تاریخ انتشار: ۱۲:۳۲ - ۲۶ خرداد ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۳ نظر

زاینده‌رود، مطالبه اول و همصدای مردم اصفهان از رئیسی

برنا نوشت: سید ابراهیم رئیسی در حالی بیست و پنجمین سفر استانی خود را به اصفهان انجام می‌دهد که زاینده‌رود در صدر مطالبات مردم اصفهان از وی قرار گرفته است.

زاینده‌رود، مطالبه اول و همصدای مردم اصفهان از رئیسی
رویداد۲۴ صبح پنجشنبه ۲۶ خردادماه ۱۴۰۱ سید ابراهی رئیسی، رئیس‌جمهور کشور به همراه ۲۲ نفر از وزرای کابینه خود راهی استان اصفهان می‌شود و این در حالی است که از مدت‌ها قبل مردم و مسئولان مختلف استان اصفهان رفع معضل زاینده‌رود را اولویت مطالبات خود از او عنوان کرده‌اند.

پیش از این معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان در خصوص جلسه هماهنگی و بررسی اجرای طرح‌های اولویت‌دار استان اصفهان که در آستانه سفر رئیس‌جمهور برگزار شد اعلام کرد: موضوع آب در صدر مطالبات استان اصفهان است و این موضوع را پیگیری کرده‌ایم.

مهران زینلیان افزود: این موضوع مطالبه به‌حق و جدی مردم اصفهان است و موردنظر و تأکید استاندار و مسئولان استان است و پیگیری خواهد شد.

وی بیان داشت: هم‌زمان با مسائل همه استان‌های مجاور، به‌صورت یکپارچه نیاز است که مسائل استان اصفهان هم حل شود.

مهم‌ترین مطالبه‌ ما جریان زاینده‌رود است

از سوی دیگر شهردار اصفهان امروز با پیامی که در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرد، اعلام داشت: «اصفهانِ ما شهر زندگی بوده است، چرا که زاینده‌رود آن همیشه زنده و زاینده بوده و اولین و مهم‌ترین مطالبه‌ من نیز مثل تمام اصفهان دوستان، جریان دائمی زاینده‌رود است و بس.»

در بخشی دیگری از پیام علی قاسم‌زاده آمده است: «نباید مسئولان اجازه دهند این رگ حیاتی اصفهان بدون آب باشد، حتی اگر کمبود آب هم باشد، می‌توان تدبیر کرد و جریان دائمی رود را به شهر هدیه داد. طی چند سال گذشته با هر کسی که اندک تعلقی به این شهر داشته است، صحبت کردم، قصه پر غصه‌اش زاینده‌رود بوده است. برای ما اصفهانی‌ها زاینده‌رود فقط یک رود نیست، بلکه جریان هویت و تاریخمان است.»

پایداری آب در زاینده‌رود مهم‌ترین مطالبه شهروندان

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در آستانه سفر رئیس‌جمهور به اصفهان با اشاره به تدوین نامه ۳۰ بندی شورای ششم در رابطه با مشکلات شهر اصفهان و مطالبات مردم برای ارائه به رئیس‌جمهور اظهار کرد: موارد مطرح‌شده در نامه ۳۰ بندی در جلسه‌های تلفیق جمع‌بندی نهایی و به ترتیب اولویت مباحث، تنظیم‌شده است، این نامه برای استاندار اصفهان، معاونان و نمایندگان ارسال‌شده است تا هرکدام از مسئولان که در جریان تنظیم مصوبات سفر ریاست جمهوری دخیل هستند این موارد را مدنظر داشته باشند.

محمد نور صالحی با بیان اینکه توجه به پایداری و جریان دائمی آب در زاینده‌رود مهم‌ترین مطالبه شهروندان و اعضای شورای ششم شهر اصفهان از رئیس‌جمهور است، ادامه داد: اعضای شورای اسلامی شهر به‌عنوان نمایندگان مردم خواستار تعیین تکلیف جریان پایدار آب زاینده‌رود هستند، زیرا پیگیری این مسئله مطالبه شهروندان است که به‌طور مرتب تکرار می‌شود، بدون اینکه نظر منفی نسبت به سایر استان‌ها وجود داشته باشد یا بخواهیم از سهم دیگران کم شود، خواستار توجه به این مشکل که زمینه‌ساز معضلات بزرگی در کلانشهر اصفهان شده است، هستیم.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح می‌کند: پایداری و جریان دائمی آب زاینده و حقابه مردم اصفهان سال‌های متمادی است که برای کشاورزان، مسئولان محیط‌زیست و شهروندان مهم‌ترین چالش است، همچنین نباید فراموش شود که تشکیل اصفهان با تمدنی در مرکز ایران پیرامون رودخانه زاینده‌رود بوده است، این اتفاق به‌عنوان یک خواسته و نگرانی اصلی مردم تلقی می‌شود. موضوع فرونشست زمین نیز پیوست همین درخواست است که شورای ششم شهر اصفهان در نامه تدوین شده پیشنهاد کرده است تا وزارتخانه‌های دخیل با تشکیل کارگروهی حداقل با محوریت معاونان، استانداری اصفهان و سازمان‌های مرتبط در این زمینه اقدام و فرونشست در اصفهان را بررسی کنند تا برای رفع این مشکل و جلوگیری از گسترش فرونشست تصمیم‌های مؤثری بگیرند و به تصویب دولت برسانند و گره از این معضل که گریبان گیر نصف جهان شده است باز کنند.

بازدید سرزده رئیسی از کشاورزان اصفهانی

از سوی دیگر رئیس کمیسیون ویژه آب و مناطق کم برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان که نسبت به موضوع زاینده‌رود واکنش‌های زیادی از خود نشان داده و راهکارهایی هم ارائه داده است، در آستانه سفر رئیس‌جمهور به اصفهان گفت: مردم به دنبال زنده‌ شدن زاینده‌رود هستند، علاوه بر آن رفع مشکلات آلایندگی و زیست‌محیطی نیز باید مدنظر مسئولان ارشد کشوری قرار گیرد، درخواست مردم اصفهان از رئیس‌جمهور در سفر به این استان یک‌کلام و آن «آب» است.

وی با بیان اینکه نیازمند نگاه جدید به اصفهان هستیم، تصریح کرد: باید از این نگاه که اصفهان را برخوردار می‌دانند فاصله گرفت، چراکه اگرچه اصفهان را برخوردار می‌دانند اما درون این شهر بستری برای بسیاری از مطالبات و حل مشکلات شده است.

نادرالاصلی گفت: به تناسب این نیازها و مطالبات باید به مردم این شهر خدمت‌رسانی صورت گیرد و در این زمینه از مدیران کشوری متوقع هستیم و درخواست می‌کنیم اصفهان را مدنظر قرار دهند.

تدوین ۳۰ مطالبه مدیریت شهری از رئیس‌جمهور

علی صالحی، سخنگوی شورای شهر اصفهان نیز با اشاره به ۳۰ مطالبه تدوین شده اعضای شورای شهر از رئیس‌جمهور، اظهار کرد: زاینده‌رود، در رأس همه مطالبات مردم، اعضای شورای شهر و نمایندگان استان در مجلس، است. نگاه ما به زاینده‌رود صرفا یک کالای لوکس نیست. زاینده‌رود را شریان یک هویت و فرهنگ دیرینه می‌دانیم. تبعات زیست‌محیطی، فرونشست، از بین رفتن تالاب گاوخونی، از بین رفتن پل‌ها و آثار تاریخی و... نیز به دنبال خشکی زاینده‌رود مطرح است که همه ما در برابر این مشکلات مسئول هستیم.

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: زاینده‌رود اصلی‌ترین و محوری‌ترین موضوع است اما تنها مسئله اصفهان نیست. در حوزه محیط‌زیست، زیرساخت‌ها و بخش دانش‌بنیان، محرومیت‌ها و... نیازمند تصمیمات ملی هستیم؛ بنابراین از سایر موضوعات نیز نباید غافل شویم.

وی با بیان اینکه در توزیع آب نیازمند یک طرح جامع با ویژگی عقلانیت و عدالت هستیم، گفت: معتقدیم آب باید به‌صورت جامع با مدیریت ملی توزیع شود و امیدواریم در این حوزه شاهد عمل باشیم تا از خطرهایی که این تمدن را تهدید می‌کند جلوگیری کنیم.

صالحی اظهار کرد: پیشنهاد ما به‌صورت جدی، شفاف‌سازی مصارف، جلوگیری از برداشت‌های غیرمجاز، شناسایی و ایجاد منابع جدید و تکمیل طرح‌های آبی است. معتقدیم در رابطه با حل مسئله احیای زاینده‌رود باید قانون اجرا شود. قانون و راهکار وجود دارد که باید با نگاه ملی به آن قانون پایبند باشیم.

مطالبه مردمی زاینده‌رود از طریق میز خدمت وزارت نیرو در اصفهان

در شرایطی که مسئولان مختلف استانی و نمایندگان شورای شهر و مجلس در این مدت به سهم و زعم خود رفع معضل زاینده‌رود را از رئیس‌جمهور درخواست کرده‌اند، در جریان برپایی میز خدمت وزارت نیرو در اصفهان نیز این خواسته جزو پررنگ‌ترین مطالبات مردم بوده است.

مشاور وزیر نیرو در این رابطه گفت: مباحث مربوط به حوضه آبریز زاینده‌رود و تأمین حقابه‌های کشاورزی، اصلی‌ترین درخواست مردم اصفهان از رئیس‌جمهور در سفر به این استان است.

مریم کارگر نجفی افزود: این درخواست‌ها از سوی مرکز ارتباطات مردمی نهاد ریاست جمهوری دریافت شده و در اختیار وزارت نیرو قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: این درخواست‌ها از روزهای گذشته از مجاری مختلف مانند سامانه ۱۱۱ (سامانه ارتباطی دولت و مردم) دریافت و جمع‌آوری شده است ضمن اینکه امروز و فردا نیز هرگونه شکایت و درخواست مردم از طریق میز خدمت دریافت خواهد شد.

میزهای خدمت ۳۰ دستگاه اجرایی در آستانه سفر رئیس‌جمهور و هیأت دولت به استان اصفهان در ادارات کل استان برپا شده تا دغدغه‌ها و مشکلات مردم را وصول کند.

این میزهای خدمت از صبح امروز چهارشنبه دایر شده است، و نمایندگان تام‌الاختیار وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی مختلف در آن حضور دارند که امروز تا ساعت ۱۸ برقرار بوده و فردا نیز از ساعت ۸ صبح تا ۱۸ برای رسیدگی به دغدغه‌ها، مطالبات و درخواست‌های شهروندان فعال خواهد بود.

منبع: برنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۶
1
0
برای پایداری جریان زاینده روداصفهان دو راه حل هست اول صرفه جویی درمصرف آب دوم برداشت حداکثری از منابع آب استان چهار محال و بختیاری اولی رااصفهانیها می توانند انتخاب کنند ولی دومی دیگر از دستشان دررفته است...
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۸:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۸
به چه قیمت زایند رودتان را پر اب میخواهید کنید.امیدوارم اگر قرار است جای دیگر فدای پر ابی رودابه زاینده رود شود همانا خشک بماند که بماند.
ناشناس
|
Switzerland
|
۱۸:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۶
0
1
رفع معضل زاینده‌رود با کدام اب با چه؟ با انتقال آب بیشتر از سرشاخه ها کارون.با نابودی اکوسیستم منطقه ای دیگر
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان