تاریخ انتشار: ۱۹:۴۲ - ۰۹ اسفند ۱۴۰۱

اعتصاب غذای گاندی به مثابه مبارزه مدنی

مهاتما گاندی از مبلغان مبارزه خشونت‌پرهیز بود. او از روشی به نام «ساتیاگراها» استفاده می‌کرد که به نوعی روزه‌داری تا پای مرگ بود.

اعتصاب غذای گاندی

رویداد۲۴ علیرضا نجفی: تصویر ثبت شده در سپتامبر سال ۱۹۳۲ که مهاتما گاندی رهبر اعتراضات هندوستان در اعتراض به قانون انتخابات که بریتانیا آن را تصویب کرده بود، اعتصاب غذا کرد. این اعتصاب غذا ۲۰ روز به طول انجامید.

«هربار که گاندی روزه‌داری تا پای مرگ را شروع می کرد، روحی نامعمول به کالبد همه امور هند راه می یافت تا آن را سرزنده تر از همیشه کند. طی هریک از روزه ها هر تغییری در وضعیت جسمانی وی به چهارگوشه عالم مخابره می شد. تمام هند گرسنگی گاندی را می زیست.» کاستیا برادتان/ کتاب جان دادن در راه ایده‌ها

«جنگ با شمشیر مستلزم نوعی شجاعت است.ولی مردن بسیار شجاعانه تر از کشتن است.» مهاتما گاندی

مهاتما گاندی قسمت قابل توجهی از حیات خود را وقف مبارزه برای آزادی کشورش از دست استعمار بریتانیا کرد. در دوران حیات وی، امپراطوری بریتانیا بسیار قدرتمند بود و مستعمرات فراوانی در سراسر جهان داشت؛ معروف بود که «آفتاب هیچگاه در پهنه امپراطوری بریتانیا غروب نمی کند»؛ به همین دلیل کمتر کسی امید داشت که دولت بریتانیا و متحدان تجاری آن از اشغال هندوستان دست بکشند یا بتوان آنها را با مبارزه از هندوستان بیرون کرد.

حملات فردی و ترور افسران بریتانیایی نیز که توسط گروه‌هایی از مبارزان استقلال هند انجام می شد واکنشی به مراتب شدیدتری از سوی دولت بریتانیا در پی داشت، بنابرین نوعی فضای استیصال سراسر هند را فراگرفته بود. گاندی در چنین شرایطی مبارزات خود را آغاز کرد و بدل به رهبر جنبش استقلال هند شد. وی برای مبارزه از روش خاصی استفاده کرد: گرسنگی کشیدن.

گاندی اعتصاب غذا را که خود «روزه‌داری تا پای مرگ» می‌نامید به عنوان یکی از عناصر کلیدی شیوه‌های مبارزاتی خود قرار داده بود. او اعتقاد داشت استفاده تهاجمی از تن خویش، مثلا در نبرد، شجاعانه است ولی شجاعانه‌ترین کار این است که هیچ کاری نکنید؛ یعنی به تعبیر «تن محتضرتان را به اسلحه‌ای بسیار کاراتر بدل کنید زیرا چنین شجاعتی بسیار دشوار است چرا که برخلاف غرایز بقای ماست و رنج و دشواری فراوانی می‌طلبد.»

مهاتما گاندی

به گزارش رویداد۲۴ گاندی در پی معکوس کردن قطب‌های متضاد مبارزه و خشونت بود؛ آنچه «واتسلاو هاول» سیاست‌مدار و اولین رئیس‌جمهور جمهوری چک آن را «قدرت بی‌قدرتان» می‌نامد. روزه‌داری تا پای مرگ می تواند بی‌قدرتان را قدرتمند کند و جای بی‌قدرت‌ها و قدرتمندها را معکوس کند.

گاندی این روش را برای خروج از انسداد سیاسی و تکراری و بی‌اثر شدن روش‌های مبارزه وضع یا احیا کرد. او می‌گفت «کفگیر سخنوری به ته دیگ خورده است» و ارتباط کلامی با مردم دیگر اثرگذار نیست. در این شرایط باید بدن‌ها را به میدان آورد و از بدن محتضر و رنج کشیده خود در جهت بسیج شهروندان علیه ظلم و ستم استفاده کرد.

مهاتما گاندی خودش درباره مطلب اخیر چنین می‌گوید: «راه نفوذ در اذهان توده‌ها نه گفتار و نوشتار، بلکه چیزی است که توده‌ها خوب بفهمند و آن رنج است که مقبول‌ترین شیوه‌اش روزه‌داری تا پای مرگ است.»

این استراتژی عملا بسیار موفق بود و کل ملت هند را عملا با تن گاندی هماهنگ کرده بود. هیچ تن گرسنه‌ای در آن برهه از تاریخ چنین قدرت سیاسی و اجتماعی نداشت. لوئیس فیشر زندگینامه‌نویس گاندی می‌نویسد:«در نتیجه روزه گاندی روح اصلاح و تذهیب نفس در تمام کشور پراکنده می‌شد. طی شش روز روزه‌داری، اکثر مردم هند از رفتن به سینما، تماشاخانه و رستوران امتناع می‌کردند. عروسی‌ها و جشن‌ها به تعویق می‌افتاد و کارکنان دست از کار می کشیدند.»

ساتیاگراها؛ روش گاندی برای مبارزه

روش مبارزه خلاقانه گاندی در واقع تغییر رادیکال عمل روزه‌داری در باورهای دینی هندو بود. وی شیوه خود را «ساتیاگراها» نام نهاد که از دو بخش «ساتیا» به معنای حقیقت و «اگراها» به معنای پافشاری تشکیل شده‌است؛ بنابراین ساتیاگراها، پافشاری بر حقیقت است.

گاندی درباره این نام چنین می‌گوید: «حقیقت (ساتیا) به عشق اشاره دارد و پافشاری (اگراها) مولد است و از همین رو برابر نهاد نیروست. به همین خاطر من جنبش مردم هند را ساتیاگراها خواندم؛ یعنی نیرویی که از حقیقت و عشق و خشونت‌گریزی به دنیا می‌آید و از عبارت «مقاومت منفعلانه» استفاده نکردم؛ حتی در نوشته‌های انگلیسی هم از این عبارت پرهیز کردم و از خود «ساتیاگراها» یا عبارت‌های معادل آن استفاده کردم.»

این روش نوعی از انواع مبارزه غیر خشونت‌آمیز است که با نوشته‌های «هنری دیوید ثورو» فیلسوف آمریکایی شناخته می شود و اغلب آن را نافرمانی مدنی می‌خوانند اما گاندی ترجیح می‌داد روش خود را همان خشونت‌پرهیزی نام نهد. او می‌گفت «ضربه در برابر ضربه و چشم در برابر چشم دنیا را کور می‌سازد. دوست دارم اسلحه را زمین بگذارید چرا که کمکی برای حفظ جان و انسانیت شما نمی‌کند. با سلاح برداشتن و وارد جنگ شدن هیتلر و موسولینی‌ها را دعوت می‌کنید تا وارد کشور شما شوند و داشته‌هایتان را به یغما ببرند. اگر این آقایان محترم تصمیم بگیرند کشورتان را اشغال کنند، آن‌ها را پس می‌زنید. اگر شما را در بی‌طرفی خود رها نکردند آنگاه زن و مرد و کودک از خاک خود دفاع خواهید کرد و اجازه نخواهید داد به اهداف خود برسند.»

گاندی در تمام دوران فعالیت سیاسی خود از روزه‌داری تا پای مرگ استفاده می‌کرد. وی برای اتحاد میان مسلمانان و هندوها یک ماه روزه گرفت و با به راه انداختن «رژه نمک» و عدم پرداخت مالیات به اشغالگران، دولت بریتانیا را فلج کرد.

دولت بریتانیا در چنین شرایطی علاوه بر مشکلات مالی و اختلال در نظم اقتصادی خود، شاهد گسترش حملات اخلاقی به خود بود، به صورتی که حتی در خود لندن نیز مردم بارها علیه استعمار هند تظاهرات کردند. نهایتا هم در سال ۱۹۴۷ بریتانیایی‌ها از هندوستان خارج شدند و روش خشونت‌پرهیز گاندی به ثمر رسید.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان