تاریخ انتشار: ۱۱:۰۵ - ۰۳ بهمن ۱۴۰۱

چگونگی آگاه‌کردن نوجوانان درباره مسائل جنسی

یکی از مسائلی که همواره بحث‌برانگیز بوده است و افراد بیش‌ترین میزان کنجکاوی به آن را دارند مسائل جنسی و دانستن درباره آن است. این موضوع را معمولا همه دیر یا زود تجربه می‌کنند اما امروزه باتوجه به تغییر سبک زندگی و در دسترس‌بودن انواع فیلم و فضای مجازی و گوشی‌هایی که در دست بچه‌هاست شاهد بلوغ زودرس در میان آن‌ها هستیم.

آگاه‌کردن نوجوانان درباره مسائل جنسی

رویداد۲۴ یکی از مسائلی که همواره بحث‌برانگیز بوده است و افراد بیش‌ترین میزان کنجکاوی به آن را دارند مسائل جنسی و دانستن درباره آن است. این موضوع را معمولا همه دیر یا زود تجربه می‌کنند، اما امروزه باتوجه به تغییر سبک زندگی و در دسترس‌بودن انواع فیلم و فضای مجازی و گوشی‌هایی که در دست بچه‌هاست شاهد بلوغ زودرس در میان آن‌ها هستیم.

نوجوان امروزی با نوجوانی که در دهه‌های گذشته می‌زیست از بسیاری جهات متفاوت است. گوشی تلفن همراه یکی از ارکان جدانشدنی از نوجوان و انسان امروزیست که نمی‌توان از آثار منفی و مثبت آن هم غافل بود و آن‌ها را نادیده گرفت ضمن این‌که نمی‌توان نوجوانان و ارتباطات آن‌ها را با تکنولوژی دنیا از بین برد و آن‌ها را از آن دور کرد.

به گزارش رویداد۲۴ ازسوی دیگر اگر بخواهیم نوجوانان را از فضای مجازی و ارتباطاتشان با این دنیا را کم کنیم و نسبت به داشتن و استفاده از گوشی تلفن همراه محدودشان کنیم ممکن است نسبت به آن واکنش بدتری نشان دهند و حریص‌تر شوند.

در گذشته و به‌ویژه در کشور ما گفتگو درباره مسائل جنسی امری عادی نبود معمولا پدر و مادر با نام حیا از سخن‌گفتن با فرزند خود در این زمینه دوری می‌کردند و همین موضوع آسیب‌ها و پیامد‌های زیادی به همراه داشت. خوشبختانه این داستان در سال‌های اخیر تعدیل شده است و پدر و مادر‌ها در این زمینه آگاهی خود را بالا برده و در تلاشند تا فرزندان خود را با این موضوع آشنا کنند، اما با تمامی این مسائل باز هم این تلاش‌ها کافی نیست.

باید بدانید در میان گذاشتن این‌گونه مسائل نه تنها بد و زشت نیست بل‌که در سلامت جنسی خود نوجوان نقش خیلی مهمی دارد. شوربختانه سیستم آموزشی در کشور و آموزگاران و بسیاری از پدر و مادر‌ها در این زمینه به نوجوانان توضیحی نمی‌دهند و در این مورد آگاهشان نمی‌کنند درصورتی‌که این یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین وظایفیست که این نهاد‌ها برعهده دارند چراکه ندانستن در مورد این مسئله ممکن است سبب بروز خطراتی برای نوجوانان شود و آینده‌شان را به کلی نابود کند.

ممکن است برخی بگویند امروزه نوجوانان بسیاری از وقت خود را همسالان خود می‌گذرانند و سرشان مدام در گوشی و کامپیوتر است بنابراین به خودی خود این مسائل را می‌آموزند بله این درست است، اما این آموزش به بدترین شکل ممکن خواهد بود. نوجوان با این روش به جز تحریکات اشتباه جنسی امکان دارد به بیماری‌های بدی هم دچار شود. خود ارضایی، ارتباط جنسی با هم جنس یا جنس مخالف، دیدن فیلم‌های مستهجن، آموزش رفتن به سایت‌های غیر اخلاقی و …… نمونه‌هایی آشکار تباهی اخلاقی هستند که در بسیاری از نوجوانان دیده می‌شود.

مسائل جنسی در نوجوانان

با نوجوان درباره مسائل جنسی گفت‌وگو کنید

نخستین و مهم‌ترین کاری که باید به‌عنوان پدر و مادر در مورد مسائل جنسی انجام دهید این است که با نوجوان درباره آن گفتگو کنید. پدر و مادر باید آگاهی نوجوان را نسبت به تغییرات بدنشان افزایش دهند و درباره ارگان‌های تناسلی و مواردی که در طول تحریکات جنسی رخ می‌دهد بدون پرده‌پوشی صحبت کنند ضمن این‌که هر خطری که در این زمینه وجود دارد را هم از قلم نیندازند.

در برخورد با نیاز‌های جنسی نوجوانان این مسائل باید مطرح شود:

نوجوان باید در مورد جزئیات اندام تناسلیش آگاهی کافی داشته باشد.

نوجوان باید در مورد خودارضایی بداند.

او باید درباره تمامی بیماری‌های مقاربتی جنسی و راه‌های انتقال آن‌ها اطلاعات داشته باشد.

نوجوان باید نسبت به رفتن به سایت‌های پورن و دیدن فیلم‌های مستهجن آگاهی و اطلاعات کافی داشته باشد.


بیشتر بخوانید: راه‌کارهای درمان تیک عصبی در کودکان


چگونه خود را برای گفت‌وگو آماده کنید؟

برای آن‌که بتوانید گفت و گوی همیشگی و موفقی با فرزند خود در مورد مسائل جنسی داشته باشید می‌توانید از این پیشنهادات استفاده و به آن‌ها عمل کنید.

اطلاعات کمک کننده تهیه کنید

آگاهی خود را در این زمینه بالا ببرید و بیش‌تر و بیش‌تر یاد بگیرید. برای کمک به فرزند خود کتاب‌ها، مقالات و فیلم‌های مناسب سن او را تهیه کنید. می‌توانید این مطالب را با ه مطالعه کنید یا ببینید یا این که آن‌ها را در اختیار فرزند خود بگذارید.

مسائلی که کودک بزرگتر یا نوجوان شما با اشتیاق می‌خواهد در مورد آن با شما حرف بزند عبارتند از: بلوغ، قاعدگی، تولیدمثل، خودارضایی، بیماری‌های مقاربتی، پیش‌گیری از بارداری، هم‌جنسگرایی و رابطه جنسی پیش از ازدواج است. هرچه بیش‌تر درباره این موضوعات بدانید، هنگام حرف زدن درباره آن کم‌تر دچار شک و اشتباه خواهید شد.

چگونگی آگاه‌کردن نوجوانان درباره مسائل جنسی

پیش از حرف زدن تمرین کنید

پیش از آن‌که بخواهید با فرزند خود درباره مسائل جنسی گفتگو کنید تمرین کنید. باید بدانید دقیقا می‌خواهید در مورد چه مسائلی با هم صحبت کنید. سخنانی را که تصمیم دارید درباره مسائل جنسی با فرزند خود در بین بگذارید، پیش‌تر با صدای بلند تمرین کنید. کلمات و واژه‌های مناسب را پیدا کنید تا در هنگام صحبت از آن‌ها راحت باشید.
آموزش جنسی را به عنوان یک موضوع همیشگی در نظر بگیرید

درباره آموزش جنسی به عنوان یک روش همیشگی فکر کنید. گفتگو‌های کوچک و مکرر بهتر از یک مکالمه مفصل و یک‌باره است باید بتوانید به موقع و هنگامی‌که موضوعی پیش می‌آید از آن برای آموزش غیرمستقیم به فرزند خود بهره ببرید. پس بهتر است در مکالمات کوتاه و جدا از مسائل صحبت کنید تا هم فهم آن برای فرزندتان آسان‌تر باشد و هم فرصتی برای پرسش‌های فرزندتان به وجود آورید.

از پیش برنامه‌ریزی کنید

برای این‌که باب گفت‌وگو را باز کنید منتظر فرزندتان نمانید، چون ممکن است او هرگز این مسئله را با شما در میان نگذارد، چون ممکن است با خود گمان کند گفتگو در مورد مسائل جنسی سبب ناراحتی و خشم شما خواهد شد ضمن این‌که اعتبارش را هم نزد شما از دست خواهد داد پس خودتان پیش‌قدم شوید.
لازم است تا شما برنامه‌ریزی کنید که خودتان گفت‌وگو‌های مربوط به آموزش جنسی را آغاز کنید.

آموزش جنسی را به گفت‌وگویی صمیمی و دوستانه تبدیل کنید

هرگاه با فرزند خود گفتگو می‌کنید تلاش کنید این صحبت دوستانه و همراه با تعامل با هم باشد این‌گونه نباشد که تنها شما سخن بگویید و راهی برای شنیدن سخنان و پرسش‌های فرزندتان نگذارید ضمن این‌که اصلا نصیحت نکنید و دست از سخن‌رانی بردارید. دقت داشته باشید هدف فقط این نیست که اطلاعاتتان را به فرزند انتقال دهید بل‌که باید بتوانید شرایط و گفتگو را به گونه‌ای مدیریت کنید که فرزند شما در این زمینه آگاه شود و راه را برای گفتگو در این زمینه برای خود با شما باز ببیند.

به گزارش رویداد۲۴ به این موضوع توجه داشته باشید که شاید شما حس کنید اکنون بهترین زمان برای صحبت کردن با فرزندتان در مورد رابطه جنسی و روابط است، اما او چنین حسی نداشته باشد. این موضوع را درک کنید و زمانی را انتخاب کنید تا برای هر دوی شما مناسب باشد.

همواره تلاش کنید تغییرات فرزند خود را بپذیرید و نخواهید مدام آن‌ها را کنترل کنید. اعتماد به فرزندتان را جلب کنید و مانند پدر و مادری دوست در کنارش باشید آن هنگام خواهید دید که برای گفتن سخنانش حتما شما را گزینش خواهد کرد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سبک زندگی
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان