تاریخ انتشار: ۱۶:۱۱ - ۱۱ آبان ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۱ نظر

شورای شهر تهران: ساختمان های ناایمن بمب ساعتی هستند

مهدی بابایی، عضو شورای شهر تهران اظهار کرد: روند بررسی و رفع خطر ۱۲۹ ساختمان نا ایمن و بسیار پرخطر با سرعت کمی درحال انجام است.

ساختمان های ناایمن

رویداد۲۴ جامعه به افراد گوناگونی نیاز دارد که هرکدام شغل و وظیفه‌ای را بر عهده می‌گیرند. بسیاری از مشاغل با سایر شغل‌ها تفاوتی بسیار دارند و افرادی خاص، آن هارا انتخاب می‌کنند. آتش‌نشان فردی است که یکی از همین شغل هارا انتخاب می‌کند. آتش‌نشانان، قشر فعال و پویای جامعه هستند که جانشان همیشه درخطر است و در رویارویی با حوادث و همچنین بلایای طبیعی، در صف اول امدادرسانی حضور داشته و دارند. چندین بار، شاهد آن بودیم که زلزله‌های کوچک، ساختمان‌های زیادی را در شهرهای مختلف کشور ویران کرده است. رعایت نکردن نکات ایمنی در زمان ساخت، یکی از علت هایی است که باعث می‌شود بسیاری از ساختمان‌ها در اثر زلزله‌های کوچک تخریب شوند. سازمان آتش‌نشانی گفته است به ساختمان‌های درحال ساخت بارها هشدار رعایت نکات ایمنی صادر شده است.

نادیده گرفتن قوانین ایمنی در ساخت‌و‌ساز

سازندگان ساختمان‌ها، کم تر به نکات ایمنی توجه کرده و ساخت‌و‌ساز اصولی را درنظر نمی‌گیرند. باتوجه به هشدارهای سازمان آتش‌نشانی و نظارتشان بر ساخت‌وسازهای اصولی، همچنان شاهد آن هستیم که تعداد ساختمان‌های پرخطر و درمعرض ریزش بسیار هستند. تعدادی از سازندگان، به دلیل هزینه بر بودن ایمن‌سازی ساختمان‌ها، توجهی به هشدارهای سازمان آتش‌نشانی نکرده و قوانین ساخت را نادیده می‌گیرند. همین امر سبب می‌شود تا با کوچک‌ترین زلزله، شاهد تخریب ساختمان‌های ناایمن باشیم.

تاریخچه آتش‌نشانی در ایران به حدود ۱۵۰ سال پیش بازمی گردد. طبق مدارک و اسناد بر جای مانده، نخستین واحد آتش‌نشانی در شهر تبریز آغاز به کار کرد. با مستقر شدن نیروهای روسی در تبریز، نخستین سازمان‌آتش نشانی در آن شهر توسط روس‌ها احداث شد. اما تاریخچه آتش نشانی به چند سالی که گفته شد محدود نمی‌شود و قبل از آن هم این خدمات انجام می‌شد، اما در قالب‌های دیگری و نه به اسم آتش نشان و سازمان یا نهادی به نام آتش نشانی. تاریخچه آتش‌نشانی در تهران به سال ۱۳۰۳ بازمی گردد. نخستین واحد آتش نشانی در تهران در یک گاراژ احداث شد. این گاراژ حسنی نام داشت و توسط یک ژنرال ارتشی و با همکارای پانزده نفر از پرسنل درجه دار آغاز به کار کرد. این مرکز با تجهیزات اطفاء حریق اندک و توسط چهار دستگاه اتومبیل، با سرپرستی یک تیمسار ارتشی که در آن زمان ظاهرا سرپرست بلدیه تهران بود، کار اطفاء حریق را انجام می‌داد.

به مرور زمان، شهر نشینی توسعه پیدا کرد و شهرداری‌ها در شهر‌های کوچک و بزرگ احداث شدند. صنایع گسترش پیدا کرد و انجام اقدامات برای ایمنی ضروری شد. به همین خاطر تعداد زیادی از مراکز آتش نشانی در شهرهای مختلف ایران تاسیس و آغاز به کار کردند، که این روند تا به امروز نیز ادامه دارد.


بیشتربخوانید: از ایمنی ساختمان‌های بنیاد مستضعفان خبر ندارم/ تهرانی‌ها انتظار تخلیه بناهای ناایمن را نداشته باشند


رسیدگی به ۱۲۹ ساختمان ناایمن انجام شود

مهدی بابایی عضو شورای شهر تهران در گفت‌وگو با گسترش نیوز اظهار کرد: روند بررسی و رفع خطر ۱۲۹ ساختمان نا ایمن و بسیار پرخطر با سرعت کمی درحال انجام است.

وی تصریح کرد: هر روز در گوشه و کنار این شهر در ابعاد کوچک بزرگ شاهد رخداد حوادث و آتش‌سوزی در ساختمان‌ها و اماکن ناایمنی هستیم که جان و مال بسیاری از شهروندان در پی آنها به خطر می‌‌افتد و در مواردی هم اخبار تاسف باری را به دنبال دارند.

رئیس کمیته ایمنی شورای شهر تهران افزود: حوادثی همچون فرو ریختن ساختمان پلاسکو و انفجار کلینیک سینا مهر شمیران که از بی‌توجهی به اخطارهای مکرر، نبود ضمانت اجرایی و از همه مهم‌تر نداشتن عزم و اراده راسخ در بین مسئولان ذی‌ربط برای تحقق دستورالعمل‌های ایمنی در شهر سرچشمه می‌گیرد.

بابایی ادامه داد: سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران به عنوان کارشناس فنی و در قالب طرح نظام بازرسی ایمنی تا حدودی به تکالیف خود در بازرسی از ساختمان‌ها، دادن اخطار و دستورالعمل‌های ایمن‌سازی بر اساس وظایف محوله مستند به ماده یکم مصوبه «توسعه و بهبود خدمات ایمنی و آتش‌نشانی» عمل کرده، از سوی دیگر توجه به این نکته ضروری است که این سازمان ابزار قانونی لازم برای ملزم کردن اشخاص برای تحقق الزامات و ضوابط قانونی ایمنی را در اختیار ندارد، لذا اقدامات این سازمان به نتیجه مطلوب نرسیده است.

وی گفت: فهرست ۱۲۹ ساختمان که به عنوان ساختمان‌های بسیار پرخطر و بحرانی توسط سازمان آتش‌نشانی شناسایی شده‌اند که در صورت بروز حریق در آنها به دلیل بار تصرف، بار اشتعال بسیار زیاد، عدم رعایت اصول ایمنی و آتش‌نشانی و نداشتن هیچ گونه اقدام پیشگیرانه، تلفات جانی و مالی سنگینی را به دنبال خواهند داشت، مطابق مفاد دستورالعمل پیوست مصوبه «الزام شهرداری تهران به ایجاد سامانه پایش ایمنی ساختمان‌های موجود شهر تهران در برابر خطر آتش‌سوزی» به تفکیک مناطق به شهرداران مناطق ۲۲ گانه جهت ابلاغ اخطار و دستورالعمل به مالکین ارائه شده است.

عضو شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: بحث ایمنی ساختمان‌ها بسیار با اهمیت و جدی است، چراکه با جان و مال مردم طرف است، لذا همه باید تلاش کنند ایمنی و امنیت ساختمان‌ها را تامین کنیم تا شهروندان با خیال راحت در اماکن عمومی و ساختمان هایی که بنا شده است، تردد داشته باشند. به نحوی که ابتدا با نصب پلاکارد خطر، شهروندان را از ناایمن بودن ساختمان مطلع نموده و ارائه خدماتی مانند، آب، گاز و برق به ساختمان با حکم قضایی قطع شود و در آخرین گام نسبت به پلمب ساختمان اقدام شود.

وی افزود: برای ساختمان‌های جدید الاحداث بدون مجوز آتش نشانی پایان کار صادر نمی‌شود. املاک ناایمن و بحرانی منطقه، به طور مکرر مورد بازدید قرار گرفته‌اند و اخطارهای لازم توسط شهرداران نواحی داده شده است. با توجه به اینکه بحث مهمی است، لذا باید در اسرع وقت مشکلات اصلی ابلاغ شود و مالکان متعهد شده‌اند که نکات ناایمن را برطرف کنند که ثمره و نتیجه آن این است که مردم با ایمنی کامل از ساختمان و اماکن عمومی استفاده می‌کنند.

بابایی در پایان گفت: انبارهای آتش نشانی خالی از تجهیزات است و اگر به قید فوریت به آن رسیدگی نشود تا پایان سال دچار بحران خواهیم شد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: ساختمان ناایمن
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۱
0
1
شما ها به فکر کاسبی های شخصی تان باشید،شعار لازم نیست - مردم از شما ها انتظار کمکی ندارند. شاید نقشه یک پلاسکو دیگه در دستور کاره؟!!
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان