تاریخ انتشار: ۱۴:۵۶ - ۲۴ آبان ۱۴۰۱

پس از سال‌ها آشفتگی، قطر در اوج جام جهانی

میزبانی جام جهانی نشان‌دهنده اوج تلاش‌های قطر برای بیرون آمدن از سایه همسایگان بزرگ‌تر خود در خاورمیانه است، جایی که سیاست و جاه‌طلبی‌های تازه‌اش توجه بین‌المللی و خشم منطقه‌ای را برانگیخته است.

جام جهانی قطر

رویداد ۲۴ به گزارش آسوپیتدپرس، راه رسیدن به برگزاری این مسابقات - و اهمیت روزافزون قطر در صحنه جهانی - با تبدیل شدن این کشور به یکی از بزرگترین صادرکنندگان گاز طبیعی تقویت شده است. این ثروت جدید، استادیوم‌هایی را ساخت که هواداران را برای مسابقات پر می‌کنند، شناخته‌شده‌ترین شبکه خبری جهان عرب، الجزیره را ایجاد کرد و امکان دسترسی دیپلماتیک دوحه به جهان گسترده‌تر را فراهم کرد.

اما این افزایش بدون دشواری نبوده است. یک کودتا در سال ۱۹۹۵ حاکمی قاطع‌تر را در این کشور بر سر کار آورد که از ثروت قطر برای حمایت از اسلام‌گراهایی استفاده کرد که در بحبوحه اعتراضات بهار عربی در سال ۲۰۱۱ قوی‌تر ظاهر شدند - همان چهره‌هایی که رهبران کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس او را تهدیدی برای حکومت خود می‌دانستند. تحریم چند ساله قطر توسط چهار کشور عربی که در سال ۲۰۱۷ آغاز شد، تقریباً جرقه جنگ را برانگیخت.


بیشتر بخوانید:رئیس فیفا خواستار "آتش بس جام جهانی" در اوکراین شد


در حالی که تنش‌های آشکار در منطقه کاهش یافته است، قطر احتمالا امیدوار است که جام جهانی به تقویت جایگاه آن کمک کند زیرا روابط خود را در خارج از کشور متعادل می‌کند تا قطر را در برابر هر گونه خطری در آینده محافظت کند.

قطر، کمی بزرگتر از جامائیکا یا فقط کوچکتر از ایالت کانکتیکات ایالات متحده، کشوری شبه جزیره‌ای است. این کشور فقط یک مرز ۶۰ کیلومتری (۳۷ مایلی) با عربستان سعودی، کشوری ۱۸۵ برابر بزرگتر دارد و درست در آن سوی خلیج فارس ایران قرار دارد.

قطر از پنج روز دیگر میزبان بزرگترین رقابت‌های فوتبال جهان به مدت یک ماه خواهد بود.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان