تاریخ انتشار: ۱۷:۲۱ - ۲۱ آبان ۱۳۹۵
رئیس کمیسیون عمران مجلس در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

«قالیباف» به مجلس احضار شد

رئیس کمیسیون عمران مجلس تأکید کرد شهردار تهران به کمیسیون عمران دعوت شده است که اگر پاسخ قالیباف در کمیسیون هم قانع‌کننده نباشد، کمیسیون گزارش کاملی آماده می‌کند و بعد از قرائت در صحن علنی مجلس طرح تحقیق و تفحص از شهرداری تهران به رأی گذاشته می‌شود.
رویداد۲۴- رئیس کمیسیون عمران مجلس تأکید کرد شهردار تهران به کمیسیون عمران دعوت شده است که اگر پاسخ قالیباف در کمیسیون هم قانع‌کننده نباشد، کمیسیون گزارش کاملی آماده می‌کند و بعد از قرائت در صحن علنی مجلس طرح تحقیق و تفحص از شهرداری تهران به رأی گذاشته می‌شود. 

محمدرضا رضایی کوچی با حضور در غرفه رویداد۲۴ در نمایشگاه مطبوعات درباره نقش رسانه ها در مبارزه با فساد گفت: رسانه‌ها چشم بیدار جامعه و کشور هستند. رسانه‌ها با نظارت خودشان می‌توانند جلوی بسیاری از تخلفات را بگیرند. اگر ما مسئولین بدانیم که دستگاه‌هایی هستند که به‌طورجدی نظارت می‌کنند و به‌موقع هم اطلاع‌رسانی می‌کنند. حتماً این می‌تواند کنترلی بر عملکرد ما باشد.

به گفته رضایی، وظیفه شرعی و قانونی رسانه‌ها این است که اطلاع‌رسانی شفاف و دقیق انجام دهند. بعضی از نشریات تحلیل می‌کنند و بعضی اطلاع‌رسانی می‌کنند. اطلاع‌رسانی درست اهمیت ویژه‌ای دارد. در این شرایط اعتماد مردم هم بیشتر می‌شود.

وی درباره وضعیت پرونده املاک نجومی در مجلس گفت: طبق آئین‌نامه نمایندگان متقاضی تحقیق و تفحص درخواست داده‌اند و همه موارد را به شهرداری تهران ارسال کرده‌ایم و شهرداری نیز جوابیه‌ای به مجلس داده است و طبیعی است که ما باید شهردار و نمایندگان متقاضی تحقیق و تفحص را دعوت کنیم و بعد از برگزاری جلسه اگر متقاعد نشدند خودمان ورود خواهیم کرد و گزارش تحلیلی و جامع ای آماده کنیم، تا در صحن علنی مجلس قرائت شود.

به گفته این نماینده مجلس اگر طرح تحقیق و تفحص رأی آورد باید یک کمیته تحقیق و تفحص برگزار شود و همه جزئیات را استخراج کند. آنچه برای مجلس  اهمیت دارد این است که ما مصر به دفاع از حق مردم هستیم.

وی در ادامه افزود: نمایندگان متقاضی تحقیق و تفحص به‌طور مکتوب اعلام کردند که با پاسخ شهرداری قانع نشده‌اند و راهکار این موضوع دعوت از شهردار تهران به کمیسیون و جلسه حضوری در مجلس است که هفته آینده انجام خواهد شد.

همچنین رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تأکید کرد، اگر پاسخ قالیباف در کمیسیون هم قانع‌کننده نباشد، کمیسیون گزارش کاملی آماده می‌کند و بعد از قرائت در صحن علنی مجلس به رأی گذاشته می‌شود که آیا تحقیق و تفحص انجام شود یا خیر. اگر طرح رأی آورد دوباره به کمیسیون برمی‌گردد و تیمی مشتمل بر اعضای کمیسیون و نمایندگان متقاضی تحقیق و تفحص پرونده را بررسی خواهند کرد.

وی درباره وجود تخلف در واگذاری املاک نجومی از سوی شهرداری افزود: ما هنوز به‌صورت جزء کارشناسی نکرده‌ایم و از آنجایی که هنوز اطلاعات دقیقی نداریم در حال حاضر نمی‌توانیم اظهارنظر کنیم. این موضوع مربوط به زمانی است که قوه قضائیه ورود کرده و تحقیقات کامل انجام داده و نظر کارشناسی خاص خودشان را ارائه می‌کنند. این موضوع ازآنجایی‌که در اختیار کمیسیون عمران مجلس قرار دارد باید بعد از بررسی‌های کامل درباره آن اظهارنظر کنیم.

رضایی در ادامه با اشاره به اینکه هنوز هیچ مستنداتی از سوی سازمان بازرسی کشور در اختیار مجلس قرار نگرفته است گفت: اگر قرار بر این باشد که طرح تحقیق  تفحص ادامه پیدا کند، ما حتماً از دستگاه بازرسی کمک خواهیم گرفت.

همچنین وی درباره وجود مهر محرمانه بر گزارش‌های املاک نجومی تأکید کرد: هیچ گزارشی به ما داده نشده است که آیا اسناد سازمان بازرسی دارای مهر محرمانه بوده است یا خیر. از طرفی یک بحث در سازمان بازرسی مطرح است که این گزارش محرمانه بوده و نباید منتشر می‌شد، این در حالی است که کارشناسان سازمان بازرسی کشور اعلام کرده‌اند این گزارش محرمانه نبوده است. از همین رو اختلافی بر سر محرمانه بودن یا نبودن این اسناد در سازمان بازرسی وجود دارد.

وی درباره برخورد با افشا کننده اسناد املاک نجومی معتقد است: اگر قرار به افشای فسادی است،  فرد افشا کننده باید درباره آن موضوع اطلاعات کامل و جامعی داشته باشد. چون ممکن است اگر اطلاعات کافی نداشته باشیم با آبروی افراد بازی شود. در مورد بحث تخلف‌های مالی و فساد تا زمانی که به قطعیت نرسیده‌ایم نباید موضوع را منتشر کنیم. 

همچنین رضایی درباره برخی اظهارنظرها  مبنی بر اینکه فساد مانند یک غده سرطانی در کشور در حال رشد است گفت: با این عنوان که فساد مثل یک غده شیوع پیدا کرده است، بار سنگینی بر دوش نظام گذاشته‌ایم. این موضوع به این معنی است که، دولت، مجلس و قوه قضائیه همگی بد عمل می‌کنند و کسی به کسی نیست. درحالی‌که این‌گونه نیست. 

به گفته وی، ما در همین کشور و همین نظام هم مسئولینی داریم که به‌درستی انجام‌وظیفه می‌کنند. نباید این‌گونه اظهارنظر کنیم که عده‌ای از مردم در شرایطی که زندگی‌شان با رقم یارانه‌ها می‌گذرد احساس کنند. عده‌ای می‌خورند و می‌برند. نباید این ذهنیت را در اذهان عمومی نهادینه کنیم.

وی تأکید می‌کند؛ البته این موضوع به این معنی نیست که فساد و رانت وجود ندارد. البته که فساد و رانت در کشور وجود دارد. و در هر دستگاهی هم که وجود داشته باشد با ذهنیت غیرسیاسی باید با آن برخورد کنیم. باید مراقب باشیم که ناامیدی در جامعه منتشر نشود. درنهایت اما وقتی به قطعیت در مورد فساد رسیدیم باید آن را منتشر کنیم.

وی همچنین درباره وضعیت پرونده پدیده شاندیز گفت، این پرونده به سرانجام خوبی خواهد رسید.

برچسب ها: رویداد24 ، فساد ، مجلس ، رسانه
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان