تاریخ انتشار: ۱۹:۴۳ - ۱۳ مهر ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۱۴ نظر

آخرین فیلم از نیکا شاکرمی ۷ ساعت قبل از کشف جسدش

فیلمی توسط پلیس و مقام قضایی منتشر شده که در آن ادعا شده نیکا شاکرمی ۷ ساعت قبل از پیدا شدن جسدش در حیاط یک خانه در حال گفتگو با موبایل بوده است.
نیکا شاکرمی

رویداد۲۴ در فیلمی که توسط مقام قضایی منتشر شده، ادعا شده که نیکا شاکرمی نوجوان جان‌باخته ساعت ۱۲ و ۰۲ دقیقه شب یعنی ۷ ساعت قبل از پیدا شدن جسدش در حیاط یک خانه در حال گفتگو با موبایل به خانه نیمه کاره‌ای در مجاورت کوچه خاله‌اش رفته است تا اینکه صبح روز بعد جنازه اش در حیاط خانه مشرف به بالکن خانه نیمه کاره پیدا شده است.

برخی گفته‌اند این فیلم اساسا سندیت ندارد زیرا چهره نیکا شاکرمی در آن مشخص نیست و در هر صورت دلیل درگذشت نیکار شاکرمی هنوز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

گفته شده نیکا شاکرمی یکی از معترضان نوجوان شرکت‌کننده در اعتراضات ۱۴۰۱ ایران بوده است. خانواده‌اش مدعی است که در آخرین تماسی که با نیکا داشته‌اند، او توسط که توسط نیرو‌های تعقیب شده است و در نهایت در بلوار کشاورز تهران مفقود شد.

جسد نیکا شاکرمی ۱۰ روز پس از مفقود شدن در کهریزک توسط خانواده‌اش شناسایی شد. آنگونه که در گزارش‌های رسمی آمده، جسد نیکا از چند ناحیه دچار شکستگی شده است. شهرداری تهران در نامه‌ای خطاب به آرامستان خرم‌آباد علت مرگ نیکا شاکرمی را «صدمات متعدد ناشی از اصابت جسم سخت» عنوان کرده‌است. خانواده او معتقدند او کتک خورده و جان باخته است اما در گزارش‌های رسمی گفته شده او از بلندی پرت شده است.

خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران گزارش داد که هشت نفر در رابطه با جان باختن نیکا شاکرمی بازداشت شده‌اند. ظاهرا هر هشت نفر کارگران ساختمانی بوده‌اند که گفته شده نیکا از آنجا سقوط کرده است.

نیکا شاکرمی  ۲۹ شهریور ۱۴۰۱ در جریان اعتراضات مردمی در پی درگذشت مهسا امینی، در تهران مفقود شد و روز ۷ مهر ۱۴۰۱ جسد او در کهریزک توسط خانواده‌اش شناسایی شد.

مرگ فجیع نیکا شاکرمی تاثیر زیادی در اعتراضات ایران گذاشت، به طوری که هشتگ نام او در شبکه‌های اجتماعی ترند شد.

نیکا شاکرمی کیست؟

نیکا شاه‌کرمی یا شاکرمی دختر ۱۷ ساله اهل خرم آباد و دانش آموز سال یازدهم در رشته نقاشی بود که در جریان اعتراضات ۱۴۰۱ در بلوار کشاورز تهران حضور داشت. او در یک کافی شاپ در تهران کار می‌کرده است.

در فیلم‌هایی که از او منتشر شده، او دختر نوجوان شادمانی بوده که به خوانندگی علاقه داشته است. در یکی از فیلم‌ها، او در یک جمع، در حال خواندن آهنگ سلطان قلب‌ها اثر عارف است.

خانواده‌اش می‌گوید نیکا برای ادامه تحصیل از خرم آباد به تهران مهاجرت کرده است. آنگونه که گفته شده او نزد خاله‌اش زندگی می‌کرده است.

یکی از بستگان نیکا چنین گفته است: «پدر و مادر نیکا هر دو اهل خرم‌آباد بودند... شغل پدرش پیمانکاری بود در حد یک زندگی ساده و معمولی درآمد داشت. مادرش نسرین هم خانه‌دار است. آتش، خاله نیکا هم نقاش حرفه‌ای است. آیدا خواهر بزرگ نیکا هم دانشجوی بهداشت حرفه‌ای دانشگاه تهران است. وقتی نیکا ۸ ساله بود پدرش به دلیل سکته قلبی درگذشت، به همین دلیل مادر نیکا بعد از درگذشت همسرش از خرم‌آباد به کرج نقل مکان کرد که نزدیک خانواده پدری‌اش باشد.»

مرگ نیکا شاکرمی

روز ۲۹ شهریور ۱۴۰۱ نیکا شاکرمی در جریان اعتراضاتی که به خاطر مرگ مهسا امینی شکل گرفت حضور داشت اما همان روز مفقود شد و در نهایت در روز ۷ مهر ۱۴۰۱ جسد او توسط خانواده‌اش شناسایی شد.

آنگونه که گفته شده در کوله پشتی که از او به جا مانده، حوله و عینک شنا بوده است. از حوله خیس و عینک شنا هنگام شلیک گاز اشک‌آور استفاده می‌شود.

گفته شده نیکا شاکرمی در جریان اعتراضات از دست ماموران فرار کرده است. برخی می‌گویند او به شدت کتک خورده و سپس از به پشت بام یک خانه به پایین پرتاب شده است.

در مقابل گزارش‌های نهادهای امنیتی درباره مرگ او چنین گفته‌اند که ماجرا قتل نبوده و هیچ ارتباطی به اعتراضات نداشته است. آنها تایید کرده‌اند او در اعتراضات بوده اما می‌گویند دلیل مرگ او خودکشی بوده است.

روایت‌های مختلف از درگذشت نیکا شاکرمی

خانواده نیکا شاکرمی گفته‌اند او در آخرین تماسی که با آنها داشته، گفته در حال فرار از دست مأموران است. آنها همچنین گفته‌اند شب سه‌شنبه ۲۹ شهریور تمام زندان‌ها، بازداشتگاه‌ها، ادارات پلیس امنیت و بیمارستان‌ها را به دنبال او بوده‌اند.

خبرگزاری فارس گزارشی منتشر کرده که در آن روایت خانواده نیکا را رد کرده است. این خبرگزاری وابسته به سپاه مدعی شده که سبک زندگی نیکا متفاوت بوده و خانواده در جریان رفت‌وآمدهای او نبوده است، به همین دلیل تازه ۱۰ روز پس از مفقود شدن نیکا، آنها دنبال او گشته‌اند.

خانواده نیکا البته این روایت را رد کرده‌اند و گفته‌اند از همان روز دنبال دخترشان بوده‌اند. مادر نیکا همچنین در فیلمی که رادیو فردا از او منتشر کرده، مدعی شده که آنها تحت فشار شدید هستند تا بگویند نیکا خودکشی کرده است. مادر نیکا مدعی است که دخترش به قتل رسیده است.

پیدا شدن جسد نیکا شاکرمی

ده روز پس از مفقود شدن نیکا، با تماس پزشکی قانونی که فردی با مشخصات گمشده آنها پیدا شده، خانواده به کهریزک می‌رود. در آنجا با جسد بسیار آسیب دیده دخترشان مواجه می‌شوند. 

جسد نیکا از ناحیه‌های مختلف دچار آسیب و شکستگی بوده است. بنا به اعلام بهشت زهرا، علت مرگ، ضربات ناشی از جسم سخت عنوان شده است اما قوه قضاییه اعلام کرده بهشت زهرا مرجع اعلام این موضوع نیست و مسئله باید توسط پزشکی قانونی اعلام شود.

پزشکی قانونی اعلام کرده دلیل آسیب‌دیدگی دست و پا و صورت و در نهایت مرگ، پرت شدن از بلندی بوده است.

آتش شاکرمی خاله نیکا گفته «علت فوت نیکا را سقوط از بلندی اعلام کردند اما برادرم مطابق تصاویری که به آن‌ها نشان داده شده گفته‌است شکل قرار گرفتن پیکر روی پیاده‌رو عادی نبود و به نظر نمی‌آمد که از بلندی پرت شده باشد. صبح که برای تحویل پیکر رفتند دیدند دماغش منهدم شده و جمجمه‌اش از ضربه‌های متعدد جسم سخت و جای باتون شکسته و متلاشی است.»

خبرگزاری تسنیم دلیل مرگ نیکا را اینگونه روایت کرده است: «۳۰ شهریور ماه ۱۴۰۱، کشف جسد دختری در حیاط خلوت یک خانه در خیابان لبافی چهارراه امیراکرم در منطقه انقلاب، به مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ گزارش داده شد. تیم جنایی پس از حضور در محل حادثه با جسد دختر ۱۷ ساله مجهول‌الهویه‌ای مواجه شدند که بر اثر سقوط از پشت‌بام خانه مجاور به حیاط خلوت خانه موردنظر فوت کرده بود و کوله‌پشتی و گوشی موبایل متوفی، روی سکوی پشت‌بام خانه چهارطبقه مجاور قرار داشت. بازبینی دوربین‌های مداربسته خیابان لبافی نشان داده‌است که نیکا ساعت ۲۲ شب در یکی از خانه‌ها را زده و وارد ساختمان شده‌است.»

حمد شهریاری سرپرست دادسرای جنایی استان تهران در توضیح شائبه‌ها درباره مرگ نیکا گفته «در معاینات پزشکی قانونی آثار گلوله و ساچمه در بدن جسد مشاهده نشده است. همسایگانی هم که جسد در آن ساختمان کشف شده اعلام کردند که ساعت ۳ بامداد متوجه صدایی شده‌اند اما متوجه سقوط این خانم نشده‌اند. انگیزه ورود این خانم به ساختمان نیمه کاره مشخص نشده است.»

خاکسپاری نیکا شاکرمی

احتمالا به علت اینکه احتمال داشت موضوع ابعاد امنیتی بیشتری ایجاد کند و اعتراضات افزایش یابد، جسد نیکا شاکرمی شبانه دفن شده است. بی‌بی‌سی فارسی اینگونه گزارش کرده که «درحالی‌که که قرار بود پیکر نیکا در قبرستان صالحین شهر خرم‌آباد به خاک سپرده شود، نهادهای امنیتی روز دوشنبه ۱۱ مهرماه در روستایی دورافتاده به نام «حیات‌الغیب» در ۴۰ کیلومتری خرم‌آباد به خاک سپردند. و در مراسم خاکسپاری او ماموران امنیتی نیز حضور داشتند. دایی و خاله نیکا نیز پس از مراسم بازداشت شدند.»

فیلمی از صحبت‌های دایی نیکا شاکرمی از تلویزیون پخش شد که بازتاب زیادی داشت. در ابتدای صحبت دایی نیکا، صدای فردی شنیده می‌شود که با لحنی تهدیدآمیز به او می‌گوید صحبت کند.

خبرگزاری فارس درباره ارتباط مرگ نیکا و اعتراضات مردم گزارشی نوشته و مدعی شده که ضد انقلاب در حال مانور دادن روی پرونده نیکاست. در این گزارش نوشته شده که «ضدانقلاب برای تداوم اغتشاشات نیاز به خون تازه و بهانه جدید دارد لذا در این مرحله از زمان روی نیکا شاکرمی مانور می‌دهد.» در این گزارش نوشته شده «پرسش اینجاست که براستی چرا نظام باید یک دختر ۱۶ ساله را آن طور که ضدانقلاب ادعا می کند مورد شکنجه قرار داده و به قتل برساند؟»

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۳
0
19
چرا تایم کم دائم از کشته شده ها نشون میدن استرس داره پشت سرشو نگاه کرد دوستش گفته در اعتراضات بودم دنبالش هستن تایم بعد هم نشون میداد ببینیم کی رفته تو پشت سرش
پاسخ ها
محمدمعصومی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۳
ستمدیدگان زمین
هههه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۳
1
14
یعنی نشون دادن یک زمان گوشه یک فیلم هم کار پیچیده آیه که این رو به عنوان مستندات نشون میدین، کلا فیلم نمیتونه سند رسمی باشه چه برسه به نشانگر زمان گوشه یک فیلم
ناشناس
|
Netherlands
|
۲۰:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۳
1
21
از پشت بام پرتش کرده پایین
مثل کوی دانشگاه که از پنجره پرت میکردن بیرون
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۳
0
6
تا ساعت ۷ در اعتراضات بوده.
یکی از فرانسه
|
France
|
۲۲:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۳
0
11
مصیبت بزرگی است! از همهء طرف ها (غالب و مغلوب، قاتل و مقتول) دروغ گفته می شود. ایران با «حقیقت» بیگانه شده است. مصیبت بزرگی است.
ارسلان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۳
11
2
همسایمون دیشب صفحه تلویزیونشون با ضربه نوه اش سوخت حتما تقصیر جمهوری اسلامیه برای اینکه ماهواره نگاه نکنن با نوه سه ساله زد و بند داشته !؟ وای که این جمهوری اسلامی چه کارایی که نمیکنه
پاسخ ها
محمدمعصومی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۳
بیمارستان صدر 1387
بیمارستان صدر 1389
سوال بود
زنده ماند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۴
چه خبر از پرستویی که فرستادین هلند که لخت بشه و پلیس گرفتش؟
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۳
12
2
حالا سایت شما هم شروع کرده به موج سواری ، بس کنید تروخدا
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۴
0
9
ظلم ظالم بی جواب نمی ماند
هعب
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۴
0
6
نه بچه ها میدونید این خودش افتاده پایینه
سلامت
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۴
2
1
اغتشاش گران خیال می کنند خودشان هنرمند ممتازند غافل از آنکه پلیس باتجربه با آموزش های مدبرانه هم خوب ناظرند هم خوب کاشفند، هم اسرار شان در دلهای مطمئن نهفته است .
اخطار به ساده لوحان فریب خورده که با تشویق بیگانگان کارهایی می کنند که عاقبت جز رسوایی و خسارت به خودشان و دیگران حاصلی نیست. حالا منتظر بقیه داستان بمانید.!
پریس ا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۴
0
2
چیزی از این ماجرا نمیدونم ولی خب دقت کنین نیکا به پشت سرش نگا میکرد و یجوری با گوشی حرف میزد ک کسی صداشو نشنوه وقتیم میخاس وارد خونه بشه یه نگاه انداخت

بنظرم فهمیده ک کسی دنبالشه
نظرات شما
پیشخوان