تاریخ انتشار: ۲۲:۲۱ - ۲۱ آبان ۱۴۰۱

ترس از ازدواج و راه‌های مقابله

شاید به‌طور معمول ترس از ازدواج را تمامی انسان‌ها تجربه می‌کنند؛ اما این مسئله زمانی به‌عنوان یک مشکل و اختلال شناخته می‌شود که زندگی فرد را به شکل چشمگیری تحت تاثیر قرار می‌دهد.

ترس از ازدواجرویداد۲۴در کنار سختی‌ها و توقعات بالای ازدواج، جوانان با مساله ترس از ازدواج هم روبرو هستند. البته که این ترس تا حدی طبیعی است اما اگر مانعی بر ازدواج باشد، آن وقت باید موضوع را به کمک یک متخصص بررسی کرد.

همه افراد به خوبی می‌دانند که پس از ازدواج و تشکیل یک خانواده، زندگی آینده آنان به شدت تحت تاثیر این تصمیم قرار خواهد گرفت و با نگاه کردن به دشواری‌های زندگی افراد، خود را برای پذیرش مسئولیت زندگی مشترک و قبول چالش‌های آن آماده می‌کنند.

برخی تصور می‌کنند که با ازدواج فرد سامان می‌گیرد و یک رابطهٔ جدیدی را شروع می‌کند، اما دو دانشمند و روانشناس مشهور به نام "آلفرد بینه" و"راهب " معیار‌های استرسی ازدواج را بررسی کردند و به این نتیجه رسیدند که ازدواج و شروع یک رابطه جدید به‌تن‌هایی می‌تواند یک عامل استرس‌زا باشد، اما بحث ما ترسی فراتر از این مسئله است به‌گونه‌ای فرد حتی می‌ترسد با عشق زندگی خود ازدواج کند.

گاموفوبیا یا ترس از ازدواج و تعهد، باعث ترس مداوم، طاقت فرسا و غیر منطقی از ازدواج یا تعهد می‌شود. افرادی که مبتلا به گاموفوبیا هستند، ممکن است با فکر ازدواج یا تعهد دچار حملات وحشت کامل شوند. این ترس یا وحشت غیرقابل کنترل است. برخی از افراد حتی بدون این احساسات مخرب نمی‌توانند یک زوج متاهل را ببینند.


بیشتر بخوانید: مهارت های لازم برای ازدواج موفق


فوبیا یک اختلال اضطرابی واقعی است. فوبیاها ترس‌های شدید و غیرمنطقی از چیزی هستند که در حقیقت خطر جسمی کمی دارند یا هیچ خطری ندارند.

محرک فوبیا می‌تواند تقریباً هر چیزی باشد. این شامل حیوانات، افراد، اشیا، فعالیت‌ها یا محیط‌ها است. عامل محرک گاموفوبیا یک وضعیت مانند ازدواج یا تعهد است. به طور کلی، افراد مبتلا به فوبیا می‌فهمند ترس آن‌ها منطقی نیست، اما در مقابل آن احساس ناتوانی می‌کنند.

ریشه ترس از ازدواج

ریشه ترس از ازدواج در جوانان

چرا از ازدواج می‌ترسم؟ تصمیم گیری برای ازدواج یک تصمیم سرنوشت ساز در زندگی هر فرد است که تمام ابعاد زندگی آن را تحت شعاع قرار می‌دهد. به همین خاطر اغلب افراد زمانی که در شرف ازدواج قرار می‌گیرند استرس شدیدی می‌گیرند و دائما در مورد آینده احساس نگرانی می‌کنند.

نشانه‌های ازدواج هراسی

نشانه‌های ازدواج هراسی

شما با نگاه کردن بر این علائم ازدواج هراسی می‌توانید بفهمید آیا ترس غیرمنطقی از ازدواج دارید یا تنها نگرانی‌های منطقی و به‌جا در مورد ازدواج در ذهنتان ایجاد شده است.علائمی که باید به آن‌ها توجه کرد، عبارت‌اند از:

  • اضطراب و پریشانی هنگام فکر کردن در مورد ازدواج
  • دوری کردن از افرادی که ازدواج کرده‌اند
  • عدم شرکت در مراسم‌های ازدواج
  • ناتوانی در مواجه با اضطراب ناشی از تعهد در رابطه
  • تنش عضلانی، ضعف و تعریق
  • حملات عصبی یا حملات وحشت زدگی (حسی همچون حمله‌ی قلبی دارد)

حتی این امکان وجود دارد که فکر کردن در مورد این علائم موجب وحشت شما شود.

در صورتیکه این علائم یا علائم دیگری از ازدواج هراسی ازجمله قطع رابطه‌های مکرر و عدم داشتن روابط بلندمدت را تجربه می‌کنید، شاید لازم است دلایل اصلی ترس از ازدواج خود را کشف کنید. تشخیص دلایل ازدواج هراسی و درمان آن، هم برای شما و هم برای شریک زندگی‌تان سودمند است.

دلایل ترس از ازدواج در دختران

دلایل ترس از ازدواج در دختران

  • انتظار برای گزینه‌های بهتر
  • شخصیت اجتنابی
  • تجربه‌های عاطفی تلخ
  • ترس از مسئولیت پذیری
  • ترس از نرسیدن به اهداف
  • ترس از مسخره شدن توسط دیگران
  • ترس از رابطه جنسی

دلایل ترس از ازدواج در پسران

دلایل ترس از ازدواج در پسران

  • ترس از تعهد
  • مسائل مالی و اقتصادی
  • وابستگی افراطی
  • عدم تمایل به سازگاری و تغییر دادن شرایط زندگی
  • تجربیات تلخ در دوران کودکی
  • ترس از طلاق
  • تجربه ناخوشایند از داشتن رابطه
  • تصور نادرست از ازدواج
  • عدم مسئولیت پذیری

چگونه گامافوبیا را کنترل و درمان کنیم؟

چگونه گامافوبیا را کنترل و درمان کنیم؟

 آموختن متعهد بودن، تغییر نگرش به ازدواج، معین کردن معیار‌های ازدواج، شناخت نقاط قوت و ضعف، پیداکردن نقش خود در بحران‌های گذشته و... از راه‌های مقابله با ترس از ازدواج است، همچنین اگر افراد در گذشته رابطه تلخی داشته اند و بیش از شش ماه از این جدایی گذشته و هیجان‌های منفی شان تا حدودی فروکش کرده و می‌توانند با مشاوره و روانکاوی ارتباط قبلی، به موفقیت برسند.

 افراد باید به خود یادآوری کنند که قرار نیست مشکلات دیگران برای آن‌ها هم تکرار شود. باید حقایق زندگی را درک کرد، زندگی هیچ شخصی در هیچ جایی از دنیا کامل نیست؛ زیرا هیچ انسانی بی عیب نیست و در زندگی متاهلی ممکن است مشکلاتی به وجود بیاید که تنها در صورت پیاده کردن مهارت‌های حل مسئله، قابل کنترل است.

در دوران اندوه و سختی باید فکر کرد که آیا توانایی برای غلبه بر لحظات دشوار با فرد مورد علاقه بیشتر خواهد شد یا خیر؟ باید سعی کرد که با فرد مورد علاقه رابطه ایجاد کردد؛ زیرا به ما کمک می‌کند استرس، احساسات، خشم و نگرانی را مدیریت کنیم. همچنین  باید آموخت چگونه با افراد با وجود مشکلات و دلخوری‌ها دوستانه صحبت کرد، صحبتی که نشانی از خشم و ضعف در آن نباشد.

در واقع به جای فکر کردن و ترسیدن به چیز‌هایی که از دست می‌ روند به چیز‌هایی که در یک ارتباط عاشقانه و صادقانه مثل اعتماد، صمیمیت، نزدیکی و... بدست می‌آید، باید فکر کرد.

چه زمانی  برای درمان ترس ازدواج باید به متخصص مراجعه کنید؟

چه زمانی  برای درمان ترس ازدواج باید به متخصص مراجعه کنید؟

فردی که به گاموفوبیا مبتلا شده، از ازدواج می‌ترسد، اما نسبت به آن بی علاقه نیست و این ترس می‌تواند به موقعیتی جدی تبدیل شود، هم چنین این ترس بر روی روابط عاطفی فرد اثر می‌گذارد و به آن‌ها آسیب می‌زند و در مقابل انگیزه‌های ازدواج او قرار می‌گیرد.

زمانی که علائم مربوط به گاموفوبیا بیش از ۶ ماه در فرد باقی بماند و اختلالاتی در کیفیت زندگی او ایجاد کند در این صورت باید به متخصص و روانشناس مراجعه کرد تا مشکل فرد مورد بررسی قرار گیرد.

جمع بندی

گامافوبیا یا ترس از ازدواج اگرچه یک بیماری بسیار شایع نیست، اما مانند هر بیماری روانشناختی دیگری طول درمان دارد. اگر کسی از گاموفوبیا رنج می‌برد، راه‌هایی زیادی برای مقابله با آن وجود دارد.

چرا که ترس‌ها بر پایه‌ی باور‌های اشتباه و اغلب غیر منطقی هستند و این بدان معنی است که می‌توان بر آن غلبه کرد. با داشتن افراد و منابع مناسب، از جمله متخصصین روانشناس می‌توان گاموفوبیا را مدیریت کرد و با آن مبارزه کرد.

با این حال، باید توجه داشت که ازدواج، یا حتی تعهد طولانی مدت برای همه‌ی افراد مناسب نیست و مسیر زندگی افراد با هم متفاوت است. صرفا متفاوت نه بهتر یا بدتر!

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: روانشناسی
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان