تاریخ انتشار: ۱۰:۴۳ - ۲۰ بهمن ۱۴۰۱

راه‌های درست نگهداری از لباس‌ و کفش

نگهداری از هر وسیله‌ای اگر به شکل درستی انجام شود می‌تواند کارایی و طول عمر آن را افزایش دهد ضمن این‌که به صرفه است و برای ما بیش‌تر می‌ماند و بیش‌تر از آن می‌توانیم استفاده کنیم.

راه‌های درست نگهداری از لباس‌ و کفش

رویداد۲۴ نازآفرین جمشیدی: نگهداری از هر وسیله‌ای اگر به شکل درستی انجام شود می‌تواند کارایی و طول عمر آن را افزایش دهد ضمن این‌که به صرفه است و برای ما بیش‌تر می‌ماند و بیش‌تر از آن می‌توانیم استفاده کنیم.

یکی از وسایلی که همه ما داریم و چگونگی نگهداری از آن می‌تواند در طول عمر و زیبایی آن اثر داشته باشد ضمن این‌که به‌صرفه است و نیازی نیست مدام آن را بخریم لباس و کفش است. حتما برای شما هم رخ داده است که بر اثر یک اشتباه لباس یا کفشی که خیلی دوست داشتید را از بین برده‌اید.

لباس‌های همه ما دارای جنس‌ها و رنگ‌های متفاوتی‌اند و برای این‌که تا جای ممکن آن‌ها را زمان بیش‌تری استفاده کنیم و همواره تمیز و زیبا وسالم نگه داریم باید نکاتی را رعایت کنیم. در این مطلب نکات و ترفند‌هایی را با شما در میان می‌گذاریم که شما می‌توانید با کمک ان‌ها از لباس‌هایتان بهتر مراقبت کنید.

نگهداری از لباس‌ها در جنس‌های گوناگون

نگهداری از لباس‌های ابریشمی

جنس ابریشم به‌گونه‌ایست که به آسانی شسته و خشک می‌شوند، اما برای خشک شدن آن‌ها باید اجازه دهید با هوای آزاد و به شکل طبیعی خشک شوند تا شکل و حالتشان را از دست ندهند.

ابریشم را با دست، با آب سرد یا ولرم و با استفاده از مقداری شوینده ملایم صابون یا شامپو حل شده در آب بشویید..

ابریشم از آن دست الیاف طبیعیست که تغییرات دمایی را تاب نمی‌آورد بنابراین بهتر است همواره برای شست‌وشوی آن از آب سرد استفاده کنید و البته آن را چنگ نزنید.
برای ماندگاری رنگ پارچه‌های ابریشمی ۳ قاشق غذاخوری سرکه سفید را با دو لیوان آب ترکیب کنید و برای شستشو استفاده کنید.

لباس و پارچه ابریشمی را نباید در پلاستیک نگه دارید، چون این پارچه نیاز به هوا و نفس‌کشیدن دارد. بهتر است آن را در جایی خشک و تاریک نگهداری کنید.

نگهداری از لباس‌های جین

جین از آن دسته لباس‌هاییست که طرفدار زیاد دارد. اگر شما هم جزو این گروهید می‌دانید جینی که شسته نشده است در بدن محکم می‌ایستد و به‌اصطلاح ایستایی خوبی دارد، اما به مرور و با شست‌وشو‌های مداوم کم‌کم حالت خود را از دست می‌دهد و شل و شل‌تر می‌شود.

یکی از راه‌های شاید عجیب، اما موثر این است که شلوار و لباس جین خود را در حمام آویزان کنید این کار و رطوبت حمام سبب می‌شود این پارچه بهتر بماند. راه دیگر این است که جین را در کیسه قرار دهید و آن را دو روز درون فریزر بگذارید.

بهتر است جین‌های خود را همیشه با آب سرد بشویید تا بافت و رنگ آن به‌خوبی حفظ شود. اگر بتوانید آن را با دست بشویید که عالیست برای این کار نصف فنجان سرکه سفید را با مقداری آب ترکیب کنید و شلوار جین‌تان را در آن شست‌وشو دهید.

برای خشک‌کردن جین بهترین حالت آویزان‌کردن و در معرض هوا قرار دادن آن است تا به شکل طبیعی خشک شود.

نگهداری از لباس‌ و کفش

نگه‌داری از لباس‌هایی با پارچه کشمیر

پارچه‌های کشمیر پارچه‌های حساسی‌اند که حتما باید با دست و آب سرد و شامپو شسته شوند و البته دقت داشته باشید که اصلا نباید آن‌ها را مدام بشویید. شاید در فصل دو بار هم برای آن‌ها زیاد باشد.

هیچ گاه یک پارچه کشمیری خیس و یا حتی مرطوب را آویزان نکنید چرا که ممکن است پارچه و یا لباس شما کش بیاید.

به گزارش رویداد۲۴ پس از آن‌که پارچه کشمیر را شستید آن را درون حوله قرار دهید تا آب آن گرفته شود. هرگز کشمیر را چنگ نزنید و یا فشار ندهید تا آبش گرفته شود سپس آن را روی جای صاف و مسطحی به دور از حرارت مستقیم رادیاتور یا نور خورشید پهن کنید. اجازه دهید با جریان طبیعی هوا خشک شود.

پارچه‌های کشمیری را در جای خشک و خنک نگه‌داری کنید.

نگه‌داری از پارچه کشمیر دشوار است، چون این پارچه از الیاف طبیعیست باید آن را تا کنید و در هر لایه قرص بید یا نفتالین بگذارید تا جانورانی مانند بید آن را نخورند.
به این موضوع توجه داشته باشید که لباس‌هایی از جنس کشمیر را هرگز نباید برای خشک‌شدن آویزان کنید، چون فرم خود را از دست می‌دهند و گشاد می‌شوند.

نگه‌داری از لباس‌ها و پارچه نخی و پنبه‌ای

شاید بتوان گفت یکی از بهترین و بادوام‌ترین پارچه‌ها نخی و پنه‌ای‌اند که می‌توان آن‌ها را با هرگونه شوینده و درجه حرارت آبی شست و حتی درصورت لزوم برای آن‌ها از سفیدکننده هم استفاده کرد.

اگر لباس شما سفید است، می‌توانید آن را با سفید کننده و آب داغ شستشو دهید.

اگر روی لباس نخی روغن وجود دارد، ابتدا از مایع ظرفشویی استفاده کنید و بگذارید چند دقیقه بماند و سپس آن را در دمای مناسب داخل ماشین لباس‌شویی بیندازید.
نگهداری از لباس‌هایی از جنس پارچه ویسکوز یا ریون

ویسکوز دارای ظاهر ابریشمی است، بهترین حالت این است که برای شست‌وشو آن‌ها را به خشک‌شویی بسپارید و یا می‌توانید با احتیاط آن را با دست و با آب ولرم و شوینده ملایم شست‌وشو دهید.
اگر می‌خواهید پارچه و لباس ویسکوز خود را درون ماشین لباس‌شویی بیندازید، این کار را با دور آهسته و آب گرم یا معمولی انجام دهید.

برای خشک کردن لباس‌های ریون، آن را روی یک سطح صاف و تمیز پهن کنید تا در هوای آزاد خشک شود. این گونه شکل و فرم خود را از دست نمی‌دهد.

نگهداری از لباس‌ها و کت چرمی

پیش‌از پوشیدن یک کت چرم از یک اسکاچ یا اسپری برای کمک به جلوگیری از ورود آب یا لکه‌ها جلوگیری کنید.

بهترین راه برای تمیز نگه داشتن کت چرم این است که به سادگی آن را به یک پارچه مرطوب تمیز کنید.
هنگامی که کت‌تان را در می‌آورید، آن را به شکل مناسب آویزان کنید. درست مانند کفش‌های چرم که ممکن است به آسانی کش بیایند و فرم اولیه خود را از دست بدهند.

بهتر است که کت خود را داخل خشک کن نیندازید، با سشوار و غیره، سعی بر خشک‌کردن آن نداشته باشید. حرارت مستقیم ممکن است کت شما را خراب کند، بهتر است که آن را در معرض جریان هوا آویزان کنید تا خودش خشک شود.

همیشه چرم را خوب تمیز کنید اگر گل و گرد و خاک روی چرم بماند، باعث خراب شدنش می‌شود.

هر چند ماه یک بار محصولات چرمی خود را با واکس چرم، چرب کنید.

نگهداری از لباس‌های پلی استر

اکثر پلی استر‌ها را می‌توان به راحتی داخل ماشین لباسشویی با آب گرم شستشو و خشک کرد. حتی می‌توانید از مقداری نرم کننده استفاده کنید، زیرا معمولا این نوع پارچه حالت چسبندگی پیدا می‌کند.

پارچه‌های پلی استر عموما چروک نمی‌شوند و به اتو کردن نیازی ندارند، آن‌ها را در دمای پایین خشک کنید.

الیافی که برای پلی‌استر استفاده شده است، بسیار سبک و محکم هستند و به راحتی رنگ می‌شوند.

یک لباس مناسب برای شرایط آب و هوایی سخت است، زیرا شکل خود را حفظ می‌کند.


بیشتر بخوانید:  روش‌هایی برای براق‌کردن سنگ‌ کف‌ خانه


نگهداری از لباس‌های زیر زنانه

لباس زیر یکی از مهم‌ترین لباس‌هاست که باید از جنس نخ و باکیفیت باشد. لباس‌های زیر را با آب سرد و با دست و صابون بشویید.

به گزارش رویداد۲۴ پیشاز نخستین استفاده لباس زیر خود را بشویید و هرگز از وایتکس برای لباس زیر استفاده نکنید.

برای خشک کردن لباس‌های زیر، آن‌ها را در برابر نور خورشید آویزان کنید.

نگهداری از لباس‌ و کفش

نگهداری از لباس‌ها و کت، سویشرت و شلوار‌های پشمی

لباس‌های زمستانی ضخیمند و به همین دلیل به خود پرز زیادی می‌گیرند بنابراین بهتر است پیش و پس از هر بار استفاده از کت و لباس پشمی آن‌ها را با یک برس از هرگونه خاک و آلودگی پاک کنید. باید بدانید که لباس‌های پشمی ضخیم پس سنگینند بنابراین برای آویزان‌کردن آن‌ها از چوب‌لباسی چوبی وسنگین بهره بگیرید تا وزن تن‌پوش‌ها سبب کش آمدن آن نشود.

لباس‌های پشمی هم نیاز به قرارگرفتن در معرض هوا دارند بنابراین از نگه‌داشتن آن‌ها در کمد در بسته خود داری کنید.

برای شستشوی لباس‌های پشمی از مواد شوینده الیاف و آب ولرم استفاده کنید. اجازه دهید لباس به مدت ۳ تا ۵ دقیقه خیس بخورد و بعد با آب سرد شست‌وشو دهید. برای خشک کردن، به آرامی آب آن را بگیرید و روی یک سطح صاف خشک کنید. برای لباس‌های پشمی هرگز از آب گرم استفاده نکنید.

نگهداری از لباس‌های مخمل

همواره این نکته را درنظر داشته باشید که برای هر لباسی به برچسب راهنمای آن دقت کنید. این موضوع در مورد لباس‌های مخمل هم صدق می‌کند، چون مخمل‌ها انواع گوناگون دارند بنابراین باید برای هر مخملی روش خاص شست‌وشوی خودش را پیدا کرد. نکته‌ای که باید همواره به یاد داشته باشید این است که لباس مخمل را هرگز نباید اتو و برای ازبین‌بردن چروک آن می‌توانید از یک بخار ملایم استفاده کنید.

چند نکته طلایی برای چگونگی مراقبت از لباس‌ها

همواره تلاش کنید تن‌پوش‌هایی با جنس بادوام بخرید درواقع باید

پارچه‌هایی را خریداری کنید که به طور طبیعی با دوام و مرغوب هستند و نیاز به مراقبت بسیار کمی دارند

لباس‌هایتان را بیش از اندازه نشویید، چون با هر بار شست‌وشو کیفیت و حالات آن‌ها کم می‌شود.

لباس‌هایتان را در جایی قرار دهید تا هوا میان آن‌ها در جریان باشد.

تا جای ممکن لباس‌هایتان را اتو نکنید.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سبک زندگی
نظرات شما
پیشخوان