تاریخ انتشار: ۰۰:۰۸ - ۱۸ شهريور ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۳ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

اگر برجام امضا شود، در سال نخست چقدر پول وارد ایران می‌شود؟

همزمان با تلاش آمریکا و اتحادیه اروپا بر نهایی کردن جزییات توافق احیای برجام، پیش بینی‌هایی از سوی رسانه ها و جریان های منتقد برجام در آمریکا منتشر شده که نشان می‌دهد در اثر احیای این توافق حجم قابل توجهی درآمد به سمت تهران روانه خواهد شد.

برجام

رویداد۲۴ لیلا فرهادی: بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها که یک نهاد ضد جمهوری اسلامی در آمریکاست، اخیرا گزارشی منتشر کرده و گفته با احیای برجام در جریان مذاکرات وین، در سال اول ۲۷۳ میلیارد دلار درآمد برای ایران ایجاد خواهد شد که می‌تواند تا سال ۲۰۳۰ به هزار میلیارد دلار برسد.

بر اساس این گزارش، هجوم بی‌سابقه سرمایه به سمت ایران پس از لغو تحریم‌های کنونی علیه ایران به عنوان بخشی از طرح احیای برجام از ترکیبی از منابع حاصل خواهد شد.

فاکس نیوز با اشاره به گزارش بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها نوشته «طرح پیشنهادی کنونی، دسترسی ایران به منابع بلوکه شده‌اش در جهان را که بالغ بر ۱۴۱ میلیارد دلار است آزاد خواهد کرد و همزمان امکان فروش نفت که سالانه ۱۲۱ میلیون دلار درآمد برای این کشور دارد را هموار می‌کند.»

در طرح جنجالی کنونی، دولت بایدن و دیگر قدرت‌های عضو برجام قرار است به طور موقت محدودیت‌هایی را برای برنامه هسته‌ای ایران در ازای لغو همه تحریم‌ها اعمال کنند و به ایران اجازه بدهند که نفت و کالاهایش را در بازار جهانی بفروشد.

حامیان برجام می‌گویند این توافق، برنامه غنی‌سازی اورانیوم ایران را محدود می‌کند و به بازرسان آژانس اجازه رصد برنامه هسته‌ای این کشور را می‌دهد. اما منتقدان می‌گویند لغو تحریم‌ها به ایران سرمایه‌ای اعطا خواهد کرد که می‌تواند برای جاه‌طلبی‌های هسته‌ای و برنامه‌های منطقه‌ای‌اش صرف کند.


بیشتر بخوانید: هدف اسرائیل از تلاش برای توقف احیای برجام چیست؟


به گزارش رویداد۲۴ بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها هفته پیش گزارش دومی را منتشر کرده و زنگ خطر را در مورد احیای برجام به صدا در آورده است. آمریکا قرار است روز اول سه فرمان اجرایی صادر کند و ذیل آن ۷ میلیارد دلار سرمایه بلوکه شده ایران که عمدتا متعلق به سپاه است را آزاد کند.

مارک دوبویتز رئیس بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها در بیانیه‌ای گفته دولت ایدن آماده است که به کمپانی‌های خارجی چراغ سبزی برای همکاری‌های تجاری با شرکت‌های ایرانی نشان دهد که با سپاه در ارتباطند. سپاه پاسداران قرار است در این طرح از کمپانی‌های صوری برای به دست آوردن میلیارد‌ها دلار سود ناشی از تجارت بین المللی استفاده کند.

با توجه به آمارها اموال و املاک بلوکه‌شده ایران در حساب‌های بین‌المللی بین ۱۰۰ الی۱۲۰ میلیارد دلار برآورد شده‌ است. برخی از اماکن دیپلماتیک ایران در آمریکا نیز اکنون توقیف شده‌اند که ارزش آن ها حدود ۵۰ میلیون دلار برآورد می‌شود. از جمله آن ها می‌توان به آسمان‌خراش ایران (بنیاد علوی) در منهتن و ساختمان سفارت سابق ایران در واشنگتن دی سی (در دوره محمدرضا شاه) و ۱۰ ملک دیگر اشاره کرد. همچنبن املاک خیریه اعصا که در انگلیس به ثبت رسیده به دلیل ارتباط با بنیاد علوی و با حکم دادستانی منطقه جنوبی نیویورک در سال ۲۰۰۹ توقیف و طبق رای دادگاه در ژوئن ۲۰۱۷ کنترل املاک این بنیاد در شهر نیویورک به آمریکا واگذار شد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: مذاکرات وین
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۸
0
0
بهتر بود می نوشتید چقدر پول وارد عراق و سوریه می‌شود؟
شاهد
|
Netherlands
|
۲۰:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۸
0
0
برجام مرد و تمام شد هنوز باند استمرارچی صابون به شکم می زند و حساب کتاب می کند تا سهمی از غارت باد اورده ایران را که به او می دهند شمارش کند !
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۹
0
0
اونقدر جیب‌های بلند و عمیق دارند که به من و شما نمی‌رسد
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان