تاریخ انتشار: ۱۸:۴۰ - ۱۴ فروردين ۱۴۰۱

رضا کیانیان: از بیانیه زنان سینماگر حمایت می‌کنم، اما اکثریت مردان در سینما از این دسته نیستند

رضا کیانیان با اعلام حمایت از بیانیه زنان سینماگر در اعتراض به خشونت‌های جنسیتی در این عرصه گفت: من از این بیانیه حمایت می‌کنم، اما نکته مهم، باید تصریح کند که اکثریت مردان در سینما از این دسته نیستند و همچنین اکثریت زنان در سینما.

رضا کیانیانرویداد۲۴ رضا کیانیان با اعلام حمایت از بیانیه زنان سینماگر در اعتراض به خشونت های جنسیتی در این عرصه گفت: من از این بیانیه حمایت می‌کنم اما...

بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون در واکنش به انتشار بیانیه اعتراضی زنان سینماگر به خشونت علیه زنان در سینما در صفحه شخصی خود نوشت:

من رضا کیانیان از این بیانیه حمایت می‌کنم البته با یادآوری چند نکته:

۱- آزار و اذیت زنان فقط محدود به جامعه سینمایی نیست بلکه به عنوان گوشه‌ای از جامعه ماست. متاسفانه زن به محض بیرون آمدن از خانه غالبا نگاه‌های حریص، متلک‌های جنسی، دست درازی‌های شهوت آمیز و نهایتا و بعضا دزیدن و تجاوزکردن و رها کردن روبروست. در شرکت های تجاری، بازار، بیمارستان، مترو، تاکسی، اتوبوس، و مکان‌های عمومی این جریان وجود دارد. فقط در سینما خبری‌تر و بزرگ‌تر می‌شود. چون سینما بزرگ‌ترین و فراگیرترین رسانه است و یک نکته مهم و نادیده گفته شده: در جامعه ما قدرت غالب در دست مردان است. زن برای مستقل بودن احتیاج به کار کردن دارد و برای گرفتن کار باید به مردان مراجعه کند. صاحب کار مرد است و اگر حریص باشد برای کار دادن به زنان می‌تواند پیشنهادات غیرمتعارف داشته باشد. قدرت مرد فقط به صاحب کار بودن ختم نمی‌شود. شوهر چون زور دارد زن را کتک می‌زند و حتی پدر به خود اجازه می‌دهد دخترش را بکشد. قدیم تر زن مطلقه مساوی بود با بی‌آبرو اما خوشبختانه اکنون در شهرهای بزرگ زن مطلقه می‌تواند کار کند و خجالت نکشد.


۲- اما زن مدرن یک موجود ضعیف نیست می‌تواند خودش از موجودیتش و کارش دفاع کند. جامعه سنتی زن را ضعیفه می نامید. زن را مایملک می دانست و هیچ حق اجتماعی برایش قایل نبود. اما زن مدرن توانست بسیاری از حقوقش را به دست بیاورد. از این پس هم خود اوست که باید به دنبال حقوق دیگرش باشد. باید بتواند و می‌تواند. این بیانیه زن را بیشتر ضعیف و کمتر قدرتمند نشان داده. که باید تصحیح شود. و نکته مهم، باید تصریح کند که اکثریت مردان در سینما از این دسته نیستند و همچنین اکثریت زنان در سینما.

۳- یک مقایسه کوچک بین آمار طلاق در جامعه که به گزارش خبرگزاری تسنیم در ازای ۳ ازدواج یک طلاق وجود دارد در سینما این آمار بسیار بسیار پایین‌تر است. در سینما اگر یک طلاق اتفاق افتد چنان رسانه‌ای می‌شود که بقیه اخبار را می‌پوشاند. «جامعه سینما بسیار باوقارتر و پاک‌تر است و به همین خاطر زشتی در محیط سینما آشکارتر می‌ِود.»

۴- راه حل این بیانیه ایجاد یک کمیته بررسی در خانه سینماست (که اکثریت آن زنان باشد) به نظر من اکثریت زنان مشکلی حل نمی‌کند. حضور وکلای خبره و فهمیده و دردآشنا مهم‌تر از اکثریت زنان رنج‌دیده است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان