تاریخ انتشار: ۰۰:۰۴ - ۰۴ مرداد ۱۴۰۱
معاون حمل و نقل شهرداری تهران در گفتگو با رویداد۲۴:

تغییر طرح ترافیک تا پایان ۱۴۰۱/ عوارض خودرو‌ها متناسب با میزان ازدحام ترافیکی دریافت می‌شود

مجتبی شفیعی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفته مدل محدوده طرح ترافیک به این صورت خواهد بود که میزان عوارض باید متناسب با میزان ازدحام ترافیکی و مدت حضور خودرو در این ازدحام باشد؛ یعنی به هر اندازه که ازدحام بیشتر می‌شود، عوارض باید بالاتر برود.

مجتبی شفیعی شهرداری تهران

رویداد۲۴ فائزه مومنی: مجتبی شفیعی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در پاسخ به پرسشی مبنی بر تغییر طرح ترافیک فعلی شهر تهران و همچنین نبود بازدارندگی کافی در طرح فعلی برای جلوگیری از ورود اتومبیل شخصی به خیابان‌ها به رویداد۲۴ گفته طرح ترافیک فعلی نسبت به طرح ترافیک قدیم چند گام رو به جلو رفته و به عادلانه بودن نزدیک‌تر شده اما ضعف‌هایی نیز دارد. در شورای ترافیک تهران بحث‌های اولیه‌ای صورت گرفت و قرار شد کمیته‌ای مسئول پیشنهاد مدل جدید مدیریت محدوده ترافیک باشد.

او درباره جزییات این تغییر گفته در دنیا مدل‌هایی تجربه شده تا بازدارندگی کافی را داشته باشد. ارقام عوارض و جریمه‌ای که در حاضر تصویب شده، بازدارندگی ندارد و چون به دلیل ایرادات حقوقی، پلیس روی مدل جدید طرح ترافیک، جریمه اعمال نمی‌کرد، در نتیجه باعث شده بود بسیاری از مردم ترجیح دهند با خودروی شخصی وارد شهر شوند. در مدل جدیدی که در حال طراحی است، بخشی از ضعف‌ها در حد امکان برطرف می‌شود.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران توضیح داده که مدل محدوده طرح ترافیک به این صورت خواهد بود که میزان عوارض باید متناسب با میزان ازدحام ترافیکی و مدت حضور خودرو در این ازدحام باشد؛ یعنی به هر اندازه که ازدحام بیشتر می‌شود، عوارض باید بالاتر برود و همزمان هرچقدر که مدت حضور خودرو در ازدحام بیشتر باشد، عوارض بیشتری باید پرداخت کند تا فرد تشویق شود آنجا را ترک کند. اما این روند باید انعطاف‌پذیر باشد؛ یعنی در طول شبانه روز و متناسب با محدوده مدام تغییر کند.

شفیعی گفته دلیل ریشه‌ای این تصمیم وضعیت سوخت است زیرا قیمت سوخت واقعی نیست و اگر قیمت سوخت واقعی بود، برای مردم توجیه اقتصادی نداشت که ماشین بیاورند. با توجه به شرایط فعلی در حال ایجاد تغییرانی هستیم که البته زمینه‌سازی‌های نرم‌افزاری، سخت‌افزای و مدیریتی نیاز داریم. احتمالا، اما تغییر طرح ترافیک تا پایان سال به تصویب شورای ترافیک برسد و بعد از آن مبنای عمل قرار خواهد گرفت.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان