تاریخ انتشار: ۱۱:۴۳ - ۲۹ مهر ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۲۲ نظر

بهروز افخمی کارگردان مورد اعتماد حاکمیت

بهروز افخمی کارگردان سینمای ایران است که بیش از فیلم‌‎هایش به خاطر اجرای برنامه هفت و البته اظهارنظر‌های جنجالی‌اش شناخته شده است. رویداد۲۴ در این گزارش بیوگرافی افخمی را بازخوانی کرده است.

بهروز افخمی

رویداد۲۴ ریحانه منصوری: «به‌نظرم الان شرایط فوق‌العاده عجیبی در ایران وجود ندارد. یعنی اتفاق عجیبی نیفتاده و ما یک نمایش زودگذر خیابانی داشتیم که فقط تعداد خیلی کمی از مردم آن را باور کردند؛ آن‌هایی که تفاوت بین مجاز و واقعیت را تشخیص نمی‌‍دهند. بنابراین برای من جالب نیست که آن را به یک داستان تبدیل کنم یا اصلا آن را یک حادثه واقعی تلقی کنم.»

این اظهارات بهروز افخمی کارگردان سینما و نماینده پیشین مجلس است که او را چهره مورد وثوق حاکمیت می‌دانند. افخمی در دوره ششم به‌‎عنوان نماینده تهران وارد مجلس شورای اسلامی شد و بعد از پایان دوره نمایندگی بار دیگر به عرصه سینما و تلویزیون بازگشت.

بیوگرافی بهروز افخمی

بهروز افخمی متولد ۱۳۳۵ در تهران، فارغ‌التحصیل تدوین از مدرسه عالی تلویزیون و سینما است. او پس از جدایی از ناهید طلوع با مرجان شیرمحمدی، بازیگر سینما و تلویزیون ازدواج کرد که حاصل این ازدواج پسری به نام آهیل است.

ورود افخمی به دنیای سینما را می‌توان از زمان راه‌اندازی مجله سوره توسط مرتضی آوینی دانست. مجله «سوره» افخمی، فراستی، شمقدری و کمال تبریزی را گرد هم جمع کرد. اغلب کسانی‌که در گعده آوینی بودند، همگی جزو افراد بانفوذ سینمای ایران شدند. افخمی فعالیت سینمایی‌اش را ابتدا با ساخت فیلم‌های کوتاه آغاز کرد و سپس به‌عنوان مدیر فیلمبرداری فیلم «زیر باران» به کارگردانی سیف‌الله داد به صورت حرفه‌ای وارد سینما شد.

بهروز افخمی و همسرش


بیشتر بخوانید: مرتضی آوینی؛ راه طولانی کامران تا مرتضی


اظهارات بهروز افخمی درباره داریوش مهرجویی 

بهروز افخمی کارگردان مورد اعتماد حاکمیت

در پی جنایتی که اواخر مهر ماه امسال به وقوع پیوست و طی آن داریوش مهرجویی و همسرش وحیده محمدی فرد در منزل شخصی‌شان در کرج به قتل رسیدند، تعدادی از چهره‌های هنرمند و سینمایی به محل حادثه رفتند؛ جایی که تحقیقات پلیس در آنجا در جریان بود. بهروز افخمی که چند روز قعد از این حادثه به شهرک محل زندگی داریوش مهرجویی رفته بود در گفتگویی با خبرنگاران اظهارات عجیبی را مطرح کرد. از جمله اینکه از این روایت برای نوشتن یک داستان جنایی استفاده خواهد کرد. او در این مصاحبه اظهار کرد که هیچ نزدیکی به داریوش مهرجویی نداشته است و آشنایی آن‌ها در حد سلام و علیک بوده است. او در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: «چنین جنایتی که اتفاق افتاده است، برای من زمینه یک داستان به سبک هیچکاک می‌تواند باشد.»

پرویز پرستویی با اشاره به اظهارات جنجالی افخمی در گفتگو با خبرنگاران در صفحه شخصی‌اش نوشت: «آقای افخمی همیشه به موقع می رسد و می‌خواهد کاری بسازد کارستان ولی متاسفانه هیچوقت هم موفق نمی‌شود. 

۱-مثلا آقای ناصرخان  تقوایی سریال میرزا کوچک خان رو می‌ساختند، حتی ۴۵ دقیقه هم از سریال هم ساخته شده بود !

خدا خواست ایشان متوجه شد و زود رسید وبا روابطی که در تلویزیون داشت کار را مال خود کرد و آقای تقوایی را بیکار و مایوس به خانه اش برگرداند. 

ولی دریغ از موفقیت آقای افخمی از ساخت میرزا کوچک خان!

۲-آقای علی حاتمی فقید  که در حال ساخت فیلم تختی بود و عمرش کفاف نداد ،باز به سرعت آقای افخمی رسید و خواست این اثر به بایگانی تاریخ نرود و ساخت تختی را به عهده گرفت که ای کاش بموقع نمی رسید!

۳- وقتی آقای خمینی فوت شدند باز ایشان به موقع رسید و ساخت فیلمی به نام فرزند صبح را شروع کرد که ادای دِینی کرده باشد و چند سال با هزینه هنگفت این کار ادامه داشت که نتیجه اش این شد که در جشنواره ایشان را هو کردند !

وحالا باز سرو کله اش شاد و خندان پیدا شده که قصه جنایی بنویسد تازه خیلی هم در جریان ماجرا نیست همه اخبار را خانمش به او داده!

آقای افخمی لطفا به سبک هیچکاک قصه ننویس وتن هیچکاک را در قبر نلرزانید...»

اختلاف ناصر تقوایی و بهروز افخمی

سریال «کوچک جنگلی» یکی از سریال‌های تاریخی-سیاسی دهه شصت بود. فیلمنامه این سریال توسط ناصر تقوایی کارگردان سریال معروف دایی جان ناپلئون نوشته شده بود و قرار بود خود او نیز کارگردانی آن را انجام دهد و در ابتدای کار هم کارگردانی این سریال توسط تقوایی انجام شد، با این حال به‌طور ناگهانی این سریال از تقوایی گرفته شد و به بهروز افخمی که آن زمان مدیر فیلم و سریال شبکه یک سیما بود، داده شد.

حذف تقوایی از پروژه‌ای که خودش خالق آن بود از همان سال ۶۳ یکی از بحث‌برانگیزترین اتفاقات سینمای بعد از انقلاب بود. افخمی دلیل کنار گذاشتن تقوایی را اینگونه توجیه کرد که «بیشتر مدیران ارشد تلویزیون در آن زمان اعتقاد داشتند که تقوایی قادر به انجام این کار نیست. من به‌عنوان «مدیر فیلم و سریال» تنها کسی بودم که از تقوایی حمایت کردم، اما هم بهانه‌گیری تقوایی زیاد بود و هم راندمان فیلمبرداری کار بسیار ضعیف در حد صفر بود!»

افخمی مدعی بود به دلیل «احساس مسئولیت» مجبور به قبول کارگردانی این سریال بود! او در بخشی دیگر از اظهاراتش می‌گوید که فلیمنامه اولیه سریال «کوچک جنگلی» که توسط تقوایی نوشته شده بود، ضعیف بود و به همین دلیل مجبور شد آن را تغییر دهد. برخی منتقدان افخمی ادعا دارند او با وجود اینکه سابقه کارگردانی نداشت به دلیل ارتباطش با هسته قدرت توانست که فیلمنامه را از چنگ تقوایی در بیاورد.

در حقیقت ماجرا از این قرار بود که در فیلمنامه تقوایی به جریان احسان‌الله خان دوستدار و حیدرخان عمواوغلی بها داده شده بود و این موضوع خوشایند جریان انقلابی و گعده مجله سوره نبود، به همین دلیل سریال از دست ناصر تقوایی خارج و به گزینه مورد اعتماد انقلابیون سپرده شد.

بهروز افخمی در مجلس ششم

بهروز افخمی در مجلس ششم

بهروز افخمی سال ۱۳۷۸ در ششمین دوره از انتخابات مجلس شرکت کرد و به‌عنوان نماینده تهران انتخاب شد. خودش ادعا می‌کند به اصرار سیدمحمد خاتمی پا به مجلس گذاشت و یکسال بعد حوصله‌اش در مجلس سر می‌رود. وی در این باره می‌گوید: «پس از یکسال حوصله‌ام در مجلس سر رفت. من بیشتر از روی کنجکاوی و ساخت یک فیلم در مورد مجلس نماینده شدم، اما بعد متوجه شدم که انجا بسیار حوصله سر بر است.»

روایت یکی از نمایندگان مجلس ششم درباره بهروز افخمی

مهدی آیتی نماینده مجلس ششم که در دوران نمایندگی بهروز افخمی با او همکار بوده، روایت خودش را از آن دوره چنین می‌گوید: «ما با آقای افخمی در مجلس ششم همکار بودیم؛ ایشان اصلا سواد سیاسی نداشت. جبهه اصلاحات به دلیل اینکه آن زمان افخمی حاشیه نداشت، او را در لیست جبهه مشارکت ملی گذاشت. آقای افخمی عضو کمیسیون فرهنگی مجلس ششم بود اما در طول چهار سال مجلس نه مصاحبه‌ای کرد نه حتی در لوایح موافقت یا مخالفت کرد؛ در واقع ایشان اصلا نماینده فعالی نبود. خودش می‌گفت اصلا به‌درد مجلس نمی‌خورم.»

آیتی به رویداد۲۴ می‌گوید: افخمی در عمده جلسات مجلس ششم در حال رمان خواندن بود. یادم می‌‌آید تنها فعالیت او تعریف یک داستان از قول پسرش بود که چرا با وجود استفاده از امکانات و وسایل آمریکایی با این کشور مذاکره نمی‌کنیم؟ البته پس از تذکری که گرفت دیگر هیچ فعالیتی در مجلس نکرد.»

بازگشت افخمی به سینما

بهروز افخمی پس از یک دوره نمایندگی در سال ۱۳۸۱ با ساخت فیلم «گاوخونی» به سینما بازگشت. تم فیلم‌های بهروز افخمی عمدتا خانوادگی است. او فیلم‌هایی نظیر «فرزند صبح»، «سنت‌پترزبورگ»، «این خانه من نیست»، «آذر»، «شهدخت، پرویز و دیگران» و «روباه» را لیست فیلم‌های سینمای ایران اضافه کرد که ظاهرا فیلم «روباه» به سفارش نهادهای امنیتی ساخته شده است. مسعود فراستی گفته «فیلم روباه به سفارش وزارت اطلاعات توسط افخمی ساخته شد.» سیدمحمود علوی وزیر وقت اطلاعات مردادماه سال ۱۳۹۶ در جلسه تایید صلاحیتش در مجلس گفت: «وزارت اطلاعات این فیلم را برای مقابله با نفوذ دشمن ساخته است.» 

بهروز افخمی و مسعود فراستی

اجرای برنامه هفت توسط افخمی

«هفت» برنامه تولیدی تلویزیونی شبکه سه سیما است که به بررسی مسائل سینمای ایران و جهان می‌پردازد. بهروز افخمی پس از نمایندگی مجلس ششم با تغییر رویکرد اصولگرا‌یان گرایش پیدا کرد. این تغییر موضع در جایگاه سینمایی و تلویزیونی او هم نمود داشت و اجرای «برنامه هفت» به عنوان یکی از مهم‌ترین برنامه‌های تلویزیونی به افخمی سپرده شد. او در هر دو دوره‌ای که مجری برنامه «هفت» بود، رفیق دیرینه‌اش، مسعود فراستی را هم به عنوان منتقد ثابت به این برنامه آورد.

اظهارات جنجالی بهروز افخمی

بهروز افخمی اظهارات حاشیه‌ساز بسیاری دارد. همزمان با تحریم جشنواره فیلم فجر توسط برخی سینماگران، بهروز افخمی در ۴ بهمن‌ماه به خبرگزاری ایسنا گفته «اعتراضات اخیر در ایران، یک نمایش زودگذر خیابان بود که فقط تعداد کمی از مردم آن را باور کردند؛ نباید اعتراضات این چند ماهه را یک حادثه واقعی تلقی کنیم. شورش بنزین قابل فهم‌تر بود و کشته‌شدگان آبان ۹۸ قابل ترحم بودند.» 

او در ۱۳ بهمن ماه ۱۴۰۱ گفته بود «فلیمسازی که نمی‌تواند فیلم خوب بسازد، برای جلب توجه و تبلیغ می‌رود سروصدا و تحریم! فیلمسازی که در ۵۰ سالگی فهمیده فیلمساز خوبی نیست، به یکباره تصمیم می‌گیرد رهبر سیاسی انقلاب سینمای ایران شود.»

از دیگر اظهارات جنجالی افخمی که انتقادات بسیاری را در پی داشت، در ماجرای شلیک به هواپیمای اوکراینی بود که سه روز پس از حادثه گفته بود: «دست خدا در کار است که سقوط یکی از هواپیما‌های بدنام و پرتصادف‌شان باعث ورشکستگی و بی‌حیثیتی اقتصادی آمریکا شود! این جنجالی که راه انداختند از روی بیچارگی است!»

بهروز افخمی

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: بهروز افخمی
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۷
11
48
تا دلت بخواد آدم مثل افخمی هست حالا قرعه بنام این افتاد این نباشه یکی دیگه رو جلو میندازن.
پاسخ ها
احسان.سین
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۷
خود امیر قادری پرادعا!
تا دو روز پیش منتقد تلویزیون بودند و اینکه چرا بعضی از سینماگران درباره اتفاقات اخیر سکوت کردند حالا رفته هفت به اسم نقد بگو بخند لودگی میکنند نصفه شب ها اسمش هم گذاشتند شکل جدیدی از نقد فیلم!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
نام: بهروز افخمی
شهرت: بهروز کرگدن
افتخارات: کرگدن عن گردان
کار: در یک دیگ با ملاقه مدفوع می گرداند
آرزو: کاش من هم یک هنرمند بودم!
بیماری: عقده ای روانی
امیر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۷/۳۰
مجله سوره سال 68 منتشر شد
شروع ساخت سریال میرزا کوچک سال 63
نویسنده این فاصله تاریخی را چه جوری در هم ادغام کرده و نتیجه گرفته گعده مجله سوره باعث ورود افخمی به فیلمسازی شده است؟
داوری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۷
10
47
والبته خائن به ملت ایران
پاسخ ها
عبدالله تراب زاده
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۷
خائن اونیه که جوونا رو به جون هم انداخت مثل علی کریمی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۷
4
30
اینو دوباره بادش کردن البته سرمایه گذاری خوبی نکردن چون این خیک تهش باد میده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۷
4
26
واقعا لقمه و نطفه حلال و سالم در سرنوشت انسان ها خیلی تاثیر عجیبی دارد
واقعا از دست و زبان این جماعت ابن الوقت مردم در آسایش نیستن خدا شرشون رو جمیعا کم کنه
حسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۷
4
27
اینا فقط بفکر منافع جیبشون هستن و کاسه لیس
ناشناس
|
Luxembourg
|
۲۲:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۷
13
2
این خبرنگار مگر حکم محکومیتش نیامده چطور اینجا مینویسد.
Kaveh .zamaneh
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
2
30
فیلم نامه استاد ناصر تقوایی ضعیف بود من ادامه کار را به عهده گرفتم.
جناب تو اصلا در حدی نیستی که خودت را با استاد تقوایی مقایسه کنی .
عکس پایین صفحه خود گویای سر سپردگی این عنصر معلوم الحال است.
پاسخ ها
ساعد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
بلای اون عکس پایینه ها تو ملاجت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
16
3
کارگردان گمنام! سینمای ایران.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
37
3
ادم جسوری هست . ازش خوشم میاد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
32
3
فیلمساز خوبی هست . فیلم سن پترزبورگش در زمره بهترین کمدی های تاریخ سینمای ایران هست
سجاد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۱
2
22
به عقیده روان شناسان رفتارهای امروز افراد ریشه در کودکی آن ها دارد.افخمی نشان داده تخصص زیادی در مسائل مربوط به همجنس بازی دارد نمونه اش جشنواره کن را جشنواره دگرباش ها می نامید یا مطالبی که درباره صادق هدایت میگفت.درکودکی این شخص هرچی گذشته معلومه دوران سختی پشت سرگذاشته
امید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۴
2
28
حقیقت تلخیست،اما مزدورها همیشه بوده اند و هستند...
ناشناس
|
Japan
|
۰۰:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۷/۳۰
2
12
افخمی = پو...
ناشناس
|
Spain
|
۰۱:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۷/۳۰
2
14
خاک تو سرش، مطرود ملت.
محمد معصومی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۷/۳۰
6
1
بهروز افخمی
عکس
نمایش
میخ سرکج
مفت مفت
دست به سر
هندوانه کلاه
توهم نگاه
نقش فرجاد
خنده سیاه نه به روز
پلیدی بوده است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۲
4
0
تو در حد مهران رجبی هم نیستی ارزش هنرمند به یادمان است به به خا..... بودن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۶
0
0
کاسه لیسی عاقبت نداره و نفرین مردم پشتشه
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان