تاریخ انتشار: ۱۶:۱۱ - ۱۳ اسفند ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۱ نظر

علت سیاه شدن ناخن پا و راه درمان

سیاه شدن ناخن پا می تواند علت های زیادی داشته باشد که هرکدام از آنها درمان های متفاوتی دارند. در ادامه شایع ترین علت سیاه شدن ناخن پا و درمان آن را برای شما توضیح خواهیم داد پس با ما همراه باشید.

علت سیاه شدن ناخن پا و راه درمان

رویداد۲۴ نازنین احمدی: در حالت عادی ناخن های دست و پا به رنگ سفید هستند اما گاهی ممکن است به دلایلی مثل عفونت قارچی، لاک ناخن، تغذیه نامناسب و.. تغییر رنگ داده و سیاه رنگ شود. در بیشتر واقع سیاهی ناخن پا به خودی خود درمان شده و نیاز به مراجعه به پزشک نیست اما اگر این سیاهی درمان نشد و روز به روز وخیم تر شد باید برای بررسی های بیشتر و درمان آن به یک متخصص مراجعه کرد. سیاه شدن ناخن پا می تواند علت های زیادی داشته باشد که هرکدام از آنها درمان های متفاوتی دارند. در ادامه شایع ترین علت سیاه شدن ناخن پا و درمان آن را برای شما توضیح خواهیم داد پس با ما همراه باشید.

شایع ترین علت سیاه شدن ناخن پا

امکان سیاه شدن ناخن پا ب دلیل جویدن ناخن نیست و به همین علت معمولا ناخن پا به دلایلی مانند دلایل زیر سیاه می شود:

  1. بیماری های زمینه ای:  بیماری های زمینه ای دلیل شایعی برای سیاه شدن ناخن پا هستند. بیماری هایی مثل کم خونی، دیابت، بیماری های قلبی و بیماری های کلیوی باعث سیاهی ناخن پا می شوند. اگر سیاه شدن ناخن پا بر اثر عفونت قارچی، ضربه و ... نبود، برای بررسی بیماری های زمینه ای باید به یک پزشک مراجعه کنید تا مشکل شما کنترل و درمان شود.

  2. عفونت های قارچی: یکی دیگر از دلیل های سیاه شدن ناخن پا عفونت قارچی است. در ابتدا عفونت قارچی به رنگ سفید و زرد خود را نشان می دهد اما به مرور زمان و تجمع بقایای عفونت قارچی، رنگ ناخن سیاه شده و باید آن را درمان کرد. عفونت قارچی سب اسیب رسیدن به ناخن ها می شود و در صورت درمان نشدن باعث کنده شدن ناخن خواهد شد. قارچ ها برای رشد و تکثیر یاز به یک محیط مرطوب و گرم دارند به همین علت پاها بهترین مکان برای آنها هستند. برای جلوگیری از عفونت قارچی و سیاه شدن ناخن باید بهداشت پا را رعایت کرده و از جوراب استفاده کنید.

  3. ملانوم: ملانوم نوعی سرطان پوستی بوده که از اولین نشانه های آن ظاهر شدن لکه های قهوه ای زیر ناخن و بر روی پوست است. اگر پس از گذشت مدت زمانی دیدید سیاهی ناخن برطرف نشد، برای بررسی بیشتر به یک پزشک مراجعه کنید.

  4. آسیب رسیدن به ناخن: پس از ضربه و آسیب رسین به ناخن، رگ های زیر ناخن پاره شده و خونریزی می کنند. خون زیر ناخن تجمع کرده و به رنگ سیاه دیده می شود. سیاهی حاصل از ضربه معمولا با گذشت چند وقت به خودی خود از بین می رود و نیاز به مراجعه به پزشک نیست.

چه زمانی برای درمان سیاهی ناخن باید به پزشک مراجعه کرد؟

به گزارش رویداد24 همانطور که اشاره کردیم،سیاهی ناخن معمولا با گذشت چند روز کمتر شده و به خودی خود از بین می رود و نیاز به مراجعه به متخصص نیست. تنها در صورتی باید به کی پزشک مراجعه کرد که سیاهی ناخن با گذشت زمان بهتر نشده و وخیم تر شود؛ همچنین اگر علت سیاهی ناخن بیماری های زمینه ای ی ملانوم باشد، باید به پزشک مراجعه کرد.

اگر علت سیاه شدن ناخن پای خود را نمی دانید، چند روز صبر کنید و اگر بهتر نشد برای درمان به نزد پزشک بروید. مواردی مثل ضربه به ناخن و عفونت قارچی نیاز پزشک و درمان دارویی ندارد اما اگر علت های مثل دیابت، کم خونی و... سبب آن شده باشد، نباید آن را نادیده گرفت.

درمان سیاهی ناخن پا

درمان سیاهی پا باید توسط یک پزشک انجام شود اما برای درمان ایه ناخن ناشی از عفونت قارچی می توان از انواع کرم، لاک و... استفاده کرد. این داروها ها را بدون نیاز به نسخه می توانید از داروخانه ها تهیه کنید. سیاهی بر اثر ضربه با گذشت زمان از بین می رود و اگر این آسیب شدید باشد ممکن است ناخن کنده شده و ناخن جدید رشد کند. در صورتی که برای درمان سیاهی ناخن قصد داشتید به پزشک مراجعه کند، ابتدا به یک متخصص پوست مراجعه کرده و در صورت لزوم پس از آن به یک متخصص داخلی مراجعه کنید. اگر علت سیاهی ناخن پا به زودی تشخیص داده شود، درمان ان اسان است و نباید نگران شد. تشخیص ملانوم و بیماری های زمینه ای تنها بر عهده پزشک است و در منزل نمی توانید آنها را تشخیص دهید.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۴
0
0
یکی از مهمترین علل سیاه شدن ناخن پا،استفاده از لاک سیاه است
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان