تاریخ انتشار: ۱۱:۴۱ - ۱۸ آذر ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۱ نظر

۲ راهکار مهم برای نجات بورس

حیدری کارشناس بازار سرمایه گفت: مردم امنیت اقتصادی احتیاج دارند که این امر با احیا شدن شرکت‌های فعال اقتصادی میسر می شود.

دلیل ریزش بورس

رویداد۲۴ رسول حیدری کارشناس و مدرس بازار سرمایه در خصوص بازار بورس و راهکارهایی جهت احیای آن اظهار داشت: در حال حاضر شرکت هایی که در بورس و فرابورس قرار دارند می توانند پتانسیل بسیار بالایی برای سود سازی داشته باشند اما متأسفانه به دلیل تحمیل تحریم ها به این شرکت‌ها و نیز کشور ما، نمی‌توانند کالاها یا محصولات خود را به صورت صادرات محور کار کنند و سود زیادی برای شرکت خود فراهم سازند.

حیدری با عنوان کردن فرصت های طلایی هنگام پایین آمدن ارزش پول کشور، ابراز داشت: وقتی ارزش پول ملی یک کشور پایین می آید دو فرصت طلایی برای آن کشور ایجاد می شود؛ اول اینکه شرکت‌های تولیدی، محصولات خود را با هزینه پایین و نیروی کار ارزان قیمت تولید کنند و دوم این که باید بتوانند محصولات خود را صادر کنند و درآمد دلاری و ارزی وارد کشور سازند که سود زیادی برای این شرکت‌ها فراهم خواهد ساخت، سوم اینکه کشور می تواند بر روی مقوله توریست مانور بدهد که سه پارامتر دارد؛ توریست مذهبی، توریست درمانی، توریست سیاحتی.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به تولیدات و شرکت هایی که در بورس و فرابورس هستند، تأکید کرد: بزرگترین شرکت‌هایی که در کشور هستند در شرکت بورس و فرابورس سهامشان برای عوام عرضه شده است، در این باره نیز دولت باید در دو مقوله تلاش کند تا بتواند این شرکت‌ها را احیا کند و مسئله مشکلات اقتصادی را نیز حل کند، اولین مورد اینکه باید رایزنی هایی با بانک مرکزی انجام شود تا بانک مرکزی نرخ بهره بین بانکی را پایین آورد و افراد تشویق شوند تا پول را به جای اینکه در بانک و صندوق های با درآمد ثابت بگذارند و یا اینکه در اوراق قرضه سرمایه گذاری کنند به سمت بورس و فرابورس بیاورند.

حیدری با بیان دومین و مهمترین کاری که دولت باید برای احیای بورس انجام دهد، تصریح کرد: دولت اگر نمی‌تواند تحریم های آمریکا را از میان بردارد باید تلاش کند که حداقل از طریق پیمان شانگهای که بین ایران، چین، هند، پاکستان و روسیه بسته شده است، برای صادرات کالاها و محصولات این شرکت‌ها رایزنی کند و صادراتش را به هند، پاکستان و یا هر کشوری که هدف و مقصد این کالاها هستند انجام دهد. در حال حاضر هند و چین حدود یک دوم جمعیت کل کره زمین را تشکیل داده‌اند و ما محصولاتی تولید می کنیم که می‌توانیم به این کشورها نیز صادر کنیم اما متأسفانه هیچ اراده‌ای برای اینکه این اتفاق بیفتد وجود ندارد.

چنانچه بخواهیم بازار سرمایه را نجات دهیم دو راهکار وجود دارد، کاهش نرخ بهره بانکی و فراهم کردن مسیری که شرکت‌ها بتوانند محصولات خود را علاوه بر فروش داخلی، صادر کنند و درآمد ارزی برای کشور به ارمغان بیاورند

احیای شرکت‌ها پیش زمینه امنیت اقتصادی

این مدرس بازار سرمایه در نهایت با اشاره به اینکه با انجام راهکار برای بهبود بازار سرمایه، شرکت‌ها در حین فروش داخلی محصولات خواهند توانست با صادرات، درآمد ارزی برای کشور به ارمغان بیاورند، خاطر نشان کرد: به موجب صادرات محصولات و ایجاد درآمد ارزی برای کشور، سود بالایی نیز عاید خود شرکت می شود و هنگامی که این اتفاق می افتد چرخ اقتصاد کشور می چرخد، اشتغال زایی بالا خواهد رفت، سرمایه گذار و کارگر منتفع می شوند و مردم هیچ مشکلی به غیر از مشکل اقتصادی ندارند، مردم امنیت اقتصادی احتیاج دارند که با احیا شدن شرکت‌های فعال اقتصادی میسر می شود.

حیدری نیز در تحلیلی که از شاخص کل بورس ارائه داد، وجود اصلاح شاخص کل تا محدوده یک میلیون و ۳۴۵ هزار واحد را محتمل دانست.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: بازار بورس
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
amir
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۹
0
1
ایشون اصلاً بورس تهران رو ندیده و حتی یک صورتحساب مختصر هم از هیچ شرکت بورسی نخونده وگرنه متوجه حبس EPS شرکتها توسط شرکت مدیریت فنآوری بورس یا همون TSETMC میشد و همچنین آزار سجام
نظرات شما
پیشخوان