تاریخ انتشار: ۱۳:۰۵ - ۲۳ دی ۱۴۰۱

نجومی شدن اجاره بهای مسکن با افزایش قیمت دلار

فعالان بازار مسکن تهران بر این باورند که با افزایش نرخ سود سپرده بانکی، تمایل صاحب خانه‌ها به رهن کامل واحد‌های مسکونی زیاد می‌شود و در این بین باز مستاجران باید تاوان تورم در این بخش را بپردازند.

نجومی شدن اجاره بهای مسکن  با افزایش قیمت دلار

رویداد۲۴ همانطور که مستاجران تهرانی با مشکل گرانی اجاره مسکن دست به گریبانند، صاحبان خانه‌های تهرانی نیز به دنبال راهی برای سود بیشتر از نقدینگی حاصل از دریافت اجاره هستند.

یکی از بزرگ‌ترین و اصلی‌ترین رقبای بازار مسکن، بازار سپرده‌های بانکی و نرخ بهره و سود آنهاست. از طرف دیگر، هرچقدر که نرخ سود سپرده‌های مختلف بانکی کاهش یابد، تقاضای ورود به بازار مسکن و سرمایه گذاری در آن نیز افزایش خواهد داشت.

با نزدیک شدن به ماه‌های پایانی سال بازار اجاره بها وارد فاز جدید قیمتی شده است تا حدی که منحنی کرایه خانه تهرانی‌ها در شرایطی رو به بالا حرکت می‌کند که درآمد بسیاری از اقشار اجاره‌نشین، با آن رشد نکرده و در برخی موارد به دلیل بیکاری روند کاهشی داشته است.

طبق پیش بینی‌ها انتظار می‌رفت اجاره بها با ورود به نیمه دوم سال و پایان پیک جابه‌جایی فروکش کند، اما انتظار تورمی در این بازار به گونه‌ای ایجاد شده که شهروندان تهرانی جهش بی سابقه قیمت در این بازار را تجربه می‌کنند.

ریشه گرانی اجاره بها

تورم و افزایش نرخ ارز دو عامل اصلی برای صعود قیمت اجاره بهاست. گرانی بی دلیل اجاره بها آن هم در فصلی که جابجایی‌ها بسیار کم است سوال برانگیز است؛ اما فعالان این بازار گرانی اجاره بها در تهران را ریشه در بازار ارز می‌دانند.

شاید تازه‌ترین گزارش رسمی از تحولات بازار مسکن پایتخت در آخرین ماه پاییز حکایت از آن دارد که تورم ماهانه اجاره‌ بها در این ماه نسبت به ماه پیش از آن بهبود جزئی داشته و از سرعت رشد اجاره‌ بها در تهران و کشور کاسته شده، اما قیمت‌ها در بازار اجاره در اولین ماه زمستان همچنان روند افزایشی داشته است.

در حالی که این روز‌ها بسیاری از مستاجران از گرانی و افزایش نرخ‌های اجاره گله‌مند هستند مشاوران املاک هم در این ایام از رشد بالای نرخ‌های اجاره ناراضی هستند. یکی از فعالان بازار مسکن به اقتصاد ۲۴ گفت: هر سال در نیمه دوم سال نرخ اجاره بها با همان نرخ‌نامه تابستان تعیین و قرارداد‌ها بسته می‌شود، اما در نیمه دوم سال ۱۴۰۱ به دلیل گرانی کم سابقه نرخ ارز، قیمت‌ها در بازار اجاره به شکل عجیبی افزایش یافته کرده است.

به گفته این فعال بازار مسکن، همواره برای گرانی فرصت‌ها و بهانه‌های زیادی فراهم می‌شود و این بار افزایش قیمت دلار تا حد زیادی بر گرانی اجاره بها تأثیر گذاشته است.

بیشتربخوانید: هشدار جدی به خریداران مسکن/ دست نگه دارید!

تورم اجاره بها کاهش، اما قیمت‌ها افزایش یافت

در آذر ماه تورم ماهانه اجاره بها در تهران ۵.۲ درصد و در کل کشور ۳ درصد اعلام شده و این در حالی است که ارقام متناظر آن در آبان ماه به ترتیب ۴.۱ و ۵ درصد بوده است. گفتنی است بازار خرید و فروش مسکن در حال حاضر تحت تاثیر بسیاری از بازار‌های اقتصادی کشور با رشد و افزایش قیمت روبرو شده و همین امر خود زمینه ساز رشد قیمتی در بسیاری از مناطق شهری پایتخت شده است.

این رشد قیمتی در برخی از مناطق پایتخت در مقایسه با سایر مناطق بیشتر تحت تاثیر قرار گرفته است به طوری که به گفته بسیاری از خریداران مسکن در مناطق جنوبی تهران شاهد رشد و افزایش قیمت به ویژه در بخش اجاره هستیم که این امر خود زمینه ساز ایجاد مشکلاتی برای قشر اجاره نشین پایتخت شده است.

بر اساس این گزارش بسیاری از مشاوران املاک هم این مشکل مالکان را تایید کرده و اعلام کرده اند که بازار اجاره امسال برخلاف سال‌های گذشته بسیار پر نوسان است و این موضوع خود زمینه ساز کوچ بسیاری از مستاجران به حاشیه شهر‌ها و حومه‌های شهری شده است.

بازار رهن خانه رونق می‌گیرد؟

در همین رابطه عبدالله اوتادی عضو هیئت مدیره اتحادیه مشاوران املاک کشوری در گفتگو با اقتصاد ۲۴ گفت: با افزایش نرخ سود سپرده، بانک‌ها مقصد جدید پول صاحبان خانه می‌شود و احتمال افزایش بازار رهن زیاد شده است.

اوتادی ادامه داد: هرچند در حال حاضر به دلیل نرخ سود پایین بانک‌ها و کاهش ارزش پول برای بسیاری از مالکان پول و رهن کامل فایده‌ای ندارد و به درد آن‌ها نمی‌خورد و حتی در بانک هم باشد به میزان اجاره‌ای که دریافت می‌کنند برای آن‌ها سودآور نیست.

به گفته عضو هیئت مدیره اتحادیه مشاوران املاک کشور، متاسفانه بازار اجاره تحت تأثیر عوامل مختلف قرار می‌گیرد و هر بار مستاجران به دنبال تحولات در بازار‌های مختلف باید تاوان گرانی و تورم را بپردازند.

منبع: اقتصاد24
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: قیمت مسکن
نظرات شما
پیشخوان