تاریخ انتشار: ۱۲:۵۱ - ۱۶ بهمن ۱۴۰۱
رویداد‌۲۴ گزارش می‌دهد؛

جای خالی معاونت نظارت بیمه مرکزی در التهابات صنعت بیمه/ «علی استادهاشمی» از خواب برمی‌خیزد؟

در حالی که اتفاقات ریز و درشت در صنعت بیمه رخ داده که هر کدام نیاز به موضع‌گیری و اظهار نظر تخصصی دارد، معاونت نظارت بیمه مرکزی که تاکنون تخصصی در بیمه نداشته، موضوع سکوت اتخاذ کرده است. این سکوت ناشی از عدم شناخت او نسبت به این حوزه تخصصی است.

علی استاد هاشمی

رویداد۲۴ در شرایطی که شرکت بیمه سینا با حواشی واریز حقوق کارکنانش به حساب بیمه عمر دست و پنجه نرم می‌کند، پرونده مدیرعامل جدید شرکت بیمه معلم به استفسار از سازمان اداری و استخدامی کشیده شده و مدیرعامل شرکت بیمه البرز با موضوع ابطال ماده ۱۷ و ماجرای اساس اصل ۱۴۱ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران گلاویز است، معاون نظارت بیمه مرکزی خود را با صدور اطلاعیه درباره وظایف بدیهی شرکت‌های بیمه مشغول کرده است!

معاونت نظارت را می‌توان مهمترین معاونت بیمه مرکزی دانست، چرا که قاعدتا باید عملکرد همه شرکت‌ها را به دقت زیر نظر داشته و هر گونه تخلف احتمالی را رسیدگی کند. این در حالی است که به تازگی ابهامات شرکت‌های بیمه رسانه‌ای شده و بیمه مرکزی به استناد اخبار رسانه‌ها، رسیدگی به این مسائل را در دستور کار قرار داده است.

آن طور که در نشست خبری اخیر سخنگوی بیمه مرکزی مطرح شد، اتفاقاتی، چون «صدور بیمه‌نامه عمر برای کارکنان بیمه سینا به منظور واریز حقوق» یا موضوع «عدم امکان انتصاب مفید امینی به عنوان کارمند بیمه مرکزی در جایگاه مدیرعاملی شرکت بیمه معلم»، مواردی بوده که به دلیل تمرکز رسانه‌ها بر آنها، مورد توجه بیمه مرکزی نیز قرار گرفته است.


بیشتر بخوانید: علی استادهاشمی معاون نظارت بیمه مرکزی؛ مدیر غیرتخصصی در جایگاه تخصصی/ ناظری که فقط تماشاگر است!


در چنین شرایطی، نه تنها از معاون نظارت بیمه مرکزی در این باره خبری به گوش نمی‌رسد، بلکه «علی استاد هاشمی» به صدور چند اطلاعیه کوتاه بسنده کرده است. در یکی از این بخشنامه‌ها به نقل از معاون نظارت بیمه مرکزی آمده است: «با توجه به اعلام تعطیلی ادارات، نهاد‌ها و سازمان‌های اجرایی استان تهران و برخی استان‌های دیگر در روز شنبه ۱۴۰۱/۱۰/۲۴، شرکت‌های بیمه ترتیبی اتخاذ کنند که در روند خدمات‌رسانی به بیمه‌گذاران خللی ایجاد نشود.»

اطلاعیه دیگر نیز از این حکایت دارد که «دکتر علی استادهاشمی ضمن ابراز تاسف و همدردی با مصدومان و بازماندگان جانباختگان زلزله شهرستان خوی، در نامه‌ای به مدیران عامل شرکت‌های بیمه، تسریع روند ارزیابی و پرداخت خسارت به زیاندیدگان این واقعه دردناک را با استقرار هر چه سریع‌تر گروه‌های مختلف ارزیابان خسارت شرکت‌های بیمه در مناطق حادثه دیده، خواستار شد.»

آنچه به نقل از استاد هاشمی آمده است، بدیهی‌ترین وظایف شرکت‌های بیمه است که اساسا تذکر دادن آن‌ها هیچ معنا و مفهومی ندارد، در حالی که از معاونت نظارت بیمه مرکزی این انتظار می‌رود حضور فعالانه در رسیدگی به عملکرد شرکت‌ها و نظارت و هدایت آن‌ها داشته باشد.

استاد هاشمی را بلاشک می‌توان پاشنه آشیل نهاد ناظر صنعت بیمه دانست چراکه پیش از این نیز توسط این رسانه اعلام شده بود که بیمه‌گران در انتخاب شبکه فروش خود آنقدر حساس هستند که برای دریافت پروانه کارگزاری، دست‌کم به داشتن ۵ سال سابقه مفید بیمه‌ای و برای دریافت یک نمایندگی ساده در سطح صنعت بیمه به گذراندن کلاس‌های آموزشی_ابتدایی و آزمون ورودی الزام دارند، اما برای انتخاب کسی در سطح معاون نظارت بیمه مرکزی آن هم خارج از صنعت بیمه، گویا نه تنها مدرک تحصیلی مرتبط، بلکه تجربه فعالیت در صنعت بیمه نیز دیگر نیازی نیست! به نظر می‌رسد جایگاه این معاونت در التهابات اخیر صنعت بیمه بسیار خالی است و همه منتظرند ببینند «استاد هاشمی» چه اقدام موثری در بهبود عملکرد این صنعت از خود به یادگار خواهد گذاشت.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان