاسی واضحی داشته است. ابراهیم حامدی یکی از اولین خوانندگانی بود که به «کارزار نه به جمهوری اسلامی» پیوست. هم چنین او بار‌ها در مصاحبه‌های مختلف و از تریبون‌هایی که در اختیار داشته از زدن طعنه به حاکمیت سیاسی ایران استفاده کرده و حتی این نکته را هم گفته که هوادار چریک‌هایی مانند سیروس نهاوندی بوده است و به قول خودش دلش برای کتاب‌های نهاوندی تنگ شده است. مجموعه این اظهارنظرها و کنش‌های او نشان می‌دهد برخلاف گفته‌های اخیر این خواننده او به شدت سیاسی است.


بیشتر بخوانید: موسیقی اعتراضی چگونه در ایران شکل گرفت؟


خلیج فارس موضوعی ملی یا سیاسی؟

ابراهیم حامدی درباره چرایی اجرا نکردن آهنگ خلیج فارس در کشور امارات گفته «مسئله خلیج فارس یک اختلاف سیاسی بین ایران و امارات و چند کشور دیگر است و من به عنوان یک هنرمند به خودم اجازه دخالت در این موضوع را نمی‌دهم.»

این سخنان ابی با توجه به پیشینه کاملاً سیاسی این خواننده، واکنش‌های تندی در فضای مجازی برانگیخت. کاربری در واکنش به سخنان ابی در توئیتر نوشت: «کسی که سیاسی‌ترین آهنگ‌ها را خوانده به خاطر یک مشت دلار عربی از سیاسی نبودن می‌گوید! وطن‌فروشی‌های قبل از تو سوءتفاهم بود»

کاربر دیگری هم با انتشار تصویر ابی و همسرش در زمان پیوستن به کمپین نه به جمهوری اسلامی نوشت: «ابی می‌گوید خلیج فارس گفتن یک کار سیاسی و من نمی‌گویم خلیج فارس! پس عکس [کمپین نه به جمهوری اسلامی] هم حتماً یک کار هنری است نه سیاسی!»

ابی نه به جمهوری اسلامی

این فقط کاربران توئیتری نبودند که به صحبت‌های ابی واکنش دادند. برخی چهره‌های سیاسی و هنری هم درباره صحبت‌های ابی مطالبی نوشتند. محمدعلی ابطحی در صفحه توئیتر خود نوشت: «خیلی‌ها با صدایتان زندگی کرده‌اند. اما خلیج فارس سیاسی نیست. مشکل منطقه‌ای نیست. یک واقعیت تاریخی است که تا بوده و خواهد بود نام این‌جا خلیج فارس است.»

محمدحسین مهدویان هم با انتشار عکس تابلوی قدیمی خلیج فارس در قاهره در خلیج فارس نوشت: «خلیج فارس این نام جاودان، در تاریخ و فرهنگ عالم ریشه دارد. خلیج فارس سیاسی نیست. میراث تاریخی یک ملت است که در کوران حوادث ناگوار بسان یک پرچم مواج، همواره وحدت آفرین بوده و خدشه نمی‌پذیرد.»

یقیناً ابراهیم حامدی به این موضوع واقف بود که مسئله خلیج فارس برای ایرانیان فراتر از یک مسئله سیاسی است. اما چرا حاضر شد با گفتن چنین حرف‌های متناقضی خودش را در معرض سنگین‌ترین اتهامات قرار دهد؟ ریشه این صحبت‌ها اقتصادی است. چهره‌هایی مانند ابراهیم حامدی از برگزاری کنسرت در کشور خود محروم هستند و تنها راه درآمدشان به عنوان خواننده برگزاری کنسرت در کشور‌های مختلف است.

وقتی قرار است شما برای کسب درآمد به کشور‌هایی که به لحاظ ایدئولوژیک با ایران زاویه دارند بروی، ناگزیر به تمکین از خواسته‌های آن‌ها هستی. ابراهیم حامدی هم در چنین وضعیتی قرار گرفته و به ناچار صحبت‌هایی را مطرح کرده که با اعمال گذشته او در تضاد است. این‌که آیا طمع برای پول بیشتر (در حالیکه ابی ثروتمند است) انقدر آرزش دارد که یک هنرمند در مقابل مردم کشورش قرار بگیرد سوالی است که ابراهیم حامدی باید به آن پاسخ دهد. اما مسئله واضح این است که ابراهیم حامدی با صحبت‌های اخیرش که به خاطر مسائل اقتصادی انجام داده، بخش عمده‌ای از محبوبیت خود را به عنوان یک هنرمند میان مردم ایران از دست داده است.

هرچند نمی‌توان با یک جمله یا تنها یک اکت، یک عمر فعالیت هنری یا سیاسی هر فرد را نادیده گرفت و تنها به همان یک اکت اتکا کرد، اما در مورد ابی این موضوع آنقدر پررنگ است و از بد ماجرا دست روی موضوعی گذاشت که برای مردم ایران اساسا موضوعی سیاسی نیست بلکه یک هوایت ملی است بنابراین نمی‌توان درباره ابی توقع داشت جمله همیشگی و بی‌مایه «قضاوت نکنیم» را به کار برد بلکه این بار واقعا باید به سختی و تندی هم قضاوت کرد و فضایی ایجاد کرد که ابی هر روز برای خودش مدام زمزمه کند: «و خلیج همیشگی فارس فارس فارس ...»

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: خلیج فارس
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۳
رضا
|
France
|
۰۱:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۵
5
8
برای ابی و مردم ایران و ایران دوستان این خلیج همیشه فارسه ولی همین خلیج فارس برای حاکمان ما کاملا رنگ سیاسی از نوع منفعت طلبی برای حاکمیت عده ای خاص داره که این مملکت و ملت رو فدای منافع خودشون کردن و به این روز سیاه نشوندن
این عده حق قضاوت راجع به اظهارات ابی ندارند و برای دادن آدرس غلط به مردم و لاپوشانی دزدی از بیت المال این چرندیات رو میگن وگرنه مال دنیا در میون باشه اولین کسانیکه همین خلیج رو عربی میکنند همین عده خاص خواهند بود که همیشه پیشرو و پیشقدم در خط مقدم و مقدس وطن فروشی بوده و هستن .....
مردم و هوادارن ابی حق قضاوت دارن ....
محمدمعصومی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۵
8
1
ایرانیان نیک
خلیج فارس
دوستی و درستی
خلیج عربی
ملت خوب عرب
...............
گرگ ایران
پاسخ ها
محمدمعصومی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۶
کسانی که قرمز زد
آیا دلیل درستی دارند.؟
ایرانیان نیک خواه
ملت خوب عرب
هردو نژاد انسانیت
دوستی و درستی
فارس و عربی دو نام قشنگ
ساحل ایران خلیج فارس
ساحل عرب خلیج عربی
عدالت حرف خداست
...................
گرگ زخمی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۵
10
5
نباید فراموش کنیم که خلیج فارس هم جعلی و نتیجه استعمار است درستش خلیج پارس است ابراهیم حامدی هم مانند بیشتر خواننده ها هدفی جز پول و شهرت نداشته و ندارد
محمدمعصومی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۵
9
1
خلیج فارس
ایرانیان نیک خواه
همجواری انسانیت
ملت خوب عرب
خلیج عربی
یک انسانیت و دو بنام
دوستی و درستی
قیامت
بهشت پاداش انسانیت
جهنم مجازات بدخواهی است
....................
گرگ دوپای ایران
پاسخ ها
محمدمعصومی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۷
خلیج زیبا قشنگ
فارسی زیباست
عربی قشنگ است
ایرانیان نیک خواه
ملت خوب عرب
نژاد انسانیت
دوستی و درستی
فرهنگ و اقتصادی
.....................
گرگ دوپا
ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۵
8
8
سیاسی نیست؟؟؟! پس همین چند روز پیش رضا پهلوی در کنسرت او و گرفتن عکسهای دو نفره با او چه می کرد؟! دماغش بلندتر از پینوکیو زده بیرون!
رهسپار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۵
2
5
روحیه و رویه سیاسی داشتن از آزادگی انسان سرچشمه می گیرد بیشتر ما ایرانیان در منزل مبارز و سیاسی هستیم... همین که پای امدن به میدان می رسد هزار نگرانی و نیازمندهای اقتصادی و غیر اقتصادی پیش چشم ما رژه خواهند رفت... به نظر می رسد ابی هم از این نگرانیها دارد که از دایره آزادگی خارج می شود مضافا که از بازار هنری 80 میلیونی مام وطن دور است... اینجاست که قضاوت کردن او کار ساده ای نیست او از وطن و درآمدش محروم است... فکر نمی کنید اگر در ایران اجازه کنسرت داشت این اظهار نظر را ممکن بود نکند؟
ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۶
5
2
منفی داده ها ایرانی نیستند!
خلیج فارس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۶
2
5
حالا کل دریای خزر رو تقدیم روسیه کردیم و فقط اسمش مونده که مردم هیچ واکنشی نشون ندادن!
Asal
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۶
3
3
این هنرمندا انگار درآمد دلاری و زندگی خارج بهشون ساخته و صفت تبعیدی رو فقط واسه معروفیت به خودشون میچسبونن
جای جاش رسوا میشن
من اگرچه آهنگ های خواننده های غیر مجاز رو گوش میدم و معتقدم بعضا با کیفت تر و عالیتر از داخلی هاست صداشون و ترانه هاشون ولی شخصیتشونو اصلا قبول ندارم مثل تتلو
اصلا دور از انتظار نیست ک اینها اینجوری کنن
چون دنبال ۲ چیزن پول و شهرت
آقای ابی تاقبل از این حرفتون ملت انقد قبولتون داشتن ک به جای دوبی بیان یه کشور دیگه برای دیدنتون ولی حالا چس مثقال نمیارزین منتظر پایین اومدن خودتون باشین چون چیزی سنگین تراز شکستن غرور ایرانی ها نمیتونه واکنش اونارو بلند کنه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۸
0
1
اینا هرچی به دهنشون میاد میگن و در تمام زمینه ها اظهار نظر می کنن بعد میگن نظر شخصی زندگی شخصی و اینا
احمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۵
0
0
ابی بهترین خواننده تاریخ موسیقی پاپ ایران هستش . گرچه تو مصاحبه اخرش خیلی خام حرف زد
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان