تاریخ انتشار: ۱۲:۵۸ - ۰۲ آبان ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۴۹ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

ریشه‌های انقلاب ایران و سقوط پهلوی/ «معترضین اندک» چگونه شاه را سرنگون کردند؟

شاه تصور می‌کرد قدرتی معنوی وی را بر تخت قدرت نگه خواهد داشت و تظاهرات‌کنندگان را عده‌ای قلیل و کم‌شمار خوانده بود. اما زمانی که از کشور خارج می‌شد، تعداد معترضان کف خیابان به حدود دو میلیون نفر رسیده بود و کمتر از یک ماه پس از خروج شاه از ایران، حکومت پهلوی توسط «معترضین حقیر و اندک» سقوط کرد.

تصاویر انقلاب ایران

رویداد۲۴ علیرضا نجفی: تصویر ثبت شده در تاریخ ۸ بهمن ۱۳۵۸ توسط محمد صیاد که نشان می‌دهد مردم یکی از مجروحانی که از نیرو‌های گارد شاهنشاهی تیر خورده را حمل می‌کنند. این عکس در میدان ۲۴ اسفند سابق (میدان انقلاب کنونی) گرفته شده است.

«به نظر می‌آید وضعیت در ایران به مبارزه‌ای بزرگ تحت نماد‌های سنتی بدل شده، نماد‌های شاه و قدیس، حاکم مسلح و تبعیدی‌های تهی‌دست، یک مستبد دربرابر مردی که با دستان خالی ایستادگی می‌کند و مردمی او را می‌ستایند.» میشل فوکو کتاب «ایران، روح جهان بی‌روح»

ریشه‌های اختلاف روحانیون و محمدرضا شاه پهلوی

رویارویی جدی حکومت محمدرضاشاه پهلوی با روحانیون از دهه چهل و با انقلاب سفید و اصلاحات ارضی آغاز شد. رابطه شاه با روحانیون سنتی خوب بود و حتی با روحانیت انقلابی بیشتر از دیگر گروه‌های مخالف مدارا می‌کرد.

روحانیت سیاسی که پشتوانه مالی مستحکمی بین فئودال‌ها و بازاریان داشت، از دهه چهل با حکومت پهلوی درگیر شد و علیه انقلاب سفید، حق رای زنان و تقسیم اراضی به مخالفت پرداخت. درگیری‌های متعددی بین روحانیت سیاسی و شاه وجود داشت، اما روحانیون تا سال‌های میانی دهه پنجاه سخنی از انقلاب و تغییر حکومت نمی‌زدند و موضع‌گیری‌هایشان بیشتر نصیحت‌گونه و اصلاح‌طلبانه بود. اما در سال‌های پایانی حکومت جدال‌ها بالا گرفت و روحانیون که با گفتمان چپ انقلابی ایدئولوژی خود را بازسازی کرده بودند از لزوم «انقلاب»، «حکومت مستضعفین» و «نبرد با استکبار» یا همان امپریالیسم موعظه می‌کردند و در سطح واقعی نیز مشغول تشکیل گروه‌های مسلح شده بودند.

نخستین حرکت مسلحانه علیه حکومت پهلوی، واقعه سیاهکل بود. در دهه پنجاه تنها مارکسیست‌های رادیکال و معدودی از اعضای جبهه ملی از لزوم انقلاب در ایران می‌گفتند. سرکوب مخالفان که از زمان کودتای ۲۸ مرداد شدت بیشتری گرفته بود، بیشتر معطوف به گروه‌های چپ گرا همچون حزب توده و چریک‌های فدایی خلق بود.

شاه نا‌آرامی‌های دهه پنجاه را «وحشت سرخ» توصیف می‌کرد و روحانیون را طرفدار سلطنت می‌دانست. وی مدعی بود آیت الله خمینی یک استثنا در روحانیت است و حتی همین استثنا نیز خواستار تغییر رژیم نیست بلکه با انقلاب سفید مخالف است. جالب اینجاست که دستگاه تبلیغاتی حکومت نیز مخالفان حکومت را «ضد انقلاب» معرفی می‌کرد و منظورش از این تعبیر مخالفت با انقلاب سفید و اصلاحات اراضی بود. این برچسب سیاسی راه را برای سرکوب مخالفان هموار می‌کرد و آن‌ها را مخالف اقتدار و پیشرفت کشور جلوه می‌داد.

انتشار مقاله روزنامه اطلاعات و توهین به آیت الله خمینی

همچنین پروپاگاندای حکومت پهلوی مخالفان را «عامل دشمن و استعمار» معرفی می‌کرد تا احساسات عمومی را علیه مخالفین تحریک کند. اما در ماجرای انتشار مقاله رشیدی مطلق به نام «ایران و استعمار سرخ و سیاه»، استفاده از واژه ضد انقلاب و نسبت دادن معترضان به دشمن خارجی کار دست حکومت داد و باعث تشدید تظاهرات خیابانی و پیوستن خیل عظیم حامیان روحانیون به صفوف انقلابیون شد.

نویسندگان این مقاله که در دی ماه سال ۱۳۵۶ در روزنامه اطلاعات منتشر شد، به آیت الله خمینی اهانت کرده بودند و ایشان را به دلیل مخالفت با انقلاب سفید، «ارتجاع سیاه و ضد انقلاب» نامیده بودند و او را در کنار مارکسیست‌ها عامل تیره‌روزی کشور دانسته بودند: «آنچه مسلم است شهرت او [امام خمینی] به نام غائله‌ساز ۱۵ خرداد به خاطر همگان مانده است، کسی که علیه انقلاب ایران و به منظور اجرای نقشه استعمار سرخ و سیاه کمر بست و به دست عوامل خاص و شناخته شده علیه تقسیم املاک، آزادی زنان، ملی شدن جنگل‌ها وارد مبارزه شد و خون بیگناهان را ریخت و نشان داد، هستند هنوز کسانی که حاضرند خود را صادقانه در اختیار توطئه‌گران و عناصر ضدملی بگذارند.»

این متن عملا آتش‌افکنی در انبار باروت بود. چرا که پیش از این تاریخ تظاهرات خیابانی و اقدامات انقلابی علیه حکومت محدود بود. آیت‌الله خمینی پشتوانه مردمی گستره‌ای داشت، چیزی که رقبای انقلابی‌اش یعنی چپ‌ها و دموکراسی‌خواهان از آن بی‌بهره بودند و در این شرایط بنیان‌های مذهبی جامعه جایگاه نمادین او را تقویت می‌کرد.

بسیاری از تهی‌دستان شهری و طبقات متوسط جامعه مذهبی بودند. آن‌ها در عین حال تحت تاثیر مدرنیزاسیون سریع دهه‌های چهل و پنجاه اوضاع اقتصادی بدی نسبت به طبقات بالایی داشتند و طبعا عدالت‌خواهان مسلمان بیشتر جذب روحانیت می‌شود تا گروه‌های مارکسیستی.

از سال‌های پایانی دهه ۱۳۳۰ مهاجرت گسترده از روستا به شهر‌ها شروع شد بود و با اصلاحات ارضی در دهه ۱۳۴۰ چند برابر شد. در واقع، به تعبیر آصف بیات، با اوج گرفتن توسعه شهری و بازماندن «پیرامون» از منافع موجود در «مرکز»، سیل مهاجران به شهر‌ها کلید خورد. این مهاجران از ستون‌های اصلی انقلاب بودند و روحانیت را منجی خود می‌دانستند.


بیشتر بخوانید:خروج محمدرضاشاه پهلوی از ایران


تظاهرات انقلاب ایران

تیراندازی مستقیم به معترضان

تصویر ثبت شده توسط مرحوم قربان خلیلی در تاریخ ۹ بهمن ۱۳۵۷ که نشان می‌دهد یکی از نیرو‌های نظامی به صورت مستقیم به مردم شلیک می‌کند. این تصویر در سی متری جی ثبت شده است. این تصویر در صفحه نخست روزنامه کیهان با عنوان «نزن سرباز» منتشر شد

به گزارش رویداد۲۴ اعتراضات عظیم خیابانی پس از دی ماه ۱۳۵۶ قابل انکار نبود و شاه ناچار به واکنش شده بود. اما وی تا روز‌های پایانی حیات خویش از درک آنچه رخ می‌داد عاجز بود و اتفاقات را به توطئه بریتانیا و آمریکا نسبت می‌داد.

عدم درک میزان جدیت اعتراضات باعث واکنش‌های نابخردانه از جانب شاه شده بود. وی همچنان امید داشت که اسلام‌گرایان از سلطنت دفاع کنند و روحانیت از بیم کمونیسم، تضعیف حکومت را رها کند.

حکومت پهلوی حتی زمانی که در مقابل مخالف‌ها و اعتراضات رو به گسترش انعطافی ظاهری نشان داده و قول فضای باز فرهنگی و سیاسی را داد، گروه‌های چپگرا را از این قاعده مستثنی کرد و آن‌ها را متهم به براندازی و مخالفت با قانون اساسی کرد. شاه حتی در پاسخ به شکنجه‌هایی که در ساواک گزارش می‌شد اینگونه واکنش نشان داد: «هدف ساواک مبارزه و مقابله با کمونیسم و گروه‌های مختلف چپ، پایان‌دادن به فعالیت‌های مخرب در داخل و خارج از ایران و کسب اطلاع از وضعیت جاسوسان و خرابکاران است.»

شاه پس از بالاگرفتن اعتراضات خیابانی متوجه نارضایتی عمیق مذهبیون و اسلام‌گرایان شده بود و با انتخاب شریف امامی به نخست وزیری در صدد رفع آن بود. اقدامات شریف امامی معطوف به اصلاحات مذهبی بود. وی تقویم شاهنشاهی را به هجری بازگرداند، فروش مشروبات الکلی و فعالیت‌های کازینو‌ها و کلوب‌های شبانه را محدود کرد و بسیاری از روحانیون را از زندان آزاد کرد. علاوه بر این اقدامات، فعالیت آزاد احزاب نیز دوباره مجاز شد و عملا پرونده حزب رستاخیز بسته شد.

آیت الله شریعتمداری، تعدادی از روحانیون عالی‌رتبه و اعضای جبهه ملی روی خوشی به اقدامات فوق نشان دادند، ولی آیت‌الله خمینی با انتشار اعلامیه‌ای اقدامات دولت را «سالوس‌صفتی» خواند و همین بیانیه باعث شد اوضاع دوباره رادیکال و انقلابی شود؛ دیگر شکی باقی نمانده بود که آیت الله خمینی به چیزی جز برانداختن سلطنت راضی نخواهد شد.

از سوی دیگر، سیاست‌های دولت برای مقابله با گرانفروشی نیز نتیجه عکس داد و باعث شد طیف بازاری نیز که از سیاست مذکور آسیب دیده بودند به مخالفان مذهبی بپیوندند. میثاق پارسا در کتاب زمینه‌های اجتماعی انقلاب ایران می‌نویسد: «بازاریان در گام‌های اولیه شان با گروه‌های سکولار مدرن همراه بودند...، اما با شروع اصلاحات اقتصادی من جمله مبارزه با گرانفروشی به طیف مذهبی پیوستند.» پیوند بازاریان و مذهبیون مخاطره‌ای جدی برای شاه که خود دارای عقاید مذهبی و ارادت به روحانیون سنتی بود به‌وجود آورد. وی چاره‌ای به‌جز سازش نداشت و انتخاب شاپور بختیار نیز از همین ناچاری ناشی می‌شد.

اعتصابات سراسری در ایران

تظاهرات گسترده خیابانی از دی‌ماه سال ۱۳۵۶ آغاز شد و پس از شهریور ۱۳۵۷ با اعتصابات فلج‌کننده سراسری همراه شد. از این تاریخ به بعد تاکید متحدان خارجی شاه، برخورد قهری با مخالفان بود. بر اساس اسناد پروژه عقاب که عبارت بود از فشار بانک «چیس منهتن» برای حمایت کارتر از دولت پهلوی، به‌خاطر ثروت کلان شاه در این بانک، کارتر چند بار از محمدرضاشاه درخواست کرد که «اعلیحضرت اجازه شلیک به سر و سینه معترضان را بدهند»؛ درخواستی که بسیاری از افسران ارتش شاهنشاهی و متحدان خارجی نیز پیشتر مطرح کرده بودند.

در همه این اتفاقات، شاه ایالات متحده و بریتانیا را ناصادق می‌دانست و اعتقاد داشت آن‌ها در حال توطئه هستند. نهایتا با بالا گرفتن تظاهرات و اعتصاب سراسری، دومینوی انقلاب آغاز شد و کارتر نیز از رای خود برگشت و در جریان کنفرانس گوادلوپ اعلام کرد دیگر از حکومت شاه دفاع نخواهد کرد.

سقوط حکومت پهلوی

ژیسکاردستن رئیس جمهور وقت فرانسه در این‌باره چنین می‌نویسد: «پرزیدنت جیمی کارتر در کمال غافلگیری ما اعلام کرد ایالات متحد تصمیم گرفته دیگر از رژیم شاه حمایت نکند... من گزارش میشل پونیاتوفسکی [فرستاده ویژه والری ژیسکاردستن رئیس‌جمهور وقت فرانسه برای دیدار و گفتگو با شاه در جریان انقلاب] را در یادداشتم که به اطلاعم رسانده بود، شاه کاملاً توانایی عمل دارد، البته لبریز از اندوه و خسته است. اما در عرض یک هفته جهت باد تغییر کرد.»

شاه تصور می‌کرد قدرتی معنوی وی را بر تخت قدرت نگه خواهد داشت و تظاهرات‌کنندگان را عده‌ای قلیل و کم‌شمار خوانده بود. اما زمانی که شاه در دی ماه سال ۱۳۵۷ از کشور خارج می‌شد، تعداد معترضان کف خیابان به حدود دو میلیون نفر رسیده بود و کمتر از یک ماه پس از خروج شاه از ایران، حکومت پهلوی توسط همین «معترضین حقیر و اندک» سقوط کرد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴۹
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
1
32
لابد میخوای من جمع بندی کنم و نتیجه گیری کنم. خب دیگه همه چی واضحه. نیاز به جمع بندی نیست.
پاسخ ها
محمدمعصومی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
بدون آتش و دود
مرد و زن
دختران و پسران
بدون آسیب و خطر
کندن پوست درخت اشتباه بود
انسانیت درخت سبز زندگیست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۱
تا مردم ایران ندونن در سال 1357 چرا انقلاب شد نمی تونن برای اینده تصمیم درست بگیرن پس مطلب زیر را بخوانید تا از اصل ماجرای انقلاب اگاه شوید.
غرب برای جلوگیری از انقلاب کمونیستی مثل همونی که در 7 اردیبهشت 1357 در افغانستان انجام شد با بردن شاه و دادن حکومت بدست مذهبیون دو هدف رو دنبال کرد.
اول اینکه مذهبیون معتقد به ولابت غیر معصوم برای حفظ قدرت از هیچ بدعتی در دین خودداری نمیکنن و بنام دین با کمونیستها با شدت و بی رحمی تمام برخورد خواهند کرد.
دوم اینکه اون مذهبیون که قدرت رو بدست گرفتن انقدر بنام دین خرابکاری میکنن که مردم از دین دور میشن پس با یک تیر دو نشون زده میشه، هم جلوی نفوذ کمونیست گرفته میشه هم ضربه مهلکی به اعتقاد دینی مردم وارد میشه.
شروع جنگ بین دو کشور شیعه هم از پایه غلط بود، صدام رهبر عراق گوش به فرمان شوروی بود و خمینی رهبر ایران 6 ماه قبل از شروع جنگ، مردم عراق رو امر به شورش و سرنگونی صدام میکنه و با گفتن این حرف به مردم عراق و مشکلات امنیتی که بخاطر انقلاب برای مملکت ایجاد شده بود صدام هم با چراغ سبز شوروی به ایران حمله کرد و جنگ بین دو کشور شیعه اغاز شد یکی بچه شوروی یکی هم به ظاهر نه غربی نه شرقی با شعار فتح قدس ان هم از راه کربلا بود و در انتها هم وقتی دو ابر قدرت به توافق رسیدن دستور پایان دادن جنگ رو دادن، شوروی مسئول بچه خودش بود و صدام هم با حرف شنوی قبول کرد و ایران قبول نکرد تا اینکه با زدن هواپیمای ایرباس رهبری ایران هم جام زهر و نوشید و خوشبختانه جنگ بیهوده بین دو کشور شیعه تمام شد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۲
شوروی در زمان جنگ سرد به چند ساعت فرصت احتیاج داشت تا بتواند از طریق ایران بر خلیج فارس مسلط شود تا بتواند بلوک غرب را با بحران انرژی مواجه کند و اگر موفق به شورش کمونیستی در سال 57 وسقوط سلطنت میشد شوروی سریعا نیروی نظامی برای حمایت از شورشیها را وارد ایران میکرد مثل کاری که در افغانستان کرد و به ارزوی دستیابی به ابهای گرم تحقق می یافت و بلوک غرب رو با بحران بزرگی روبرو میکرد و جنگ جهانی سوم اغاز میشد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۲
شوروی در زمان جنگ سرد به چند ساعت فرصت احتیاج داشت تا بتواند از طریق ایران بر خلیج فارس مسلط شود تا بتواند بلوک غرب را با بحران انرژی مواجه کند و اگر موفق به انقلاب کمونیستی در سال 57 وسقوط سلطنت میشد شوروی سریعا نیروی نظامی خود را برای حمایت از انقلاب کمونیستی را وارد ایران میکرد مثل کاری که در افغانستان کرد و به ارزوی دستیابی به ابهای گرم می رسید و بلوک غرب رو با بحران بزرگی روبرو میکرد و جنگ جهانی سوم اغاز میشد.
ملت ایران قربانی نجات جامعه جهانی شد.
آریو برزن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
3
20
مطلب و تحلیل فوق الاده عالی بود.ممنون از تیم رویداد 24
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
2
30
چه داستان آشنایی
محمدمعصومی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
0
11
منقلب دروغین
دشمن انسانیت
دشمن زن و مرد
دشمن خدا بود
دین حق دین خداست
نادر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
6
45
همان غره شدن به قدرت و عدم درک شرایط (بنا به گفته مقاله) اکنون نیز در حال رخ دادن است. تاریخ تکرار می‌شود. به امید خدا.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
امیدوارم که تکرار نشه ۱۰۰ ساله تاریخ ما افتاده دور تکرار ...ظلم فساد مبارزه پیروزی مبارزان قدرت مبارزان ظلم و فساد مبارزان سابق و دوباره از اول
مت
|
Canada
|
۱۴:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
15
37
مقایسه آن حرکت ارتجاعی با جنبش مدرن امروز اساسا قیاس مع الفارق است . فلذا مرگ بر ارتجاع ، چه سرخ باشه چه سیاه !
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
چرا فکر می کنی الان مدرن هست و آن زمان ارتجاع ؟ فقط چون خودت آن زمان نبودی و الان هستی؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۱
ملت ایران در سال 57 قربانی دعوای امریکا و شوروی شد
ali
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
3
52
وقتی که تمام خیر اندیشان فلاسفه و استادان دارن هشدار میدن و سینه چاک میدن که به پرتگاه میره این اندیشه و عمل شما و شما نمیفهمی و با زندان و گلوله جواب میدید فقط یک راه باقی میمونه یه چایی بریزم و بنشینیم از تماشای لحظه سقوط لذت ببریم و شاید هم یه سلفی بگیریم
پاسخ ها
فدای رهبر
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۷
شما گ خوردی به جا چایی.... ان شالله شما و امثال شما سقوط میکنی
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۸
بنظرم این داستان شما واقعی واقعی و باید ببینیم چه اتفاقی میفته
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۹
۲۰:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۷
بسوز بیشتر بسوز
SR
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
19
6
فک میکنم بخاطر همین مطلب در سایت و تخته کنن. چقدر آشنا هم نسبت به خودمون و همم عین اتفاقی که برای افغانستان افتاد. اون لیدره نیست فقط.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
2
36
مردم راست میگن حکومت فرقی نکرده
mohsen
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
2
43
اینکه شبیه هم‌ هستند و پایانی بسیار مشترک دارند، تقصیر سایت رویداد۲۴ نیست که بخوان درش رو تخته کنن. حقیقت تاریخه و مریضی مشترک هستش.. ا یارو فکر میکنه پدری بسیار مهربان برای مردمش بوده‌و اونا خیانت کردن، پس سرکوب. فکر میکنم همه چیز واضحه و تکرار تاریخ حقیقت داره.
پاسخ ها
شاهین
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۷
سلام اگراین همه اختلاسگررامیگرفتندواعدام میکردند این اوضاع نبودکه بخواندانقلاب کند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
44
6
رویداد افسانه میبافی! معترضین به رژیم منحط پهلوی همان 98 درصدی بودند که به جمهوری اسلامی رای مثبت دادند! کافیست فیلم های موجود دوران انقلاب از جمله نماز قیطریه را ببینید!
پاسخ ها
ا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
واللا ما که خودمون اهل اطراف خمین هستیم از مجموع همشهری‌آنلاین و دوستان و هم محله ایها و اقوامی که میشناسم که در مجموع بیشتر از ۱۰ هزار نفر میشد فقط ۲ نفرشون پیش از ۲۲ بهمن ۵۷ هوادار بودن اونام پس از چند سال مثل چی پشیمون شدن
مازیار
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
همان ۹۸ درصد که میگی الان چند درصدش مانده ؟؟ واقعا چند درصد مردم الان طرفدار حکومت هستند؟؟ همه بریده اند و نفرت را در چهره مردم می توان دید . از آن ۹۸ درصد حتی ۱۸ درصد هم نمانده .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
افسانه نیست دوست گرامی. بله در سال ۵۷ اکثریت قاطع مردم خالصانه هوادار انقلاب بودند حتی در روستاهای عرب زبان حمیدیه عکس امام روی دیوارها بود اینهمه مردم صبر کردند و شهید دادند ولی یک عده پدر مردم را درآوردند و همیشه هم طلبکارند شما قبول کنید یا نه این حقیقته که الان دیگر اونو۹۸ درصد به جمهوری اسلامی رای نمی‌دهند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۳
یک روستای کردستان و بلوچستان از قیطریه ی شما جمعیتش بیشتره .
زور تفنگ هم نمیتونه جلو واقعیت رو بگیره .
هنوز جمعیت تهران رو ندیدی تازه .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
9
4
معترضین اند؟ مطمئنی حالت خوبه؟ در زمان اعتراضات اصلا کسی خانه می ماند؟ لااقل بپرس بنویس؟ قریب به اتفاق مردم در خیابان بودند!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
فرق اساسی انقلاب ۵۷ با اعتراضات الان در همینه اون زمان مردم جانشان را گرفتند دستشان پیر و جوان از هرقشری به خیابان آمدند و کشته هم شدند در طول جنگ هم همینطور بود بعدش مردم نتایج را دیدند گفتند که چی؟ ما بمیریم تا کسان دیگر پول روی پول بگذارن؟ اینه که الان مردم به خیابان نمیان چون میدونن نتیجه ش چیه . مرگ و آسیب برای اونهایی هست که کف خیابان هستن و پیروزی و قدرت برای لیدرها
محمدمعصومی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
1
10
محکم کوبید قشنگ پتک
دست خالی
دست پر
مغز پر
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۳
8
17
هیچ راهی به جز مدارای طرفینی و تحمل یکدیگر و اتفاق بر مصالح کشور نیست! خشونت سرمایه های انسانی ، اقتصادی ، اجتماعی و سیاسی کشور را بر باد می دهد و وضعیت را از این بدتر می کند! متاسفانه در هر حرکت اعتراضی عده ای قربانی و برای همیشه نابود می شوند و این چرخه همچنان ادامه دارد به خصوص قشر تحصیلکرده! باید با صبوری و حوصله هزینه های اعتراضات را کاهش داد!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۴
احسنت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۴
25
4
کجا هستن طرفداران متعصب خاندان ایران ساز !پهلوی که میگن اون زمان همه چی آروم بود و همه توش و خرم بودن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۴
5
25
زمان انقلاب من بچه بودم.. هیچیک از فامیل های من توی انقلاب دست نداشتند.
حسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۱
7
35
مردم سال ۵۷اشتباه کردن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۲
1
15
بنده قصد تحلیل سیاسی ندارم چرا که اصلا سیاسی نیستم و از علم سیاست سر در نمیارم. اما و اما یک موضوعی اثبات شده و جمله ی معروفی هم هست که میگه تاریخ تکرار میشود. حال اگر در تکرار یک موضوع شرایط جدید با شرایط تاریخ قبلی شباهت داشته باشد این قانون با اطمینان بالاتری اجرا خواهد شد. و در این موضوع مورد بحث ما شباهت های زیادی میبینیم مثلا پهلوی و شخص شاه معترضان رو عده ی قلیلی میدونست و الان هم رژیم ایران باز همین حرف رو تکرار میکنه و یا شاه معترضان رو افراد وابسته به انگلیس و آمریکا میدونست و الان هم باز همین جمله شنیده میشه و شباهتهای بسیار دیگه. پس بی شک تاریخ تکرار خواهد شد مخصوصا در این زمینه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
2
10
میشل فوکو دروغ پرداز بزرگی که خیلی به گردن مومنین حق داشت .هر سال در فاجعه جمعه+2 زاهدان برای او فاتحه میخوانم .
انزلی چی
|
Canada
|
۱۸:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
3
17
سانچی ، پلاسکو ، طیاره یاسوج ، طیاره اوکراینی و هزار جنایت دیگر !
دیگر بس است !
ایرانی
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۰۰:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۳
22
5
سلام به همگی
الان سال ۵۷ نیست بشیند ببیند ایران را به چند کشور کوچک تقسیم می‌کند دنیا ایران قوی نمیخواد بخاطر اسرائیل بیدار باشد مردم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۷
0
9
انقلاب توسط معترضین کم جمعیت پیروزنشد، حامیان شرقی پیروزش کردندوحالاهم حمایتش میکنندتاروزی که دیگربدردشان نخورد!
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۸
1
13
فرق شاه با اینها اینه که اون حرف مردم رو فهمید ورفت ولی یک دیتاتور مثل قزافی و صدام تا آخر ایستادن
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۸
1
13
فرق شاه با اینها اینه که اون حرف مردم رو فهمید ورفت ولی یک دیتاتور مثل قزافی و صدام تا آخر ایستادن و مردم رو قتل عام کردند و آخر خودشونم به درک رفتند پس عبرت بگیرید تا خودتون به اون بلا دچار نشدید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۸
21
2
فقط این رو میدونم اونایی که فکر میکنن اگه رژیم سقوط کنه ایران برمیگرده به دوره قبل انقلاب به هوش باشند جمهوری اسلامی اگه خدای نکرده سقوط کنه ایران شقه شقه میشه زن و دختر و ناموسمون معلوم نیست چه بلایی سرشون میاد بیاین اعتراض داشنه باشیم وضع اقتصادمون خوب بشه وگرنه سقوط رژیم مساویه با.......
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۰۳
0
8
سال ۵۶ شاه اومد شهر ما با جیپ روباز . تموم شهر ازش استقبال کردن .
یه سال بعد ۵۷ در اوج آزادی و روزهای بهمن ۱۰ددر صد اون جمعیت هم تو خیابان نبود .
واقعیت اینه که آمریکا و انگلیس ، باعث سقوط پهلوی شدند .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۱
0
2
این شخص وقتی سال پنجاه و هشت گلوله خورده و مجروح شده میشه بفرمایید در سال پنجاه و هشت گارد شاهنشاهی دیگه کجا بوده ؟ظاهرا شما فراموش کردید سال پنجاه و هفت انقلاب پیروز شد و سال پنجاه و هشت جمهوری اسلامی داشت حکومت میکرد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۸
0
7
شاه اگر می خواست بمونه حکومتش ضعیف تر از حکومت خاندان اسد نبود اون سرنگون نشد رفت چون نمی خواست اسمش در تاریخ درکنار اسامی افرادی چون چنگیزو نرون و واستالین وهیتلر قرار بگیره
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
6
0
اینکه میگید معترضان انقلاب 57 اندک بودن تلویحا اشاره به اندک بودن اغتشاشگران متوهم انقلاب 1401 هست؛ ولی اینکه انقلاب 57 پیروز شد عامل اصلیش ایمان به خداوند بود که شما گردانندگان این سایت کاملا با اون بیگانه هستید. خداوند امثال شما رو زیاد نکنه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۹
0
2
سقوط شاه نشان داد که ایرانیها نمک نشناس تر ازانند تصور شود. به کشاورزان تحت ظلم خوانین ، زمین داد و روستائیان را از نعمت سواد و سلامت و شغلهای مهم بهره مند کرد و درنهایت مزد خود را گرفت.رضایت انگلیس و امریکا در برکناری شاه و عدم حمایت ارتش از وی درحالی بود که هیچ کشوری تصور منفی از حکومت اسلامی بر مبنای جمهوریت نداشت. انچه باعث سقوط شاه شد تبلیغات سوء و القای توقعات اجتماعی و امید به مدینه فاضله حکومت اسلامی بود که هیچکدام محقق نشد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۱
0
0
تاوقتی‌اینها‌منافع‌امریکارا‌تا‌مین‌میکنند‌وحافظ‌منافع‌امریکاباشند‌هستن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۱
0
1
مگر‌اینده‌این‌جوانها‌واین‌نسلهای‌جدید‌دست‌اون‌۹۸‌درصد‌هست‌که‌سال۵۷‌به‌جمهوری‌اسلامی‌رای‌دادند‌انها‌یا‌از‌روی‌اگاهی‌ویانااگاهی‌‌رای‌دادند‌هیچ‌حقی‌ندارند‌که‌برای‌نسل‌امروز‌تصمیم بگیرند‌امروز‌پدر‌هم‌حق‌ندارد‌برای‌اینده‌فرزندش‌تعین‌تکلیف‌کند‌فقط‌میتواند‌پیشنهاد‌بدهد‌چه‌رسد......
نظرات شما
پیشخوان