تاریخ انتشار: ۱۰:۱۰ - ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۱

نحوه پرداخت اقساط وام بانکی افراد متوفی

مشاوره حقوقی آنلاین؛ در زندگی اکثر افراد وام گرفتن امری متداول است، با این وجود تابه‌حال شده است به این موضوع فکر کنید که اگر فرد قبل از اتمام اقساطش فوت کند چه اتفاقی می‌افتد؟

پرداخت اقساط بانکی فرد فوت شده

رویداد۲۴ دریافت تسهیلات از نظام بانکی همواره جزو یکی از سخت‌ترین کارها برای مردم محسوب می‌شود چرا که اگر فردی بخواهد از بانک‌ها وام بگیرد، علاوه بر دارا بودن شرایط خاص، باید ضمانت‌های محکمی هم برای بانک داشته باشد. یکی از ضمانت‌ها سند ملک، ضامن کارمند رسمی، چک و غیره است.

پرداخت اقساط بانکی فرد فوت شده

رویه شعب بانکی حکایت از آن دارد که اگر بازماندگان فرد تسهیلات گیرنده برای تسویه وام به شعبه مراجعه نکنند، بانک وام را از ضامن وصول می‌کند. اگر در پرونده تسهیلات، وثیقه ملکی هم باشد ابتدا وثیقه را به نقد تبدیل و بعد مبلغ وام را وصول می‌کند. در خصوص تعیین تکلیف بازپرداخت اقساط تسهیلاتی که دریافت‌کنندگان آن‌ها فوت کرده‌اند باید گفت: مطابق ماده ۸۶۸ قانون مدنی: مالکیت ورثه نسبت به ترکه متوفی مستقر نمی‌شود، مگر پس از ادای دیونی که به ترکه میت تعلق گرفته است. یعنی بازماندگان باید ابتدا بدهی و دیون متوفی را پرداخت کنند سپس اموال برجامانده از فرد فوت‌شده را بین خود تقسیم کنند. اگر به مطالبی پیرامون وصیت‌نامه علاقه دارید به مطلب چه وصیت‌نامه‌ای باطل است؟ مراجعه کنید.

نحوه پرداخت اقساط بانکی فرد فوت‌شده

در صورت فوت وام‌‌گیرنده، اگر خانواده او قادر به پرداخت وام و اقساط فرد نباشند، ممکن است بانک از وثیقه وام‌گیرنده برای طلب خود استفاده کند. برای رفع این مشکل توصیه می‌شود متقاضیان دریافت وام، قبل از هر چیزی خود را بیمه عمر «مانــده بدهکـــار» کنند. دراین‌صــورت بعد از فوت، مسئولیت پرداخت بقیه اقساط تا پایان مدت وام، با شرکت بیمه‌ است. پوشش اصلی بیمه ‌نامه مانده بدهکار، فوت در اثر حادثه است. بانک اما همیشه وثیقه عینی از وام‌ گیرنده دریافت نمی‌کند. کار وام‌هایی مثل خرید کالا و کمک‌هزینه‌های مختلف با یک یا دو ضامن دولتی راه می‌افتد. دراین‌صورت، بانک برای وصول بدهی خود سراغ فیش حقوقی ضامن می‌رود.

درصورتی‌که خانواده فرد فوت‌شده در عین توانایی از پرداخت اقساط متوفی سر باز زنند، ضامن می‌تواند پس از پرداخت بدهی (وام) به بانک، شکایتی تنظیم کند و از دادگاه بخواهد طلب خود را از میراث به‌جای گذاشته متوفی برداشت کند.

منبع: مجله دلتا

برچسب ها: مشاوره حقوقی
نظرات شما
پیشخوان