تاریخ انتشار: ۱۱:۲۹ - ۱۲ مهر ۱۴۰۱

زاهدی وفا: ما باید برای هر سرپرست خانوار ایرانی یک شغل داشته باشیم

وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: مستحضر هستید که در چهار دهه گذشته نرخ بیکاری ما دو رقمی بوده است و بیکاری که منجر به بسیاری از آسیب‌های اجتماعی خواهد شد. متاسفانه تعداد بیکاران ما در میان کسانی که دارای تحصیلات آموزش عالی هستند بیشتر است جمع کثیری از جوانان ما که در سن ۱۵ تا ۲۴ سال هستند نه کار می‌کنند و تحصیل می‌کنند نه حرفه می‌آموزند و خانواده تشکیل می‌دهد و به معنی واقعی کلمه هیچ کاره هستند.

زاهدی وفا: ما باید برای هر سرپرست خانوار ایرانی یک شغل داشته باشیم

رویداد۲۴به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدهادی زاهدی وفا وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جلسه صحن علنی امروز مجلس و در جریان جلسه رأی اعتماد طی سخنانی ضمن تشکر از اعتماد رئیس‌جمهور به خود و حضور وی در این جلسه برای دفاع از وی، گفت: از موافقان و مخالفان محترم که به سخنرانی پرداختند سپاسگزارم، مستحضرید که مجلس جایگاه ویژه‌ای دارد. به تعبیر حضرت امام عصاره فضائل ملت مجلس می‌باشد، مقام معظم رهبری بر تعامل و همکاری مجلس و دولت تاکید دارد؛ این تعامل می‌تواند به حل مشکلات کشور بی‌انجامد و اینجانب پس از رای اعتماد با تعامل با مجلس در حل مشکلات کشور کوشا خواهم بود.

وی ادامه داد: مستحضر هستید که یکی از مدیرانی که اشتباهی مرتکب شده بود شب گذشته استعفاء کرد و استعفای او را پذیرفتم، البته این مدیر از ساحت مقدس مجلس عذرخواهی کرد.

وزیر پیشنهادی کار افزود: از مهمترین رویکرد‌هایی که آقای رئیس‌جمهور به آن پرداختند و مربوط به مباحث عدالت است مسئله ایجاد حداقل معیشت و درآمد برای خانواده‌ها در حوزه عدالت توزیعی و عدالت شایستگی است که باید در سرلوحه برنامه‌های وزارتخانه دنبال شود، نه‌تن‌ها به عنوان پیوست عدالت بلکه باید ساختار عادلانه‌ای برای نظام تصمیم‌گیری توزیع عادلانه امکانات در استان‌ها کمک به محرومیت‌زدایی استان‌ها و توزیع منابع استانی انسانی در استان‌ها اقدام شود.

وی با تاکید بر تامین شغل برای تمامی سرپرستان خانوار عنوان کرد: ما باید برای هر سرپرست خانوار ایرانی یک شغل داشته باشیم اگر شغل برای یک کارگر ساده باشد و بتوانیم تغذیه، بهداشت و مسکن را برای خانوار فراهم کنیم اگر با یک شغل امکان تامین حداقل معیشت نداشته باشند حتماً در حوزه حمایتی وزارتخانه قرار گیرند و از باز توزیع یارانه‌ها و پرداخت‌های کمکی و معیشتی و حمایتی بتوانیم قشر آسیب پذیر را مورد حمایت قرار دهیم.


بیشتر بخوانید: زاهدی وفا در کانادا درس خوانده، اما حال کار کردن ندارد/ او ۲۴ قطعه زمین و خانه دارد


زاهدی وفا در ادامه بیان کرد: از روز نخست که بنده عهده‌دار سرپرستی وزارتخانه شدم ما ده سفر استانی داشتیم و در کف میدان مسائل استان‌ها را بررسی کردیم، در برخی استان‌ها تعهداتی داشتند و باید این را در زمان مقرر انجام میدادیم. به عنوان مثال در اول مهرماه تکلیف کارخانه چوب و کاغذ مازندران برای تولید کاغذ ایرانی در ابتدای سال تحصیلی تعهد بود که من مجبور شدند طی سه ماه سرپرستی دوباره به این کارخانه سفر کنم و در همانجا و کارخانه دیگری که تولید کننده آب اکسیژنه بهبود هماهنگی کنم تا تعهدات در زمان مقرر انجام شود.

وی افزود: ما مجبور بودیم در این دوره به خاطر نواقص مدیریتی که از گذشته وجود داشت با بازدید‌های سرزده از استان‌ها به زیر مجموعه‌های خود نظارت داشته باشیم، من وارث مجموعه‌ای بودم که همه شما مستحضر هستید در کف خیابان بازنشستگان اعتراض می‌کردند و به دنبال احقاق حقوق و مستمری خود بودند؛ بنابراین باید سعی خود را برای این امر مبذول می‌کردم که بتوانیم این مشکلات را حل کنیم با تشکر از اعتمادی که هیئت دولت و وزرا داشتند و کمک کردند تا موضوع حقوق بازنشستگان حل گردید.

زاهدی وفا همچنین تاکید کرد: در خدمت‌رسانی به مردم باید رضایتمندی مردم را داشته باشیم، این وزارتخانه بیشترین ارباب رجوع را در میان همه وزارتخانه‌های دولت دارد در سطوح مختلف از تولد تا بازنشستگی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی معموریت انجام وظیفه و خدمت به مردم عزیز را بر عهده دارد.

وی اضافه کرد: در دوره سرپرستی آسیب‌شناسی جدی در حوزه وزارت کار تعاون و رفاه اجتماعی صورت گرفت همه عزیزان در مورد صندوق‌های بازنشستگی اطلاعات کافی دارند همه عزیزان در حوزه شرکت‌های زیرمجموعه و سرمایه‌گذاری وزارت خانه اطلاع کافی دارند که باعث شده است یک مجموعه وزارتخانه متشکل از سه وزارتخانه با تکالیف متعدد و متکثر تشکیل شود و وزیر باید بتواند این تنوع کاری و مأموریتی را انجام دهد.

وزیر پیشنهادی کار و رفاه اجتماعی، ادامه داد: مستحضر هستید که در چهار دهه گذشته نرخ بیکاری ما دو رقمی بوده است و بیکاری که منجر به بسیاری از آسیب‌های اجتماعی خواهد شد. متاسفانه تعداد بیکاران ما در میان کسانی که دارای تحصیلات آموزش عالی هستند بیشتر است جمع کثیری از جوانان ما که در سن ۱۵ تا ۲۴ سال هستند چه کار می‌کنند و تحصیل می‌کنند نه حرفه می‌آموزند و خانواده تشکیل می‌دهد و به معنی واقعی کلمه هیچ کاره هستند. باید برای ایجاد اشتغال این قشر جوان ادبیات جدی اندیشیده شود و با همکاری مجلس محترم بتوانیم با اصلاح ساختار‌ها رویکرد‌ها و قوانین نسبت به ظرفیت افزایش اشتغال کمک کنیم.

وی با اشاره به اهمیت بخش تعاون اظهار داشت: در عرصه راهبردی تعاون علیرغم تکلیف وزارت خانه سهم بخش تعاون کاهش پیدا کرده است، ما باید برای توسعه بخش تعاون جدیت داشته باشیم باید نسبت به تغییر رویکرد و نگاه مدیران و تفویض اختیار به منابع مالی به مردم اقدام کنید متاسفانه سند تعاون که در سال ۹۲ ابلاغ شد هیچگونه پیگیری صورت نگرفت تا آنکه در ماه گذشته بعد از حدود ۹ سال دولت نسبت به اجرایی کردن اصلاح و تکامل دستگاه‌ها نسبت به تعاون و تقسیم کار ملی در حوزه تعاون تشکیل جلسه داد و ما ملزم شدیم که نسبت به عملیاتی کردن سالاد تعاون اقدام کنیم.

زاهدی وفا با اشاره به اهمیت و نقش آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در حوزه تامین نیروی کار تصریح کرد: متاسفانه عرضه نیروی کار ما با تقاضا و ظرفیت نیروی کار ندارد در بسیاری از سفر‌های استانی که من در استان‌ها حضور پیدا کرده و در برخی استان‌ها تقاضا برای نیروی کار وجود دارد در برخی استان‌ها مازاد نیروی کار داریم و در حال حاضر تناسب میان عرضه و تقاضا وجود ندارد و آموزش‌های فنی و حرفه‌ای باید بتواند مدیریتی و تنظیم بازار کار را تامین کند.

منبع: ایلنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان