تاریخ انتشار: ۱۳:۵۹ - ۲۲ آبان ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۳۱ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

اختلاف بی بی سی فارسی و ایران اینترنشنال بر سر چیست؟

اختلاف بی‌بی‌سی فارسی و ایران اینترنشال این روزها بسیار بالا گرفته است و هر دو رسانه علیه یکدیگر مطالبی منتشر می‌کنند. اما ریشه این اختلاف چیست و از کجا آغاز شده است؟ رویداد۲۴ در این گزارش سابقه و سنت‌های هر دو رسانه را بررسی کرده تا بر پایه همین سابقه بتوانیم ماجرای رعنا رحیم‌پور را نیز بهتر درک کنیم.

بی بی سی فارسی و ایران اینترنشنال

رویداد۲۴ رایان حسینی: همه چیز از یک فایل صوتی آغاز شد؛ فایل صوتی مکالمه رعنار حیم‌پور مجری بی‌بی‌سی فارسی و مادرش که بخشی از آن درباره اعتراضات مردم در ایران بود و رحیم‌پور در آن اطلاعاتی به مادرش منتقل می‌کرد؛ از جمله اینکه رسانه‌های فارسی‌زبان خارج کشور در این شرایط می‌کنند. رعنا رحیم‌پور در آن مکالمه گفته بود «دیروز شنیدم رؤسای اینترنشنال به خبرنگاران دستور داده‌اند فقط با رهبران احزاب در ایران مصاحبه کنند... احزاب کرد، احزاب لر، احزاب عرب، الان باید بفهمی نکته من چیست. کشور‌های منطقه، ایران دموکراتیک که نمی‌خواهند. اگر ایران دموکراتیک بشود، جنبش زنان راه بیفتند حقوق‌شان را بگیرند، اولین جایی که وحشت می‌کند، عربستان است. این‌ها به فکر آینده ایران که نیستند. الان این‌ها شروع می‌کنند به طبل جدایی. این‌ها یک ایران تکه‌پاره تضعیف‌شده می‌خواهند.»

این مکالمه که ظاهرا توسط نهادهای امنیتی در ایران شنود می‌شد، سر از رسانه‌ها در آورد و به این ترتیب دو رسانه «بی‌بی‌سی فارسی» و «ایران اینترنشنال» شمشیر را برای یکدیگر از رو کشیدند و جدال آغاز شد. رعنا رحیم‌پور البته در ویدئویی که از خود منتشر کرده بود اعلام کرد که مکالمه او و مادرش شنود شده و حریم خصوصی‌اش نقض شده و در عین حال آن اظهارات مواضع خودش و رسانه متبوعش نیست «در ساعات گذشته بخشی از مکالمه خصوصی من و مادرم منتشر شده است. تنها احتمالی که به ذهن من می‌رسد این است که صدای ویدئوچت، از طریق شنود خانه یا موبایل پدر و مادرم در تهران یا خانه و موبایل من در لندن ضبط شده است. طبیعی است که من در گفت‌وگوی خصوصی با پدر و مادرم شاید حر‌ف‌هایی بزنم که هرگز علنی نمی‌زنم؛ حرف‌هایی که عوامل جمهوری اسلامی به طور گزینشی برای اختلاف‌افکنی و پیشبرد منافعشان منتشر می‌کنند. من به همه خبرنگاران فارسی‌زبانی که در خارج از ایران به‌رغم فشار‌های متعدد حکومت در حال خبررسانی هستند، احترام می‌گذارم. انتشار و بازنشر این فایل صوتی برخلاف خواست من و نقض حریم خصوصی من و والدینم است.»

او معتقد بود نهادهای امنیتی سخنانش را به طور گزینشی انتشار داده تا اختلاف‌افکنی کند. درباره اینکه کدام نهاد امنیتی چنین فایل صوتی را ابتدا منتشر کرده یا اصلا پای جمهوری اسلامی برای انتشار آن در میان بوده، قطعیتی وجود ندارد، اما اینکه انتشار آن به سود جمهوری اسلامی بود، قطعی است؛ چه آنکه از ابتدای اعتراضات و حتی پیش از این مقامات جمهوری اسلامی، رسانه‌های فارسی‌زبان خارج کشور را به «حمایت از تجزیه‌طلبی» و «آشوب‌طلبی در ایران» متهم می‌کردند و حالا با استناد به محتوای آن فایل صوتی، فکت تازه‌ای پیدا شد و عملا جمهوری اسلامی دست بالا را پیدا کرد؛ چنانچه یک روز پس از انتشار فایل صوتی، روزنامه جوان نزدیک به سپاه ماجرا را در صفحه اول پوشش داد و خبرگزاری‌های دیگر امنیتی همچون فارس و تسنیم نیز به صورت گسترده به آن پرداختند.

خبرگزاری تسنیم در گزارشی به حمله ایران اینترنشنال به بی‌بی‌سی اشاره کرد نوشت: «ایران اینترنشنال در چندین نوبت به‌صورت عجولانه گزارش‌هایی علیه بی‌بی‌سی فارسی و رعنا رحیم‌پور منتشر کرده است! گزارش‌هایی که بیش از آنکه پاسخ به خبرنگار بی‌بی‌سی باشد، اولاً تأیید آن است! چون برای پاسخ به اتهام تجزیه‌طلبی باز هم با یک تجزیه‌طلب گفتگو کردند! و ثانیاً آنقدر پر از تناقض است که احتمالاً سکوت بهتر از آن بود.»

اشاره خبرگزاری تسنیم به گزارش تصویری ایران اینترنشنال علیه بی‌بی‌سی بود که در آن بی‌بی‌سی فارسی به عنوان عامل جمهوری اسلامی معرفی شده بود. در آن گزارش که با نام «وکیل مدافع شیطان» انتشار یافت، رعنا رحیم‌پور به همکاری با نهادهای امنیتی ایران متهم شد و در بخشی از آن، مجتبی پورمحسن گفته بود «چطور است که همه خبرنگاران ایران اینترنشنال و سایر رسانه‌های اپوزیسیون در ایران ممنوع‌المعامله هستند اما رحیم‌پور چنین مشکلی ندارد؟»

به گزارش رویداد۲۴ این درگیری با پاسخ تند رعنا رحیم‌پور که به مخاطبانش گفته بود «همه شما دنباله رو سپاهید» و همچنین بیانیه بی‌بی‌سی فارسی که اعلام کرد «آزار کارکنانش را از هرجایی که باشد تحمل نخواهد کرد.» ظاهرا فعلا ختم شد، اما اختلاف‌هایی که وجود دارد، نشان می‌دهد که این جدال به همین جا ختم نخواهد شد.


بیشتر بخوانید: واکنش تند رعنا رحیم پور به فایل صوتی لو رفته؛ همه شما دنباله رو سپاهید/ ایران را در خودم کُشتم


سابقه و سنت بی بی سی

مهرماه سال ۱۳۰۱ رسانه بی‌بی‌سی جهانی تاسیس شد و ۱۸ سال بعد در دیماه ۱۳۱۹ در جریان جنگ جهانی دوم  رادیو بی‌بی‌فارسی تاسیس شد که در حقیقت ایده‌ای رسانه‌ای برای مقابله با رادیو برلین و فاشیست‌های آلمانی بود. سنت تاریخی ۱۰۰ ساله بی‌بی‌سی فارسی مهمترین عامل تمایز آنها بود و مهمتر اینکه بی‌بی‌سی ایده «صحت» به جای «سرعت» را برای خود در نظر گرفته بود؛ یعنی بر خلاف رسانه‌های قدیمی همچون رویترز که مهمترین فاکتور انتشار خبر در آنها «سرعت» است، بی‌بی‌سی مسیری انتخاب کرده بود که خدشه‌ای به صحت اخبارش وارد نیاید؛ ضمن اینکه آنها خود را صرفا راوی رویدادها می‌دانستند، نه طرفدار یک جناح یا حزب؛ چنانچه در بیانیه بی‌بی‌سی خطاب به ایران اینترنشنال نیز چنین آمده بود که «بی‌بی‌سی رسانه‌ای مستقل است و در مورد رویدادهای ایران موضع‌گیری نمی‌کند و تنها رویدادها را گزارش می‌کند.»

این سنت در توسعه بی‌بی‌سی همچنان حفظ شد و در ۲۵ دی ۱۳۸۷ که بی‌بی‌سی فارسی نیز تاسیس شد، برنامه‌سازان ملزم به رعایت همان ارزش‌ها بودند. در واقع هر رسانه‌ای جهت‌گیری مشخصی دارد و می‌توان این گزاره را تایید کرد که رسانه بدون «خط خبری» و خبرنگار «بدون جهت‌گیری» رسانه و خبرنگار مرده است، با این حال بی‌بی‌سی تلاش می‌کرد با حفظ «لحن معیار»، جهت‌گیری خود را عیان نکند یا ایده‌های خود را به صورت گل‌درشت به مخاطب ارائه نکند تا باورپذیری آن برای مشتریانش بیشتر باشد.

رقابت ایران اینترنشنال و بی بی سی فارسی

تا اردیبهشت ۱۳۹۶ هم همین وضعیت استمرار داشت اما در آن سال شبکه‌ای تاسیس شد به نام ایران اینترنشنال که گفته می‌شد حامی مالی آن عربستان سعودی است که بزرگترین رقیب آن «بی‌بی‌سی فارسی» بود و تمرکز هر دو آنها بر مسائل سیاسی و اجتماعی ایران با رویکرد انتقادی بود. با این تفاوت که با اندکی اغماض می‌توان گفت بی‌بی‌سی منتقد بود و ایران اینترنشنال برانداز. ضمن اینکه ایران اینترنشنال اما یک تمایز بزرگ با «بی‌بی‌سی فارسی» داشت و آن اینکه به «لحن معیار» اعتقادی نداشت و ابایی نداشت که از تندترین و حتی عامیانه‌ترین عبارات در برنامه‌های خود استفاده کند؛ برای مثال «بی‌بی‌سی فارسی» حتی در تندترین نقدهای خود مثلا به دولت از عبارت «آقای روحانی» یا «آقای رئیسی» استفاده می‌کرد، در حالیکه «ایران اینترنشنال» اعتقادی به این رویکرد نداشت. در جریان اعتراضات نیز «بی‌بی‌سی» از انتشار فیلم‌هایی که در آن شعارهای توهین‌آمیز بود، اجتناب می‌کرد اما «ایران اینترنشنال» این تمایز را در رقابت با «بی‌بی‌سی فارسی» برای خود ایجاد کرده بود که «پایبندی‌ها» و به قول معروف «اتوکشیدگی» رقیب را نداشته باشد.

در چنین فضایی «ایران اینترنشنال» دو اقدام داشت؛ اولین اینکه سطح فرمال و تکنیکی برنامه‌های خود را به حدی گسترش داده بود که به سطح بهترین شبکه‌های رسانه‌ای دنیا رسیده بود؛ این یعنی از لحاظ بصری، این رسانه تقریبا بی‌نظیر بود. اقدام دوم این بود که بهترین مجریان و برنامه‌سازان و حتی رئیس «بی‌بی‌سی فارسی» (صادق صبا) را پیشنهادی بهتر به خدمت خود در آورد و حتی از رسانه‌های ایران نیز بهترین مجریان (همچون مزدک میرزایی) و کارشناسان با پیشنهاد مالی بسیار بالا جذب کرد و در حقیقت ضربه بزرگی به رقیب زد و توانست در مدتی حدود دو سال از رقیب پیشی بگیرد.

در این رقابت، بی‌بی‌سی فارسی چاره‌ای نداشت جز آنکه رویکرد خود را تغییر دهد تا مخاطبانش را حفظ کند؛ نخستین تغییر در رویکرد بی‌بی‌سی، نزدیک شدن به ادبیات «ایران اینترنشنال» بود؛ چنانچه در جریان اعتراضات برنامه‌هایی پخش شد که تا کنون در این رسانه سابقه نداشت یا از ادبیاتی استفاده شد که پیش از این در بی‌بی‌فارسی دیده نشده بود یا دست‌کم، انگشت‌شمار بود. بی‌بی‌سی فارسی همچنین در این رقابت، اعتبار «صحت» خود را هم از دست داد و در موارد متعدد فیلم‌هایی از اعتراضات پخش شد که واقعی نبود. در مهمترین نمونه فیلمی از اعتصاب مغازه‌داران بانه از بی‌بی‌سی پخش شد که ساختگی بود. این اتفاق برای رسانه‌ای که تا کنون در «صحت» اطلاعاتش کمتر تردید می‌شد، فاجعه بود.

در واقع اگرچه رقیب قوی می‌تواند، به رشد متقابل کمک کند، اما در این مورد خاص ماجرا شکل دیگری به خود گرفت؛ رقابت دو رسانه اپوزیسیون تا حد درگیری پیش رفت و «ایران اینترنشنال» نیز تلاش کرد برای دفاع از «اعتبار» خود که توسط مجری بی‌بی‌سی به تجزیه‌طلبی متهم شده بود، ضربه‌ای کاری به رقیب بزند. این ضربه مستندی بود که در ماجرای رعنا رحیم‌پور منتشر شد که در آن کل ماهیت بی‌بی‌سی توسط رقیب مورد حمله قرار گرفت و کنایه «آیت‌الله بی‌بی‌سی» را به طور مستقیم به پیشانی رقیب چسباند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳۱
معترض
|
Canada
|
۱۴:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
6
29
اکثریت مردم ناراضی و مخالف حکومت هستند و این بخش کوچکی که به خیابان می آیند مشتی هستند نمونه خروار . در حالیکه اینستاگرام فیلتر شده و اینترنت هم مدام در حال قطع و وصل است ، اگر ایران اینترنشنال و بی بی سی هم تعطیل شوند و حتی اگر برق هم قطع شود تاثیری ندارد و اعتراضات ادامه پیدا می کند . خواهید دید .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
مخالف حکومت اسلامی هستند پس موافق چه حکومتی هستن؟ یه رهبر معرفی کنن که حداقل یک گروه موافقش باشن
اینایی که از سر و ته پوششون میزنن کاملا مشخصه دنبال چی هستن یه عده اوباش و اغتشاشگر هستند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
منظورشون از زن.زندگی.آزادی اینه که زن آزاد باشه برهنه و نیمه برهنه با هر زن یا مرد دیگه ای سکس کنه! آقایون هم که حرفی ندارند و استقبال میکنند! بگذارید آزاد باشند و همه جا با هم قاطی!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۳
اکثریت رو از شما از خودت در میاری مثل طرف مقابل که از خودش در میاره ما بیشتریم. مثل طرفدارای تیمای فوتبال داخلی که میگن ما 40 میلیونیم.
ناشناس
| United States of America |
۰۱:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۳
۲۱:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
ساندیسی همه که مثل فک فامیلت نیستن که وقتی میرن خارج حجاب رو بر میدارن
مازیار
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۳
این اکثریت که شما میگی کاملا صحیح است و انتخابات ۱۴۰۰ ریاست جمهوری نشان داد که طرفداران حکومت بسیار کم شده اند . حتی در میان آنها که حکومت را دوست دارند هم ناراضیتی از وضع اقتصادی و فرهنگی و فساد گسترده و... فوق العاده زیاد شده . جان بر کفان حکومت حتی ده درصد هم نمی شوند .
آریو برزن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
7
13
کاری به محتوای پخش رسانه ها و صحتشون ندارم.ولی ایران اینترنشنال در حوزه کاری خود فوق الاده حرفها ای و پیشرفته عمل کرده و مشخصه که سرمایه گذاری زیاد و استفاده از نفرات حرفه ای در زمینه تصویر و صدا و دکوراتیو و گرافیست و آهنگساز و مجری و تحلیل گر ووووو....انجام داده و باید اذعان داشت در این چهار پنج سال مخاطب قابل توجه و زیادی رو از ایران به خودش جذب کرده.(کاری به محتوای خبری و اینکه از کجا ساپورت میشه و به نفع فلان دولت کار میکنه ندارم فقط به لحاظ حرفه ای گفتم)و در نهایت در کار خودشون به شدت موفق بوده اند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۳
مخالفم. نظر من صراحتا اینه که تنها مزیت ایران انترنشنال منابع مالیه که خرج می کنند. ولی هنوز راه درازی دارد تا به بی بی سی برسد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
16
7
کسی که به اخبار صدا سیما و ایران اینترنشنال و بی بی سی اعتماد می‌کنه ساده لوحی بیش نیست. هر کدوم به فکر منافع
تامین کننده مالی خودشون هستن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
متاسفم برای منفی ها
مازیار
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۳
کسی هم که به اخبار صدا و سیما مثل ۲۰:۳۰ اعتماد کنه خیلی ساده لوحی بیش نیست . آنها فقط منافع خودشوت براشون مهمه و برای مردم تره هم خرد نمی کنند .
آریو برزن
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۳
متاسف باش
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۳
آقای مازیار این بابا گفته که همشون عین همن صدا سیما رو هم گفته
علی حسنی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
9
9
سگ زرد برادر شغال است هیچ یک از آنها نمی خواهند سر به تن مردم ایران باشد.
56
|
Netherlands
|
۱۵:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
9
6
دیروز شنیدم رؤسای اینترنشنال به خبرنگاران دستور داده‌اند فقط با رهبران احزاب در ایران مصاحبه کنند... احزاب کرد، احزاب لر، احزاب عرب......
از همین کلمات میشه فهمید پرستو خانم دروغ میگه.مگه سران این احزاب در ایرانند.که باهشون مصاحبه کنه اگه میخواد مصاحبه با احزاب در ایران باید بره با احزاب اصلاحات طلب مصاحبه کنه
دوما رحیم پور که مجری خبرنگار بی بی سی هست چه کاری به اینترنشنال داره.
سوما احزاب لر ؟.چنین احزابی در اپوزوسیون نمیشناسیم شاید یکی دو تا باشند که فعالیت چندانی در نلویزیونها ندارن.
چهارما اختلاف بی بی سی خیلی ساده انگارانه هست فرض کنیم فقط برای حفظ مخاطبانشون هست
اختلاف اینها از سال 97 نمایان شده بود. و سیاستی که بی بی سی جهانی که زیر نظر دولت و ملکه بریتانیا هست با دربار سعودی و شخص بن سلمان بر سر مساله جمال خاشقچی داشته.اینتر نشنال هر چند مدت نیشگونی از بی بی سی میگیره
پنجم بی بی سی و اینترنشال هم رسانه اپوزوسیون تلقی نمیشه.
پاسخ ها
محسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۳
خب بگذار بکننداینا اینقدر بی سوادند که فرق بین قومیت و فرقه با حزب سیاسی رو نمی دونند مگر احزابی هم داریم ما مگر اصلا حزب سیاسی هم داریم ما ایکاش این حکومت مخالف به معنی واقعی خودش داشت
ناشناس
|
Romania
|
۱۵:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
5
5
رایان حسینی جا پا نجفی گذاشتی خیلی زر میزنی
پاسخ ها
رسول
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
بی ادب
خجالت بکش
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
4
7
اختلاف بر سر یک مزدور، بر سر یک پرستو در لباس کلاغ!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۲
3
2
جفت این به قول ناشناسی مزدور هستند اینترنشنال وقیح تر است حساسیت و اخلاق عمومی مردم را نگه نمی دارد ودر ظاهر نشان می دهد ضد انقلاب می باشد هی گوگوش نشون هی گلشیفته فراهانی را نشان میدهد کوفت LGBTرانشان می دهد گزک دست حکومت می دهد که اری اینها در پی انقلاب جنسی هستند در جاییکه دانشجویان تحت شدیدترین فشار ها هستند اینها اب به اسیاب دولت می ریزند. بی بی سی که معرف حضور همه می باشد.
کاوه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۳
0
7
والا ما که شهروند معمولی هستیم دو ماه هست از ترس شنود که نکند کلامی یا جمله ای ناخواسته از دهانمان خارج بشود با دوستان و فامیل خارج از کشور جرات صحبت کردن نداریم . مدتی هست فقط ایمیل میزنیم چطور یک مجری بی بی سی نمیدونه که شنود میشه و بعد هم متعجب میشه؟ همین برای من توجیه نمیشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۳
0
4
هرگز به بی بی سی اعتماد نکنید. در پس غوغای ایران اینترنشنال، یک حسن نیت می بینید اما بی بی سی هرگز. بی بی سی آرامش منطقه خاورمیانه را نمی خواهد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۳
حجت الاسلام والمسلمین بی بی سی!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۳
حسن نیتتتتتتتت!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۳
0
1
رویداد من اینجا دو بار کامنت گذاشتم بدون هیچ توهینی . جرا منتشر نمیکنید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۳
0
3
تنها مزیت ایران انترنشنال منابع مالیه که خرج می کنند. ولی هنوز راه درازی دارد تا به بی بی سی برسد؛ هرچند بی بی سی ایرادات خودش رو داره. من هر دو رو نگاه می کنم. حتی شبکه های داخلی رو هم نگاه می کنم. اما برداشت خودم رو دارم. مغزم رو دربست در اختیار هیچکس قرار نمی دم. خبر و تحلیل اونها رو دریافت می کنم. خبر و تحلیل شبکه های داخلی رو هم می گیرم. فارس و تسنیم رو هم می خونم. اما نهایتاً خودم می فهمم نه اینکه دیگران برای من و بجای من بفهمند.
نایب
|
Romania
|
۱۳:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۳
1
1
نشنال سعودی به مراتب بدتر از بی بی سی است؛
آل سقوطی و بن سلمان ضد شیعه؛طرفدار شاه شدن رضا پالانی هستند؛در سال2015 رضا و زن عفریته اش به جده رفتند تا با او دیدار کنند؛و از او چهل میلیون دلار مواجب بگیرند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۳
0
2
آن مجری یعنی نمیدونه شنود میشه آن پرستوی شماست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۳
0
1
هیچی بابا جنگ زرگریه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۳
3
0
خدالعنت کنه هرچی آدم دروغگومثله شبکه های اون و آب که برای پول حتی پدرومادرخودشونوکتمان مکنن
ایمان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۴
0
3
خوب بود در تاریخچه ای که در گزارشاتان آوردید به لو رفتن نامه ای که بین بی بی سی فارسی و وزارت اطلاعات در چند سال پیش اشاره می‌کردید. که البته خود بی بی سی مجبور شد صحتش را تایید کند.
نظرات شما
نظرسنجی
پیش‌بینی شما از آینده قیمت دلار چیست؟
پیشخوان