تاریخ انتشار: ۱۱:۰۵ - ۰۷ بهمن ۱۴۰۱

راه‌کارهایی برای کم‌کردن استرس

استرس بخش جدانشدنی از زندگی امروز است و شوربختانه کسانی‌که استرس زیادی دارند در برابر بیماری‌ها هم آسیب‌پذیرترند.

کم‌کردن استرس

رویداد۲۴ مژگان صابری: استرس بخش جدانشدنی از زندگی امروز است و شوربختانه کسانی‌که استرس زیادی دارند در برابر بیماری‌ها هم آسیب‌پذیرترند.
حتما شما هم شنیده‌اید که بسیاری می‌گویند پزشک به آن‌ها گفته است استرس عامل اصلی بیماری آن‌هاست و آن است که سبب می‌شود بیماری‌شان تشدید شود.

شاید باورش برایتان دشوار باشد، اما استرس می‌تواند بدن شما را به کلی به هم بریزد و از کوچک‌ترین یا بزرگ‌ترین مشکلاتی که می‌توانید فکرش را بکنید برایتان به‌وجود آورد. برخی با استرس دچار افزایش و برخی کاهش اشتها می‌شوند و این‌گونه وزنشان دست‌خوش تغییراتی می‌شود.

به گزارش رویداد۲۴ استرس حتی می‌تواند عاملی اساسی برای ابتلا به سرطان در افراد باشد. پس می‌بینید که کنترل استرس و از بین‌بردن آن اهمیت زیادی دارد. در این مطلب راه‌کار‌هایی ارائه می‌کنیم تا با کمک آن‌ها استرس را از خود دور کنید.

کشیدن نفس عمیق

یکی از نیرومندترین و بهترین راه‌کار‌هایی که برای رهایی از استرس می‌توانید انجام دهید این است که نفس عمیق بکشید. نفس عمیق سبب می‌شود در بدن هورمون‌های استرس کم شوند بنابراین ضربان قلب و فشار خون پایین می‌آید. نفس کشیدن از شکم، روشی قدیمی و سودمند برای غلبه بر اضطراب و حالت عصبیست.

ورزش کردن

ورزش‌کردن یکی از راه‌کارهاییست که می‌توانید برای کنترل استرس و غلبه بر آن استفاده کنید. شاید باورش برایتان دشوار باشد، اما همین که در خانه راه بروید از استرستان کم می‌کند پس کار‌های کوچک را دست‌کم نگیرید. برای کنترل روی ضربان قلبتان ورزش‌های هوازی انجام دهید ورزش‌هایی مانند پیاده‌روی و دوچرخه سواری و شنا.

به گزارش رویداد۲۴ تلاش کنید دست‌کم ۲۰ دقیقه در روز فکرتان را کاملا آزاد کنید و به هیچ چیز نیندیشید این‌گونه هورمون‌های استرس در بدن شما کم می‌شود و خواهید دید که حالتان تا چه اندازه بهتر می‌شود ضمن این‌که ورزش، هورمون اندورفین را هم افزایش می‌دهد (ماده شیمیایی مغز که حال شما را بهتر می‌کند). حتی ورزش سبک هم به شما آرامش می‌دهد. این یعنی می‌توانید با ورزش‌های سنگین تر، به آرامش بیش‌تری برسید.

راه‌کارهایی برای کم‌کردن استرس

مراقبه و مدیتیشن

با استفاده از یک تکنیک ساده که به آرامش تدریجی معروف است، می‌توان خیلی سریع با کاهش ناراحتی جسمانی، احساس استرس را به میزان قابل توجهی کاهش داد. شاید در ابتدا تمرکزکردن برایتان دشوار باشد بهتر است در ابتدا روی نفس‌هایتان متمرکز شوید یا روی یک جمله که دوست دارید و یا حتی روی یک شی. کم‌کم و به مرور خواهید دید که تمرکزکردن و مراقبه و حواس‌پرتیتان کم و کم‌تر می‌شود. باید بدانید که هر کاری نیاز به تمرین دارد و مراقبه و مدیتیشن هم از این قاعده مستثنا نیست.

حمام کردن

بدن ما در برابر آب گرم خود را رها می‌کند و استرس در آن کم می‌شود. جالب است بدانید هنگامی‌که عصبی و مضطربید جریان خون در دست‌ها و پا‌ها کم می‌شود و آب گرم می‌تواند جریان خون را به حالت اول برگرداند. حمام‌رفتن بدن را متقاعد می‌کند که همه چیز تحت کنترل و اوضاع خوب است.

یوگا و ماساژ

هنگامی‌که استرس دارید در بدنتان آدرنالین تولید می‌شود که سبب انقباض عضلانی می‌شود. این کار سبب می‌شود آدرنالین زیادتری در بدن تولید شود. یکی از راه‌های مفید برهم زدن این چرخه یافتن عضلات تحت استرس و ماساژ دادن آن‌ها به مدت دو دقیقه، در صورت احساس گرفتگی آن‌هاست.


بیشتر بخوانید: راز جوش نزدن چیست؟


خواب کافی

پژوهش‌گران به‌تازگی به نتایج جالبی در مورد نداشتن خواب کافی و استرس و اضطراب به دست آورده‌اند. آن‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که نداشتن خواب کافی و خوب و با کیفیت شبانه می‌تواند استرس را تا ۳۰ درصد افزایش دهد.

خندیدن (حتی مصنوعی)

حتما شما هم افرادی را دیده‌اید که به جلسات می‌روند تا در آن به صورت مصنوعی بخندند. ممکن است حتی در ذهنتان آن‌هار ا به سخره هم گرفته باشید، اما باید بدانید هنگامی‌که حتی به شکل مصنوعی می‌خندید احساس اضطراب به سختی خود را نشان می‌دهد و به همین دلیل عادت به خندیدن یکی از راه‌های کاهش اضطراب است.

راه‌کارهایی برای کم‌کردن استرس

گوش داد به موسیقی

گوش دادن به موسیقی خوب بسیار سودمند است و در روحیات افراد تاثیر شگرفی برجای می‌گذارد و سبب رسیدن به آرامش می‎‌شود. همان‌گونه‌که می‌دانید موسیقی انواع و سبک‌های گوناگون دارد از موسیقی‌ای که خواننده در آن می‌خواند تا موسیقی با آوا‌های طبیعت، مانند وزش باد در لابه لای درختان، برخورد موج دریا بر روی شنزار ساحل، که در بازار موجود است. همه انواع این سبک‌ها و موسیقی‌ها می‌توانند تاثیر مثبتی بر کاهش استرس داشته باشند.

مطالعه کتاب

یکی از کار‌های سودمند و مفید که هر کسی در زندگی خود می‌تواند انجام دهد خواندن کتاب و خو گرفتن با ان است. پژوهش‌ها نشان می‌دهند مطالعه در مقایسه با موسیقی، پیاده‌روی و حتی قهوه بهترین روش برای غلبه به استرس است.

کتاب‌هایی را گزینش کنید که می‌توانند حال شما را بهتر کنند برای نمونه داستان‌هایی که کشش زیادی دارند و شما را از اندیشیدن به مسائل روزمره جدا می‌کنند و وارد داستان و دنیای دیگر می‌کنند. هنگامی‌که کتاب می‌خوانید ذهنتان از هر چه در خارج می‌گذرد رها می‌شود.

مثبت فک کردن و برنامه ریزی و هدف گذاری

اگر در مورد کاری نگرانید و به خود اطمینان کافی ندارید بهترین کار اندیشیدن به کاریست که در گذشته با موفقیت آن را به پایان و سرانجام رسانده‌اید. فکرکردن به کار‌های پیشین خود سبب می‌شود برای کار‌های پیش رو انگیزه کافی به دست آورید و برای آن‌ها تلاش بیش‌تری کنید.

داشتن تغذیه مناسب و خوب

در داشتن حالات روحی خوب و دورماندن از استرس تغذیه نقش مهمی دارد. تلاش کنید از موادی استفاده کنید که ویتامین C بالایی دارند. پرتقال و گریپ فروت و کیوی و توت‌فرنگی از جمله میوه‌هایی‌اند که این ویتامین را به مقادیر بالا دارند. این موارد کمک می‌کنند هورمون استرس پایین بیاید. امگا ۳ هم به کاهش استرس کمک می‌کند. این ماده در غذا‌هایی مانند ماهی سالامون و دیگر ماهی‌های چرب یافت می‌شود. همچنین غذا‌هایی مانند آجیل و دانه‌ها هم می‌توانند اثر آرامش بخش داشته باشند. داشتن رژیم غذایی متعادل کمک می‌کند بدن سلامت بماند و در نتیجه راحت‌تر بتواند استرس را دفع کند. منظور از غذای خوب تمرکز روی غلات کامل، میوه و سبزیجات است. شکلات تلخ هم تاثیر مثبتی بر کاهش استرس دارد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سبک زندگی
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان