تاریخ انتشار: ۱۳:۱۹ - ۲۹ دی ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۲ نظر

رویترز: کره جنوبی سفیر ایران را فراخواند

خبرگزاری رویترز از فراخواندن سفیر ایران به وزارت خارجه کره جنوبی ساعاتی بعد از احضار سفیر این کشور در تهران از سوی وزارت خارجه ایران خبر داد.

رویترز: کره جنوبی سفیر ایران را فراخواند

رویداد۲۴ به گزارش خبرگزاری رویترز، ایران و کره جنوبی نمایندگان یکدیگر را به دلیل اظهارات یون سوک-یول رئیس‌جمهور کره جنوبی که «ایران را دشمن امارات» توصیف کرده بود، احضار کردند. 

طبق این گزارش، پنجشنبه (۱۹ ژانویه، ۲۹ دی) ساعاتی بعد از احضار سفیر کره جنوبی توسط رضا نجفی معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران، چو هیون دونگ معاون وزیر خارجه این کشور سعید بادامچی شبستری سفیر ایران را برای اعتراض به اظهارات نجفی فراخوانده است. 

به نوشته رویترز، «وزارت خارجه کره جنوبی گفت که نجفی ادعای کاملاً بی‌اساسی را مبنی بر اشاره رئیس‌جمهور کره جنوبی به ساخت سلاح اتمی داشته است». 

رئیس‌جمهور کره جنوبی اخیراً در اظهاراتی گفته بود اگر مسئله اتمی کره شمالی جدی‌تر شود، سئول ممکن است تسلیحات اتمی تاکتیکی مستقر کند یا تسلیحات اتمی خود را داشته باشد. 

«لیم سو-سوک» سخنگوی وزارت خارجه کره جنوبی در لاپوشانی دوباره اظهارات رئیس‌جمهور این کشور گفت «اظهارات رئیس‌جمهور ما برای تقویت اثربخشی بازدارندگی گسترده‌تر برای مقابله با تهدیدهای هسته‌ای و موشکی فزاینده کره شمالی بود».

به تحلیل این گزارش، سخنان یون همچنین می‌تواند برای او در داخل کره جنوبی دردسر ایجاد کند. قانونگذاران مخالف او را به ایجاد «فاجعه دیپلماتیک» متهم کرده‌اند و حتی برخی از اعضای حزب خود وی گفته‌اند باید بیشتر مراقب می‌بود. 

بیشتربخوانید: اظهارات ضدایرانی رئیس‌جمهور کره‌جنوبی در امارات

رئیس‌جمهور کره جنوبی در سفر اخیرش به امارات در اظهاراتی تفرقه افکنانه سعی کرد کابوس این کشور از کره شمالی را به روابط ایران و امارات تعمیم دهد. 

اقدام او به گزافه‌گویی علیه جمهوری اسلامی ایران که ایران را دشمن امارات و تهدیدی برای این کشور خطاب کرد، واکنش ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران را به همراه داشت. کنعانی دوشنبه ۲۶ دی اعلام کرد که وزارت امور خارجه در حال بررسی و پیگیری اظهارات دخالت آمیز رئیس‌جمهور کره جنوبی درباره روابط جمهوری اسلامی ایران و امارات عربی متحده به عنوان دو کشور همسایه و دوست است.

وی افزود: اظهارات نقل شده از این مقام کره‌ای نشانگر عدم اطلاع کامل از مناسبات تاریخی و دوستانه جمهوری اسلامی ایران با کشورهای حوزه خلیج فارس از جمله امارات عربی متحده و تحولات بسیار سریع و مثبت در این زمینه است. وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با جدیت مواضع اخیر این کشور و به ویژه اظهارات رئیس جمهور آن در مورد روابط ایران و امارات را که فاقد کمترین وجاهت دیپلماتیک است، در دست پیگیری دارد و منتظر توضیح وزارت خارجه کره جنوبی در این زمینه است.

در پی واکنش ایران، وزارت خارجه کره جنوبی هم به دنبال تلطیف فضا و رفع سوء تفاهم برآمد و طرح این اظهارات را در راستای تهییج و تشویق نظامیان کره جنوبی و در تشریح وضعیت امنیتی پیچیده منطقه اعلام کرد. در همین خصوص خبرگزاری «یونهاپ»، به نقل از یک مقام وزارت خارجه کره بدون ذکر نام و سمتش اعلام کرد: «دولت کره [جنوبی] تمایل دارد روابط دوجانبه دوستانه با ایران را که محکم هستند، بیش از پیش توسعه دهد».

در پی این اظهارات مداخله جویانه همچنین سفیر کره جنوبی در تهران چهارشنبه ۲۸ دی به وزارت امور خارجه احضار و مراتب اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران توسط رضا نجفی معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه به وی ابلاغ شد.

منبع: فارس
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: کره جنوبی
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
سوگند
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۳۰
0
1
کشوری به نام کره جنوبی نداریم یک شهرک تولیدی امریکاست که بوسیله کره شمالی توسط امریکا و گاهی وقتها توسط ایران کنترل می شود و هیچ اختیاری مستقل از خود ندارد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۳۰
بحرین اشتباه مثبت خخخخ
نظرات شما
پیشخوان