تاریخ انتشار: ۰۰:۰۶ - ۱۷ شهريور ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

هدف اسرائیل از تلاش برای توقف احیای برجام چیست؟

رئیس سازمان موساد به واشنگتن سفر کرده است. او هدف خود را از سفر به واشنگتن، قانع کردن مقامات آمریکایی برای توقف مذاکرات احیای برجام خوانده و هشدار داده که توافق نزدیک است. در حالی که سیاست دولت اسرائیل، فشار به طرف‌های مذاکره کننده برای توقف مذاکرات است و بخشی از جامعه اطلاعاتی اسرائیل معتقد است حتی توافق هسته‌ای می‌تواند به نفع اسرائیل باشد!

جنگ ایران و اسرائیل

رویداد۲۴ لیلا فرهادی: ابتدا بنی گانتز وزیر دفاع اسرائیل و بعد ایال هولاتا مشاور امنیت ملی این رژیم تلاششان را کردند و حالا نوبت رئیس سازمان جاسوسی اسرائیل است که سعی کند بایدن را برای توقف احیای برجام قانع کند. نشریه اسرائیلی اورشلیم پست در گزارشی هدف دولت اسرائیل برای توقف احیای برجام را مورد بررسی قرار داده و آن را به چالش کشیده است.

در این گزارش آمده «دیوید بارنیا رئیس سازمان موساد روز یکشنبه برای دیدار با برخی مقامات آمریکایی در خصوص توافق هسته‌ای ایران وارد واشنگتن شده است. او قرار است موضع اسرائیل در این خصوص را به آمریکایی‌ها منتقل کند. بارنیا برنامه دارد که در کمیته اطلاعاتی سنا سخنرانی کند. (هرچند کمیته هیچ برنامه‌ای برای یک نشست برای این هفته اعلام نکرده است) بارنیا قبل از سفر به واشنگتن اعلام کرده بود که برجام یک فاجعه استراتژیک بوده و به زودی هم توافق نهایی خواهد شد.»

سفر بارنیا به واشنگتن تلاش دیگری از جانب دولت اسرائیل برای توقف برجام است، اما به گفته کارشناسان اسرائیلی، اسرائیل دیگر توانایی توقف احیای برجام را ندارد.

چاک فریلیچ معاون مشاور سابق امنیت ملی اسرائیل به اورشلیم پست گفته توانایی اسرائیل برای تاثیرگذاری بر توافق بسیار کم شده است. اساسا هیچ کس نمی‌داند چرا اسرائیل تا این اندازه خواهان از بین رفتن برجام است.

فریلیچ در زمان امضای توافق اصلی برجام در سال ۲۰۱۵ به عنوان معاون مشاور امنیت ملی اسرائیل مشغول به کار بوده است. به عقیده او کمپین «نفتالی بنت» و «یائیر لپید» برای توقف احیای برجام بهتر از نتانیاهو بوده، چون نمی‌خواستند این کمپین به روابط آن‌ها با آمریکا لطمه‌ای وارد کند؛ کاری که نتانیاهو در سال ۲۰۱۵ با سخنرانی در کنگره انجام داد.

فریلینچ سه هدف اصلی اسرائیل برای کارزار علیه برجام را برشمرده و گفته «اولین هدف به تاخیر انداختن توافق در جریان مذاکرات وین تا جای ممکن است. دومین هدف جلوگیری از بسته شدن پرونده ایران در آژانس است و سومین هدف اطمینان از تحت تحریم باقیماندن سپاه است و هرچه مذاکره طولانی‌تر شود ایران بیشتر به این نتیجه می‌رسد که از احیای توافق سودی نخواهد برد.»


بیشتر بخوانید: مذاکرات احیای برجام چگونه متوقف شد؟


کارشناس اسرائیلی: ایران قرار است بر کل خاورمیانه سیطره پیدا کند

«منهم مرهاوی» کارشناس امور ایران در موسسه هری ترومن دانشگاه عبری اورشلیم گفته «ایران همین الان هم پا پس کشیده چرا که پایبند نبودن به توافق برای ایران سودمند‌تر است. مردم ایران می‌خواهند تحریم‌ها برداشته شود، اما یک مساله روشن است و آن اینکه اقتصاد ایران نه فقط به خاطر تحریم که به خاطر سوء مدیریت و فساد نابود شده و ایران با توافق جدید خسارات زیادی خواهد دید؛ در عین حال مخالفان توافق در ایران محبوبت پیدا کرده‌اند.»

اقتصاد ایران از زمان خروج ترامپ از برجام آسیب زیادی دیده و در این مدت ایران شاهد بروز اعتراضات سراسری بوده است. به گزارش رویداد۲۴ مرهاوی مانند بسیاری دیگر از کارشناسان بر این باور است که ایران به این نتیجه رسیده که استفاده از بمب اتم ایران را به دردسر می‌اندازد و ایران قرار نیست خودکشی کند. هیچکس فکر نمی‌کند که ایران قرار است از بمب اتم علیه اسرائیل استفاده کند. ایران می‌خواهد توانایی هسته‌ای داشته باشد و به همه بگوید که این توانایی را دارد تا بتواند موقعیت خودش را ارتقا دهد.

او ابراز امیدواری کرده که سیستم امنیتی اسرائیل آماده روزی باشد که ایران به توانایی ساخت بمب اتم دست پیدا کرده است. این کارشناس اسرائیلی تاکید کرده رسیدن ایران به چنین توانایی به این معتی نیست که ایران قرار است با بمب اتم بر کل خاورمیانه سیطره پیدا کند، اما اسرائیل باید باید برای چنین روزی آماده باشد، چون احتمالا به زودی فرخواهد رسید.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: خبر مهم
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
United States of America
|
۰۸:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۷
0
0
اسرائیل در نهایت با پشتیبانی امریکا و همکاری اطلاعاتی آژانس بین المللی انرژی هسته ایی به ایران حمله هوایی خواهد کرد. یعنی سایت های هسته ایی ایران را منفجر با تسلیحات هوا به زمین خواهد کرد.
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان