تاریخ انتشار: ۰۹:۵۲ - ۲۵ تير ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۲ نظر
علیرضا پاک‌فطرت در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

با افغانستان و پاکستان همکاری امنیتی داریم، با روسیه هم همکاری می‌کنیم/ به برکت رهبری و دفاع مقدس ابرقدرت هستیم و چیزی کم از روسیه نداریم

علیرضا پاک‌فطرت نماینده شیراز با اشاره به همکاری امنیتی ایران و روسیه می‌گوید: ایران اکنون با افغانستان و پاکستان، همکاری امنیتی دارد بنابراین نیاز است با روسیه هم این همکاری تعریف شود.

علیرضا پاک‌فطرت نماینده شیراز

رویداد۲۴ محمد آیتی: دولت لایحه موافقتنامه «همکاری ایران با روسیه در حوزه امنیت اطلاعات» را به مجلس فرستاده است. بند‌های مختلف این لایحه درباره اینترنت است و علاوه بر توسعه همکاری‌های امنیتی و تبادل اطلاعات، امکان «سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های امنیت اطلاعات» نیز مورد اشاره قرار گرفته است.

حال در شرایطی که دهه‌هاست ایران روی محرمانگی اطلاعات خود اصرار دارد، این پرسش پیش می‌آید که تصویب این لایحه چه معنی می‌تواند داشته باشد؟ منتقدان، این لایحه را نوعی نفوذ می‌دانند و می‌گویند به واسطه این اتفاق، ایران زیر چتر حمایتی روسیه قرار خواهد گرفت. اما آیا چنین خواهد شد؟ علیرضا پاک‌فطرت نماینده شیراز از نگاه خود به این سوال پاسخ داده است. او به رویداد۲۴ می‌گوید: روسیه کشور همسایه ایران است و باید با کشور‌های پیرامونی خود در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و... همکاری داشته باشیم.  وقتی بناست ارتباطی با کشوری دیگر برقرار شود، ضرورت دارد در بحث امنیتی، این کشور‌ها یکدیگر را کمک کنند و این همکاری نباید در چارچوبی باشد که ضربه‌ای به امنیت ایران وارد شود.

او می‌گوید: همه کشور‌ها در رابطه با مسائل امنیتی، با حواس‌جمعی کار می‌کنند. ایران اکنون با افغانستان و پاکستان، همکاری امنیتی دارد و با روسیه هم نیاز است که این همکاری تعریف شود.

همکاری ایران و روسیه در حوزه امنیتی، باید در حد همکاری آنها باشد

عضو کمیسیون آموزش مجلس می‌گوید: ضرورت دارد به یک نکته توجه شود؛ انقلاب ما، انقلابِ نه شرقی و نه غربی است. از این‌رو، باید مستقل زندگی کنیم و روی پای خودمان بایستیم. روسیه هم در حدی که شرایط اقتضاء می‌کند و ضربه‌ای به مسائل امنیتی ما وارد نشود و مسائل محرمانه و فوق‌محرمانه ما به دست دیگر کشور‌ها نیفتد، باید همکاری داشته باشیم. ضمناً همکاری باید دو طرفه باشد، یعنی در حدی که آن‌ها همکاری می‌کنند ما هم باید همکاری کنیم.

به برکت رهبری و دفاع مقدس چیزی کم از روسیه نداریم

پاک‌فطرت می‌گوید: اگر روسیه در شورای امنیت سازمان ملل حق وتو دارد، ایران هم به برکت خون شهدا، هشت سال دفاع مقدس و رهبری خوبی که داریم، یک ابرقدرت است و چیزی کمتر از روسیه نداریم، پس این معاملات باید پایاپای باشد، همان‌طور که به نظرم تاکنون هم بوده است و دلیلی ندارد در این موضوع خاص، امتیازات بیشتری بدهیم.

از همه کشورها باید به یک اندازه اطلاعات گرفت و اطلاعات داد

وی در پاسخ به اینکه نظارت مجلس بر این لایحه توام با حساسیت ویژه خواهد بود؟ گفت: به عنوان یکی از نمایندگان مجلس، روی این لایحه حساسیت دارم و فرقی ندارد که طرف قرارداد روسیه باشد یا افغانستان، پاکستان یا کشور‌های حوزه خیلج‌فارس و... همه از نظر من، در یک سطح هستند و از همه باید به یک اندازه اطلاعات گرفت و اطلاعات داد. مجلس هم، در چارچوب قانون اساسی و شعار‌های انقلابی مثل نه شرقی و نه غربی عمل خواهد کرد و نمی‌گذاریم نفوذ اتفاق بیفتد.

پزشکیان: خیلی وقت است که از شعار شعار نه شرقی نه غربی فاصله گرفتیم

در همین خصوص مسعود پزشکیان، نماینده تبریز گفت: از جزئیات این لایحه باخبر نیستم، اما می‌دانم همه کشور‌ها دنبال منافع خودشان هستند. هیچ کشوری دلش به حال کشور دیگری نسوخته و نخواهد سوخت و اگر روسیه به طرف ما می‌آید، حتماً منفعتی برایش وجود دارد و سیاستمداران ما باید منفعت ایران را لحاظ کنند نه اینکه اجازه داده شود طرف مقابل هر کاری خواست بکند.

وی در پاسخ به اینکه این قرارداد در مغایرت با شعار نه شرقی و نه غربی است؟ گفت: خیلی وقت است که از آن شعار فاصله گرفتیم و اکنون غرب را ول کردیم و شرقی شدیم.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
محبوب از تبریز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۵
0
1
واقعا ادم گیج و مبهوت مانده است چه افکاری در کشور ما حاکم است البته این نماینده مقصر نیست دانش و دانایی ایشان در این حد است که معنای ابر قدرت را نمی داند و البته از نماینده ای که به کمک شورای نکهبان و نظارت استصوابی با حدا اقلترین رای در مجلس جلوس کرده است ایشان دنیا و ابرقدرتی را از سورخ سوزن تماشا می کند مجلس فعلی نماینده حاکمیت است نه مردم چون هر کاری که انجام می دهند بر ضد مردم است و کوچکترین کاری برای رفاه و اسایش مردم بر نداشته اند و تابع دستورات دولت هستند دولت هر امری کنند اجرا می کنند نمونه اش دستمزد بازنشستگان می باشد و ادعا می کنند افزایش دستمزد تورم زا است و یی هم نیست به اینها حال کند اقایان محترم الان در اثر گرانی و تورم کمر مردم را خم کرده است بدون اینکه دستمزد کاگران افزایش یابد عروس نمی تواند برقصد می گوید اتاق کج است از حاکمیت انتظار می رود لا اقل به حرف اقتصاد دانان خودی مثل اقایان راغفر و مومنی عمل کنند نه سخنان اقای مصباحی مقدم که سواد اقتصادی ندارد معلوم نیست این اقای مصباحی از کدام دانشگاه معتبر دکترای اقتصاد گرفته است که در مناظره ان ایر با اقای راغفر خانم مجری به ایشان ایت الله و به اقای راغفر دکتر گفتند ایشان گفت منهم دکتر هستم اگر ایشان اقتصاد دان و دکتر بودند هیچوقت از حذف ارز 4200 تومن دفاع نمی کردند ایشان اقتصاد دان مورد نظر دولت انقلابی است که اقتصاد و کشور را مانند دولت روحانی فلج کرده است به دولت روحانی خرده می الان خودشان همان راه را ادامه می دهند
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۵
0
1
به برکت وجودی شما گرسنه گان بیت المال در بدبختی و سیه روزی هیچ چی کم نداریم
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان