تاریخ انتشار: ۱۲:۱۲ - ۰۵ آبان ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۳ نظر

انقلابی‌ها و سوپرانقلابی‌ها با هم درگیر شدند/ رویارویی در اردوگاه اصولگرایی

هرچند دولت در ایران در دست یک طیف حاص سیاسی قرار دارد، اما گویا این اتفاق باعث نشده تا دعوای حزبی آن‌ها به پایان برسد.

انقلابی‌ها و سوپرانقلابی‌ها با هم درگیر شدند/ رویارویی در اردوگاه اصولگرایی
رویداد۲۴ بعد از روی کار آمدن دولت ابراهیم رئیسی بسیاری از انقلابی‌ها و اصولگرایان معتقد بودند که حالا دولت، مجلس و قوه قضاییه یکدست شده و اکنون دور انقلابی‌ها است. دوره‌ای که ایران قرار است در آن روی خوشی ببیند و دعوا‌های سیاسی از بین برود، اما گویا این اتفاق رخ نداده است و سیاست ایران شاهد یک دعوای بزرگ بین خود اصولگرایان و افراد انقلابی شده است.

به گزارش قرن نو، دعوا بین انقلابی‌ها و سوپرانقلابی‌ها بالا گرفته است، دعوایی در درون جریان اصولگرایی و در روز‌هایی که قدرت سیاسی یکدست در اختیار این جریان است.

انتقاد از سوپرانقلابی‌های تندرو را قالیباف از مدت‌ها قبل کلید زده بود. او صراحتا از رفتار‌ها و اظهارات نپخته و تند طیفی از اصولگرایان تندرو انتقاد کرده و گفته بود؛ «بنا نیست ما تنبلی کنیم، دهان‌مان را باز کنیم، هر حرف نپخته‌ای را به زبان بیاوریم و اسم خودمان را بگذاریم انقلابی. به قول حضرت آقا، سوپرانقلابی.»

قالیباف حتی به کنایه سوابق سیاسی و انقلابی این افراد را زیر سوال برده و گفته بود؛ «بعضی‌ها را نگاه می‌کنیم، هر چه نگاه می‌اندازیم که چه کرده؟ هیچ نکرده. ولی از همه هم طلبکار است. هر کسی هم که یک دیکته‌ای نوشته، ممکن است غلطی هم نوشته، ایراد می‌گیرد که «آقا چرا یک غلط داری؟» خب، تو که هیچ غلطی نکرده‌ای و عمر خودت را تباه کرده‌ای! حداقل تو حق نداری به اسم انقلاب حرف بزنیی.»

قالیباف در جایی دیگر با لحنی صریح‌تر به این جریان سیگنال فرستاده و گفته بود؛ ««انقلابی با حرف‌های مفت و تند و به تعبیر رهبر انقلاب با سوپرانقلابی‌ها، انقلابی نمی‌شود، امروز هرکسی کارآمدی دین را در جامعه به اثبات برساند، انقلابی است.»

رویارویی آشکار قالیبافی‌ها و تندرو‌های پایداری

دعوای این طیف از اصولگرایان با تندرو‌های سوپرانقلابی البته مربوط به امروز و دیروز نیست و چندسالی است که در درون اردوگاه اصولگرایی این اختلاف و شکاف ایجاد شده است، اما در بزنگاه انتخابات مجلس یازدهم و ریاست جمهوری سیزدهم بنا به مناسبات و ائتلاف‌های سیاسی از یک سو و بده بستان‌ها و لابی‌های دقیقه نودی از سوی دیگر نادیده گرفته شده بود.

این اختلاف، اما گاه و بیگاه خود را در برخی مقاطع، چون تصمیمات درون پارلمانی نشان داده است. آشکارترین این رویارویی بین طیف نزدیک به قالیباف و پایداری‌های تندرو مجلس رخ داده است. بیرون از پارلمان هم همین اختلاف و درگیری مشهود بوده است، آنقدر که حتی برخی افشای ماجرای سیسمونی دختر قالیباف را به این جریان سوپرانقلابی نسبت می‌دادند.

نقش تندرو‌ها در اعتراضات اخیر

اما در فاصله چندماه مانده تا انتخابات مجلس و در روز‌هایی که کشور درگیر اعتراضاتی است که ریشه آن به برخی رفتار‌های تند همین طیف از اصولگرایان بر می‌گردد، انتقادات از سوپرانقلابی‌های تندرو هم شدت گرفته است.

اینبار هم طیف نزدیک به قالیباف میدان دار شده و حملاتی مستقیم به سوپرانقلابی‌های نزدیک به سعید جلیلی و جبهه پایداری می‌کنند.

طی روز‌های اخیر اظهارات تحریک آمیز برخی چهره‌های منتسب به این جریان صدای یاران قالیباف را هم در آورده است. آنقدر که مجتبی توانگر اینبار بدون لفافه و آشکار از برخی چهره‌های تندرو این جریان نام برده و دست به افشاگری درباره برخی دیگر بزند.

مجتبی توانگر، نماینده تهران و از نزدیکان محمدباقر قالیباف در مجلس در یادداشتی که در «ایسنا» منتشر شده است از افرادی، چون محمدصادق کوشکی و امیرحسین ثابتی به عنوان چهره‌های این جریان نوظهور نام برده که به گفته‌اش درحوادث اخیر کشور نقش برجسته‌ای داشته‌اند.

آقاتهرانی و محصولی زیر تیغ نواصولگرایان

توانگر به تلاش‌های این جریان برای حذف چهره‌های دلسوز و انقلابی نظام اشاره می‌کند و می‌گوید؛ «ظاهرا این جریان بازهم به سیاق قبلی خود چماق برچسب‌زنی و تهمت‌افکنی را بلند کرده تا افراد بیشتری را از قطار انقلاب پیاده کنند؛ البته این‌بار این اجازه را به آن‌ها نمی‌دهیم. اجازه نمی‌دهیم سوپرانقلابی‌هایی که با مواضع تند و غیرمنطبق با گفتمان انقلاب اسلامی در رقم خوردن اتفاقات امروز و ناراحتی مردم سهیم هستند، همه افراد به جز خود و اطرافیان‌شان را با برچسب‌زنی، از دایره انقلاب خارج کنند.»

او در ادامه به سعید جلیلی هم اشاره‌ای کرده و گفته است «امیرحسین ثابتی، محمدصادق کوشکی و سایر همفکران‌شان در این جریان که دیگران را متهم به سکوت می‌کنند خوب است به سایت رسمی آقای سعید جلیلی مراجعه کنند و از او سوال کنند که چرا تنها موضع‌گیری رسمی‌اش مربوط به ۲۷ مهر یعنی یک ماه پس از شروع آشوب‌هاست.»

این چهره نزدیک به قالیباف آقاتهرانی را هم بی نصیب نکرده و به افشاگری درباره این چهره پرداخته است؛ ««آقای کوشکی یا ثابتی نمی‌خواهند از آقای آقاتهرانی سوال کنند که برای دفاع از نیروی انتظامی در این مدت چه کرده؟ از ایشان بپرسند شما که رئیس فراکسیون فرهنگی مجلس هستی برای ترویج فرهنگ اسلامی و انقلاب در دو سال ابتدایی مجلس یازدهم چه کرده‌ای؟ چه ارتباطی با نسل جوان و نوجوان گرفته‌ای؟ کدام اقدام ایجابی را برای ترویج فرهنگ عفاف و حجاب در پیش گرفته‌ای؟ بپرسند که ماموریت فراکسیون فرهنگی فقط صیانت است یا درباره ترویج فرهنگ هم وظیفه‌ای دارد؟» او البته به کنایه از سکوت محصولی هم حرف زده و اینکه او این روز‌ها مشغول دخالت در نصب و انتصابات در وزارت کار است.

توانگر همچنین دراین یادداشت از برنامه جهان‌آرای شبکه افق صداوسیما که مجری آن امیرحسین ثابتی است، به‌دلیل ارائه تصویر تند و خشن از جریان انقلاب و آینده کشور انتقاد کرده است. توانگر همچنین از طرح صیانت و طراحان آن در این یادداشت انتقاد کرده و نوشته است: همین جریان بود که درحالی که همگان بر داشتن یک قانون منطقی و مردمی برای ضابطه‌مند کردن فضای مجازی اتفاق‌نظر داشتند با طرح صیانت، فقط باعث شدند افکار عمومی نگران شود و هیچ خاصیتی هم برای مدیریت این فضا نداشته باشد. همین کار‌ها را کرده‌اند که در ایجاد نگرانی و ناراحتی مردم در شرایط کشور سهیم شده‌اند و حالا به جای پاسخگویی بازهم به دنبال حذف دیگران از دایره انقلاب هستند.

اما تندرو‌هایی که این روز‌ها بنزین بر آتش خشم مردم می‌ریزند محدود به همین چهره‌ها نیستد. چهره‌های تندرویی، چون حمید رسایی نیز با ادبیات تند و خشن درباره اعتراضات حرف زده اند آنچنان که در یک مورد او حملاتی تند و بی منطق به دانشجویان دانشگاه شریف کرده است.

«اراذلی که به اسم دانشجو هر روز به بهانه‌ای دانشگاه شریف را متشنج می‌کنند، دنبال بهانه‌ای برای اخراج و در گام بعد اقامت گرفتن در اروپا هستند. راه مواجه با آن‌ها مطابق ضوابط دانشگاه، ابتدا اخراج و سپس ممنوع الخروجی ۱۰ تا ۱۵ساله است. باور کنید وحشی بازی در محیط دانشگاه تمام می‌شود.»

رویارویی در اردوگاه اصولگرایی

شاید این روز‌ها زمانه زمانه رویارویی چپ و راست نیست، تندرو‌های اصولگرا فضا را به سمتی برده اند که تسویه درون جریانی کلید خورده است و بیشتر از مقابله اصولگرا و اصلاح طلب این روز‌ها باید شاهد مقابله نواصولگرایان و سوپرانقلابی‌های اصولگرا باشیم.

در این میان به نظر می‌رسد جریان نواصولگرایی که سرآمد آن قالیبافی‌ها هستند تلاش دارند که خط افتراق خود با این طیف را پررنگ‌تر کنند.

منبع: قرن نو
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
آریو برزن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۵
0
12
همینکه انقلابی ها و سوپر انقلابی ها باهم یکدست شدن وضع این روزای مملکت ما دیدن داره.یک مشت نالایق رانت خوار بیسواد که فقط دهان باز میکنند و مرگ مرگ به کل دنیا میدهند.درگیریهای خیابانی.بگیر و ببند های گشت ارشاد.تورم و گرانی افسار گریخته.متروپل و حملات تروریست و ده ها نمونه دیگه حاصل کار این سوپر انقلابی هاست.اونوقت میخوان کاخ سفید رو حسینه کنن!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۵
0
7
دعوا ها بیشتر می شود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۵
0
4
طیف های تند و افراطی از هر جریانی که باشند مثل گرگ و کفتارند! و هرچه این طیف ها به جریان قدرت و حاکمیت نزدیکتر باشند درنده تر و خطرناک تر هستند!
نظرات شما
پیشخوان