تاریخ انتشار: ۱۵:۴۶ - ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۲ نظر

آخرین نظرسنجی‌ها از دور دوم انتخابات فرانسه

نتایج آخرین نظرسنجی‌ها در مورد دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه با پایان یافتن زمان قانونی تبلیغات دو نامزد، منتشر شد؛ این نظرسنجی‌ها همچنان مکرون را پیروز دور دوم انتخابات پیش‌بینی می‌کنند.

آخرین نظرسنجی‌ها از دور دوم انتخابات فرانسه

رویداد۲۴ فردا (یکشنبه/ ۲۴ آوریل و چهارم اردیبهشت ماه) مردم فرانسه از میان دو نامزد؛ امانوئل مکرون و مارین لو پن نامزد حزب راست افراطی «مجمع ملی» یکی را برای دوره‌ای پنج ساله به عنوان رئیس جمهوری کشورشان برمی‌گزینند. مهلت قانونی تبلیغات نامزد‌های ریاست جمهوری فرانسه نیمه شب جمعه پایان یافت وعملا تا فردا شب و مشخص شدن نتایج اولیه انتخابات، نتایج نظرسنجی‌ها هم منتشر نخواهد شد، اما آخرین بررسی افکار عمومی همچنان مکرون را با حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد اختلاف نسبت به رقیب، پیروز انتخابات نشان می‌دهد.

با این حال هر دو نامزد بار‌ها اعلام کرده اند که «هیچ چیز مشخص نیست» و «نتایج نظرسنجی‌ها را نمی‌توان نتیجه قطعی انتخابات تلقی کرد»، اما برآورد‌ها می‌توانند کلیتی از وضعیت موجود را نشان دهند که در این مورد از توازن نسبی قدرت دو رقیب مدعی کرسی ریاست جمهوری فرانسه حکایت دارند.

برپایه این برآوردها، مارین لو پن ۴۲.۵ تا ۴۴.۵ درصد آرای دور دوم انتخابات را به خود اختصاص خواهد داد. این میزان برای مکرون ۵۵.۵ تا ۵۷.۵ درصد خواهد بود.

تحلیلگر یک موسسه نظرسنجی (Elabe Opinion) با اعلام میزان آرای ۴۴.۵درصد برای لو پن و ۵۵.۵ درصد برای مکرون، عنوان کرد: به نظر می‌رسد نشست‌های تبلیغاتی و نیز مناظره تلویزیونی بیشتر به نفع مکرون است و آرای بیشتری را به سمت او متمایل کرده است.

نظرسنجی دیگری (institut Ifop Fiducial) باز هم مکرون را با فاصله ۱۰ درصدی پیروز انتخابات نشان می‌دهد. در تحلیل این مطالعه که میزان رای رئیس جمهوری فعلی را ۵۵ درصد در برابر ۴۵ درصد رای رقیب نشان می‌دهد، عنوان شده که مناظره چهارشنبه شب تاثیر چندانی بر نتیجه نظرسنجی نداشته است.

با این حال نتایج نظرسنجی یک موسسه (OpinionWay) از فاصله ۱۵ درصدی آرای دو رقیب حکایت دارد که آرای مکرون را ۵۷ درصد در برابر رای ۴۳درصد لو پن نشان می‌دهد. این برآورد به نتایج مطالعه موسسه دیگری (Ipsos-Sopra Steria) نزدیک است که آرای مکرون را ۵۷.۵ درصد در برابر ۴۲.۵ درصد رای لو پن برآورد می‌کند.

برآورد نرخ مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه

شبکه خبری «ب. اف. ام» در تحلیل نتایج نظرسنجی‌ها در مورد میزان مشارکت فرانسوی‌ها در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری نوشت: احتمال می‌رود که با مشارکت کم مردم رکورد کمترین مشارکت در دور دوم انتخابات مربوط به سال ۲۰۱۷ میلادی، شکسته شود.

نتایج یک نظرسنجی (Elabe Opinion) به سفارش این رسانه، مشارکت ۶۸ تا ۷۲ درصدی مردم را پیش‌بینی می‌کند به این ترتیب که ۲۸ تا ۳۲ درصد افرادی که برای حضور در انتخابات ثبت نام کرده بودند پای صندوق‌ها نمی‌آیند.

در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۷ میلادی که باز هم مکرون در برابر لو پن قرار گرفته بود ۷۴.۵ درصد فرانسویان مشارکت کردند.

دیگر نظرسنجی‌ها (OpinionWay و Ipsos-Sopra Steria) هم نرخ مشارکت را ۷۲ تا ۷۳.۵ درصد نشان می‌دهد که به نسبت دور اول و نیز دور دوم سال ۲۰۱۷ همچنان پایین‌تر است.

هواداران ملانشون به چه کسی رای می‌دهند؟

همچنان تصمیم هواداران ژان لو ملانشون نامزد حزب چپ‌تندرو که با جلب آرای جوانان واقلیت‌های دینی فرانسه شگفتی ساز دور نخست انتخابات شد، کلید دور دوم انتخابات محسوب می‌شود.

نتایج یک نظرسنجی (Elabe Opinion) نشان می‌دهد که ۴۵درصد هواداران ملانشون برای رای دادن به مکرون متقاعد شده اند که این میزان رشد ۳ درصدی در سه روز گذشته و رشد ۱۰ درصدی در ۱۰ روزگذشته را نشان می‌دهد. با این حال ۲۴ درصد هواداران ملانشون با وجود اصرار او به رای ندادن به لو پن به این نامزد حزب راست افراطی رای خواهند داد.

موسسه نظرسنجی (Ipsos-Sopra Steria) میزان آرای طرفداران ملانشون را که به مکرون داده خواهد شد ۴۳ درصد و موسسه دیگر (OpinionWay) این میزان را ۵۴ درصد اعلام کرده اند.

در نخستین دور انتخابات ریاست جمهوری فرانسه که دو هفته پیش (یکشنبه ۱۰ آوریل/ ۲۱ فروردین) برگزار شد، مکرون با کسب ۲۷.۸ و لو پن با ۲۳.۱ درصد آرا به دور دوم راه یافتند.

این انتخابات دوازدهمین انتخابات جمهوری پنجم فرانسه و یازدهمین باری است که از سال ۱۹۶۵ رئیس جمهوری با رای مستقیم مردم انتخاب می‌شود.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۳
1
0
اين زنه، مرده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۳
0
0
امانوئل مکرون و مارین لوپن هر دو یهودی و فریبکار هستند
نظرات شما
پیشخوان