تاریخ انتشار: ۰۹:۲۰ - ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۴ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

اختلافات مرزی ایران و افغانستان بر سر چیست؟/ رابطه ایران و طالبان به دشمنی ختم می‌شود؟

اختلافات ایران و طالبان در مرزهای دو کشور در چندماه گذشته زیاد شده و این بار بر سر همین اختلافات مرز دوغارون موقتا بسته شده است. رویداد۲۴ در گفت‌وگو با کارشناسان دلیل این اختلافات را بررسی کرده است. آنها معتقدند دلیل اختلافات بی‌تجربگی و و ناآگاهی طالبان است زیرا آنها اصلا چیزی به نام منطقه و مختصات مرزی نمی‌شناسند.

رابطه ایران و افغانستان

رویداد۲۴ زینب غبیشاوی: از زمان روی کار آمدن طالبان در افغانستان، این چندمین باری است که مشکلات مرزی بین دو کشور رخ می‌دهد. دفعه پیش اختلافات به تیراندازی طرفین به یکدیگر هم منجر شد و در نهایت ختم به خیر شد. این بار اختلاف در مرز اسلام قلعه و دوغارون بالا گرفت و این مرز بسته شد.

ایران معتقد است طالبان اقدام به جاده‌سازی بدون هماهنگی قبلی درمحدوده مرز دوغارون و نقض مرز کرد که مرزبانی جمهوری اسلامی ایران مانع آن شده است. اما آیا این اختلافات در آینده بیشتر هم خواهد شد و با استقرار کامل طالبان، مشکلات بیشتری بر سر راه دو کشور است؟ این موضوعی است که رویداد۲۴ آن را در گفت‌وگو با محسن روحی‌صفت پیرمحمد ملازهی بررسی کرده است.

محسن روحی صفت کارشناس مسائل خاورمیانه به رویداد۲۴ می‌گوید: کسانی که در افغانستان بر سر کار هستند، سابقه حکومت‌داری ندارند و همچنین انسجام لازم برای تشکیل حکومت را هم ندارند و، چون فاقد توانایی لازم برای تشکیل حکومت هستند، این تنش‌ها را در مرزهایمان شاهد هستیم.


بیشتر بخوانید: سیاست ارتباط با طالبان جایی مهمتر از دولت تعریف می‌شود/ حمایت از طالبان تاثیری در امنیت ایران ندارد


وی با بیان اینکه افرادی که در مرکز و مرز‌های افغانستان هستند، آکاهی لازم نسبت به مسائل از جمله مرز‌ها را ندارند، تصریح کرد: علاوه بر نا آگاهی که وجود دارد، افرادو گروه‌های ازخود طالبان هستند که دنبال تنش‌آفرینی هستند و از این طریق می‌توانند توجه مردم را از مشکلات اصلی منحرف کنند و سیگنال‌هایی را هم به ایران بدهند که ما می‌توانیم ایران را اذیت کنیم و از این طریق امیتاز‌هایی را کسب کنند؛ آن‌ها به دنبال مشروعیت هستند.

این کارشناس می‌گوید: این وضعیت بروز تنش در مرز‌ها تا زماتی که طالبان روی کار است ادامه خواهد داشت. مردم افغانستان باید حکومت منتخب خودشان راانتخاب کنند. افغانستان اقوام مختلفی دارد که از همه آن‌ها باید در مسیر انتخاب حکومت استفاده شود. اما طالبان منتخب مردم نیست و با تبانی و همدستی کشور‌هایی همچون پاکستان، روی کار آمد. اقوام در افغانستان به آن‌ها اعتمادی ندارند و نقطه قابل منازعه است و طبیعتا مشکل آفرین است که می‌تواند این مشکل را به مرز‌ها هم انتقال دهند.

روحی صفت ادامه داد: این تنش‌ها سابقه دارد و ادامه هم خواهد داشت، چراکه طالبان اصلا منطقه و مختصات مرزی را هم نمی‌شناسند. ایران باید در برابر طالبان تدبیر کند تا درگیری بزرگتری ایحاد نشود. ایران باید کسانی که در افغانستان با جریان‌های مختلفی که صرفا طالبان نیستند در ارتباط باشد تا بتواند تا حدی کنترل اوضاع را به دست داشته باشد. ناامنی را در مرز‌ها و در کشور یک نفر هم می‌تواند انجام دهد. حتما نیاز نیست که یک گروه و جریان باشد که بخواهد درگیری و تنش ایجاد کند. ایران باید با تدبیر با طالبان برخورد کند تا بتواند از مرزهایش مراقبت کند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴
پالانی
|
Netherlands
|
۱۱:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
4
4
اختلاف ایران و افغانستان بر سر بذر بخشش رضا شاه کچل به علت خاک بخشیدن بخشهای از دشت ناامید به بهانه دست یافتن به حق آبه هیرمند بوده که هنوز هم با کارهای اون احمق ایران باید تاوانش را بدهد
پاسخ ها
پیمان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۶
احمق خودتی و جد و آبادت
ناشناس
| Netherlands |
۰۵:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۸
حیف احمق؛رضاپالان نوکر دست استعمار بود.احمق هم شما هستی به همراه جد وابادت بعلاوه رضاشاهت
الم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۰۵
3
3
کارشناس محترم اگر طرف ما پرتجربه است چرا با خیلی از کشورها مشکل داریم در حقیقت هر دو طرف چیزی حالشون نمیشه یک طرفه نیست
نظرات شما
پیشخوان