تاریخ انتشار: ۱۰:۳۴ - ۰۱ شهريور ۱۴۰۱

تعزیه و پرفورمنس‌های دهه محرم در دوره صفویه

نانا والاجم در لایو اینستاگرامی خود به نام «در ستایش حرکت» که این هفته با حضور احسان زیور عالم برگزار شد، درباره چرایی آهمیت آیین در دوران صفویه و به خصوص هنر تعزیه و پرفومنس‌های دهه محرم صحبت کرده است.

نازنین نانا والاجم

رویداد۲۴ نازنین نانا والاجم گرافیست، نویسنده، کارگردان، محقق و دانش آموخته ارشد تئاتر از دانشگاه تربیت مدرس است. او سال‌هاست مطالعات خود را در زمینه اساطیر و زبان‌شناسی زیر نظر اساتید این حوزه آغاز کرده و تا کنون مقالات، کارگاه‌ها و نمایش‌های زیادی در زمینه اسطوره و زبان شناسی باستان در کارنامه خود به ثبت رسانده است.

نانا والاجم یک مجموعه «لایو اینستاگرامی» به نام در «در ستایش حرکت» دارد که هر دو هفته یکبار ساعت ۹ شب چهارشنبه برگزار می‌شود.

«بررسی آیین‌های دوره صفویه و موانع پژوهش» موضوع گفتگوی ای هفته نانا والاجم با «احسان زیور عالم» مدرس دانشگاه سینما و تئاتر، پژوهشگر و تحلیل گر، مترجم و نمایشنامه نویش است.


بیشتر بخوانید: رسوم عزاداری در دوران قاجار


نانا والاجم در مقدمه این لایو گفت: آیین‌های دوره صفویه بسیار بدن محور بوده است و نه بر مبنای گفتگو، بلکه بر مبنای اجرا و اجراکننده بوده است.عصر صفویه حکومت و شاهی داشته که سعی میکرده از آیین‌ها در جهت تحکیم پایه‌های سیاسی اجتماعی و اقتصادی خودش استفاده کندو برای اجرای این آیین‌ها برنامه ریزی می کرده است.

احسان زیورعالم نیز در زمینه اهمیت آیین ها در حکومت‌ها گفت: چهارصد سال قبل‌تر از صفویه، حکومت آل بویه بود که آیین را وسیله‌ای برای مشروعیت دادن به  قدرتش قرار داد. اهل تشیع با عاشورا به عنوان یک برتری مذهبی مانور می دهد. امام حسین(ع)  حج را که آیین بسیار مهمی است را کنار گذاشت به سمت کوفه رفت  و در روز دهم محرم کشته شد. محرم برای اهل سنت آغاز سال نو است و برای شیعه آغاز عزا است.

احسان زیور عالم افزود:  قدیمی‌ترین متن نمایشی عزا در ایران «یادگار زریران» است که زریر سرش بریده می شود. از این دست به سوگ سیاوش و سوگ شروین هم می شود اشاره کرد.

نانا والاجم در ادامه بحث چرایی اهمیت آیین ها در دوره صفویه گفته صفویه برای تحکیم قدرت به صورت آگاهانه روی ناخودآگاعامه مردم اثر می گذاشته با جمع آوری تمام آیین‌هایی که در منطقه ما شناخته شد بود؛ آن ها  را یکدست کرده و شاخ و برگ داده است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان