تاریخ انتشار: ۱۱:۰۳ - ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۱

دانستنی‌هایی درباره کاخ ثابت پاسال

کاخ ثابت پاسال معروف به قصر سنگی یا کاخ ورسای در دهه ۴۰ ساخته شد. این کاخ که متعلق به حبیب الله ثابت پاسال سرمایه‌دار ایرانی بود که پس از انقلاب ۵۷ مصادره شد. این عمارت که در زمان پهلوی بزرگترین خانه تهران به حساب می‌آمد حالا در آستانه نابودی است.

دانستنی‌هایی درباره کاخ ثابت پاسال

رویداد۲۴ کاخ ثابت پاسال یکی از بنا‌های تاریخی ایران مربوط به دوره پهلوی است که ساخت آن ۱۲ سال به طول انجامید. ساخت این عمارت که بیش از ۱۱ هزار متر زیربنا دارد در سال ۱۳۴۰ به پایان رسید. صاحب این خانه بزرگ تهران حبیب‌اله ثابت معروف به ثابت پاسال صاحب نخستین تلویزیون ایران بود.

گفته می‌شود این خانه از روی اقامتگاه سده هجدهمی مادام دوباری و بعد‌ها ماری آنتوانت، قصر پتی تریانو (تریانوی کوچک) در کاخ ورسای ساخته شده که آنژ-ژاک گابریل آن را طراحی کرده‌است.

در این روز‌ها تصمیمات افسارگسیخته‌ی مسئولان کشوری تیشه به ریشه‌ی بنا‌های تاریخی زده است. اقدامات نابخردانه تخریب مهمترین بنا‌های تاریخی ایران را رقم زده است. این تا جایی پیش رفته است که کاخ ثابت پاسال را که ساخت آن به عصر پهلوی برمی‌گردد در آستانه نابودی قرار داده است.

ارزش کاخ ثابت پاسال که در محله جردن تهران قرار دارد، به ۱۵ میلیون دلار تخمین زده شده بود. صاحب بزرگترین خانه تهران با شروع انقلاب ایران را ترک و به آمریکا سفر کرد. در نهایت این کاخ در اختیار نیرو‌های امنیتی انقلابی قرار گرفت به یکی از بانک‌های خصوصی داخلی فروخته شد. مالک جدید این بنا فرصت را مغتنم شمرد و تصمیم گرفت در این مکان مجتمع تجاری فرهنگی بسازد. تصمیم تخریب این بنا همچنان پابرجاست، اما ثبت ملی آن در سال ۹۶ روند نابودی آن را کند کرد.

در سال ۹۳ برخی از چهره‌های سیاسی اصلاح‌طلب از جمله محمد حقانی عضو شورای اسلامی شهر تهران در سال ۹۳ با تخریب این بنا مخالفت کرده بود. مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران و فعال اصولگرا گفته بود «پیشنهاد شورای شهر به جای حفظ گران‌ترین خانه تهران، ساخت مسجد است. البته باید در این مکان فرهنگی بخش تجاری فعال شود تا مکان فرهنگی بتواند هزینه‌های خود را در بیارد.»

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: تصاویر روز
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان