تاریخ انتشار: ۲۲:۲۱ - ۱۳ بهمن ۱۴۰۱

خط و نشان کره شمالی برای آمریکا

این سخنگو گفت: وضعیت نظامی و سیاسی شبهه جزیره کره و منطقه به دلیل مانور‌های نظامی بی‌ملاحظه و اقدامات خصمانه آمریکا و نیرو‌های دست‌نشانده‌اش، به خط قرمز رسیده است.

کره شمالی

رویداد۲۴ پیونگ‌یانگ کره جنوبی و ایالات متحده را به خاطر مانورهای نظامی مشترک مورد انتقاد قرار داده و گفت که این مانورها شبهه جزیره کره را به خط قرمز رسانده و منطقه را در آستانه تبدیل به زرادخانه‌ای جنگی و کشاندن آن به وضعیت جنگی بحرانی قرار داده است.

به نوشته الجزیره، در بیانیه کره شمالی که روز پنج‌شنبه منتشر شد، پیونگ‌یانگ همچنین به سخت‌ترین واکنش تهدید کرده و گفت تا زمانی که واشنگتن سیاست‌هایی خصمانه را دنبال می‌کند، کره شمالی تمایلی به گفتگو ندارد.

این هشدار چند روز پس از بازدید لوید آستین از سئول منتشر شد. وزیر دفاع آمریکا قول داد که تجهیزات نظامی پیشرفته آمریکایی از جمله جت‌های جنگنده و ناوهای هواپیمابر را در شبهه جزیره کره افزایش داده تا برنامه‌های آموزشی و عملیاتی مشترک با کره جنوبی را تقویت کند.

در بیانیه کره شمالی که از سخنگوی ناشناسی در وزارت خارجه این کشور صادر شده، آمده است که گسترش رزمایش‌های آمریکا و کره جنوبی، تهدیدی برای تبدیل‌شدن شبهه جزیره کره به یک زرادخانه بزرگ و یک منطقه جنگی خواهد بود. در این بیانیه آمده است که پیونگ‌یانگ آماده است هرگونه چالش نظامی کوتاه یا بلندمدت را با قوی‌ترین نیروی اتمی پاسخ دهد.

این سخنگو گفت: وضعیت نظامی و سیاسی شبهه جزیره کره و منطقه به دلیل مانورهای نظامی بی‌ملاحظه و اقدامات خصمانه آمریکا و نیروهای دست‌نشانده‌اش، به خط قرمز رسیده است.

سخنگوی کره شمالی با اشاره به نام رسمی کره شمالی گفت: جمهوری دموکراتیک خلق کره نسبت به هرگونه اقدام نظامی آمریکا بر اساس اصل «سلاح هسته‌ای در برابر سلاح هسته‌ای و جنگ تمام‌عیار در برابر جنگ تمام‌عیار» پاسخ خواهد داد.

او افزود: اگر ایالات متحده به استقرار امکانات استراتژیک خود به شبهه جزیره کره و مناطق اطراف آن ادامه مدهد، کره شمالی تدابیر بازدارنده خود را با موفقیت نشان خواهد داد.

چندین دهه است که کره شمالی تمرینات نظامی آمریکا و کره جنوبی را رزمایشی برای حمله احتمالی توصیف می‌کند. اگرچه آمریکا و متحدش آن را مانوری دفاعی می‌دانند. کره شمالی در سال گذشته نمایش تسلیحات خود را افزایش داد است؛ زیرا آمریکا و کره جنوبی برنامه‌های مشترک نظامی خود را پس از سال‌ها کاهش، دوباره از سر گرفتند.

اقدامات کره شمالی شامل شلیک موشک و توپخانه‌ای بود که به شکل حملاتی اتمی علیه آمریکا و کره جنوبی شبیه‌سازی شده بود.

جئون ها گیو، سخنگوی وزارت دفاع کره جنوبی گفت که این وزارتخانه در پاسخ به بیانیه کره شمالی هیچ اظهارنظری ندارد.

او گفت که آخرین تمرین هوایی متحدین در روز چهارشنبه و به وسیله بمب‌افکن‌های بی - بی ۱ و جنگنده‌های اف - ۲۲ و اف - ۳۵ به هدف نمایش قدرت بازدارندگی وسیع آمریکا انجام شد که نشان‌دهنده تعهد استفاده از طیف کامل توانایی‌های نظامی از جمله اتمی برای دفاع از کره جنوبی است.

وی از اعلام تعداد دقیق هواپیماهای کره و آمریکا در این رزمایش خودداری کرد.

کره جنوبی در ماه‌های اخیر به دنبال تضمینی محکم‌تر برای سرعت و قاطعیت آمریکا در استفاده از سلاح هسته‌ای در مواجه با حمله کره شمالی می‌گردد. از پایان جنگ کره در سال‌های ۱۹۵۰ تا ۱۹۵۳، بیش از ۲۸ هزار و ۵۰۰ سرباز آمریکایی در کره جنوبی مستقر هستند.

در جریان یک کنفرانس سیاسی ماه دسامبر، کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی خواستار افزایش تصاعدی کلاهک‌های اتمی، تولید انبوه سلاح‌های تاکتیکی هسته‌ای با هدف قراردادن کره جنوبی و ساخت بیشتر موشک‌های قدرتمند دوربردی که توانایی حمله به خاک آمریکا را داشته باشند.

کارشناسان می‌گویند که فشار اتمی کیم به هدف وادارکردن ایالات متحده به پذیرش کره شمالی به عنوان یک قدرت هسته‌ای و سپس مذاکره بر سر امتیازات اقتصادی از موضع قدرت است.


بیشتر بخوانید: خندیدن در کره شمالی ممنوع شد


مذاکرات هسته‌ای کره شمالی و آمریکا در سال ۲۰۱۹ به دلیل اختلاف نظر در مورد کاهش تحریم‌های اقتصادی غرب علیه کره شمالی در ازای پایان‌دادن پیونگ‌یانگ به برنامه‌های هسته‌ای و موشکی این کشور، از دستور کار خارج شد.

سخنگوی کره شمالی گفت پیونگ‌یانگ تا زمانی که آمریکا دشمنی و سیاست خصمانه خود را ادامه دهد، علاقه‌ای به گفتگو با آن ندارد. او سپس واشنگتن را به حفظ تحریم‌ها و فشار نظامی برای وادارکردن کره شمالی به خلع سلاح یک‌جانبه متهم کرد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: کره شمالی
نظرات شما
نظرسنجی
پیش‌بینی شما از آینده قیمت دلار چیست؟
پیشخوان