تاریخ انتشار: ۱۴:۰۹ - ۱۱ بهمن ۱۴۰۱

مهم‌ترین قابلیت‌ها و ویژگی‌های واتساپ که شاید ندانید!

 همانطور که می‌دانید شبکه‌های اجتماعی در سال‌های اخیر به بخش بزرگی از زندگی مردم تبدیل شده‌اند. در میان این اپلیکیشن‌ها، واتساپ به عنوان یکی از پرطرفدارترین و محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی محسوب می‌شود. مهم‌ترین دلیلی که این پیام‌رسان را به یکی از بهترین اپلیکیشن‌های گوشی تبدیل می‌کند ویژگی های واتساپ است. در این مقاله به مهم‌ترین قابلیت های واتس اپ می‌پردازیم و ویژگی های جدید واتساپ را برای شما کاربران عزیز برمی‌شمریم.

برنامه‌هایی که باید از گوشی خود همین الان حذف کنید!
رویداد۲۴ با افزایش اهمیت شبکه‌های اجتماعی در چند سال اخیر و نیاز کاربران برای برقراری ارتباط از راه دور، اکنون کمتر کسی را می‌توان یافت که حداقل از یکی از اپلیکیشن‌‌های واتساپ، اینستاگرام یا تلگرام استفاده نمی‌کند. با توجه به رشد محبوبیت این اپلیکیشن‌ها، توسعه‌دهندگان آن‌ها تشویق به افزودن قابلیت‌ها و ویژگی‌های بیشتری به آن‌ها شده‌اند و با هر بروزرسانی امکانات واتساپ، اینستاگرام و تلگرام افزایش می‌یابد.

در حال حاضر شبکه اجتماعی واتساپ در بین پیام‌رسان‌ها و اپلیکیشن‌های سوشال مدیا مبتنی بر متن، به عنوان محبوب‌ترین برنامه شناخته می‌شود. از این رو می‌توان انتظار داشت ویژگی های واتساپ جدید بسیار بیشتر از نسخه‌های قبلی آن باشد و همینطور هم هست. در نسخه‌های جدید این اپلیکیشن، قابلیت های واتس اپ افزایش یافته و به همین دلیل محبوبیت آن نیز بیشتر شده است. از این رو در ادامه این مقاله با مهم‌ترین ویژگی های جدید واتساپ آشنا می‌شویم و همچنین به برخی امکانات واتساپ که باعث محبوبیت آن شده‌اند نیز اشاره می‌کنیم.

ویژگی های مخفی واتساپ
1. قالب بندی متن پیام واتساپ
یکی از ویژگی های جدید واتساپ قابلیت قالب بندی متن است که با توجه به روش به کار بردن آن می‌توان از آن به عنوان یکی از ویژگی های مخفی واتساپ یاد کرد. واتساپ به شما امکان می‌دهد متن پیام خود را پررنگ (Bold)، مورب (Italic) یا خط زده (Strikethrough) کنید. برای انجام این کار، باید چند کاراکتر خاص را قبل و بعد از متنی که می‌خواهید به یکی از این سه حالت قالب بندی کنید، اضافه نمایید.

برای بولد کردن یا پررنگ کردن متن در واتس اپ، از علامت ستاره (*عبارتی که می‌خواهید بولد شود*) در آغاز و پایان متنی که می‌خواهید بولد شود استفاده کنید. همچنین برای استفاده از خط مورب یا ایتالیک کردن متن از کاراکتر آندرلاین (_عبارتی که می‌خواهید ایتالیک شود_) و برای ایجاد متن خط خورده از کاراکتر تیلدا (~عبارتی که می‌خواهید خط خورده شود~) استفاده کنید.



2. حالت جدید نامرئی یا ناپدید شدن در واتساپ
قابلیت جدید واتساپ Disappearing نام دارد که یک ویژگی بسیار کاربردی برای این پیام‌رسان محسوب می‌شود. این ویژگی واتساپ جدید به شما امکان می‌دهد ناپدید شدن پیام را برای مکالمات خاص خود فعال کنید. وقتی این ویژگی جدید واتساپ فعال شود، همه پیام‌های حاضر در این مکالمه‌ی خاص، پس از هفت روز از چت محو می‌شوند.

برای فعال کردن این ویژگی جدید در واتساپ، ابتدا روی مکالمه‌ای که می‌خواهید کلیک کنید، سپس روی نام مخاطب کلیک کرده و در گزینه‌های جدید حالت «Disappearing Messages» را از Off به On تغییر دهید.

البته به خاطر داشته باشید که هر تصویری که ارسال یا دریافت می‌کنید به طور خودکار در تلفن شما ذخیره می‌شود، بنابراین هرچند پیام‌ها همراه با عکس ناپدید می‌شود، ممکن است تصویر واقعی همچنان در گالری شما ذخیره شده باشد.



3. ستاره دار کردن پیام‌ها برای دسترسی سریع‌تر
یکی از ویژگی های خوب واتساپ، قابلیت ستاره دار کردن پیام‌ها است. ستاره دار کردن یک پیام راهی مناسب برای نشانه‌گذاری یک پیام مهم است که دوستی برای شما ارسال کرده است. برای این کار کافیست انگشت خود را روی پیام مد نظر نگه دارید، سپس روی نماد ستاره ضربه بزنید. از این پس، یک نماد ستاره کوچک در کنار پیام قرار می‌گیرد تا بتوانید هنگام اسکرول کردن در چت خود به راحتی آن را شناسایی کنید.



همچنین می‌توانید پیام های ستاره دار خود را با کلیک روی بخش تنظیمات بیشتر (آیکون سه نقطه) و انتخاب پیام های ستاره دار (Starred Messages) مشاهده کنید. البته در آیفون‌های روش کار کمی متفاوت است و کاربران گوشی‌های اپل برای این کار باید وارد تنظیمات شده و سپس به بخش پیام‌های ستاره‌دار بروند.

4. با چه کسانی بیشتر مکالمه می‌کنید؟
آیا تاکنون کنجکاو شده‌اید که ببینید شما بیشتر از همه با کدام یک از مخاطبین خود در واتساپ چت می‌کنید؟ یکی از ویژگی های واتساپ به شما اجازه‌ی چنین کاری را می‌دهد.

در گوشی آیفون یا اندروید خود، به تنظیمات واتساپ رفته و سپس در این بخش روی Storage and Data و سپس Manage Storage کلیک کنید. در این بخش لیستی از مخاطبین به ترتیب افرادی که بیشترین فضای ذخیره سازی را در گوشی شما استفاده می‌کنند، در اختیار شما قرار داده می‌شود. برای مشاهده آمار دقیق‌تر، مانند تعداد پیام های رد و بدل شده، تصاویر و ویدیوها می‌توانید روی هر مخاطب کلیک کنید.

افزون بر این، شما در این بخش می‌توانید به راحتی از شر فایل‌های حجیمی که فضای گوشی شما را اشغال می‌کنند، خلاص شوید.



5. مشاهده جزئیات پیام در واتساپ
یکی دیگر از ویژگی های جدید واتساپ، قابلیت مشاهده جزئیات پیام است. تا به حال به این فکر کرده اید که یک پیام در چه زمانی تحویل داده شده یا خوانده شده است؟ برای یافتن پاسخ این سوال‌ها می‌توانید روی پیامی که ارسال کرده‌اید، انگشت خود را به سمت چپ بکشید تا جزئیات پیام را در آیفون خود مشاهده کنید.

کاربران اندروید نیز می‌توانند برای این کار روی یک پیام ارسال شده انگشت خود را نگه دارند و سپس در بالای صفحه روی آیکون علامت تعجب کلیک کنند. در این صفحه‌ی جدید زمان تحویل داده شدن و خوانده شدن پیام با عبارات Delivered و Read مشخص شده‌اند.



6. بی صدا کردن یک گفتگو
یکی دیگر از امکانات واتساپ، قابلیت بی صدا کردن یا Mute است. هنگامی که وارد یک جلسه کاری یا کلاس درس می‌شوید، می‌توانید از ویژگی بی صدا کردن واتس اپ استفاده کنید تا از شر نوتیفیکیشن‌های مربوط به گروه‌های شلوغ یا یک مخاطب پر حرف خلاص شوید.

کاربران اندروید برای بی‌صدا کردن یک گفتگو می‌توانند روی چت مد نظر انگشت خود را نگه دارند، سپس روی آیکون بلندگوی خط‌دار در بالای صفحه ضربه بزنند. کاربران آیفون می‌توانند روی یک مکالمه انگشت خود را به سمت چپ بکشند، سپس روی دکمه سه نقطه و در نهایت روی گزینه Mute کلیک کنند. با استفاده از این ویژگی‌های گروه در واتساپ می‌توانید یک مکالمه خاص را برای ۸ ساعت، یک هفته یا همیشه بی‌صدا کنید.



7. پنهان کردن آخرین زمان آنلاین بودن
یکی از مهم ترین قابلیت های واتس اپ که تاثیر بسیاری در محبوبیت آن دارد و به امنیت واتساپ کمک می‌کند قابلیت پنهان کردن آخرین تاریخ آنلاین بودن (همان Last Seen) است. گاهی اوقات، دانستن اینکه مخاطبین شما می‌توانند آخرین زمان آنلاین بودن شما را ببینند، فشار بیش از حدی است و باعث می‌شود احساس کنید باید به پیام‌های دریافت شده خود سریعاً پاسخ دهید.

برای پنهان کردن آخرین زمان آنلاین بودن خود می‌توانید در تنظیمات واتساپ وارد بخش Account و سپس بخش Privacy شوید. سپس روی گزینه Last Seen کلیک کرده و آن را به حالت Nobody تغییر دهید. با این کار هیچ کس قادر به دیدن آخرین زمان آنلاین بودن شما نخواهد بود. البته می‌توانید این حالت را روی My Contacts قرار دهید و در این صورت تنها مخاطبین ذخیره شده‌ی شما می‌توانند از آخرین زمان آنلاین بودن شما باخبر شوند.



8. غیر فعال کردن رسید پیام خوانده شده
یکی از ویژگی‌های آپدیت جدید واتس اپ 1401، قابلیت غیر فعال کردن رسید پیام‌های خوانده شده است. به لطف این ویژگی واتساپ جدید شما می‌توانید رسید خوانده شدن پیام در واتس اپ  (دو تیک آبی) را غیرفعال کنید. این کار باعث می‌شود تا کاربران دیگر متوجه نشوند که شما پیام آن‌ها را خوانده‌اید یا خیر.

برای غیر فعال کردن این ویژگی می‌توانید به بخش Privacy در تنظیمات واتساپ رفته و گزینه‌ی Read Receipts را به Off تغییر دهید.

توجه داشته باشید غیرفعال کردن این ویژگی همچنین شما را از دیدن زمانی که یکی از مخاطبان پیام شما را خوانده است نیز جلوگیری می‌کند؛ در نتیجه شما نیز قادر نخواهید بود زمان خوانده شدن پیام خود توسط مخاطبین خود را مشاهده کنید. با این حال، چت‌های گروهی همچنان از رسیدهای خوانده شدن پیام استفاده خواهند کرد و این قابلیت تاثیری در چت‌های گروهی ندارد.



9. عدم ذخیره عکس‌ها و فیلم‌های دریافتی به صورت پیش‌فرض
اگر ترجیح می‌دهید واتس‌اپ تمام عکس‌ها و ویدیوهایی را که دریافت می‌کنید در Camera Roll آیفون یا گالری گوشی اندرویدی شما ذخیره نکند، می‌توانید قابلیت ذخیره خودکار را در تنظیمات واتساپ غیرفعال کنید.

در تنظیمات واتساپ گوشی‌های آیفون، وارد بخش Chats شده و گزینه‌ی Save to Camera Roll را غیر فعال کنید. همچنین در اندروید نیز وارد بخش Chats در تنظیمات اپلیکیشن واتساپ شده و گزینه‌ی Media Visibility را غیرفعال کنید. با این کار دیگر فایل‌های دریافتی به صورت خودکار در گوشی شما ذخیره نمی‌شوند. این نیز یکی از مزایای واتساپ است که از پر شدن سریع حافظه گوشی کاربر جلوگیری می‌کند.



10. پین کردن یک چت در واتساپ
یک ویژگی جدید در واتساپ قابلیت پین کردن یک گفتگو است. همانطور که می‌دانید ترتیب نمایش چت‌ها در واتساپ به صورت پیش‌فرض به این صورت است که هر گروه یا مخاطبی که پیامی جدیدتر ارسال کرده باشد، بالاتر قرار می‌گیرد. اما با پین کردن یک چت شما می‌توانید این چت خاص را همیشه در بالای صفحه نگه دارید تا نیازی به اسکرول کردن برای یافتن آن نداشته باشید.

برای استفاده از این ویژگی واتساپ در گوشی‌های آیفون کافیست چت مد نظر را به طرف چپ کشیده و سپس روی گزینه Pin کنید. در گوشی‌های اندرویدی نیز می‌توانید روی گفتگوی مد نظر انگشت خود را نگه دارید و سپس روی آیکون پین (آیکون کنار بلندگو) کلیک کنید.


11. سفارشی کردن اعلان‌ها در واتساپ
به جای داشتن صدای نوتیفیکیشن یکسان برای هر پیام دریافتی، به لطف یکی از ویژگی های واتساپ شما می‌توانید اعلان‌های سفارشی را برای مخاطبین خاص خود تنظیم کنید. انجام این کار باعث می‌شود بدون نگاه کردن به تلفن خود، بدانید چه کسی به شما پیام داده است.

کاربران اندروید باید پس از باز کردن یک چت، روی نماد منو (آیکون سه نقطه) ضربه بزنند، سپس روی نام مخاطب کلیک کرده و در گزینه‌های پیش‌ِ رو اعلان‌های سفارشی (Custom Notifications) را انتخاب کنند. در نهایت تیک گزینه‌ی Use Custom Notifications را فعال کرده و اعلان مزبور را سفارشی کنند.

کسانی که از واتساپ در آیفون استفاده می‌کنند نیز لازم است هنگام مشاهده چت مد نظر، روی نام مخاطب ضربه بزنند و سپس Custom Tone را انتخاب کنند. با این کار می‌توانند یک نوتیفیکیشن سفارشی برای این کاربر یا گروه قرار دهند.



12. ذخیره و اکسپورت یک چت
یکی از امکانات واتساپ به کاربر اجازه می‌دهد یک چت را به صورت کامل ذخیره کند. پس در صورت نیاز به ذخیره یک گفتگو می‌توانید آن را Export کنید. برای استفاده از این ویژگی واتساپ جدید در گوشی‌های اندرویدی کافیست پس از باز کردن چت مد نظر، روی گزینه‌های بیشتر (آیکون سه نقطه) کلیک کرده، سپس More را باز کرده و در نهایت روی Export Chat کلیک کنید.

در آیفون، این فرآیند شامل باز کردن چت دلخواه، کلیک کردن بر روی نام مخاطب در بالای صفحه، سپس اسکرول کردن به پایین صفحه‌ی اطلاعات تماس و انتخاب گزینه‌ی Export Chat می‌شود.



سوالات متداول در مورد ویژگی های واتساپ اصلی
1. بروزرسانی جدید واتساپ چیست؟
در زمان نگارش این مقاله شهر سخت افزار، آخرین بروزرسانی واتساپ Version 2.22.13.77 برای گوشی‌های اندرویدی و نسخه 22.24.81 برای گوشی‌های آیفون است. در این بروزرسانی‌های جدید قابلیت‌هایی از قبیل تماس همزمان با 32 نفر، ارسال پیام یا بی‌صدا کردن افراد حاضر در تماس و استفاده از لینک تماس به اپلیکیشن پیام‌رسان واتساپ اضافه شده‌اند.



2. قابلیت جدید واتساپ در برگرداندن پیامهای حذف شده چیست؟
واتساپ در بخش Chats حاضر در تنظیمات خود گزینه‌ای به نام Chat Backup برای پشتیبان‌گیری از داده‌های کاربران قرار داده است که شما نیز می‌توانید برای داشتن بک آپ گفتگوهای خود از آن استفاده کنید. اما متاسفانه اگر از قابلیت ناپدید شدن پیام‌ها در یکی از چت‌های واتساپ خود استفاده کرده باشید، دیگر راهی برای بازیابی این پیام‌ها نخواهد بود.

جمع بندی
در این مقاله به معرفی و آموزش ویژگی های جدید واتساپ پرداختیم و شما کاربران عزیز را با برخی از ویژگی های مخفی واتساپ آشنا کردیم. در حالت کلی، ویژگیهای واتساپ جدید به کاربر اجازه می‌دهد بیش از پیش روی داده‌ها و اطلاعات خود کنترل داشته باشد و امنیت خود را در این شبکه اجتماعی حفظ کند.

برچسب ها: اخبار تکنولوژی
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان