تاریخ انتشار: ۱۱:۰۸ - ۲۳ بهمن ۱۴۰۱

در این شرایط تمام ارث به دختر می‌رسد

مرگ یک حادثه طبیعی است و آثار حقوقی خاصی را با خود به همراه می‌آورد. یکی از مهم‌ترین آثار آن بحث تقسیم اموال به‌جامانده از متوفی است.

در این شرایط تمام ارث به دختر می‌رسد

رویداد۲۴ سهم الارث دختر یکی از موارد ارث است. قواعد ارث در نظام حقوقی ما آمره است به این معنی که افراد نمی‌توانند بر خلاف آن توافق کنند. ریشه این قواعد که در قانون مدنی بیان شده، از شرع اسلامی گرفته شده است که منحصربه‌فرد بوده و اصول و استثنائات فراوانی دارد. برای مثال سهم‌الارث دختر در حالت‌ها و شرایط مختلف متفاوت خواهد بود، در حالت‌هایی او یک‌میزان مشخص از ترکه در یافت می‌کند و در بعضی موارد میزان ارث او نصف پسر خواهد بود. همراه مجله اینترنتی دلتا باشید.

جایگاه دختر در طبقات ارث و سهم الارث دختر

بر طبق ماده ۸۶۱ قانون مدنی: ” موجب ارث دو امر است، نسب و سبب. ”به‌طورکلی افراد در صورتی از هم ارث می‌برند که با هم رابطه خویشاوندی، اعم از نسبی و سببی داشته باشند: خویشاوند نسبی، به خویشاوندی گفته می‌شود که ناشی از تولد انسانی از انسان دیگر و پیوند خونی است و خویشاوندی سببی را هم باید خویشاوندی که منشأ آن از عقد ناشی می‌شود تعریف کرد. مانند عقد نکاح دائم که باعث به‌وجودآمدن موجبات ارث زوج و زوجه می‌شود.

به‌موجب قواعد و مقررات ارث، طبقات و درجات ارث برای خویشاوندان نسبی (ناشی از تولد) سه‌طبقه است. هرکدام از این طبقات بر طبقه پایین‌تر از خود ارجحیت دارند. به این معنا که بر فرض، در صورت وجود فرزندان و پدر یا مادر در طبقه اول، طبقات بعدی ارث نمی‌برند. طبقات ارث به شرح زیر هستند:

” پدر و مادر و اولاد (فرزندان) و اولادِ اولاد (نوه‌ها و نتیجه‌ها و…) تا هراندازه که پایین روند.

اجداد (جد و جده یا پدربزرگ و مادربزرگ) تا هرقدر که بالا روند و برادر و خواهر و اولاد ایشان تا هراندازه که پایین روند.
اعمام (عمه و عمو) و اخوال (خاله و دایی) و اولاد ایشان تا هرقدر که پایین روند و اعمام و اخوال پدر و مادر ایشان و سپس اعمام و اخوال جد وجده تا هراندازه که بالا روند و اولاد این اعمام و اخوال تا هر قدر که پایین روند. ”
جایگاه دختر در طبقات ارث
سهم الارث دختر
سهم الارث دختر موارد متعددی دارد؛ اما در برخی موارد دختر تمام ارث را می‌برد.

انحصار وراثت به دختر یا دختران متوفی

سهم الارث دختر در این حالت به این معنا است که پدر و مادر متوفی در قید حیات نیستند و تنها وارث او دختر یا دخترانش هستند. ماده ۹۰۷ قانون مدنی به این حالت اشاره دارد: “اگر متوفی ابوین نداشته و یک یا چند اولاد داشته باشد ترکه به طریق ذیل تقسیم می‌شود: “اگر فرزند، منحصر به یکی باشد خواه پسر خواه دختر تمام ترکه به او می‌رسد. اگر اولاد متعدد باشند؛ ولی تمام پسر، یا تمام دختر، ترکه بین آ‌ن‌ها بالسویه تقسیم می‌شود. اگر اولاد متعدد باشند و بعضی از آن‌ها پسر و بعضی دختر، پسر دوبرابر دختر ارث می‌برد. ”

باتوجه‌به این ماده اگر تنها وارث متوفی یک دختر باشد و وارث دیگری از طبقه اول یا زوج و زوجه وجود نداشته باشد سهم الارث دختر متوفی، تمام ارث خواهد بود. اگر متوفی چند دختر به‌عنوان وارث داشته باشد تمام ارث بین آن‌ها به نسبت مساوی تقسیم می‌شوند و اگر وراث متوفی یک یا چند دختر به همراه یک یا چند پسر باشند ترکه (ارث) بین آن‌ها به نسبت آن که پسر یا پسر‌ها دو برابر دختر یا دختر‌ها ارث ببرند تقسیم می‌شود.

منبع: مجله دلتا

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان