تاریخ انتشار: ۱۵:۰۱ - ۲۷ تير ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۱ نظر

مرغ چند نرخی شد/ چرا مرغ به کیلویی ۷۰ هزار تومان رسید؟

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی ایران گفت: گوشت مرغ گرم با چند نرخ در بازارمصرف فروخته می‌شود و مقصر اصلی این نوسان قیمت، بی عرضگی سازمان‌های نظارتی در بازار است.

مرغ چند نرخی شد/ چرا مرغ به کیلویی ۷۰ هزار تومان رسید؟
رویداد۲۴ اقتصاد۲۴ به قلم مریم بهنام راد نوشت: در هفته‌های اخیر قیمت مرغ بار دیگر روند تند صعودی به خود گرفته وموجب نگرانی شدید مردم و بی اعتمادی نسبت به وعده‌های کنترل قیمت از سوی دولت شده است.

حدود یکماه ازجوجه ریزی با ارز نیمایی می‌گذرد و گوشت این مرغ‌ها با محاسبه ارز غیر ترجیحی وارد بازار شده؛ اما با چند نرخ متفاوت و با نوسان قیمت روزانه!

تولید کنندگان معتقدند؛ ادامه افزایش نرخ مرغ بستگی به سیاست کلی دولت دارد چراکه در ادامه مشکلات مرغداران موجب شده برخی قیمت مرغ را تا حدود ۱۰۰ هزار تومان نیز پیش‌بینی کنند.

البته گرانی چند باره قیمت مرغ تنها در چند ماه اخیر وضعیت بازار را چنان بحرانی کرده که دیگر زور مردم به خرید این محصول نمی‌رسد.

بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد مرغ در بازار از قیمت ۵۹۸۰۰ تا ۷۳ هزار تومان هم فروخته می‌شود. در همین رابطه حبیب اسدالله نژاد مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی ایران درگفتگو با اقتصاد ۲۴ گفت: اگر قیمت مرغ در بازار به بیش از ۷۰ هزارتومان رسیده از بی عرضگی سازمان‌های نظارتی در بازار است.

اسدالله نژاد گفت: هر کیلومرغ زنده ۳۵ – ۳۶ هزار تومان است و با توجه به نرخ مرغ زنده، هر کیلو مرغ گرم در بازار باید به بیش از ۵۵ هزار تومان فروخته شود.

وی تصریح داشت: مرغدار به ازای هر کیلو مرغ ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان زیان می‌دهد؛ اما به موجب بی عرضگی سازمان‌های نظارتی هر کیلو مرغ در بازار مصرف به بیش از ۷۰ هزار تومان فروخته می‌شود. تولید کننده و مصرف کننده مرغ هر دو در این زنجیره تاوان بی تفاوتی سازمان‌های نظارتی را می‌پردازند.


بیشتر بخوانید: افزایش قیمت وحشتناک تخم مرغ در یک سال
مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی ایران با تأکید بر اینکه نرخ مصوب هر کیلو مرغ گرم در بازار ۵۹۸۰۰ هزارتومان تصویب شده، گفت:، اما قیمت تمام شده هر کیلو مرغ برای مرغداران ۴۹ هزار تومان برآورد شده است؛ درحالی که مرغدار هر کیلو مرغ را ۳۵ هزار تومان به بازارعرضه می‌کند.

وی تصریح داشت: به دلیل عدم حضور بازرسان و بی نظارتی سازمان‌های متولی، مرغ با چند قیمت گران‌تر از نرخ مصوب به دست مصرف کننده نهایی در بازار می‌رسد.

به گفته اسدالله نژاد؛ در حال حاضر وضعیت موجود قیمت‌ها در بازار هم برای مردم و هم مرغدار زیان ده می‌باشد. اگر سازمان‌های متولی در بخش نظارت توان کنترل و تثبیت قیمت مرغ در بازار را ندارند، بهتره هر چه سریعتر تعطیل شوند! چراکه به راحتی تولید کننده را مقصر اصلی گرانی مرغ در بازار معرفی کرده اند.

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی ایران گفت: به دلیل نا هماهنگی‌ها و عدم نظارت در بازار، مرغدار در تولید هر کیلو مرغ ۱۴ هزار تومان ضرر می‌دهد و مصرف کننده نیز هر کیلو مرغ را بیش از ۱۵ هزار تومان گران‌تر خریداری میکند.

اسدالله نژاد تأکید داشت: متأسفانه برخی از واحد‌های صنفی سطح بازار با تخلف آشکار مرغ را گران‌تر از نرخ مصوب به مشتری می‌فروشند و همین موضوع باعث کاهش چشمگیر مصرف مرغ در یکی – دوماه اخیر شده است.

وی تصریح داشت: همین موضوع عاملی بر افزایش مازاد تولید شده و با توجه به وضعیت نابسامان صادرات، احتمال کاهش تولید مرغ در آینده بشدت زیاد است.

منبع: اقتصاد24
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: قیمت مرغ
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
اعتراض
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۷
0
0
چرا مرغ به کیلویی ۷۰ هزار تومان رسید؟ به خاطر بی قانونی، ناتوانی، کوتاهی، بی خیالی دولت، مسئولان و نمایندگان مجلس!
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان