تاریخ انتشار: ۱۰:۱۵ - ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۱

هدف اصلی دولت از طرح اصلاح یارانه‌ها چیست؟

علی محمد نمازی: هر چه سریع‌تر با دقت و اعمال تدبیر و رعایت همه جوانب این شرایط برطرف و بازار در کشور رقابتی گردد و به تبع آن موضوع جبران کاهش خرید مردم است که می‌طلبد از طریق پرداخت هدفمند یارانه جبران گردد.

افزایش یارانه ها در 1401

رویداد۲۴ علی محمد نمازی، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی در یادداشتی برای روزنامه اعتماد نوشت: مصاحبه دیشب رییس‌جمهور، من را به یاد مصاحبه آقای دکتر احمدی‌نژاد درباره پرداخت یارانه نقدی که نحوه پرداخت پول و سلب نگرانی از مردم در رابطه واقعی کردن قیمت‌ها هدف اصلی قرار گرفته بود، انداخت.

احمدی‌نژادی به‌ جای توضیح درباره جراحی بزرگ اما ضروری واقعی کردن قیمت‌ها و رقابتی نمودن عرصه فعالیت‌های اقتصادی و در نتیجه حذف رانت‌خواری -فساد- قاچاق کالاهای یارانه- دورریز و اسراف و احیای علامت‌دهندگی قیمت‌ها و اینکه این عمل جراحی دوره نقاهت سختی دارد، توضیح دهد و بگوید دولت سعی خواهد نمود با پرداخت یارانه نقدی بخشی از کاهش قدرت خرید آنها را جبران ولی شرط اصلی موفقیت دولت و کشور در انجام این فوریت صبر و تحمل و همراهی مردم است. اما بیشتر مانور ایشان روی پولی بود که قرار است پرداخت گردد و اینکه این پول امام زمان است و از پول‌های خود جداگانه نگهداری شود؟!!!


بیشتر بخوانید: تبعات پرداخت یارانه ۴۰۰ هزار تومانی


دیشب هم آقای رییسی در قبال حذف ارز ترجیهی مرتب از پرداخت یارانه و واریز پول به حساب خانوارها یا اینکه به حساب تک تک افراد تا دهک چندم به ازای هر فرد ماهیانه 400.000 تومان و دهک‌های بعد تا دهک دهم ماهیانه 300.000 تومان توضیح کافی ارایه نمودند، اما هدف اصلی که تهیه و تامین کالاهای اساسی و خدمات دولتی با قیمت تمام شده و فواید این کار و عواقب موقت ابتدای آن مطلبی نگفتند و بدتر از آن اعلام نمودند که نان سنتی و دارو با قیمت قبل ارایه خواهد شد و بنزین نیز گران نمی‌شود! آیا واقعا هدف اصلی مانند کشورهای پیشرفته رقابتی کردن عرصه فعالیت‌های اقتصادی و من جمله بازار است و در ادامه کنار کشیدن دولت از تصدیگری و سپردن امور به بخش‌های غیردولتی است یا گرفتار عوام‌زدگی و رفتارهای پوپولیستی است؟  الان بالاترین دورریز از نان و حتی دارو، سوخت و انرژی است و بیشترین قاچاق مربوط به سوخت و به‌ویژه بنزین و آزاد دولتی می‌باشد، آنگاه آقای رییس‌جمهور قول ثابت نگه داشتن قیمت این‌گونه کالا را می‌دهد!  باید توجه نمود معضل اصلی در دو یا چند نرخی بودن کالا و خدمات می‌باشد که لازم است در شرایط فعلی که نظام هماهنگ پشتیبان دولت است...

 هر چه سریع‌تر با دقت و اعمال تدبیر و رعایت همه جوانب این شرایط برطرف و بازار در کشور رقابتی گردد و به تبع آن موضوع جبران کاهش خرید مردم است که می‌طلبد از طریق پرداخت هدفمند یارانه جبران گردد. به نظر نگارنده اگرچه به اعتماد مردم به دولت در این زمینه لطمه وارد آمده، اما اگر توجیهات کافی صورت پذیرد و یارانه نقدی به ٩ دهک با دو، سه نرخ و یک ماه قبل از واقعی شدن قیمت‌ها به ‌طور کامل پرداخت شود مطمئنا ملت با این جراحی همراهی خواهند نمود. لازم به ذکر است که استفاده از کالابرگ و هر روشی که سیستم کوپنی دوران دفاع مقدس را تداعی نماید خوب نیست و ممکن است طرح را با شکست مواجه نماید.  همچنین پرداختی‌های دولت در این زمینه یک کاسه شده و از طریق همان سیستم پرداخت یارانه با اعمال اصلاحات صورت گیرد، چراکه ظاهرا یارانه یا کمک معیشت امروز به حساب افراد و مسوول خانوارهای واجد شرایط واریز نشده است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان