تاریخ انتشار: ۱۱:۱۱ - ۰۴ اسفند ۱۴۰۱

اگر کودکتان تب کرد این اقدامات را انجام ندهید

کودکان در کل سال و به ویژه در مدارس و مهد کودک ها، در معرض ویروس‌ها و عوامل مختلف بیماری زا قرار داشته و ممکن است بیمار شوند. یکی از اولین نشانه‌های بیماری، تب کردن است که متاسفانه مطالعات نشان می‌دهد بیشتر والدین در هنگام مواجه شدن با تب فرزندشان، از روش‌های اشتباه استفاده می‌کنند.

اگر کودکتان تب کرد این اقدامات را انجام ندهید

رویداد۲۴ نتایج یک نظرسنجی جدید نشان می‌دهد:بسیاری از والدین به درستی به دمای بالای بدن کودک خود واکنش نشان نمی‌دهند. بر این اساس مشخص شد که از هر سه والدین، یک نفر حتی در صورت وجود تب خفیف، به فرزندش سریعا داروی کاهش دهنده تب می‌دهد.

علاوه بر این، نیمی از والدین می‌گویند که اگر تب بین ۳۸ تا ۳۹ درجه باشد از دارو استفاده می‌کنند و یک چهارم آن‌ها احتمالاً به طور سرخود دوز اضافی برای جلوگیری از بازگشت تب فرزندشان تجویز می‌کنند. به گفته متخصصین، این خود درمانی بسیار خطرناک بوده و مطلقا توصیه نمی‌شود..

باید توجه داشت که اغلب والدین نگران تب فرزندشان هستند و می‌خواهند تمام تلاش خود را برای کاهش دمای بدن وی انجام دهند. با این حال، آن‌ها ممکن است آگاه نباشند که تب یک علامت و واکنش بدن به عامل بیماری زا بوده و در کنار کنترل تب باید آن عامل را نیز مورد توجه قرار داد.

بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد: برخی از والدین ممکن است برای دادن دارو به فرزندان خود عجله کنند، اما اغلب بهتر است اجازه دهیم تب ادامه پیدا کند. کاهش دمای کودک معمولاً به درمان سریعتر بیماری آن‌ها کمک نمی‌کند. در واقع، تب با درجه پایین به مبارزه با عفونت کمک می‌کند.

دکتر وولفورد از پژوهشگران این تیم مطالعاتی در رابطه با موضوع فوق می‌گوید: خطر تجویز بیش از حد دارو در صورت عدم نیاز می‌تواند عوارض جانبی داشته باشد.

طی این تحقیقات بیش از ۱۳۰۰ والدین دارای کودکان ۱۲ ساله و کمتر مورد مطالعه قرار گرفتند. دو سوم این افراد گزارش دادند در تعیین اینکه آیا فرزندشان به دارو‌های کاهش دهنده تب نیاز دارد یا نه، مطمئن بودند. بیش از نیمی از این والدین نیز ادعا کردند که می‌دانند ممکن است دستگاه‌های تب سنج خطا داشته باشد و اعداد ارائه شده توسط این تجهیزات دقیق نیستند.

به طور معمول والدین از دستگاه‌های اسکن دمای پیشانی یا دهان برای تشخیص تب فرزندشان استفاده کرده و اندازه گیری از طریق گوش، زیر بغل و راست روده کمتر رایج بود. محققان توضیح می‌دهند که دمای پیشانی و گوش اگر به درستی ثبت شود برای تشخیص تب دقیق است، اما اگر شخصی تب سنج را دور از سرش نگه داشته یا اگر کودک عرق کرده باشد، ممکن است در نتایج اختلال ایجاد شود.

دکتر وولفورد اضافه می‌کند: تب در واقع می‌تواند به مبارزه با عفونت‌ها کمک کند، بنابراین ممکن است ارزش آن را داشته باشد که به تب اجازه دهیم دوره خود را ادامه دهند. تب می‌تواند ویروس‌ها و باکتری‌هایی را که منجر به بیماری می‌شوند، از بین ببرد، به این معنی که می‌تواند به عنوان یک سیستم دفاعی قوی برای بدن عمل کند. در این شرایط دارو‌ها ممکن است علائم مهم بیماری را پنهان کرده و پزشک را تشخیص دقیق عامل اصلی بیماری به اشتباه بیاندازند.

به خاطر داشته باشید دارو‌هایی که برای کاهش دمای بدن استفاده می‌شوند، درد را نیز تسکین می‌دهند و درد اغلب نشانه‌ای است که به شناسایی منبع عفونت کمک می‌کند.

منبع: سیناپرس

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان