تاریخ انتشار: ۱۲:۱۶ - ۲۰ خرداد ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۱ نظر

سامانه‌های شهرداری تهران از چه زمانی قابل استفاده است؟

مهدی چمران در بازدید از سامانه‌های مورد حمله قرار گرفته شهرداری تهران به شهروندان گفت به یمن و برکت روز میلاد امام رضا (ع) مردم می‌توانند از سامانه‌های شهر تهران استفاده کنند.

سامانه‌های شهرداری تهران از چه زمانی قابل استفاده است؟

رویداد۲۴ به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، صف طولانی مقابل باجه‌های شارژ بلیت مترو، عدم امکان خرید مجوز ورود به محدوده آلودگی هوا، نابسامانی در اطلاعات شخصی شهروندان و بی نظمی در وضعیت ترافیکی شهر، گوشه‌ای از رویداد‌های اخیر شهر هوشمند در تهران بود.

ماجرا از زمانی شروع شد که گروه‌های خرابکار تلاش کردند با نفوذ و هک در سامانه‌های شهرداری تهران، در نظم شهر اخلال ایجاد کنند که ظاهرا در بخش‌هایی هم موفق به اقدامات خرابکارانه خود شده بودند.

حالا مهدی چمران، رییس شورای شهر می‌گوید مشکلات مربوط به هک و نفوذ برطرف شده و شهروندان میتوانند به یمن و برکت میلاد حضرت امام رضا (ع) از سامانه‌های شهرداری استفاده کنند.

نکته اینجاست که پیش از این، علیرضا زاکانی، شهردار تهران گفته بود مسئولیت اجرای شهر هوشمند را مستقیما خود بر عهده گرفته است، ولی حالا احدی از مسولان شهرداری، به خاطر ناامنی شهر هوشمند مواخذه نشده است.

سامانه‌های شهرداری تهران از چه زمانی قابل استفاده است؟

توییت منسوب به زاکانی درباره مسولیت شهر هوشمند

سیستم‌ها برای بهره برداری آماده است

با وجود سکوت مسولان شهرداری درباره میزان اطلاعاتی که از مردم در سامانه‌های شهرداری در اختیار نامحرمان قرار گرفته و مشکلاتی که در روز‌های اخیر برای شهروندان به وجود آمده، امروز رئیس شورای اسلامی شهر تهران از مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران دیدن کرد و با تاکید بر ایستادگی در مقابل عملیات گسترده انجام شده و خنثی سازی آن، گفت: با توجه به شرایط پیش آمده باید مقداری احتیاط انجام و با برنامه حرکت شود که این مورد نیز در حال انجام است.

آنطور که سایت شهر گزارش داده مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران با حضور در سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران (فاوا) از این سازمان بازدید کرد و پس از آزمایش و ارزیابی سامانه‌ها اظهار کرد: بازدید امروز در ارتباط با راه اندازی و به روز کردن سیستم فاوای شهرداری تهران بود که خوشبختانه کار به جایی رسیده است که می‌توان این وعده را به مردم داد که سیستم به طور کامل برای بهره برداری عموم مردم آماده شده است.


بیشتر بخوانید: گزارشی از ابعاد حمله سایبری به شهرداری تهران/ خسارت ۱۷۵ میلیاردی فقط به «تهران من» در ۵ روز


رییس شورای شهر تهران با اشاره به تضمین‌های موجود در باقی ماندن اطلاعات شهروندان در سیستم و سامانه‌های شهرداری تهران افزود: شهروندان می‌توانند روز شنبه مصادف با میلاد امام رضا (ع)، به یمن و برکت این روز، از سامانه‌های شهرداری تهران بهره‌مند شوند و سازمان فاوای شهرداری تهران نیز در تمامی زمینه‌ها کار خود را آغاز کند.

چمران با بیان اینکه از بخش و سامانه‌های سازمان فاوای شهرداری تهران از جمله سامانه مالی، شهرسازی به شخصه بازدید کردم ادامه داد: مسئولان و مدیران سامانه‌های مختلف توضیحات و گزارشی از اقدام‌های انجام شده ارایه کردند و در ادامه نیز نمونه‌هایی برای بررسی انتخاب شد که تمامی آن‌ها عملیاتی بود.

وی با تاکید بر ایستادگی در مقابل عملیات گسترده انجام شده و خنثی سازی آن بیان کرد: با توجه به شرایط پیش آمده باید مقداری احتیاط انجام و با برنامه حرکت شود که این مورد نیز در حال انجام است.

رییس شورای شهر تهران با اشاره به بیش از ۵۰ هزار دسترسی کارمندی به سامانه‌ها در شهرداری تهران افزود: شهرداری تهران در کنار ارتباط نزدیک با مردم با تمامی نهاد‌ها نیز ارتباط نزدیک دارد و به روز کردن تمامی آن‌ها کاری مشکل بود که شهرداری تهران و سایر نهاد‌های همکار توانستند به خوبی از پس این کار بر بیایند و در مدت کوتاهی کار خود را شروع کنند.

چمران با اشاره به شیطنت ها، تخریب‌ها و دروغ پراکنی‌های انجام شده برای ایجاد استرس و دلهره به شهروندان مبنی بر سرقت اطلاعات شخصی آن‌ها از سوی برخی افراد مریض و معلوم الحال ادامه داد: خوشبختانه در حمله سایبری انجام شده به اطلاعات مردم آسیبی وارد نشده است و این بدین معنا نیست که دشمنان نمی‌خواستند این اتفاق بیفتد بلکه نتوانستند به اطلاعات شهروندان آسیبی برسانند و به موقع جلوی این اقدام ایستادگی شد.

وی بیان کرد: هر چقدر در این بخش صحبت شود ممکن است باز هم برای تعدادی از افراد غیر قابل قبول باشد که ان‌شاءالله شهروندان تهرانی می‌توانند ظرف ۲ تا ۳ روز آینده با مراجعه به سامانه‌ها مشاهده کنند که اطلاعاتی از بین نرفته است.

سامانه‌های شهرداری به کار افتاد

دیروز هم سازمان فاوای شهرداری تهران به کارکنان شهرداری اطمینان داد سامانه‌های سایبری این سازمان به کار افتاده و امنیت آن تضمین شده است.

در اطلاعیه‌ای که سازمان فاوای شهرداری تهران منتشر کرده، آمده است:

همکاران محترم

به استحضار می‌رساند، با تلاش بی‌وقفه و شبانه‌روزی مدیران و کارشناسان سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران، اختلال به‌وجود آمده در شبکه‌ی شهرداری برطرف شده است. سامانه‌های داخلی نیز پس از حصول اطمینان از امنیت کامل آن‌ها به مرور در حال فعال‌سازی هستند. در حال حاضر امکان دسترسی به سامانه‌های منابع انسانی، میز کار الکترونیک کارکنان، حضور غیاب، حقوق و دستمزد، مکاتبات اداری، اطلاعات مکانی، جامع معاملات، ماده صد، بازدید/ممیزی، املاک مستغلات، فضای سبز، شهرسازی فراهم شده است و همکاران محترم می‌توانند با رعایت دستورالعمل‌های مندرج در پرتال داخلی شهرداری تهران نسبت به بهره‌برداری از این سامانه‌ها اقدام نمایند.

این سازمان در پایان اطلاعیه خود از صبوری و همراهی کارکنان شهرداری تهران قدردانی کرده است.

گفتنی است هنوز اطلاعات دقیقی از ابعاد اثرات حمله سایبری به سامانه‌های شهرداری از جمله نشت اطلاعات خصوصی مردم که در سامانه‌ها ثبت شده، سرقت و پاک شدن داده ها، در دست نیست.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: شهرداری تهران
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
0
1
چنان دچار بی کفایتی فراگیر هستیم که کسی نگران سستی و فشلی شهردار نیست!
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان