تاریخ انتشار: ۱۰:۴۱ - ۲۰ آذر ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۱ نظر

برای کاهش چربی بدن چه بخوریم؟

کسی نیست که بخواهد بدنش پر از چربی و اندام بدی داشته باشد. همه به‌دنبال داشتن اندامی متناسب و زیبا هستند و به همین دلیل بسیاری از مردم دنیا مدام در حال رژیم گرفتنند تا بتوانند کمی از چربی‌های بدنشان را کم کنند و به اندام ایده‌آل خود برسند.

کاهش چربی بدن

رویداد۲۴ کسی نیست که بخواهد بدنش پر از چربی و اندام بدی داشته باشد. همه به‌دنبال داشتن اندامی متناسب و زیبا هستند و به همین دلیل بسیاری از مردم دنیا مدام در حال رژیم گرفتنند تا بتوانند کمی از چربی‌های بدنشان را کم کنند و به اندام ایده‌آل خود برسند.

شاید بتوان گفت لاغری در روزگاری که ما در آن زیست می‌کنیم مد شده است، اما این مد بد نیست، چون آن‌گونه‌که پزشکان و متخصصان بیان می‌کنند وزن بالا سبب بروز انواع و اقسام بیماری‌هاست و انسان هر اندازه وزن کم‌تری داشته باشد تن‌درست‌تر است.

به گزارش رویداد۲۴ مردم در دنیا می‌خواهند لاغر و وزن ایده‌آل خود را داشته باشند. اما این کار چندان هم آسان نیست و نیاز به اراده و تلاش بسیار دارد. جالب است بدانید در طبیعت ماده‌ای با نام کروم وجود دارد که این روز‌ها بسیاری از آن به‌عنوان مکمل بهره می‌گیرند. اما این ماده در بدن چه تاثیری برجای می‌گذارد؟

کروم نوعی ماده معدنیست که نقش بسیار موثری در حفظ سلامت و تن‌درستی بدن دارد. این ماده با تاثیری که روی باعث ارتقا تاثیر انسولین و کنترل بهتر قند خون دارد سوخت و ساز بدن را زیاد می‌کند حتی هنگامی‌که فعالیت بدنی خاصی ندارید.
باید بدانید کروم درواقع سطح گلوکز خون را کاهش می‌دهد و البته درست مانند هر ماده دیگر مزایا و معایبی دارد که باید مورد بحث و بررسی قرار بگیرد.

مصرف کروم در میان مردم

امروزه بسیاری از مردم از مکمل کروم استفاده می‌کنند. در این زمینه پژوهش‌هایی انجام شده است که نشان می‌دهد این ماده در میان کسانی‌که به به دیابت نوع ۲ و مقاومت به انسولین (پیش دیابت) مبتلا هستند سودمند است. این ماده همان‌گونه‌که اشاره کردیم سطح گلوکز در خون را کم می‌کند و سبب بهبود حساسیت به انسولین در بدن می‌شود البته تمام این موارد معمولا هنگامی درست است که فرد به‌طورکلی در بدنش کروم کمی وجود داشته باشد و دچار کمبود آن باشد که این حالت هم تنها هنگامی رخ می‌دهد که فرد دچار سوتغذیه باشد.

در مورد کروم و تاثیرات آن روی بدن مطالعه دیگری هم انجام شده است که براساس آن کروم برروی سندرم تخمدان پلی کیستیک که با مقاومت به انسولین مرتبط است تاثیر می‌گذارد و در بهبود آن موثر است.

پژوهش‌گران هم‌چنین کروم و تاثیرات آن را روی کلسترول، خطر بیماری قلبی، اختلالات روانی، بیماری پارکینسون بررسی کرده‌اند، اما تاکنون به نتیجه شایان‌توجهی دست پیدا نکرده‌اند.

امروز برخی برخی از افراد از مکمل‌های کروم برای عضله‌سازی یا کاهش وزن استفاده می‌کنند که البته این هم در مورد همه یکسان نیست و متخصصین نتوانسته‌اند نتیجه یکسانی برای همه به دست آورند.

مکمل‌های غذایی

مقدار مصرف کروم در روز

کروم خود و تاثیراتش بر بدن هم‌چنان ناشناخته است و کارشناسان به درستی نمی‌دانند بدن انسان در روز تاچه اندازه به این ماده نیاز دارد، اما پژوهش‌گران کم‌ترین میزان مصرف کروم در روز در میان افراد گوناگون را بررسی و اعلام کرده‌اند که در این‌جا به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

زنان ۱۹ تا ۵۰ ساله ۲۵ میکروگرم در روز
زنان ۵۱ ساله و بالاتر ۲۰ میکروگرم در روز
مردان ۱۹ تا ۵۰ ساله ۳۵ میکروگرم در روز
مردان ۵۱ ساله و بالاتر ۳۰ میکروگرم در روز


شوربختانه بیش‌تر مردم دنیا در مصرف ویتامین‌ها و مکمل‌ها زیاده‌روی می‌کنند و گمان می‌کنند هر اندازه آن‌ها را بیش‌تر مصرف کنند بدنشان را تن‌درست‌تر نگه داشته‌اند، اما سخت در اشتباهند. این موضوع در مورد کروم کمی دشوارتر است، چون تا امروز کسی نمی‌داند چه اندازه مصرف آن برای بدن ایمن است و خطری ندارد.


بیشتر بخوانید: بهترین خوراکی ها برای درمان کبد چرب


برخی از پژوهش‌گران اعلام کرده‌اند دوز‌های بیش از اندازه کروم ممکن است حساسیت به انسولین را بدتر کند. دوز‌های مورد استفاده در مطالعات بالینی متفاوت است. باید بدانید بهترین مصرف و دریافت ویتامین‌ها و مواد معدنی از مواد غذاییست و نه از دارو‌ها و مکمل‌ها. اما آیا کروم را هم می‌توان از مواد غذایی روزانه به دست آورد؟ کدام ماده غذایی دارای کروم است؟

دریافت طبیعی کروم از مواد غذایی

امروز بیش‌تر مردم دنیا کروم روزانه خود را به شکلی طبیعی و کافی از مواد غذایی‌ای که مصرف می‌کنند به دست می‌آورند و نیازی به مصرف بیش‌تر آن از راه مکمل‌ها ندارند. غذا‌هایی که منابع خوب کروم هستند شامل این مواردند:

سبزیجاتی مانند بروکلی، سیب زمینی و لوبیا سبز

محصولات سبوس دار

گوشت گاو و مرغ

میوه ها، از جمله سیب و موز؛ آب انگور و آب پرتغال

شیر و لبنیات

سیر

چربی بدن

خطرات مصرف کروم

در بالا اشاره کردیم که هر ماده معدنی و ویتامینی اگر بیش‌از اندازه مصرف شود برای بدن زیان‌آور است ضمن این‌که ممکن است اندازه مکفی آن هم در بدن و در تداخل با دارو یا عوامل دیگر مشکلاتی را به‌وجود آورد.

اثرات جانبی: کروم به نظر عوارض جانبی کمی دارد. گزارش‌هایی مبنی بر این‌که کروم سبب ضربان قلب نامنظم، اختلالات خواب، سردرد، تغییرات خلقی و واکنش‌های آلرژیک می‌شود، گزارش شده است. کروم ممکن است خطر آسیب کلیه یا کبد را افزایش دهد. اگر بیماری کلیوی یا کبدی دارید، کروم را بدون مشورت با پزشک خود مصرف نکنید.

تداخلات دارویی: از آن‌جایی که کروم ممکن است بر سطح قند خون تأثیر بگذارد، بسیار مهم است که افرادی که دارو‌های دیابت مانند انسولین مصرف می‌کنند، فقط تحت نظر پزشک از کروم استفاده کنند. کروم هم‌چنین ممکن است با دارو‌هایی مانند آنتی اسیدها، دارو‌های رفلاکس اسید، کورتیکواستروئیدها، مسدودکننده‌های بتا، انسولین، دارو‌های تیروئید و مسکن‌های NSAID
تداخل داشته باشد. این تداخلات ممکن است سبب جذب ضعیف کروم یا تقویت اثر داروی دیگر شود.

خطرات: زنان باردار و شیرده نباید از مکمل‌های کروم استفاده کنند. برای کودکان نیز حتما باید با پزشک کودک مشورت کنید. برخی از کارشناسان توصیه می‌کنند که هیچ کس نباید بیش از ۲۰۰ میکروگرم در روز بدون توصیه پزشکی مصرف کند. مؤسسه پزشکی سطح بالای مصرف قابل تحمل UL را تعیین نکرده است، زیرا عوارض جانبی جدی کمی با مصرف بالای کروم مشاهده شده است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سبک زندگی
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
پرویز جلالی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۸
0
0
سلام ممنونم از شما با این کار وآگاهی پزشکی خوبتان خسته نباشید
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان