تاریخ انتشار: ۱۴:۴۵ - ۱۴ فروردين ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
یک نماینده مجلس در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

نگران تورم در سال ۱۴۰۱ هستیم/ زمینه برای استیضاح فاطمی‌امین بسیار آماده است

محمد وحیدی نماینده مجلس می‌گوید: اگر شرایط همین‌طور پیش برود احتمالاً دو سه وزیر مثل وزرای صمت و اقتصاد در خطر استیضاح خواهند بود که به اعتقاد من، زمینه برای استیضاح فاطمی‌امین وزیر صمت آماده‌تر است.

محمد وحیدی نماینده مجلس

رویداد۲۴ محمد آیتی: سال ۱۴۰۱ یکی از مهمترین سال‌ها برای مردم ایران است؛ فشار اقتصادی به بالاترین حد خود رسیده و در حالی که تصور نمی‌شود وضعیت بدتر از این نخواهد شد، اتفاق جدیدی رخ می‌دهد. در این شرایط نگاه مردم به عملکرد دولت است و اینکه آیا تغییرات مثبتی در اداره کشور رخ می‌دهد. مجلس در این وضعیت بالاترین حد مماشات را با دولت دارد؛ با این حال برخی نمایندگان معتقدند در سال ۱۴۰۱ مانند سال گذشته این مماشات ادامه نخواهد داشت و تذکر و استیضاح بسیار جدی‌تر دنبال خواهد شد؛ رویداد۲۴ برای بررسی وضعیت رابطه مجلس و دولت با محمد وحیدی نماینده مردم بجنورد در مجلس یازدهم گفت‌وگو کرده است. او البته معتقد است مجلس به دنبال مماشات با دولت نبوده و تذکرات و سوالات نسبت به دولت بسیار زیاد هست. وحیدی به رویداد۲۴ می‌گوید: مجلس، عهد اخوتی با هیچ شخصی نبسته است. برخی تصور می‌کنند چون مجلس در زمان رای اعتماد به کابینه آقای رئیسی، تنها یک وزیر را قبول نکرد، پس با دولت مماشات کرده است. اتفاقاً وقتی رییس جمهور، وزرای پیشنهادی را به مجلس معرفی کردند، تصور می‌شد بین سه تا پنج وزیر رای اعتماد نگیرند، اما نگاه همکاری ما با رییس جمهور از این باب بود که او کار را با تفکر خود جلو ببرد و حس تقابل آن هم در شروع کار منتقل نشود.

نگران تورم در سال ۱۴۰۱ هستیم

عضو کمیسیون آموزش مجلس افزود: نگاه به دولت باید یک نگاه سیستمی باشد، یعنی اگر هر جزئی، نقص پیدا کند، این معضل تاثیر خود را روی دیگر قسمت‌ها هم خواهد گذاشت. تیم اقتصادی دولت، شاید در جلسات‌شان به نقطه مشترک برسند یا بخواهند برسند، اما وقتی به میدان عمل و اجرا می‌آیند خیلی منفصل از هم یا جزیره‌ای عمل می‌کنند. بنده به شخصه به تیم اقتصادی دولت انتقاد دارم. به طور مثال در خصوص حذف ارز ترجیحی که معتقدم باید حذف شود، باید اطمینان‌بخشی به مجلس و مردم به حدی باشد که همه حس کنند با حذف این ارز رانتی، مشکل خاصی، افراد و معیشت‌شان را تهدید نمی‌کند. این رویکرد که باید در یک برنامه زمان‌بندی شده و قابل اجرا باشد در سطح جامعه دیده نمی‌شود و از این‌رو بنده به عنوان نماینده مردم و البته بسیاری از اقتصاددانان، نگران تورم در سال ۱۴۰۱ هستیم.

وی اظهار داشت: مجلس اگر دست دولت را در حذف ارز ترجیحی باز گذاشت، به خاطر این بود که رانت حذف شود و می‌دانستیم این جراحی اقتصادی کاری حساس است. اما نگرانی ما از بعد این تصمیم است که حالا که باید بیمار جراحی شود، زیرساخت‌ها برای اینکه پس از عمل، حالش خوب باشد، مهیا هست یا نه؟


بیشتر بخوانید: هیات رییسه تمایلی ندارد طرح صیانت در صحن علنی رسیدگی شود/ شعار شفافیت می‌دهند، اما خودشان جلوی آن را می‌گیرند


احتمال استیضاح وزرای اقتصادی بالاست

عضو مجمع نمایندگان استان خراسان شمالی گفت: انتقاد دیگر من به دولت این است که انتصاب مدیرانی که قابلیت تحول در مسیر نگرش دولت و برنامه پنج ساله کشور را داشته باشند، یا صورت نگرفته یا اگر هم گرفته، ناقص است. از این‌رو، نمایندگان باید به صحبت رهبر انقلاب توجه کند که مجلس باید به جای مزاحمت برای دولت، سعی داشته باشد قدرت نظارتی خود را بالا ببرد. در این راستا، اتفاقاً باید از اهرم‌های نظارتی خودمان که یکی از آن‌ها استیضاح است استفاده کنیم و اصلاً نبایست به سمت مدل مداخله‌ای در کار دولت رفت. به شخصه از وزیر صمت و اقتصاد سوال دارم و منتظر وصول سوالات و جواب خود هستم. سوالات من ناظر بر برنامه‌های آن‌هاست. از طرفی باید بگویم اگر شرایط همین‌طور پیش برود احتمالاً دو، سه وزیر مثل وزرای صمت و اقتصاد در خطر استیضاح خواهند بود که به اعتقاد من، زمینه برای تحقق این اتفاق برای آقای فاطمی‌امین آماده‌تر است.

عضو کمیسیون آموزش مجلس گفت: شرایط وزارت آموزش و پرورش متفاوت‌تر است، چون انتظارات در دو بخش است. یک بخش، جامعه فرهنگیان است و بخش دیگر، مجموعه جامعه هدف آموزش و پرورش که در آن دانش آموزان و اولیایشان گنجانده می‌شوند. به هر تقدیر ویروس کرونا کار را در سیستم آموزشی متفاوت کرد و به جرات می‌توان گفت آسیب این حوزه در دنیا کمتر از چالش‌های اقتصاد نبوده است.

وی یادآور شد: گاه می‌بینم که وزیر آموزش و پرورش نتوانسته در ایجاد تعاملات بین دستگاهی یا تعامالات درون‌سیستمی، عملکرد خوبی داشته باشد. به اعتقاد من، این موضوع ناشی از فشار‌های بیرون از وزارتخانه بر وزیر به خاطر انتصابات است. وزیر وقتی نتواند این فضا را مدیریت کند، خیلی نمی‌تواند بحث‌های تحولی را هم در پیش بگیرد.

وحیدی در پایان خاطرنشان کرد: گاهی می‌بینیم که نگاه برخی اجزای دولت به وزارت آموزش و پرورش، مصرفی است. تغییر این نگاه باید با محوریت شخص وزیر آموزش و پرورش باشد. او باید این موضوع را به دیگر مدیران تفهیم کند که تصمیماتش اثراتی ۵۰ ساله دارد، پس کار در این مجموعه مهم و حساس است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
رضا
|
United States of America
|
۱۹:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۴
0
0
بابا شما که نزدیکه ایشون رو اعدام کنید .... طفلی !!!
مردم دارند واسه نان شب جون میکنند هنوز احتما استیضاحش بالاست ....
بخوره تو سرتون این استیضاح تون ....
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان