تاریخ انتشار: ۱۴:۴۱ - ۲۰ دی ۱۴۰۱

روش‌های درمان خانگی شپش

روش‌هایی برای درمان شپش در منزل وجود دارد که به راحتی می‌توانید با استفاده از این روش‌ها شپش‌های موذی را از بین ببرید. در ادامه این روش‌ها را به شما معرفی خواهیم کرد.

روش‌های درمان خانگی شپش

رویداد۲۴ نازنین احمدی: یکی از مشکلاتی که باید آن را جدی گرفتن و درمان آن را به عقب انداخت، شپش سر است. اگر درمان شپش را جدی نگیرید، علاوه بر اینکه ممکن است اطرافیان به آن دچار شوند، به مو‌های شما آسیب جدی وارد خواهد کرد. شپش باعث خارش و تحریک پوست سر می‌شود از این رو فرد نمی‌توانند کار‌های روزمره خود را انجام دهند و از این مورد رنج می‌برند. روش‌هایی برای درمان شپش در منزل وجود دارد که به راحتی می‌توانید با استفاده از این روش‌ها شپش‌های موذی را از بین ببرید. در ادامه این روش‌ها را به شما معرفی خواهیم کرد.

روش‌های خانگی برای درمان شپش

دارو‌های زیادی برای از بین بردن شپش در داروخانه‌ها یافت می‌شود، اما مواد شیمیایی موجود در این دارو‌ها ممکن است عوارض‌هایی برای پوست سر به همراه داشته باشد؛ به همین جهت به شما پیشنهاد می‌کنیم از روش‌های خانگی برای درمان شپش استفاده کنید. روش‌هایی که در ادامه به شما معرفی خواهیم کرد همگی باعث خفگی شپش‌ها شده و آن‌ها را از بین می‌برند. چند مورد از این روش‌ها موارد زیر هستند:

۱. استفاده از سرکه برای درمان شپش: سرکه به دلیل خاصیت اسیدی که دارد، باعث خفگی و مرگ شپش‌ها می‌شود. مو‌ها و کف سر خود را با مقداری سرکه ماساژ دهید و به کمک روغن نارگیل مو‌های خود را شانه کرده تا شپش‌های مرده را خارج کنید.

۲. سیر: دشمن اصلی شپش‌ها سیر است و با استفاده از این روش به راحتی شپش‌ها را می‌توان از بین برد. حدود ۱۰ حبه سیر را با مقداری آبلیمو مخلوط کنید تا یک خمیر به دست آید و این خمیر را به کف سر خود بمالید و بعد از گذشت حدود سی دقیقه سر خود را با آب گرم بشویید. استفاده از این رش برای کودکان توصیه نمی‌شود، زیرا باعث سوزش سر می‌شود.

۳. آب پیاز: از دیگر رش‌هایی که می‌توان به کمک آن شپش‌های سر را از بین برد، آب پیاز است. برای اینکه نتیجه خوبی از این روش به دست آورید بهتر است آب پیاز را حدود سه تا چهار ساعت بر روی سر خود بگذارید و پس از آن بشورید و همچنین این کار را هر دو یا سه روز یکبار تکرار کنید.

۴. استفاده از روغن نارگیل: روغن نارگیل خواص بسیار زیادی برای مو دارد و درمان شپش نیز به وسیله این روغن اثبات شده است. قبل از خواب مو‌های خود را به وسیله روغن نارگیل ماساژ دهید و کلاه حمام بر سر کنید.

روش‌های درمان خانگی شپش

درمان شپش کودکان

برخی از روش‌های خانگی برای درمان شپش ک. ئکان توصیه نمی‌شود و بهتر است روش‌هایی را انتخاب کنید که آسیبی به پوست سر کودک شما نمی‌رساند. روش‌های خانگی برای درمان شپش سر کودکان وجود دارد، اما توصیه می‌کنیم فرزند خود را نزد یک متخصص کودکان ببرید تا با استفاده از شامپو و لوسیون‌های مخصوص شپش سر کودک شما را درمان کند.

موضوعی که بیان کردیم به این معنا نیست که روش‌های خانگی برای از بین بردن شپش‌های سر کودکان وجود ندارد؛ بلکه برخی از روش‌های خانگی برای کودکان بسیار کارآمد هستند. تعدادی از روش‌های خانگی مناسب برای از بین بردن شپش سر کودکان موارد زیر هستند:

۱. بنزین: یکی از روش‌هایی که برای کودکان بالای ۶ ماه توصیه می‌شود، استفاده از ترکیب بنزین و الکل است. مقداری از این ترکیب را ب پوست سر بمالید و شاهد از بین رفتن شپش‌های سر باشید. این کار را هفته‌ای یکبار انجام دهید تا بعد از گذشت چند هفته بطور کامل از شپش‌ها راحت شوید.

۲. شانه زدن مو‌ها با استفاده از روغن‌های گیاهی: روغن‌های گیاهی خواص بسیاری برای مو دارند و استفاده از این رغن‌ها و شانه زدن موها، شپش‌ها را از بین خواهد برد. شپش برای اینکه بر روی پوست سر تکثیر نکند باید از مو جدا شده و نابود شوند. بهترین راه برای جدا کردن آن‌ها شانه زدن با برس‌های مخصوص است.

۳. استفاده از سرکه سیب: سرکه سیب دشمن شپش است و به راحتی آن‌ها را از بین می‌برد. پوست سر و مو‌ها را با مقداری سرکه سیب ماساژ دهید و پس از گذشت مدت زمانی حدود ۲۰ دقیقه مو‌ها را با آب ولرم بشویید.

اگر کودک شما زیر ۶ ماه سن دارد و نمی‌توانید از روش‌های بالا استفاده کنید، بهترین راه شانه زدن مو‌ها و خارج کردن شپش‌ها با دست است. همچنین برای درمان شپش کودکان زیر ۶ ماه می‌توانید به متخصص اطفال مراجعه کنید.


بیشتر بخوانید: علت خارش پوست سر و روش‌های رفع آن


روش‌های درمان خانگی شپش

درمان شپش با اسپند

یکی از گیاهانی اکثر افراد با آن آشنایی دارند، اسپند است. شاید بسیاری از افراد با خواص بی نظیر این گیاه سنتی آشنا نباشند، اما باید بگویم که اسپند دارای خواص زیادی بوده که یکی از آنها، درمان شپش است. با توجه به تحقیقات صورت گرفته و تجربیات افراد، اسپند می‌تواند در درمان شپش بسیار موثر واقع شود و همچنین برای از بین بردن شپش سر کودکان نیز قابل استفاده است.

درمان شپش با اسپند از جمله بی خطر‌ترین روش‌های درمان به شمار می‌رود و توصیه میکنیم ابتدا از این روش برای از بین بردن شپش‌ها استفاده کنید. حتی اگر مو‌های شما سالم است و به شپش دچار شده اید می‌توانید برای پیشگیری از این گیاه پرخاصیت استفاده کنید.

برای از بین بردن شپش‌ها با استفاده از این گیاه، مقداری اسپند خشک را آسیاب کرده و حدود یک لیوان آب ترکیب کنید و فرصت دهید تا دم بکشد. پس اینکه دم کشید مو‌ها را با این ترکیب شوید و با یک پلاستیک مو‌ها را بپوشانید تا نتیجه بهتری حاصل شود. این محلول را به مدت ۴۵ دقیقه بر روی مو‌های خود نگه دارید، سپس با آب ولرم و شامپوی مخصوص مو‌های خود را بشوید. برای از بین بردن کامل شپش‌ها توصیه می‌کنیم این کار را هر روز و به مدت یک هفته انجام دهید و بعد از آن از شر شپش‌ها راحت شوید.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: اخبار سلامت
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان