تاریخ انتشار: ۱۰:۱۶ - ۱۶ بهمن ۱۴۰۱

بهترین زمان برای مطالعه

آیا شما هم تاکنون از خود پرسیده‌اید که بهترین زمان در درازای شبانه‌روز برای مطالعه چیست؟ برای این‌که بتوانید بهترین ساعت برای مطالعه را پیدا کنید باید تم.رین داشته باشید و خود را بهتر بشناسید.

بهترین زمان برای مطالعه

رویداد۲۴ نازآفرین جمشیدی: آیا شما هم تاکنون از خود پرسیده‌اید که بهترین زمان در درازای شبانه‌روز برای مطالعه چیست؟ برای این‌که بتوانید بهترین ساعت برای مطالعه را پیدا کنید باید تمرین داشته باشید و خود را بهتر بشناسید.

شاید شما هم تاکنون شنیده باشید که برخی افراد آدم روز و برخی ادم شب هستند. تاکنون به این موضوع اندیشیده‌اید؟ شما فردی هستید که در روز آرامش و و راحتی و آسودگی بیش‌تری دارید یا در شب؟ در هر ساعت از شبانه روز روز یا شب که احساس بهترین دارید شما آدم آن هنگام هستید بنابراین در آن ساعات هم مطالعه و هر کار دیگری برایتان بهتر و سودمندتر و البته لذت‌بخش‌تر خواهد بود.

به گزارش رویداد۲۴ اما چرا همه ما به‌دنبال این هستیم که ساعت مناسب برای مطالعه را پیدا کنیم؟ درواقع دلیل اصلی آن این است که همه ما تجربه این را داشته‌ایم که در صورت مطالعه در برخی ساعات شبانه روز، مطالب را بهتر یاد می‌گیریم یا به اصطلاح بازدهی بیش‌تری داریم.

همان‌گونه‌که گفتیم هر کسی براساس توانایی‌ها و شخصیت خود ساعت مشخصی از روز راحت‌تر است تا به کارهایش رسیدگی کند و این در مورد همه یکسان نیست، چون افراد متفاوتند و هر یک دارای ویژگی‌های منحصربه‌فرد خود هستند که با دیگری متفاوت است.

جالب است بدانید تاکنون درباره بهترین ساعت مطالعه پژوهش‌های زیادی انجام شده است و پژوهش‌گران فراوانی در این زمینه اظهارنظرکرده‌اند و ساعتی را پیشنهاد داده‌اند. باید بدانید برای برای یادگیری و مطالعه هنگامی را گزینش کنید تا ذهن بهترین عملکرد را برای حفظ کردن و یادگیری داشته باشد، اما واقعا چه زمانی ذهن توانایی بالاتری در یادگیری دارد و می‌تواند مطالب را به یاد بسپارد؟ در روز ذهن فعال‌تر است یا در شب؟ کدام زمان را برای مطالعه خود در نظر بگیریم؟

مطالعه کردن

چگونه بهترین زمان برای مطالعه را انتخاب کنیم؟

همان‌گونه‌که اشاره کردیم بهترین ساعت مطالعه در هر شخص با دیگری متفاوت است و کاملا به فردیت شخصیت افراد بستگی دارد. بهتر است بدانید عوامل زیادی وجود دارند که می‌توانند سبب افزایش یا کاهش سطح یادگیری ما در روز یا شب شوند.

به این موضوع اشاره کردیم که در مورد بهترین ساعت برای مطالعه پژوهش‌های زیادی انجام شده است. براساس یکی از این پژوهش‌ها و نتیجه آن پژوهش‌گران اعلام کرده‌اند که ساعات میان ۱۸:۳۰ تا ۲۰:۳۰ بهترین ساعت برای مطالعه است. این پژوهش‌گران می‌گویند: علم گاه زیست شناسی می‌گوید در هر ساعت از شبانه روز انسان استعداد و توانایی خاصی دارد. براساس باور پیشین پزشکان انسان طی ساعات مختلف شبانه روز در یک حالت تعادل پایدار به سر می‌برد.

اما یافته‌های اخیر علم گاه زیست شناسی (کرونوییو لوژی) نشان می‌دهد، بدن انسان در درازای شبانه روز متحمل تغییرات زیادی در این زمینه می‌شود و در هر ساعت از روز توانایی خاصی دارد.

این پژوهش‌گران براین باورند که در بسیاری از افراد حافظه کوتاه مدت و سرعت انتقال فکری در ساعات پایانی صبح تا اوایل بعد از ظهر به بیش‌ترین اندازه از فعالیت خود می‌رسد و همان‌گونه‌که گفتیم بهترین زمان برای فعال شدن حافظه دراز مدت از ۱۸:۳۰ تا ۲۰:۳۰ است. این پژوهش نشان می‌دهد در ساعت پایانی شب و اوایل صبح میزان حافظه دراز مدت، درک مطلب و فراگیری دروس در کم‌ترینم اندازه ممکن است.

توصیه‌های کلیدی انتخاب بهترین زمان برای مطالعه

در این‌جا می‌خواهیم پیشنهاداتی برای بهترین زمان مطالعه در اختیار شما قرار دهیم و امیدواریم بتواند برایتان کارایی داشته باشد.

هنگامی مطالعه کنید که می‌خواهید

یکی از بهترین زمان‌ها برای مطالعه هنگامیست که برای این کار حال و حوصله و روحیه خوبی دارید و یا از درون به سمت آن کشش دارید. ممکن است حال و روحیه خوبی نداشته باشید، اما فکر کنید خواندن کتاب در این وضعیت می‌تواند حالتان را بهتر کند. این هنگام دقیقا همان زمانیست که باید برای مطالعه وقت بگذارید.


بیشتر بخوانید: راه‌کارهایی برای کم‌کردن استرس


ساعت حال خوبتان را پیدا کنید

بهترین زمان برای مطالعه هنگامیست که شما حال بهتری دارید بنابراین برای این کار بهتر است خود را بهتر بشناسید و متوجه شوید در روز حالتان بهتر است و راندمان بیش‌تری دارید یا در شب. هنگامی‌که این را پیدا کردید زمان آن فرا رسیده است تا در آن ساعات زمانی را به شکل ثابت برای کتاب‌خواندن و مطالعه برای خود در نظر بگیرید. بدین معنی که بدن را عادت دهیم که راس ساعت مشخصی مطالعه را شروع کند. مانند این‌که در یک ساعت معین تمایل به میل کردن غذا دارد. بهترین زمان برای کتاب خواندن همین است.

به این موضوع دقت کنید که هر هنگامی را که برای خواندن کتاب انتخاب می‌کنید باید استراحت کرده باشید و خسته و خواب‌آلوده نباشید.

بهترین زمان برای مطالعه


با شکم خالی مطالعه نکنید

دقت داشته باشید که هرگز با شکم خالی مطالعه نکنید در واقع مغز انرژی لازم را برای یادگیری از قند خون می‌گیرد و در صورت نخوردن غذا قند خون پایین می‌آید بنابراین انرژی لازم به مغز نخواهد رسید.

بلافاصله پس از خوردن غذا مطالعه نکنید

همان‌گونه‌که نباید با شکم خالی مطالعه کنید به‌سرعت و بلافاصله پس از غذاخوردن هم زمان خوبی برای مطالعه نیست. پس خوردن غذا تمام تمرکز دستگاه‌های بدن متوجه هضم و جذب غذا می‌شود بنایراین خون رسانی به مغز کم‌تر شده و در نتیجه توانایی اندیشیدن و تمرکز مغز کاهش پیدا می‌کند. پژوهش‌گران می‌گویند دست‌کم تا ۳۰ دقیقه پس از خوردن غذا نباید مطالعه کرد.

در مورد یک موضوع مدت زیادی مطالعه نکنید

باید تلاش کنید تنها روی یک موضوع متمرکز نشوید و فقط به همان بپردازید. دایره و گستره مطالعاتی خود را گسترش دهید و در مورد موارد و موضوعات متفاوت و گوناگون بخوانید این‌گونه ذهنتان بازتر می‌شود و تمامی بخش‌های آن به کار می‌افتد.

زمان پیشنهادی برای مطالعه

شما نمی‌توانید ساعاتی دراز و طولانی و بدون وقفه مطالعه کنید بدون این‌که کمی استراحت داشته باشید. پژوهش‌ها و مطالعات نشان می‌دهند بهترین ساعت برای مطالعه ۵۰ تا ۶۰ دقیقه و پس از آن ۱۵ دقیقه استراحت است. پژوهش‌ها نشان می‌دهند زمینه مرحله‌ای در یادگیری وجود دارد که به آن فلات یادگیری گفته می‌شود.
به گزارش رویداد۲۴ باید بدانید اگر مدام به مغز اطلاعات تازه وارد کنید بدون این‌که به آن اجازه پردازش و هضم آن‌ها را بدهید مغز نمی‌تواند آن‌ها را ثبت و بررسی کند. پس باید به مغز استراحت داد تا بتوانید اطلاعات را پردازش و ثبت کند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سبک زندگی
نظرات شما
پیشخوان