تاریخ انتشار: ۰۹:۱۰ - ۰۳ بهمن ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۵ نظر

فلاحت پیشه: روسیه با آتش جنگ اوکراین ما را هم سوزاند!

اگر ایران به دام جنگ اوکراین نمی‌افتاد، به هیچ عنوان شاهد اجماع اروپایی‌ها علیه ایران نبودیم.

فلاحت پیشه: روسیه با آتش جنگ اوکراین ما را هم سوزاند!
رویداد۲۴ حشمت‌الله فلاحت‌پیشه درباره قطعنامه پارلمان اروپا و مواضع نامتعارف عراق، چین و کره جنوبی گفت: ایران فرصت برجام را مشخصا به‌خاطر منافع روسیه از کف داد و بدتر از آن، اینکه سیاست‌بازی روسیه در جنگ اوکراین گریبانگیر ایران شد. حال آنکه اگر ایران به دام جنگ اوکراین نمی‌افتاد، به هیچ عنوان شاهد اجماع اروپایی‌ها علیه ایران نبودیم.

به گزارش جهان صنعت وی ادامه داد، بنده در گذشته و پیش از جنگ اوکراین در مصاحبه‌ای دقیقا این هشدار را مطرح کردم که ایران باید گلیم خود را از آتش جنگ اوکراین بیرون بکشد، اما این توصیه‌ها شنیده نشد و ایران در آتش جنگ اوکراین سوخت. پس از آن بود که مسائلی همچون اعلام مواضع تحریک‌آمیز عراقی‌ها و دیگران را شاهد بودیم.

بنده بار‌ها به سیاستمداران ایرانی توصیه کردم که به جای سرزنش دیگران، بر رفتار خودشان متمرکز شوند. واقعیت این است که تحولات و اقدامات در حوزه سیاست خارجی ایران بیشترین تاثیر را بر مسائل مختلف کشور در پی دارد، اما تنها جایی که مواخذه صورت نمی‌گیرد، همین حوزه سیاست خارجی است.

سیاست خارجی فن استفاده از فرصت‌هاست، اما کمتر کشوری در دنیای امروز به اندازه ایران، این فرصت‌ها را از دست می‌دهد و عجیب‌تر آنکه کسانی که این فرصت‌ها را به‌راحتی از دست می‌دهند، کماکان تریبون دارند و فراتر از آنکه کماکان در موضع طرح ادعا و سخنرانی هستند، در جایگاه اتهام‌افکنی و تهمت و افترا به دیگران نیز قرار دارند.

در واقع کسانی که واقع‌گرایانه‌ترین پیش‌بینی‌ها را داشتند و دقیق‌ترین هشدار‌ها را نسبت به تحریم‌ها یا دیگر مصائب سیاست خارجی ایران مطرح کردند، هدف توهین و اتهام قرار گرفتند و کسانی که این فرصت‌ها را از دست دادند و توصیه‌ها را نشنیدند، کماکان در موضع تصمیم‌گیری و حتی اتهام‌افکنی قرار دارند.


بیشتر بخوانید: روس‌ها با رندی تمام و ما هم با بی‌تدبیری تمام وارد بازی روس‌ها شدیم


متاسفانه این افراد به جای اینکه با مهندسی تدریجی، مشکلات کشور را حل کنند با وعده‌های کلان‌نگر و ادعای عظیم نه‌تن‌ها دستاوردی حاصل نکردند، بلکه بر حجم مشکلات کشور افزودند.

مردم ایران حق دارند از مسوولان کشور بپرسند از هزینه‌هایی که در عراق و سوریه کردند، چه بهره‌ای برای ایران داشت و چه دستاوردی حاصل شد. واقعیت این است کسانی که در مقابل مرتجعان عرب، ترانه «خلیج عربی» سردادند، اگر ایران نبود معلوم نبود چه سرنوشتی داشتند.

امروز شاهدیم کسانی که با تعابیر نادرست با اعصاب ایرانیان بازی می‌کنند و افرادی همچون مقتدی صدر به‌عمد از عنوان مجعول «خلیج عربی» استفاده می‌کنند، اگر ایران نبود، تحت سلطه داعش چه جایگاهی داشتند؟! با این همه می‌بینیم ایران در قبال هزینه‌هایی که در عراق کرد، نتیجه‌ای نگرفت. دلیلش هم این است که اساسا قاعده «هزینه-فایده» جایگاهی در سیاست خارجی ما ندارد و علت بنیادی‌تر آن نیز این است که متاسفانه «منافع ملی» تحت‌الشعاع برخی مسائل جزئی قرار می‌گیرد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۵
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۳
5
0
حماقت تان را به گردن این و آن نیاندازید همه دنیا متفق القول اذعان کردند جنگ اوکراین بسود ایران خواهد بود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۳
از کامنتت حماقت می باره
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۱:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۳
5
1
اگر اوکراین بی دردسر عضو ناتو شده بود.
ناتو الان در میدان شهناز تهران برجسب
Mission Accomplished
بود.
ﺣﺸﻤﺖﺍﻟﻠﻪ ﻓﻼﺣﺖﭘﯿﺸﻪ سواد نظامی ندارد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۳
0
2
چون کسانی که سرکارن عرق ملی ندارن و دین رو هم ابزار کردن
محبوب از تبریز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۳
0
3
اقای فلاحت پیشه شما خودتان چند دوره نماینده بودی و بهتر از همه می دانید در کشور چه خبر است . مگر روسیه با زور ما را وادرا به این کار کرده است ؟ هر کشوری دنبال منافع خودش است روس هم یکی از انها . مگر شما نمی دانید که اقایان تندرو ها مدافع و جان نثار روس هستند مگر فقط جنگ اکراین هست که روسیه ما را به قول شما سوزاند الان چندین سال است که روسیه ما را گروگان گرفته و منابع ما را با همدستان عوامل داخلیش به غرات می برد این بد بختی و سر افگندگی از زمان برنامه نیرو گاه هسته ای شروع شد . خودتان بهتر می دانید که تا حالا چند میلیارد دلار صرف هزینه انرزی هسته شده است و اما در مقابل ما چه سودی به دست اوردیم من نمی دانم ولی تا انجایی که عقل حکم می کند هیچ سودی برای ما نداشته است دلیل بر اینکه اگر سودی داشت تا حالا مدافعان روسیه شب و روز در ب.ق و کرنا می گذاشتند و اگر اینطور نیست چرا روسها از سر ما دست بردار نیستند تا جایی که روسیه برای بعضی از مقامات خط قرمز شده است و اگر انتقادی به روس شود رگ گردنشان متورم می شود حالا چه سری در کار است خود شما می دانید . خدمات روسیه در طول تاریخ و البته در اثر نالایق بودن حاکمان قاجار بوده است قرار داد ننگین ترکمنچای و گلستان که منجر به تجزیه شمالی کشور شد اعدام ازادیخواهان در روز عاشور در تبریزو به توپ بستن مجلس و حرم امام رضا (ع) اشعال اذربایجان به مدت چند سال اینها چند نمونه است . و بعد از انقلاب ماجرای موشک اس سیصد و انر ژی هسته ای دریای خزر درگیر کردن ما در کشور سوریه و رای مثبت به چند قطعنامه در سازمان ملل و این هم جنگ اکراین و ضمنا تا حالا اسرائیل با موافقت روسها چندین بار به پایگاههای ما در سوریه حمل کرده است چون اگر موافقت پنهانی روسها نبود اسرائیل نمی توانست این کار را بکند ولی الان بعد از تچاوز روسیه به اکراین کمی بینشان شکر اب شده است فقط برای من جای سوال است چین و روسیه که به هیچ چیز اعتقاد ندارند و فقط برایشان قدرت و ثروت و مقام اهمیت دارد و انسانیت در ان کشور ها اهمیتی ندارد چرا حاکمان به اینها اینقدر نظر مثبت دارند در این دو کشور از زادی خبری نیست و کوچکترین انتقاد را بر نمی تابند روسیه در ظاهر جمهوری است ولی عما تمام قدرت در دست یک نفر است و از ازادی انتخابات هم خبری نیست ودر چین هم یک هیئت حاکمه وجود دارد و کل کشور را در دست گرفته و از احزاب و انتخابات خبری نیست
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان