تاریخ انتشار: ۰۰:۰۵ - ۰۲ مرداد ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۱۴ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

عیسی زارع‌پور وزیری که نماد تظاهر شد/ چرا مردم به عکس مصاحبه وزیر ارتباطات با خبرنگار روس واکنش نشان دادند؟

انتشار تصاویر پشت صحنه مصاحبه وزیر ارتباطات با خبرنگار روس در نگاه مردم رفتاری متظاهرانه بود؛ چه آنکه دولتمردانی که برای پوشش و سبک زندگی مردم ایران تصمیمات سختگیرانه وضع می‌کنند، در سفر‌های خود به خارج از کشور چندان هم پیرو شئونی که خودشان تحمیل می‌کنند، نیستند.

عیسی زارع پور وزیر ارتباطات

رویداد۲۴ شادی مکی: روز گذشته انتشار تصاویر مربوط به پشت صحنه مصاحبه عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات در محل سفارت ایران در مسکو واکنش‌برانگیز شد و تفاوت پوشش مجری (فرد مصاحبه‌کننده) و نفر دوم حاضر در پشت صحنه مصاحبه، به عنوان نمادی از تظاهر و ریاکاری مطرح شد؛ آنچنانکه به زعم منتقدان، برای وزیر ارتباطات فقط آنچه مقابل دوربین می‌گذرد مهم است و آنچه در واقعیت وجود دارد، اهمیت ندارد. به بیان دیگر اگر حضور زن بی‌حجاب بد است، پس چرا در آن جمع است؟ اگر خوب است، چرا واقعیت نشان داده نمی‌شود؟ چرا قرار است همه به نوعی تظاهر کنند؟

این عکس البته تحلیل‌های فرامتنی هم داشت و ماجرا به حضور گشت ارشاد در ایران هم پیوند خورد؛ برخی اینگونه تحلیل کردند که کارکرد گشت ارشاد هم به نوعی ترویج نمونه همین تظاهر است؛ این یعنی مسئله سیاستگذار تاثیر یک تصمیم نیست بلکه قرار است به هر نحو، حتی به قیمت دورویی افراد، ایده خود را پیدا کند. 

در نمونه مشابه، تصویر ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه در محل وزارت امور خارجه ایران منتشر شد که البته با قوانین اجباری پوشش زنان در ایران همخوانی نداشت، با این حال نسبت به این مسئله نیز سکوت شد. در حقیقت آنجا هم این سوال مطرح شد که اگر «قانون» است، چرا دیگران ملزم به رعایت آن نیستند؟ به بیان دیگر اگر مسئله حیثیتی است و به زعم وحید یامین‌پور «اگر امروز روسری را در آوردند، فردا شورت هم در می‌آورند»، چرا بیگانگان به صورت گزینشی آن را می‌پذیرند اما برای خود مردم ایران بازداشت و حبس در پی دارد؟

موضوع برخوردهای حاکمیت با مظاهر بدحجابی مختص به دولت رئیسی نیست و تقریبا با درجه شدت متفاوت در تمام دولت‌ها وجود داشته است؛ همانگونه که پیش‌بینی می‌شد در دولت رئیسی این موضوع با شدت بیشتری پیگیری شد. البته این در حالی است که ابراهیم رئیسی پیش از انتخابات وعده داده بود به جای گشت ارشاد در خیابان‌ها، گشت ارشاد مدیران را فعال خواهد کرد! با این حال او «مصوبه حجاب و عفاف» را که طی ۱۷ سال گذشته معطل مانده بود بدون تغییر برای اجرا ابلاغ کرد؛ مصوبه‌ای که حتی تا پوشش لباس کارمندان ادارات و منع حضور زنان در هرگونه تبلیغات را در برمی‌گیرد.


بیشتر بخوانید: چرا کمپین «من محجبه و مخالف گشت ارشاد هستم» اهمیت دارد؟/ وقتی محجبه‌ها هم به سربازان معاویه تشبیه می‌شوند!


واکنش‌ها به تصاویر مصاحبه وزیر ارتباطات با خبرنگاران روس

به گزارش رویداد۲۴ شاید این تصاویر در شرایط عادی مورد انتقاد قرار نمی‌گرفت و اتفاقی کاملا طبیعی بود، اما به دلیل وجود تبعیض، واکنش‌ها زیاد بود؛ یکی از کاربران فضای مجازی می‌نویسد: «ارزشی‌ها جواب بدهند آیا این پشت صحنه، وزیر ارتباطات را تهییج و تحریک می‌کند؟»

یکی دیگر از کاربران فضای مجازی هم نوشت: «اگر یکی از وزرای دولت روحانی اینگونه در برابر زن بی‌حجاب نشسته بود تا حالا حکم تکفیر صادر کرده بودید، اما، چون وزیر دولت اصولگرایان است اشکالی ندارد.» دیگری هم نوشت: «برای مردم محدودیت ایجاد می‌کنید و آنوقت خودتان! پشت صحنه‌هایتان دیدنی است.»

به گزارش رویداد۲۴ نکته آنکه خبرگزاری‌های اصولگرا که به شدت بر ضرورت حجاب اجباری در ایران تاکید داشته و حتی سخنان هتاکانه یامین‌پور نسبت به زنان را باز نشر می‌دهند نیز در برابر این نوع رفتار سکوت اختیار کرده‌اند کما اینکه پیشتر نیز درباره نحوه پوشش ماریا زاخارووا در محل وزارت امور خارجه احساسات دینی‌شان جریحه‌دار نشد و فریاد وااسفا سر ندادند، گویا این افراد هنجارشکنی را تنها در نوع پوشش زنان ایرانی تفسیر می‌کنند.

همچنین ائمه جماعاتی مانند احمد خاتمی که حجاب را به مثابه یکی از قوانین کشور لازم‌الاتباع برای همگان می‌دانند نیز در برابر این قانون‌شکنی (بر اساس گفته‌های خودشان) سکوت کرده‌اند.

از طرف دیگر تا کنون هیچیک از ارکان دولت و حاکمیت واکنشی نسبت به تصاویر پشت صحنه مصاحبه خبرگزاری روس با زارع‌پور نشان نداده‌اند و بابت آن از مردمی که همیشه در سخت‌گیری‌ها نسبت به حجاب آن‌ها را بهانه این رفتار‌ها قرار می‌دهند عذرخواهی نکرده‌اند. سکوتی که می‌تواند حاوی این پیام از طرف دولت رئیسی باشد که «ما هرآنچه می‌خواهیم می‌کنیم و پاسخگو هم نیستیم.»

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۴
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۲
1
7
آقای سید علی تویسرکانی سلام
یادمه یه بار فرمودین هر کی با حجاب مخالفت کند قطعا .... زاده س
شرمنده نتونستم حرفاتونو فراموش کنم نظرتون راجع به این قضیه چیه؟؟؟ یامین پور و علم الهدی و خاتمی اونطوری که داد و فریاد بپا کردند ایا واقعا بفکر فرهنگ و سلامتی اجتماعی مردمند؟؟؟؟
یا شما هم مقابل این قضایا مثل همیشه سکوت میکنین؟؟؟
نمیخوایین وزیر امور خارجه یا علم الهدی رو به خوااندن کلمه به کلمه قرآن دعوت کنید؟؟؟؟
غزلی از حافظ
|
United States of America
|
۰۰:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۲
1
7
جواب اینها رو با غزل199 حافظ باید داد
واعظان کاین جلوه در محراب و منبر میکنند چون
به خلوت می روند ان کار دیگر می کنند
مشکلی دارم ز دانشمند مجلس باز پرس
توبه فرمایان چرا خود توبه کمتر می کنند؟
کوئی باور نمی دارند روز داوری
کاین همه قلب و دغل در کار داور می کنند
یا رب این نودولتان(نوکیسگان انقلابی)را با خر خوشان نشان
کاین همه ناز از غلام ترک و استر می کنند
ای گدای خانقه برجه در دیر مغان
می دهند ابی که دلها را توانگر میکنند
حسن بی پایان او چندانکه عاشق می کشد
زمره دیگر به عشق از غیب بر سر می کنند
بر در میخانه عشق ای مبک تسبیح گوی
کاندر آنجا طینت آدم مخمر میکنند
صبحدم از عرش می امد خروشی عقل گفت
قدسیان گوئی که شعر حافظ از بر می کنند
ناشناس
|
United States of America
|
۰۷:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۲
2
11
اسلام دائما به مردم روستایی و بی سواد وعده ماه و خورشید میده و هیچ وقت به قول های خود عمل نکرده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۲
1
8
همه شان نماد تظاهر هستند . اینها این روش گذران زندگی شان است . هنر دیگری که ندارند. ادا و تظاهر و شعار در این مملکت شده اسباب ترقی و پیشرفت.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۲
10
2
بنده هم مثل اکثر مردم هیچ شناختی از آقای وزیر ندارم! ولی این انتقاد به ایشان وارد نیست زیرا او نمی تواند عقاید خود را به اتباع کشور میزبان تحمیل نماید ، حداکثر می تواند بگوید با کسی که مصاحبه می کنم مثلا این شرایط را داشته باشد! دیگر اتفاقات پشت صحنه و حواشی دیگر از کنترل ایشان خارج است!
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۳
زر نزن طبق عقاید مزخرف شما و امثال شما بایس مصاحبه رو ترک میکرد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۲
1
9
حکومت خودش داعش دیگراست
آریو برزن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۲
1
8
دم رویداد 24 گرم!!!زنده باد!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۲
8
1
میدونید دوگانگی و هوچی گری رویداد در کجا خوشو نشون میده؟
در اینکه حجاب یه خبر نگار ، در کشور خودشو زیر سئوال میبره ، ولی در طرف دیگه تبلیغ فیلم های کمدی قبل از انقلاب را میکنه که سرتاسر فیلم پر از فحشا ست ( تبلیغ فیلم ممل آمریکایی)
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۲
0
5
اگر وزیر میخواست این اداها رو در بیاره سر و کارش با پوتین بود
شهروند
|
Canada
|
۰۰:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۳
1
5
واعظان کاین جلوه در محراب و منبر می کنند
چون به خلوت می روند آن کار دیگر می کنند

این قماش همه بر این منوال اند.
علیرضا
|
Germany
|
۱۲:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۳
1
7
اگر وزیر روحانی همچین مصاحبه‌ای می‌کرد الان شریعتمداری چند تا سینه چاک کرده بود انجمن اسلامی ها وپیراهن
سفید ها جلو درب وزیر تحسین کرده و وا اسلام ا سر می‌دادند چون وزیر عرزشی است اسلام به خطر نمی‌آید ایضا ماریا زاخاریا در وزارت خارجه که تلبوور هم آنجا بود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۳
7
1
هر چند که نظر منو منتشر نکردی ولی باز هم میگم که مصاحبه وزیر در خاک خود خبر نگار بوده
و در مقابل تبلیغ فیلمهای کمدی قبل از انقلاب شما مثل " ممل آمریکایی " که سراسر فحشاست عددی نیست
رویداد باید یه تلنگوری بهت زد.....
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۰۳
2
2
ازدست این گروه انحصارطلب فقط به خداپناه میبرم .امیدوارم خدا ریشه شون روبکنه .تامردم ایران یک نفس براحتی بکشند
نظرات شما
پیشخوان