تاریخ انتشار: ۰۰:۰۳ - ۲۵ دی ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۸ نظر
جعفرزاده ایمن‌آبادی در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

بودجه در بخش ارتباطات با هدف فیلترینگ و انحصار بسته شده است

غلامعلی جعفرزاده ایمنی آبادی نماینده پیشین مجلس در تحلیل خود از لایحه بودجه ۱۴۰۲ می‌گوید: با این لایحه پیش‌بینی می‌کنم دولت برای سال آینده ۵۰۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه خواهد داشت لذا پیشنهاد می‌کنم مجلس لایحه را برای اصلاح به دولت عودت بدهد زیرا تحت هیچ شرایطی آن را به صلاح کشور نمی‌دانم.

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی

رویداد۲۴ زینب غبیشاوی: غلامعلی جعفرزاده ایمنی آبادی نماینده پیشین مجلس با انتقاد از لایحه بودجه ۱۴۰۲ می‌گوید: درباره بودجه‌ای که با ۳۵ روز تاخیر به مجلس ارائه شد، باید با قاطیعت می‌گویم که بودجه‌ای فقط کاغذی و منابع آن تخیلی است. سقف کلی بودجه را ۵ هزار و ۲۶۱ میلیارد تومان دیده‌اند که نسبت به سال قبل ۴۰ درصد افزایش پیدا کرده است و اگر جدول شماره ۲ نگاه کنید، مشخص است که کسری بودجه تراز عملیاتی سال آینده ۴۷۶ هزار میلیارد تومان خواهد بود

جعفرزاده می‌گوید: دولت می‌خواهد کسری بودجه را از فروش دارایی‌های سرمایه‌ای و مالی تامین کند که با فرض تورم ۴۵ درصدی در سال آینده، جمع منابع عمومی دولت، ۲ درصد کاهش پیدا می‌کند بنابراین دولت بیشترین حساب را روی اوراق مالی کرده است. به صورت خلاصه یارانه پنهان ۱۲۰ درصد افزایش پیدا کرده است، هزینه‌های دولت ۴۶ درصد، بودجه شرکت‌های دولتی ۴۰ درصد و کل بودجه و یارانه‌های آشکار ۳۰ درصد افزایش پیدا کرده است. این در شرایطی است که در تورم ۴۵ درصدی، دولت حقوق کارکنان را ۲۰ درصد افزایش داده است.

او می‌گوید: مرکز پژوهش‌های اتاق ایران اعلام کرده بودجه عمرانی ۲۶ درصد افزایش داده است. این مرکز گفته است که ۶ هزار طرح و پروژه ملی و بیش از ۸۰ هزار پروژه استانی نیمه‌تمام وجود دارد. با فرض اینکه هیچ پروژه‌ای کلنگ‌زنی نشود، ۲۰ سال آینده هم این‌ها به بهره‌برداری نخواهد رسید. بودجه‌ای که ۳۲۸ هزار میلیارد تومانی که دولت برای بودجه عمرانی در نظر گرفته است، صرفا برای تعمیر و نگهداری تاسیسات است و عملا هیچ کاری نمی‌توان با آن کرد.

جعفرزاده با اشاره به عدد و رقم عجیب دیگری که در بودجه آمده است، گفت: درآمد ۶۰۳ هزار میلیارد تومانی فروش نفت در بودجه ۱۴۰۲ واقعا عجیب است چرا که با وجود تحریم‌ها، بعید می‌دانم دولت بتواند این مبلغ را از فروش نفت به دست بیاورد.

بودجه را طوری بسته‌اند که شاهد رکود بزرگ شرکت‌های بورسی خواهیم بود

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: در بخش شرکت‌های بورسی باید گفت که به دلیل کسری بودجه دست دولت برای تامین بودجه در جیب شرکت‌های بورسی رفته است. مثلا فروش اوراق در سال آینده ۱۱۰ درصد افزایش پیدا کرده است، این فروش اوراق همانی است که دولت مدام می‌گوید در حال پرداخت بدهی دولت قبل هستم، پس دولت بعدی هم باید بدهی‌های این دولت را پرداخت کند. سهم صندوق تثبیت بورس ۱۷۷ درصد افزایش پیدا کرده است و منابع حاصل از فروش دارایی‌های دولت را از ۷۱ هزار میلیارد به ۱۰۶ هزار میلیارد تومان افزایش داده است. پس سه آیتم فروش اوراق، سهم صندوق تثبیت بورس و منابع حاصل از واگذاری شرکت‌های دولتی، به ترتیب ۱۱۰ درصد، ۱۷۷ درصد و ۴۹ درصد افزایش داده است که به معنای واقعی کلمه دولت دستش را در جیب شرکت‌های بورسی کرده که باید شاهد رکود زیادی در بورس باشیم که مردم باید تاوان این خسارت‌ها را بدهند.

سهم نهادهای خاص در لایحه بودجه ۱۴۰۲ 

جعفرزاده با اشاره به بخش رشد نهاد‌های خاص در بودجه ۱۴۰۲ گفت: بودجه صداوسیما ۳۱/۲ دهم درصد، سازمان زندان‌ها ۵۴/۰۵ درصد افزایش داشته  و از ۶ هزار میلیارد به ۹ و ۲۷۳ میلیارد تومان رسیده است. همچنین بودجه وزارت اطلاعات ۴۳ درصد افزایش و از ۱۵ هزار و ۳۷۴ میلیارد به ۲۱ هزار و ۹۸۴ میلیارد تومان رسیده است. همچنین ستاد احیای امر به معروف ۳۳/۳۳ درصد افزایش داشته و از ۵۷ میلیارد به ۷۶ میلیارد تومان رسیده است. ستاد اجرایی فرمان امام با ۷۱ درصد افزایش از ۲۱ میلیارد تومان به ۳۶ میلیارد تومان رسیده است. فرماندهی کل نیروی انتظامی با ۴۱ درصد افزایش از ۴۳ هزار و ۹۶۶ میلیارد تومان به ۶۲ هزار میلیارد تومان رسیده است. شورای عالی حوزه‌های علمیه قم با ۶۰/۶ دهم درصد افزایش از هزارو ۹۷۵ به ۳ هزار و ۱۷۲ میلیارد تومان رسیده است و ستاد مشترک ارتش با ۳۲ نیم درصد افزایش از ۳۶ هزار و ۹۶۸ هزار میلیارد به ۴۹ هزار و ۵۵ میلیارد تومان رسیده است. سپاه پاسداران با افزایش ۴۸ درصدی از ۸۰ هزار و ۶۰۰ میلیارد ۱۱۹ هزار ۴۴۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.

او می‌گوید: بودجه دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با ۵۴/۴ دهم درصد افزایش از ۲۲۶ میلیارد به ۳۴۹ میلیارد تومان رسیده است. بسیج سازندگی نیز با ۳۷۵ درصد افزایش از ۱۶ میلیارد به ۷۶ میلیارد تومان رسیده است. همچنین نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها با ۴۶ درصد افزایش از ۳۱۰ میلیارد تومان به ۴۳۶ میلیارد تومان رسیده است و بودجه بنیاد حفظ آثار دفاع مقدس ۱۵۹ درصد افزایش داشته که از ۱۶۷ به ۴۳۳ میلیارد تومان رسیده است.

۴۰ درصد بودجه ارتباطات به شبکه ملی اطلاعات داده شده است؛ یعنی فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی جدی است

جعفرزاده می‌گوید: در لایحه بودجه ۱۴۰۲ درآمدی که برای مرکز توسعه تجارت الکترونیک دیده‌اند، ۲۵۵ میلیارد تومان است، از این درآمد ۲۳۰ میلیارد تومان آن به خدمات الکترونیک دولت اختصاص پیدا می‌کند و ۲۵ میلیارد تومان به کل مجموعه خدمات الکترونیک. این نشان می‌دهد دولت برای بحث فیلتر کردن، انحصار، انتقال به شبکه ملی، اهتمام جدی دارد و اصلا به دنبال آزادی پلتفرم‌های اجتماعی نیست و ۴۰ درصد بودجه ارتباطات نیز به شبکه ملی اطلاعات داده شده است. یعنی بودجه وزارت ارتباطات ۱۵ هزار میلیارد تومان است که ۶ هزار میلیارد تومان از آن به توسعه شبکه ملی اختصاص داده شده است. از سوی دیگر متاسفانه قیمت پیامک‌ها نیز افزایش پیدا می‌کند و هر پیامک ۳۰ ریال افزایش دارد و درآمد دولت در این بخش نیز ۶۰۰ میلیارد تومان دیده شده است.

عضو پیشین کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به افزایش بودجه خدمات حوزه‌های علمیه، گفت: بودجه این بخش ۲ و ۲ دهم افزایش داشته است. در سال جاری این رقم ۲ هزار ۸۰۰ میلیارد تومان بوده که در سال آینده به بیش ۶ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است. بودجه شورای عالی حوزه‌های علمیه در سال ۱۴۰۰ رقمی معادل ۸۶۷ میلیارد تومان بود که در سال جاری هزارو ۹۷۵ میلیارد و در سال آینده به رقم ۳ هزار و ۱۷۳ میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است. مالیات‌ها نیز با افزایش ۵۹ درصدی به  ۸۳۸ هزار میلیارد تومان رسید.

تورم ۴۰ درصدی در سال ۱۴۰۲ قطعی است

جعفرزاده با تاکید بر اینکه تورم ۴۰ درصدی در سال آینده قطعی است، تصریح کرد: افرایش حقوق با این میزان تورم و گرانی‌ها صرفا ۲۰ درصد بوده و افزایش یارانه‌های مردم صفر درصد بوده است. نکته بسیار جالب این است که تنها بودجه‌ای که کاهش پیدا کرده بودجه ستاد مبارزه با مواد مخدر است که در سال جاری ۳۸۰ میلیارد بود که در سال آینده به کمتر ۲۵۵ میلیارد رسیده است. آیا واقعا مشکل مواد مخدر در کشور حل شده است؟ نکته عجیب‌تر اینکه بودجه شورای نظارت بر صداوسیما که اعضای آن ۸ نفر است، ۱۴ نیم میلیارد تومان است!

او می‌گوید: بودجه سازمان محیط زیست نیز ۳ هزار و ۷۱۳ میلیارد تومان شده است. آخرین نکته که باید بگویم این است که بانک جهانی در سال مالی ۲۰۲۳-۲۰۲۴ نرخ تورم در ایران را ۴۴ درصد پیش‌بینی کرده است و صندوق بین‌المللی پول این رقم را حدود ۵۰ درصد پیش‌بینی کرده است. به این معنا که در سال آینده با حداقل با نرخ تورم ۴۰ الی ۵۰ درصد روبرو هستیم.

نماینده مجالس نهم و دهم مجلس می‌گوید: افزایش ۴۰ درصدی بودجه یک کار تخیلی و کاغذی است و همین حالا طبق همین بودجه پیش‌بینی می‌کنم دولت برای سال آینده ۵۰۰ هزار میلیارد تومان دچار کسری بودجه می‌شود. پیشنهاد می‌کنم مجلس این بودجه را برای اصلاح به دولت عودت بدهد و تحت هیچ شرایطی این بودجه را به صلاح کشور نمی‌دانم زیرا عملیاتی نخواهد بود؛ ضمن اینکه این بودجه بدون برنامه نوشته شده است.

جعفرزاده می‌گوید: تمدید برنامه ششم یک کار بسیار غیرعلمی، غیرحرفه‌ای و غیرفنی بود زیرا این برنامه تمام شده و تجدیدپذیر نیست. به طور مثال شما دکتر می‌روید و برایتان دارو می‌نویسد، شما در مدت سه ماه دارو را می‌خورید و تمام می‌شود. آیا بعد از پایان دارو سر خود دارو را تمدید می‌کنید یا آزمایش می‌دهید؟ قطعا تمدید این برنامه مشکلاتی را برای کشور ایجاد خواهد کرد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: لایحه بودجه
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۸
Mig mig
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۴۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۵
2
3
رویداد ایشون اسپانسر شما هست که همش با این آقا مصاحبه میکنی؟ آقای جعفرزاده نماینده سابق مجلس که اکنون رئیس هیات مدیره شرکت تندیس تجارت باختر پیمانکار مِگاپروژه نگین افق نیایش هستن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۵
0
11
بودجه رو فضایی ها توفضا بستن ! در ایستگاه فضایی منقل!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۵
2
4
باس گفت کدام عمل و عکس العمل این دولت افراطی مثلا انقلابی بر اساس تخیلات و روی هوا نیست!!!!!! مثل همام حسن عباسی که میخواد کاخ سفید را حسینه کند.. تا وقتی تحریمها هست و تفکرات احمدی‌نژادی در این دولت هست تا زمستان سال آینده پراید می‌شود حداقل ۸۰۰ میلیون تومان ناقابل..مگر اینکه دولت دنبال صلح با آمریکا و اسرائیل و عربستان سعودی و تمام دنیا و لغو و کنسل تمامی تحریمها باشد..
احد دادرس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۶
2
4
همه چیز این دولت روی تخیلات و اوهام تزریقی از سوی کمونیست روس و چین یعنی نابودی آمریکا و اسرائیل و اروپا هست.. تا وقتی تفکرات تخیلی امثال حسن عباسی و حسین شریعتمداری کیهان و ثابتی صداوسیمای میلی و رائفی پور... حاکم باشد همین آش و همین کاسه هست..مگر اینکه نظام در یک حرکت نرمش قهرمانانه و عاقلانه و خردمندانه مثل سال ۱۳۶۷ که امام خمینی به حرف عاقلانه و منطقی آقای هاشمی رفسنجانی گوش داد و با صدام آتش بس و سپس صلح کرد در یک حرکتی که تمام قریب ۹۵درصد ملت ایران حامی آن هستند یعنی صلح با تمام جهان با آمریکا و اسرائیل و عربستان سعودی و تمام دنیا صلح کند و دست از حمایت از گروه‌های مسلح نیابتی منطقه و جنگهای فرسایشی نیابتی مذهبی منطقه بردارد تا غربی ها هم تمامی تحریمها را یکباره لغو و در صنعت گاز و نفت ...سرمایه گذاری شرکت‌های فنی خارجی به اندازه کافی انجام شود. راه نجات ملک و میهن فقط صلح هست صلح صلح صلح با تمام جهان و پرهیز از گونه مرگ گفتن بر آن و این کشور..والسلام نامه تمام
پاسخ ها
مهدي
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۹
از خودت حرف بزن نه از جانب مردم ایران لطفا بعد هم اینکه ما اگه بریم دست امریکا رو ببوسیم و با اسرائیل هم صلح کنیم امریکا تحریم ها رو لغو نمی کنه امریکا مثل شاه ملعون نوکر میخواد نفت مفت انرژی مفت میخواد همه چیز مفت میخواد من نمی دونم چرا یک عده احمق داخل این مملکت نمی خوان بفهمند
رپر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۶
0
1
اینارو به یه مشت پا منقلی میگی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۷
1
1
آخه کدوم حرف این جماعت درست و اصولی هست که بودجه باشه؟ بودجه توی ایران یعنی تقسیم بیت المال بین خودشون و پر کردن جیبهای خودشون.
مهدي
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۲۹
1
0
اقای ایمنی آبادی شما و همفکراتون نزدیک هشت سال در این مملکت مسئولیت داشتین ملتو هشت سال اسیر برجام نافرجامتون کردین هشت سال اقتصاد و معیشت مردم رو به برجام گره زدین اخرش چی شد
نظرات شما
پیشخوان